Mindre drama, mindre kaos känns som mina viktigaste mål 😅

Jag har mycket drama runtom mig så ett mål för nästa år är att hitta hållbara förhållningssätt till det. Läser just nu en bok som delvis handlar om att släppa kontrollen och att lära sig sortera i vad man själv kan påverka och inte. Tycker det hjälper mycket! Jag har spenderat hela det här året med att försöka styra upp andras konflikter och inser med hjälp av boken att jag kanske försökt kontrollera saker som är utom min kontroll.

Så 2025 = fuck it 🙃 (Your funeral osv.)

Jag har mycket drama runtom mig så ett mål för nästa år är att hitta hållbara förhållningssätt till det. Läser just nu en bok som delvis handlar om att släppa kontrollen och att lära sig sortera i vad man själv kan påverka och inte. Tycker det hjälper mycket! Jag har spenderat hela det här året med att försöka styra upp andras konflikter och inser med hjälp av boken att jag kanske försökt kontrollera saker som är utom min kontroll.

Så 2025 = fuck it 🙃 (Your funeral osv.)

Ja, det är ju rätt lätt att man hamnar där.
Jag har gjort en del redan nu, avslutat min nuvarande tjänst för att slippa tjat och ansvar, bytt schema till ständig kväll för att slippa vara konstant trött varannan vecka och alltid kunna vara ute i dagsljus varje dag.
Avslutat en minst sagt dramatisk relation.
De grejerna tillsammans kommer göra väldigt mycket för att skapa lite mer lugn och harmoni i mitt liv!

Med tanke på hur detta året har varit så är målet att nästa ska bli bättre, förhoppningsvis. Men det vete tusan om jag vågar ha några mål. Allt har gått i stöpet i år. Men jag får väl försöka ta tag i mej själv till att börja med.
Sen är tanken att jag ska:
1. komma igång ordentligt med hästen och tävla
2. Få ordning på spårandet och gå öppen klass med Leffe och Siv ska göra anlagsprov och gå öppen klass.

• Klara av examen
  • Undvika skov av både fibro och MS
  • Överleva hela året
  • Arbeta med det jag utbildar mig till
  • Få tillbaka min kondition
  • Undvika op av hjärntumören
  • Bli klar med tänderna och få tillbaka god mun hälsa
  • Leva varje dag till fullo
  • Njuta av livet

Jag vill börja motionera lite mer med målet att inte dra ner tempot för kompisarna när vi ska till Lofoten och bestiga berg till sommaren.

Jag skulle gärna vilja gå på minst 1 dejt under året men det känns lite läskigt så jag vågar inte riktigt sätta det som ett mål.

Gå nån kreativ kurs eller iaf vara med på hantverkskvällar flera gånger under året.

Kanske byta jobb, trivs på mitt jobb men det innebär mycket pendling som äter upp tid så det vore rimligt att hitta ett jobb i stan där jag bor. Skulle gärna vilja få upp lönen också.

Försöka njuta av de positiva aspekterna av jobbet, som ändå är väldigt bra jämfört med andra jobb.

Begränsa utgifterna och investera överskottet för att kunna sluta jobba, eller i alla fall jobba mindre, så snart som möjligt.

Alltså ungefär som i år.

2024 har varit såpass kaosigt av diverse anledningar. T ex var det väldigt nära att jag hade behövt gå på begravning för en av mina bästa vänner (men hon lever! 😍) Jag vill ha ett lugnt 2025 utan överraskningar och
  • göra lite jobbförändringar
  • rehabträna
  • köra ett cykellopp i vår, evt ett på hösten
  • bygga upp ett sparkapital igen

Hoppas på att återfå lite ork efter mina första två år som förälder. Sen vill jag gärna maxa vardagen så att jag får in både min egen träning och hundens, gärna som en kombo. Hade dessutom velat starta minst ett prov i specialsök med samma hund och så hoppas jag att jag och sonen kan komma ut på cykel i skogen mer. Jag har nästan precis börjat jobba 80% vilket på mitt jobb innebär arbete ca tre dagar/vecka. Så 2025 vill jag verkligen njuta av tiden jag är hemma och göra roliga saker. Tänket får bli: Testa! Och gör det inte så svårt.

Puttar upp denna!

Hur går eran process för att bestämma mål till? Det känns som att jag äntligen börjar komma ikapp livet och jag har börjat kunna sortera lite i vad som känns viktigt för mig. Men det är verkligen högt och lågt och jag gillar återkommande struktur, orkar inte uppfinna rutiner på nytt hela tiden. Hur hittar ni vad ni tror bäst gynnar er att fokusera på på kort och lång sikt?

Jag har en liten lista på önskemål för 2025 men vet inte riktigt om det är mål direkt. Men som motiverar mig iaf. Började med det för knappt ett år sedan när jag för första gången kände otroligt starkt för något (att flytta 😅) och det gav mig extra energi att tänka på vad jag vill göra (och som känns lite rimligt). Jag motiveras inte alls av konkreta mål som kan kännas minsta lilla som krav tyvärr.

Jag har tillbringat det mesta av julledigheten med att råplugga övningsprov till BE-kort om och om igen så det är mitt första högprioriterade mål. Nu SKA det bli av så jag går in för att boka teoriprovet snart. Direkt när kortet är klart så ska det köpas ett nyare hästsläp så jag får byta ut mitt gamla Tranesläp mot ett tvåaxlat med tillhörande vinterdäck, lite rymligare till min långbenta svarta springare - och sedan, håll i hatten!

Då hoppas jag på ett storartat häst- och ridår, fixa ridhuskort, boka träningar och åtminstone komma ut på några pay n ride-starter framåt sommaren. Men allra mest ser jag fram emot att utvecklas och träna också avsuttet med båda hästarna, kunna åka iväg och rida ut på andra platser etc. Så ofattbart kul bara alla nu håller sig friska och krya.

Annars hoppas jag också på ett anständigt trädgårds-/odlingsår, men utöver det är jag nog rätt nöjd. :)

Jag har både roliga och ”tråkiga” mål inför 2025. Jag hoppas innerligt att jag ska ta mig tid att göra dem, för de ökar energi och livskvalité i längden.

- Komma igång med träningen igen, och specifikt hitta en träningsform som passar som jag kan få rutin på. Hade velat vara lika aktiv som jag var innan jag blev skadad, fick fibro, och gick upp en massa i vikt…

- Gå ner i dessa kilo igen, eller åtminstone påbörja processen.

- Fler yogadagar. 3-4 gånger i veckan känns rimligt.

- Läsa fler böcker. Läste bara en under hela 2024. Minst 5 st kanske kan vara rimligt.

- Måla mer, framförallt akvarell.

- Komma igång och spela instrument. Måste bara spara ihop pengar till att köpa ett först :D

- Påbörja skrivprocessen av en bok.

- Skriva filmmanus och försöka sälja in något av dem till ett produktionsbolag.

- Försöka hitta mig själv och våga tro på den jag är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har ni för mål och planer för 2025? Behöver inte vara tävlingsplaner, utan precis vad som helst. :)
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 063
Senast: Wenniz
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hedwig
·
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/...
2
Svar
27
· Visningar
1 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka