- Svar: 73
- Visningar: 4 065
Länsstyrelsen Västra Götaland kommer under 2025 att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Ett mål är att öka kunskapen om syftet med lagar och regler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Länsstyrelsen håller inte med dig.Jag är inte ett dugg osäker men du kommer med ett 3e alternativ vilket tyder på att dessa skrivelser från LS är sjukt otydliga.
Fast svaret är att du får ha fem egna och hyra ut till två personer = 7 hästar.Länsstyrelsen håller inte med dig.
Du får ha upp till nio egna och sen tre inackorderingar. Som privatperson.
Reglerna kommer för övrigt från Jordbruksverket och jag har aldrig hört din tolkning. Kollade för sakens skull med några andra län också eftersom jag har kontakter där.
Visa bifogad fil 163427
Ja det var ett exempel med @fio har fortfarande fel att du inte får ha några egna alls om du ska hyra ut utan tillstånd.Fast svaret är att du får ha fem egna och hyra ut till två personer = 7 hästar.
Nej, jag skulle säga 9 totalt, sen behövs tillstånd. Men som sagt, det är enklast att kontakta sin egen länsstyrelse och rådfråga när det börjar bli aktuellt att söka tillstånd.Ja det var ett exempel med @fio har fortfarande fel att du inte får ha några egna alls om du ska hyra ut utan tillstånd.
Du får lägga ihop de olika så nio hästar, tre inackorderingar osv.
Man måste skilja på om man hyr ut plats till hästägare som sköter sina hästar själv, eller om man tar emot hästar för helinackordering inklusive skötsel. Det senare gör det tillståndspliktigt medan det första alternativet inte kräver tillstånd för de första tre.Nej det är ju det som är missvisande eftersom du måste ha tillstånd för att hålla 4 hästar eller fler. Så man måste läsa vidare och läsa allt.
Som privatperson behöver du ha ett helt tomt stall om du ska kunna hyra ut 3 boxar och inte behöva ansöka om tillstånd. Visa bifogad fil 163316
Länsstyrelsen håller inte med dig.
Du får ha upp till nio egna och sen tre inackorderingar. Som privatperson.
Reglerna kommer för övrigt från Jordbruksverket och jag har aldrig hört din tolkning. Kollade för sakens skull med några andra län också eftersom jag har kontakter där.
Visa bifogad fil 163427
Man måste skilja på om man hyr ut plats till hästägare som sköter sina hästar själv, eller om man tar emot hästar för helinackordering inklusive skötsel. Det senare gör det tillståndspliktigt medan det första alternativet inte kräver tillstånd för de första tre.
Nej, jag skulle säga 9 totalt, sen behövs tillstånd. Men som sagt, det är enklast att kontakta sin egen länsstyrelse och rådfråga när det börjar bli aktuellt att söka tillstånd.
Jag har aldrig hört någon annan tolkning än att du får ha upp till nio egna, tre inackorderade, tre (eller var det två?) föl osv osv alltså att du lägga ihop de där punkterna.Asså hur tusan ska man kunna göra rätt när inte ens länsstyrelsen är överens om hur man ska tolka reglerna?
Fio delade ju precis två olika fall där LS tolkat annorlunda?Jag har aldrig hört någon annan tolkning än att du får ha upp till nio egna, tre inackorderade, tre (eller var det två?) föl osv osv alltså att du lägga ihop de där punkterna.
Som privatperson.
Företag gäller från första häst.
Den där frågan ställde en bekant som har stall till länsstyrelsen här för några månader sedan. Fick svar att det är inga problem ha 3 egna och hyra ut 3 utan tillstånd.Sorry, du har helt rätt. Jag var otydlig i mitt svar. Skrivelsen som det står vet jag att många har misstolkat, har varit uppe mkt för diskussion i olika grupper så jag förtydligar.
Skrivelsen lyder: Om du äger ett stall eller lösdrift och hyr ut 4 eller fler stallplatser, måste du ha tillstånd.
Jag menar att du även som privatperson kan behöva tillstånd för att hyra ut 1 box om du har 3 hästar själv.
Du får ha totalt 3 hästar utan tillstånd men inte 4. Men många tror att dom kan hyra ut 3 boxar även när dom har egna hästar vilket man då inte kan.