- Svar: 77
- Visningar: 4 867
Länsstyrelsen Västra Götaland kommer under 2025 att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Ett mål är att öka kunskapen om syftet med lagar och regler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är det bara läkemedel med karens eller alla läkemedel? Jag dokumenterar gärna själv, men man vill ju veta vad som är värt att skriva ner isåfall. Man kanske ska skriva ned ultra shield också då, för att det är karens inte läkemedel.
Står "läkemedel" så antar alla.Men är det bara läkemedel med karens eller alla läkemedel? Jag dokumenterar gärna själv, men man vill ju veta vad som är värt att skriva ner isåfall. Man kanske ska skriva ned ultra shield också då, för att det är karens inte läkemedel.
Får sy en liten pass-ficka på täcketReglerna är dock överdrivet tolkade ibland. Jag tror nästan det krävs att hästen bär sig det i hagen 24/7 om ägaren ska känna sig fri från risk för böter eller åtal.
https://www.hippson.se/nyheter/passet-ska-finnas-dar-hasten-finns-en-kopia-i-stallet-duger-inte
Eller en passhållare som flätas fast i manen för de som inte har täckeFår sy en liten pass-ficka på täcket![]()
Men hästarna med stubbman då?!Eller en passhållare som flätas fast i manen för de som inte har täcke
Svansen? Gjord runt magen bara? Det finns många olika problem att lösa härMen hästarna med stubbman då?!
TEJP?!Svansen? Gjord runt magen bara? Det finns många olika problem att lösa här
Typ som ett bogskydd med en ficka. Så att de kan legitimera sig ordentligtNu var det väl någon som trodde att det var hästägare som bar väst, men det kanske vore något med en liten pass-väst till hästarna.
...men bra mycket svårare.Alltså är det inte bättre att kontrollera de som inte registrerat sig?
...men bra mycket svårare.
Jag bodde i ett stall där man tog kopia på passen för att ha i stallet så att stallägaren kunde visa upp vid kontroll, de egna passen hade ägarna, de vill man ju inte alltid, av anledningar som nämnts här, ha i ett gemensamt stall.
Gissar att det är fel, men ett bevis på att sagda häst hade pass och så fick man svara när stallägaren ringde och bad komma akut om det behovet fanns helt enkelt.
Att åka runt spontant för att leta oregistrerade stall? Sen var det väl verksamheter som var syftet, och de man ville kontrollera, inte privatpersoner..Inte egentligen om man bemödat sig lite...
Det är inte för länsstyrelsen utan för att det ska gå att registrera behandlingar av veterinär. Eftersom hästar är en del i livsmedelskedjan.Det är fel och böter på det! Har själv dock aldrig haft passet i något stall. Kräver det inte heller av mina inhyrda. Nu har dom passen i sina skåp ändå visade det sig när jag frågade om det häromdagen ifall man får en kontroll nu. Dom är mer laglydiga än jag
Jag fattar dock inte att det behövs.
När man registrerar så finns ju alla uppgifter plus hästen på plats. Är ju bara för LS att ta med en chipläsare?
Det är svårt att fånga de som inte registrerat sig och oändligt mycket lättare att sätta hårdare press på de som finns i systemet.Inte egentligen om man bemödat sig lite...
Det är svårt att fånga de som inte registrerat sig och oändligt mycket lättare att sätta hårdare press på de som finns i systemet.
Det är som med resegaranti som blir mer och mer absurt i redovisningspliktiga åtgärder varje år för min verksamhet, samtidigt som de allra flesta i branschen helt enkelt aldrig registrerat sig för att ställa någon garanti (i strid med gällande lag). Den stora åtgärden för att skydda konsumenterna vore alltså inte att sätta hårdare press på de som fixat bankgarantier som täcker åtaganden, utan att börja hitta fler av de 90% av aktörerna som aldrig någonsin ens övervägt att fixa några lagstadgade bankgarantier.
Istället för mer detaljerade krav kanske förenklade krav skulle göra att en större andel valde att följa lagen?
Att åka runt spontant för att leta oregistrerade stall? Sen var det väl verksamheter som var syftet, och de man ville kontrollera, inte privatpersoner..
Det är inte för länsstyrelsen utan för att det ska gå att registrera behandlingar av veterinär. Eftersom hästar är en del i livsmedelskedjan.