Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

Hade någon kommit och varit på mig angående att mitt djur inte ser friskt ut hade det gett mig en tankeställare, visst hade jag blivit upprörd men nog tusan hade jag kollat upp det. Så jag tycker att det är en bra sak! Hellre pekpinnar än någon som sitter tyst och ser på.

Tycker absolut inte att man ska skrämma folk från att bry sig och se till att göra något om en häst/djur far illa.

Sen tror jag inte djurskyddet skippar ett annat fall för att det kommer ett nytt. Utan dom följer nog upp varje fall dom anser vara viktigt.

Om höet inte räcker så hittar man andra lösningar. Man skiter inte i det och fortsätter med något som inte hjälper, utan hittar något som hjälper. Det är förbaske mig den plikt man har som djurägare!

Ja det hade jag också så klart - första gången, och kanske andra... jag fick dock en uppfattning om att TS - i all välmening - är där väldigt mycket. (Bland annat då hon enligt egen utsaga åker förbi flera gånger om dagen och ser efter om de får mat eller inte, är där och fotar hästarna, påpekar för ägarna vad de ska göra och inte osv). Jag förstår att TS oroar sig för hästarna, men tror nog ändå att de flesta faktiskt hade lessnat - och att det inte beror på att de struntar i hästarna eller skiter i att göra nåt, utan för att man nog känner sig rätt maktlös och ledsen för att hästarna inte mår bra. Då hjälper det faktiskt inte med tjat från någon som inte vet hur allt ligger till.

Jag vet så klart inte heller hur det ligger till, ägarna kanske faktiskt skiter i hästarna. Däremot undrar jag om de verkligen hade brytt sig om att stödfodra, ta på flugskydd osv i såna fall. Jag vill hellre tro gott om folk än at förutsätta att de missköter sina hästar med vilja. Därav min undring om hur resten av hästarna ser ut. Ofta säger hovarna en hel del.

Jag sa inget om att de skippar ett fall för ett annat - däremot är det ju oundvikligt att de får mindre tid för varje fall ju fler fall de får in. Så länge de inte anställer fler, men det knappast troligt. Nu har de ju redan koll på dessa hästar, så varför inte börja med att se hur de ligger till där istället för att gå omvägen med en helt ny, ytterligare anmälan?

KL

Visst, lägga ut bilder på andras hästar reagerar jag också på.
Men jag tycker att människor som bryr sig om hur djur har det måste man uppskatta, så jag är emot detta "sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten".
Säkert finns det helt grundlösa anklagelser/fall som fått folk att må illa i onödan men hjälper denna "omsorg" någon stackars krake här och där så, ja, jag är för såna som TS som bryr sig. Är det falskt alarm så kommer det ju att visa sig.

Den översta bilden är helt bedrövlig.

Vad jag tänkte på är varför en veterinär måste upplysa om att höet är otjänligt? Har man inte mer kunskap än så, så kanske man heller inte fattar att hästen är i ett bedrövligt skick?

Mer kött på benen betyder inte att man inte bryr sig , man MÅSTE ta reda på fakta innan man ger sig på någon(anmäla). hur svårt är det att tala med personen i fråga??

Om det inte har hänt något på 4 månader så är ju inte direkt något gjort. Att de går på gräs innebär ju inte att de automatiskt får i sig det de behöver.

Men lider hästarna?

Ska man bara anmäla i de fall hästen är extremt vanskött och lider av något? Är det inte bättre att uppmärksamma INNAN det går så långt? En undernärd häst som är det pga brist av foder är ju trots allt vanskött även om det inte är så illa att hästen håller på att dö av smärta.

Nej.
Men jag tror nog dessa hästar har ökat i vikt inom ett par veckor. Och de har ju tillgång till mat.
Värre med de som står tim-vis utan foder. (på uträknad foderstat, men med så koncentrarad mat, att de inte kan äta sig mätta).

Som sagt, hästarna är för tunna för att det ska kännas bra, men hela TS stil handlar ju mer om att sätta dit nån, än att se vad som faktiskt sker.

Kl

TS tycker att du ska ringa djurskydd och kolla hur det går med det fallet?
Så smala hästar behöver mer än bete för att lägga på sig. Om ni inte betet är jätte kraftigt men det låter inte så på din beskrivning.

Många blir hemma blinda på sina hästar och ser inte när de faller ur. Och sedan har de inte den kunskapen att få upp de i hull igen.

Hur kan ni inte tycka att hästen på fösta bilden ser mager ut? Hur ser era hästar ut?

Som sagt det kan vara vad som helst som gör att hästen ser ut på det viset men uppenbarligen så behöver den stödfodras på betet.

Det är nog ingen i den här tråden som tycker någon av hästarna ser bra ut i hullet, allra minst den första??

Nej, ingen tycker hästarna är okey. Men därifrån till att "ligga högt på djurskyddets prioritering" är steget rätt långt.

Det är den vars mark djuren står på som blir ansvarig om det handlar om anmälan, iaf var det så för ca 2-3 år sedan när vi kollade upp det.
Om betet är kraftigt så kanske de har mycket mask eller inte få ro att äta pga alla äckliga insekter.
Du får väl prata med markägaren?

kl

Hästen på första bilden va inte trevlig:(
Mager och ful i pälsen.
Den andra såg inte lika ful ut varken i päls eller vikt.

Jag hade förmodligen anmält, kanske kanske varnat ägaren om en ev anmälan.

På din beskrivning låter det inte som att dom går på "bete" som räcker till för att få upp hull.
Rasthagar som är nedbetad, med dåligt hö som "stödutfodring":crazy:
Nytt hö på ingång men som ägaren inte tänker använda för att det inte behövs??
Lus som inte behöver åtgärdas?

Sen att ägaren är otrevlig i sitt bemötande, hon borde ha en bättre förklaring till varför hästarna då fortfarande ser ut som dom gjorde när dom köptes "osedd i täcke".

Här har allvarliga vanvårdsfall uppdagats för att folk "inte sett/sköt dej själv och skit i andra tänkande" inte anmält i tid:mad:

Skulle folk ta tummen ur a-sele lite tidigare skulle många djur slippa svälta till döds, drunkna i sin avföring, ha halvmeter långa hovar mm mm.

Vi vet ju inte när den anmälan som är gjord gjordes, hästägaren var iaf ålagda att skickas kusarna på bete, detta har TS skrivit. Vi vet inte hur länge de gått på betet. Har de gått på bete i flera månader, nån vecka el kanske bara nån dag? Var de ens invanda på bete innan de släpptes eller går de i hage med lite bete för att vänja magarna vid färskt gräs? Vi vet inte om hästarna får kraftfoder, TS har inte sett nån ge dom nått, men betyder det per automatik att de inte får nått? Marlägaren alt. hästägaren kanske fodrar dem tidigt på morgon (innan arbete tex) samt sen kväll. TS antar att hästarna inte kommer få av höt som är beställt, det vet varken denne eller vi med säkerhet. TS bor i mina trakter o jag vet att här följs en anmälan med anmärkningar upp 2-3 månader efter första besöket.

Att anmäla bara för anmälandets skull är kostsamt både pengamässigt o resursmässigt. O då det redan är anmält och brister upptäckts så måste de även följa upp djuren och se att förbättringar är gjorda. Det går inte att få grovt avmagrade hästar i hull på en kvart, det tar tid för dem att gå från svältdiet till att kunna tillgodogöra sig fodret maximalt. En häst som är lite tunn går relativt snabbt att få i hull, men en mager häst tar betydligt längre tid, inte ovanligt att det tar en hel sommar o nu är det ju ändå bara början av säsongen

Jag tycker oxå att hästarna är alldeles för magra, men inte så katastrofalt att de skulle vara väre en ny anmälan.

kl

Folk har alltid en massa synpunkter om saker och ting, och iaf för min del beror det helt på hur de framförs. Hullet på hästarna på bilderna är inte helt okej, men som tidigare sagts så är det ingen som vet varför eller om det blivit bättre eller sämre, om ägaren fösöker eller inte.

Skulle det komma det någon som leker besserwisser och påpekar ditten och datten om hästarna så skull jag nog inte heller vara så trevlig. Jag skulle förmodligen be personen sköta sitt och tala om att jag hade koll, eller helt enkelt vara ironisk (vilket somliga inte uppfattar, utan tar en på orden) :devil:

För att ta två konkreta exempel:
1. Ska vattenkaren skuras ur innan jag fyller på nytt, så får hästarna dricka upp det som finns kvar först. I förmiddags knackade det på 2 tjejer som gått förbi på vägen o sett att vattnet var slut i den ena hagen. Jag tackade så mycket, förklarade att jag sett att det var lite kvar när jag var ute i morse och att jag skulle diska karet och fylla på. Det här var ett omtänksamt påpekande av förbipasserande :)

2. Jag har ett sto med ett månadsgammalt föl i en hage där jag har en vattenbalja (kar är en onödig risk). Förra veckan var baljan vält och en kvinna som såg det började härja om att "fölet hade inget vatten!" och att det var "djurplågeri och borde anmälas!"
Ett sådant okunnigt uttalande är löjeväckande och får mig att bli spydig :angel: Ja, jo fölet lider nog av att inte kunna leka med vattnet...
Den kvinnan har ju ingen aning om att jag tilläggsfordrar stoet 2ggr om dagen och även fyller på vatten då, men jag ser ingen anledning till att upplysa henne om det.

Det har gått hysteri i detta med att anmäla!

Knapplån: Eftersom du, ts, uppfattar att det inte riktigt går åt rätt håll när det gäller hästarnas hull så är det aldrig fel att säga det till djurskyddet eftersom djurägaren redan fått påpekanden om att hästarna är för magra (?) Dock tycker jag att du ska ge det ett par veckor till eftersom hästarna nyligen bytt bete. Det kan mycket väl vara så att det här betet funkar.

kl

Folk har alltid en massa synpunkter om saker och ting, och iaf för min del beror det helt på hur de framförs.

Det har gått hysteri i detta med att anmäla!

Behöver man gå så långt som till verkligheten för att noterar att svaret på din första fråga är en "never enden story on Bukefalos"

Hysteri är just vad det blivit,, många skriver inlägg om saker dom "hört" eller fått "berättade". Mer regel än undantag framkommer det efter lite utdragande frågeställning att det saknas massor av förstahandsuppgifter,, det t.o.m. tillkommer uppgifter som "kanske" va lite obekväma att delge redan i startinlägget. (Man noterar det som "ouppsi" det trodde jag inte va viktigt att delge eller något annat svammlande...

Det den ena anser vara vanvårdad anser en annan vara välvårdad, den ena anser ha fång den andra anser vara IR, den ena anser vara en ridhäst den andra anser vara en körhäst osv osv......

Listan kan göras oändlig,, lär dig att det finns lika många experter som det finns utövare och i stället för att lägga sig i denna hysteri så är det väl bra att det finns någon instans man kan anmäla och uppvisa sin kunskap som expert i det ämne man nu vill anmäla i.

Låt berörd myndighet genomföra sin utredning och ta del av deras utslag.. Har anmälaren rätt så finns det ett myndighetsutövande om att det verkligen va ett experttips,,, Har den som blivit anmäld rätt så så finns det ett myndighetsutövande som man kan trycka upp i x..cc.¤% :o :d :rofl: på den som tror sig veta bättre.

För det enskilda djurets välbefinnande är det alltid bättre med en anmälan för mycket än en för lite !!

Hur sedan myndigheten prioriterar varje anmälan är helt beroende på hur den är skriven och hur den som gjort denna anmälan mellan raderna har förstått att det det kanske finns andra fall som innebär ett mera akut lidande.

Hästarna såg ut såhär för ca 4 månader sedan när dem köptes från uppfödaren. (Med täcken på?) Hon blev anmäld till länsstyrelsen att flytta hästarna till ett bete, avlusas och få tillskott av vitaminer och mineraler. Därför går dem hos min "vän", eftersom hästägaren inte fick ha dem hemma hos sig. Men hon har fortfarande inte gjort något åt de resterande punkterna då hon ansåg att dem hade fel och att hästarna mådde bra.
Vilket hon sa rakt till mig när jag var där också.:confused:
Som jag tolkar detta inlägget så är ägaren redan anmäld och har fått direktiv från Länsstyrelsen, även om hon struntar i dom.
Men en sak som jag kan lova om så är fallet är att Länsstyrelsen har ögonen på henne och kommer att kolla upp så att hon gör det som hon ska. Det kommer inte att gå fortare med en anmälan till utan de handlägger det så fort de kan. Men de ger också ägaren en viss tid att rätta till felen.

Nu har nog personer här uppfattat det lite fel. Att jag "åker förbi där flera gånger om dagen" är inte för att jag åker TILL hästarna & gården. Utan för att jag har vägen förbi där till mina egna hästar. Då passar jag ju såklart på att kolla medan jag åker förbi, hur det ser ut osv.
Jag anser dock att om någon i ren välmening vill hjälpa till, och man är otrevlig tillbaka, så känns det som att man inte är helt ärlig.

Fast ibland går det för långt. Jag kan liva upp tråden lite med nåt som hände här en gång.

Trav-avelshingsten, 18 år, gick i hage med shetlandsponnyn, 23 år. Detta var på våren, då ponnyn fällde högvis, och kajorna satt ofta på honom och plockade hår till sina bon. Ponnyn gillade det, det var väl skönt när de noppa honom i pälsen.

Rätt var det är kommer en person instormande och gör oss uppmärksamma på att
"Fölet är DÖTT, fåglarna hackar på honom, och mamman bryr sig ingenting"

Allt som hänt var att shettisen låg ner en stund.
Hur många männsikor åkte förbi och tänkte samma sak? Eller gjorde anonyma anmälningar.
"HUR kan folket på Boo ha så dålig koll att de inte märker att fölet är dött, trots att fåglarna sitter och äter på den".

Jodå händer att folk tror att hästarna är döda! Min gamla basjkir som inte tycker att det var nåt konstigt att ligga ute i snön när det var -25 och dom andra hästarna stod i ligghallen så var han både död och frusit fast! Hände ytterligare två gånger då han låg och sov, kunde verkligen slappna av när han låg och sov ute första gången blev jag förstås själv livrädd var på hösten när jag hade haft honom bara några månader!

Då passar jag ju såklart på att kolla medan jag åker förbi, hur det ser ut osv.
Jag anser dock att om någon i ren välmening vill hjälpa till, och man är otrevlig tillbaka, så känns det som att man inte är helt ärlig.

Det kan ju också hänga samman med hur man framför sin vilja att hjälpa.

Jag tycker det verkar som om du försökt diskutera med hästhållaren gällande hästarna.
Men det verkar ju också som om man har försökt svara dig - gällande hö som är på ingång och så vidare - och det kan ju vara så att din välmening uppfattas som tjatighet och oförskämdhet från din sida och att de därför svarar på ett sätt som du uppfattar som otrevligt.

Om du "passar på att kolla", kanske du uppfattas som någon som snokar och lägger sig i?

Som sagt: jag tycker att åtminstone hästen på översta bilden är för tunn, och med tanke på den info som tillkommit gällande att anmälan är gjord och ägaren fått ´förelägganden, kan det ju vara en bra idé att ringa till Länsstyrelsen och fråga dem om det finns någon planerad uppföljning - eftersom du nämligen tycker att hästarna inte ökat i vikt sedan de kom till gården där de vistas nu.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka