Hästägare i väst kontrolleras

Jag är inte ett dugg osäker men du kommer med ett 3e alternativ vilket tyder på att dessa skrivelser från LS är sjukt otydliga.
Länsstyrelsen håller inte med dig.
Du får ha upp till nio egna och sen tre inackorderingar. Som privatperson.
Reglerna kommer för övrigt från Jordbruksverket och jag har aldrig hört din tolkning. Kollade för sakens skull med några andra län också eftersom jag har kontakter där.

1000018819.webp

Länsstyrelsen håller inte med dig.
Du får ha upp till nio egna och sen tre inackorderingar. Som privatperson.
Reglerna kommer för övrigt från Jordbruksverket och jag har aldrig hört din tolkning. Kollade för sakens skull med några andra län också eftersom jag har kontakter där.

Visa bifogad fil 163427
Fast svaret är att du får ha fem egna och hyra ut till två personer = 7 hästar.

Ja det var ett exempel med @fio har fortfarande fel att du inte får ha några egna alls om du ska hyra ut utan tillstånd.
Du får lägga ihop de olika så nio hästar, tre inackorderingar osv.
Nej, jag skulle säga 9 totalt, sen behövs tillstånd. Men som sagt, det är enklast att kontakta sin egen länsstyrelse och rådfråga när det börjar bli aktuellt att söka tillstånd.

Nej det är ju det som är missvisande eftersom du måste ha tillstånd för att hålla 4 hästar eller fler. Så man måste läsa vidare och läsa allt.
Som privatperson behöver du ha ett helt tomt stall om du ska kunna hyra ut 3 boxar och inte behöva ansöka om tillstånd. Visa bifogad fil 163316
Man måste skilja på om man hyr ut plats till hästägare som sköter sina hästar själv, eller om man tar emot hästar för helinackordering inklusive skötsel. Det senare gör det tillståndspliktigt medan det första alternativet inte kräver tillstånd för de första tre.

Man måste skilja på om man hyr ut plats till hästägare som sköter sina hästar själv, eller om man tar emot hästar för helinackordering inklusive skötsel. Det senare gör det tillståndspliktigt medan det första alternativet inte kräver tillstånd för de första tre.

Det måste väl finnas ett mellanting mellan att hästägaren sköter sin häst helt själv och helinackordering?

Nej, jag skulle säga 9 totalt, sen behövs tillstånd. Men som sagt, det är enklast att kontakta sin egen länsstyrelse och rådfråga när det börjar bli aktuellt att söka tillstånd.

Det är samma LS . Det gäller ett mindre stall med 6 boxar där ägaren har 3 hästar själv och tänkte hyra ut 2 boxar. Privatperson. LS var där för att godkänna för stallet var nytt. Det krävdes tillstånd för att hyra ut ens 1 box

Asså hur tusan ska man kunna göra rätt när inte ens länsstyrelsen är överens om hur man ska tolka reglerna?
Jag har aldrig hört någon annan tolkning än att du får ha upp till nio egna, tre inackorderade, tre (eller var det två?) föl osv osv alltså att du lägga ihop de där punkterna.
Som privatperson.
Företag gäller från första häst.

Jag har aldrig hört någon annan tolkning än att du får ha upp till nio egna, tre inackorderade, tre (eller var det två?) föl osv osv alltså att du lägga ihop de där punkterna.
Som privatperson.
Företag gäller från första häst.
Fio delade ju precis två olika fall där LS tolkat annorlunda?

Sorry, du har helt rätt. Jag var otydlig i mitt svar. Skrivelsen som det står vet jag att många har misstolkat, har varit uppe mkt för diskussion i olika grupper så jag förtydligar.

Skrivelsen lyder: Om du äger ett stall eller lösdrift och hyr ut 4 eller fler stallplatser, måste du ha tillstånd.

Jag menar att du även som privatperson kan behöva tillstånd för att hyra ut 1 box om du har 3 hästar själv.

Du får ha totalt 3 hästar utan tillstånd men inte 4. Men många tror att dom kan hyra ut 3 boxar även när dom har egna hästar vilket man då inte kan.
Den där frågan ställde en bekant som har stall till länsstyrelsen här för några månader sedan. Fick svar att det är inga problem ha 3 egna och hyra ut 3 utan tillstånd.

Så de verkar inte ha koll på/tillämpa sina egna regler enhetligt då det utifrån tråden verkar vara ren rysk roulette hur det bedöms

Men kan det inte vara så att reglerna har ändrats? jag har för mig att när jag kollade upp detta för ett antal år sedan var det hårdare regler än det som står nu. Då var det inte skillnad mot näringsidkare och privatperson, eller minns jag fel??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du hand om hästar? Under 2025 kommer Länsstyrelsen Västra Götaland att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Vi vill ge...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka