Hästägare i väst kontrolleras

Men är det bara läkemedel med karens eller alla läkemedel? Jag dokumenterar gärna själv, men man vill ju veta vad som är värt att skriva ner isåfall. Man kanske ska skriva ned ultra shield också då, för att det är karens inte läkemedel.
Står "läkemedel" så antar alla.
Och ja den ska nog egentligen också med..

Jag bodde i ett stall där man tog kopia på passen för att ha i stallet så att stallägaren kunde visa upp vid kontroll, de egna passen hade ägarna, de vill man ju inte alltid, av anledningar som nämnts här, ha i ett gemensamt stall.

Gissar att det är fel, men ett bevis på att sagda häst hade pass och så fick man svara när stallägaren ringde och bad komma akut om det behovet fanns helt enkelt.

Jag bodde i ett stall där man tog kopia på passen för att ha i stallet så att stallägaren kunde visa upp vid kontroll, de egna passen hade ägarna, de vill man ju inte alltid, av anledningar som nämnts här, ha i ett gemensamt stall.

Gissar att det är fel, men ett bevis på att sagda häst hade pass och så fick man svara när stallägaren ringde och bad komma akut om det behovet fanns helt enkelt.

Det är fel och böter på det! Har själv dock aldrig haft passet i något stall. Kräver det inte heller av mina inhyrda. Nu har dom passen i sina skåp ändå visade det sig när jag frågade om det häromdagen ifall man får en kontroll nu. Dom är mer laglydiga än jag 🤣
Jag fattar dock inte att det behövs.
När man registrerar så finns ju alla uppgifter plus hästen på plats. Är ju bara för LS att ta med en chipläsare?

Inte egentligen om man bemödat sig lite...
Att åka runt spontant för att leta oregistrerade stall? Sen var det väl verksamheter som var syftet, och de man ville kontrollera, inte privatpersoner..
Det är fel och böter på det! Har själv dock aldrig haft passet i något stall. Kräver det inte heller av mina inhyrda. Nu har dom passen i sina skåp ändå visade det sig när jag frågade om det häromdagen ifall man får en kontroll nu. Dom är mer laglydiga än jag 🤣
Jag fattar dock inte att det behövs.
När man registrerar så finns ju alla uppgifter plus hästen på plats. Är ju bara för LS att ta med en chipläsare?
Det är inte för länsstyrelsen utan för att det ska gå att registrera behandlingar av veterinär. Eftersom hästar är en del i livsmedelskedjan.

Näste gång jag har vet ute för behandling ska jag fråga denna om den vill göra några noteringar i passet, för o se vad responsen blir.

Inte egentligen om man bemödat sig lite...
Det är svårt att fånga de som inte registrerat sig och oändligt mycket lättare att sätta hårdare press på de som finns i systemet.

Det är som med resegaranti som blir mer och mer absurt i redovisningspliktiga åtgärder varje år för min verksamhet, samtidigt som de allra flesta i branschen helt enkelt aldrig registrerat sig för att ställa någon garanti (i strid med gällande lag). Den stora åtgärden för att skydda konsumenterna vore alltså inte att sätta hårdare press på de som fixat bankgarantier som täcker åtaganden, utan att börja hitta fler av de 90% av aktörerna som aldrig någonsin ens övervägt att fixa några lagstadgade bankgarantier.

Istället för mer detaljerade krav kanske förenklade krav skulle göra att en större andel valde att följa lagen?

Det är svårt att fånga de som inte registrerat sig och oändligt mycket lättare att sätta hårdare press på de som finns i systemet.

Det är som med resegaranti som blir mer och mer absurt i redovisningspliktiga åtgärder varje år för min verksamhet, samtidigt som de allra flesta i branschen helt enkelt aldrig registrerat sig för att ställa någon garanti (i strid med gällande lag). Den stora åtgärden för att skydda konsumenterna vore alltså inte att sätta hårdare press på de som fixat bankgarantier som täcker åtaganden, utan att börja hitta fler av de 90% av aktörerna som aldrig någonsin ens övervägt att fixa några lagstadgade bankgarantier.

Istället för mer detaljerade krav kanske förenklade krav skulle göra att en större andel valde att följa lagen?

Det gick att göra oanmälda kontroller innan detta systemet kom 2021. Men givetvis blir det enklare att bara printa ut en lista och följa.
Om dom nu vet att bara hälften valt att registrera sig så vet dom ju att den andra hälften existerar, så varför inte åka dit då istället för att slå in öppna dörrar! Om man nu bemödat sig med att registrera sin anläggning, skulle man då strunta i att lägga till eller ta bort en häst? Det är ju pissenkelt.

Från början sades det att det skulle vara för smittinfo och inte användas för kontroller. Tadaa nu används registret för kontroller. Ska det fortsätta såhär kommer väl många förmodligen radera sina anläggningar.

Att åka runt spontant för att leta oregistrerade stall? Sen var det väl verksamheter som var syftet, och de man ville kontrollera, inte privatpersoner..

Det är inte för länsstyrelsen utan för att det ska gå att registrera behandlingar av veterinär. Eftersom hästar är en del i livsmedelskedjan.

LS kräver att passen ska finnas där hästen finns varje dag, varje timme förutom de timmar du är ute och rider och det har inget med någon veterinär att göra. Skulle påstå att majoriteten av hästar inte alls är med i livsmedelskedjan. Det står i passet oxå att hästen inte ska användas till livsmedel

Vad konstigt att det gick att göra oanmälda kontroller innan detta register kom 2021.
Dessutom har många privatpersoner ekonomisk verksamhet. Det räcker att du hyr ut 1 box så ska du ha tillstånd från LS.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du hand om hästar? Under 2025 kommer Länsstyrelsen Västra Götaland att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Vi vill ge...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka