Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

*KL*
Anmäla eller inte anmäla....får många gånger rysningar över en del människors resonemang när det gäller djurhållning vs anmälningar och skitsnack...
Att göra en anmälan då det är klart tydligt att djuren far illa borde ju vara en självklarhet, men många anmälningar kan absolut undvikas om anmälaren börjar med att kontakta djurägaren/hållaren kanske till och med tillsammans med någon kunnig och erfaren hästmänniska....
Att slänga obefogade anmälningar efter folk är tyvärr idag rätt vanligt förekommande samt att det kan användas som ett "perfekt" hämndvapen...

Vet man inte hur saker ligger till ska man akta sig för att döma/anta/veta eller tro....

Jag blev anmäld för djurplågeri förra vintern, en fruktansvärt obehaglig upplevelse när jag i min enfald trodde att vi hade en bra djurhållning på våran gård där alla mår bra!
Vår gård ligger intill en större rätt trafikerad väg, endast en hage ligger jämsides med vägen...där hade vi förra vintern 2 ponnies, en russvalack på 17 år samt en lika gammal korsningsponny som var tigrerad...
Det var kallt den vintern och typ 2 meter snö!
Då det var så kallt fick dessa ponnys lite mer grovfoder än vad de kanske behövde och dom var lite runda!

En dag när jag kommer hem sitter en lapp från djurskyddsinspektör på ytterdörren att hon ville bli kontaktad....
Vi hade blivit anmälda för djurplågeri av en familjehemssekreterare som passerade förbi hagen frekvent.
Hästarna var enligt anmälan extremt ovårdade, den ena var så smutsig den var aldrig borstad samt gick dessa stackars hästar ute fast det var -25 grader ute... Damen som anmälde hade aldrig någonsin sett en enda person ute vid dessa hästar så dom fick troligtvis ingen mat heller?!?!?!?
Djurskyddsinspektören skrattade ju när hon tittade på hästarna och framförallt den "smutsiga" ponnyn, men jag skrattade inte kan jag lova :(

Nu hade vi tur så anmälarens e-post adress fanns i anmälan samt uppgav hon ju som en extra tyngd i sin anmälan att hon jobbade på soc, så jag fick tag på personen, skrev ett 4 A4 sidor långt brev till henne där jag förklarade MASSOR!! Alla rutiner gällande hästarna, raserna, färger, osv...samt min bestörtning över hennes snabba och okunniga bedömning med tanke på hennes eget jobb, man borde kanske ha lite mer kunskap innan man dömer snabbt och fel...tänk om det gällt ett barn/familj?!?!?
Dagen efter kom ett blombud med en stor ursäkt där hon målande beskrev sin okunnighet om hästar???? :eek:
Skrämmande, jag godtog ursäkten men bad henne att snälla stanna gärna nästa gång innan anmälan så kanske det kan redas ut utan att lägga börda på våra djurskyddsinspektörer som verkligen behövs till annat...

Fast det är väl ändå ganska stor jäkla skillnad på någon som åker förbi hästarna vid en väg när de har täcken på sig och av misstag anmäler, och när en något hästvan person går fram och studerar och till och med tar bilder på iaf. en uppenbart mager häst (som man inte direkt behöver känna hästar för att se).

Jag förstår att det är obehagligt och jag tycker inte att man skall okynnesanmäla, av kostnadsskäl. Men jag har hellre en anmälan för mycket än en för lite.

Nej det tycker jag inte alltid, vet man inte varför hästen är tunn så ska man inte förutsätta att det handlar om djurplågeri!

Efter min upplevelse kan jag säga att man är livrädd för fler anmälningar och som i dagsläget har jag en lite tunn avelshingst hemma, han går ner sig under tappningssäsong trots fri tillgång på bra torrhö och kraftfoder. Honom får vi gömma under täcke känns det som för tänk om det stannar till någon på gården som genast ringer in en anmälan....

Man får också titta på en helhetsbild, hur ser alla andra djur ut? Hovarnas skick? Gårdens/stallets skick?

Tänker man göra en anmälan så ska man som minst i detta fallet meddela hästägaren/stallägaren detta...då han h*n få en chans att självkritiskt (lite under hot) titta på sin situation och kanske kunna förbättra den...helt utan anmälan...

Fast det är väl ändå ganska stor jäkla skillnad på någon som åker förbi hästarna vid en väg när de har täcken på sig och av misstag anmäler, och när en något hästvan person går fram och studerar och till och med tar bilder på iaf. en uppenbart mager häst (som man inte direkt behöver känna hästar för att se).

Jag förstår att det är obehagligt och jag tycker inte att man skall okynnesanmäla, av kostnadsskäl. Men jag har hellre en anmälan för mycket än en för lite.

Vem har anmält hästar med täcken på sig av misstag??

Känner en person som tagit emot två hästar över sommaren som ska beta där tillsammans med hans nu, ny-betäckta sto.
Hans egna sto är inget fel på hullmässigt, men om dessa hästar nu står på hans gård över hela sommaren, har ohyra, matt päls, fortfarande vinterpälsen kvar och väldigt avmagrade.
Vem är det som står som ansvarig om en anmälning skulle göras?
Han eller hon som äger hästarna?
För enligt BLUP står hästarna fortfarande skrivna på uppfödaren. Åker uppfödaren dit på detta då?

Vad krävs för att en anmälning ska vara såpass allvarlig att faktiskt prioriteras?
Känns som dessa hästar ligger ganska högt upp i en priolista, och jag vill gärna göra något.

540768_385487734844903_636617924_n.jpg

528052_385489518178058_86314730_n.jpghttp:

Min 28 år gamla häst, föll ur i våras efter pälsfällning, det gjorde hon även förra året...

I år var det fler hästar i hagen (fem islandshästar, 1 dartmorponny och så mitt halvblod) som åt upp det bete som fanns redan i maj och då flyttade en häst i maj, och två hästar flyttade i mitten respektive slutet av juni... så nu är det bara fyra hästar kvar... Men fortfarande samma hagar som ser ut som nyklippt golfbana. Det läggs ut ett par ikeakassar hö, morgon och SEN kväll. Jag har aldrig sett, när det legat i hagen. Men jag ser att det sjunker på höhögen i stallet och att kassarna är flyttade på.

Jag har fodrat min häst med lucern och kraftfoder för 1000 kronor i månaden sen i mars, köpte in eget hö vilket blev 300 kr på en månad för att stödfodra min häst... Jag åker ut till min häst 3-4 ggr per dag, det är sällan man ser folk i närheten när jag är ute, så ingen vet egentligen vad jag gör när jag är där. Jag tar då in min häst, så hon får stå inne och äta mat i lugn och ro i MINST fem timmar förutom de gånger jag fodrar i hink ute på stallplan, då ibland någon av grannarna är ute o hejar.

Jag har haft hovslagare ute regelbundet, har haft veterinärkontakt fyra gånger sedan i mars ATG, två gårdsveterinärer och en distriktsveterinär för diverse funderingar och frågor. En av gårdsverterinärerna var ute igår, för att vaccinera och ge ett muntligt utlåtande.

Jag själv, anser att hon är ett skräckexempel, även om hon är väldigt pigg och glad, samt BLANK i pälsen. Därför var jag beredd på att få ringa nödslakten direkt igår. Veterinären som är en av Örebros TUFFASTE veterinärer sa, jaa... hon är mager. Men största problemet är att hon har tappat muskler, men det gör de med åldern. Jag bad honom att titta extra noga på tänderna, som jag ändå är noga med att ta ut tandvårdare till varje år. Han sa att de tänderna är det ingen fara med och i övrigt är det ju en pigg o glad häst för sin ålder. Så lite kraftigt bete, vore bra för henne.

Skulle du se på samma sätt på dessa två hästar om du hade den HÄR bakgrundshistorien och fortsatt bestämma dig för att du vill göra en anmälan? Det finns mkt i såna här historier som man inte ser.

Om hästarna är släppta på bete, är det kanske just för att de ska få chansen att äta upp sig. Vad vet du om vilka kontakter ägaren har haft? Och ÄR hö på väg in, så har de ju verkligen tänkt att stödfodra. Jag blir faktiskt ledsen och bekymrad över all denna hetsjakt på hästägare.

Beträffande bilderna. Jag ser inte att hästarna är matta i pälsen, mager den ena, klart och tydligt. Men den andra är tveksam, då som någon annan sa att man kan fotografera vilken "fetknopp" som helst i ofördelaktig vinkel, så den ser sämre ut än den är. Ohyra, kan jag inte uttala mig om.

Vad vill du att folk ska göra? Mer än sitt bästa för att få hästarna att må så bra som möjligt?

Om du är en vän till denna hästägare, tycker jag att du ska agera som en vän också.

Mvh

IngelaH som är VÄLDIGT tacksam för sina RIKTIGA vänner.

Senast ändrad:

Nej det tycker jag inte alltid, vet man inte varför hästen är tunn så ska man inte förutsätta att det handlar om djurplågeri!

Man får också titta på en helhetsbild, hur ser alla andra djur ut? Hovarnas skick? Gårdens/stallets skick?

Tänker man göra en anmälan så ska man som minst i detta fallet meddela hästägaren/stallägaren detta...då han h*n få en chans att självkritiskt (lite under hot) titta på sin situation och kanske kunna förbättra den...helt utan anmälan...

Jag tycker att du har fel.

Jag har en mager krake hemma, överväger täcke för att slippa visa upp henne. Hon ser verkligen eländig ut! Hon har haft fång och är lite problematisk med fodringen, dock pigg och glad och arbetsvillig.

Jag blev också anmäld av någon som hade synpunkter. Personen från Länssstyrelsen var vänlig, trevlig och såg inga större fel. Höll med om att fånghästen var mager (det var jag som valde att plocka fram henne och visa upp) men tyckte att förklaringen var rimlig och att då gjorde det inget.

Visst var det obehagligt, men jag tycker nog att det är rimligt att en anmälare får vara anonym. Jag tycker att man som i TS fall, där man verkar ha en relation där TS får gå i hagarna hos hästarna, ska föra en dialog.
Men det finns ju också ganska många tillfällen när en diskussion kanske bara utmynnar i ovänskap och otrevligheter och då kan det vara bra att den anmälde inte vet vem som gjort anmälan.

Man ska väl i stället vara glad att Länsstyrelsen reagerar och tittar efter, och så som regel har kunskaper att avgöra att det är OK!
Att behöva gå fram till någon och säga "du, jag tänker faktiskt anmäla dig för du sköter inte hästarna" i mer eller mindre väl valt tonfall, är ju att bädda för konflikt!

Eftersom jag pratat med han som har hästarna på betet, och ägaren till hästarna, och fått snäsiga svar tillbaka på mina frågor och funderingar kring hästarna så sitter jag i valet och kvalet och ringa ut våran gemensamma veterinär så han får komma ut dit.
För han har ju anmälningsplikt om han anser att dem är i dåligt skick.

Jag känner att jag inte vill stå och föra en diskussion med någon som bara anser sig ha rätt.
Ang resterande djuren på gården som någon skrev så sköter gårdsägaren inte dem heller. Så ja, jag vet inte vad jag ska föra en diskussion om med honom, då jag försökt så många gånger, men han bara går därifrån och slutar lyssna.

*Delvis knapplån*

Jag tycker att du har fel.

Jag har en mager krake hemma, överväger täcke för att slippa visa upp henne. Hon ser verkligen eländig ut! Hon har haft fång och är lite problematisk med fodringen, dock pigg och glad och arbetsvillig.

Jag blev också anmäld av någon som hade synpunkter. Personen från Länssstyrelsen var vänlig, trevlig och såg inga större fel. Höll med om att fånghästen var mager (det var jag som valde att plocka fram henne och visa upp) men tyckte att förklaringen var rimlig och att då gjorde det inget.

Visst var det obehagligt, men jag tycker nog att det är rimligt att en anmälare får vara anonym. Jag tycker att man som i TS fall, där man verkar ha en relation där TS får gå i hagarna hos hästarna, ska föra en dialog.
Men det finns ju också ganska många tillfällen när en diskussion kanske bara utmynnar i ovänskap och otrevligheter och då kan det vara bra att den anmälde inte vet vem som gjort anmälan.

Man ska väl i stället vara glad att Länsstyrelsen reagerar och tittar efter, och så som regel har kunskaper att avgöra att det är OK!
Att behöva gå fram till någon och säga "du, jag tänker faktiskt anmäla dig för du sköter inte hästarna" i mer eller mindre väl valt tonfall, är ju att bädda för konflikt!

Och jag tycker att du har lite fel, så då kan vi ju vara överens om att vi har olika åsikter...

Och att på ett spydigt eller på annat sätt otrevligt sätt säga att jag minsann tänker anmäla dig var inte vad jag hade i åtanke då jag tyckte att man bör upplysa om eller ge hästägaren en chans att agera eller förklara situationen...

Men om nu betet är så bra att stödutfodring inte behövs så förstår jag inte vad du gnäller över. Att hästarna går i rasthagar med fint gräs i gör ju inget, de har iaf mat att äta av. Nytt hö är beställt, vad säger att de INTE kommer att få av det? Ska du anmäla nått måste du veta, inte tro att hästarna inte kommer få mat. Det tar flera månader att få upp en häst i hull, i synnerhet om den är väldigt mager. Nu går hästarna på bete så man får väl hoppas att de kommer gå upp i hull, annars kan det vara befogat att anmäla senare om det visar sig att de inte går upp. Man måste ge det en chans, nu har ju iaf något gjorts då hästarna släppts på gräs o gräs är faktist det mest naturliga för en häst att äta. Sen är det inte bara att slänga till en mager häst hur mkt mat som helst på en gång, man måste ta hänsyn till mkt.

Jag själv hat tagit omhand ett flertal hästar i bedrövligt skick, långt mkt värre än dessa, o det har tagit minst tre månader innan man ens ser resultat, sen att få upp dem i normalhull tar ytterligare flera månader, kan tom ta upp till ett år.

Och jag tycker att du har lite fel, så då kan vi ju vara överens om att vi har olika åsikter...

Och att på ett spydigt eller på annat sätt otrevligt sätt säga att jag minsann tänker anmäla dig var inte vad jag hade i åtanke då jag tyckte att man bör upplysa om eller ge hästägaren en chans att agera eller förklara situationen...

Nej, jag förstår att du inte hade tänkt dig ett spydigt tonfall.
Men tror du att det faktiskt går att framföra "hotet" om anmälan utan att den som får ta emot "hotet" tar illa upp?

Jag tycker inte om okynnesanmälningar (eftersom det tar upp mycket resurser) men jag tycker att anonyma anmälningar är bra att kunna göra. Och har man en OK verksamhet så får man tycka att anmälan som sådan var obehaglig (det tyckte jag) men rycka på axlarna och gå vidare med sin OK djurhållning, och vara nöjd med att få bekräftat att det var OK.

Jag tycker att många i den här tråden lägger ett för stort ansvar på TS att följa upp situationen, exempelvis förslagen om upprepade fotografier.

Jag tycker att det verkar som om TS har gjort vad man rimligen kan begära: pratat med hästhållaren som dock tycks ha en annan åsikt än TS vad gäller behov av stödfodring.

Som flera har skrivit: man kan inte säkert veta om stödfodring pågår.
Nej, sant.
Och om TS skulle anmäla, så kommer Länsstyrelsen ut (obehagligt), diskuterar med djurhållaren och har synpunkter. Finns stödfodring - inga problem. Finns ingen stödfodring - order om sådan. Och uppföljning.

Hästarna såg ut såhär för ca 4 månader sedan när dem köptes från uppfödaren. (Med täcken på?) Hon blev anmäld till länsstyrelsen att flytta hästarna till ett bete, avlusas och få tillskott av vitaminer och mineraler. Därför går dem hos min "vän", eftersom hästägaren inte fick ha dem hemma hos sig. Men hon har fortfarande inte gjort något åt de resterande punkterna då hon ansåg att dem hade fel och att hästarna mådde bra.
Vilket hon sa rakt till mig när jag var där också.:confused:

Senast ändrad:

Jag hade förmodligen också snäst av dig med tanke på din inställning i stort här. Du vill själv inte föra diskussion med någon som anser sig ha rätt- det samma lär gälla för hästägaren också.

Om du anser att hästarna far illa så anmäl, annars så låt dem vara och avvakta. Vad tjänar det att dra dit en veterinär, djurskyddet kommer att göra det vid behov och veterinären har ingen som helst rätt att gå in och undersöka hästarna hur som helst, visar bilderna i närheten av sanningen så är det ingen fara just nu, i synnerhet som hö är på väg och de går på gröngräs. Kort gräs är mer näringsrikt än förväxt.

Men om hästägaren redan är anmäld och ålagd att förbättre situationen för hästarna så kommer en uppföljning att ske. Oftast görs en sådan uppföljning 2-3 månader efter första besöket. Varför då anmäla något som redan är ett pågående ärende?

Hästarna såg ut såhär för ca 4 månader sedan när dem köptes från uppfödaren. (Med täcken på?) Hon blev anmäld till länsstyrelsen att flytta hästarna till ett bete, avlusas och få tillskott av vitaminer och mineraler. Därför går dem hos min "vän", eftersom hästägaren inte fick ha dem hemma hos sig. Men hon har fortfarande inte gjort något åt de resterande punkterna då hon ansåg att dem hade fel och att hästarna mådde bra.
Vilket hon sa rakt till mig när jag var där också.:confused:

Det här sätter ju saken i ett helt annat läge. Som det nämndes så följer de ju givetvis upp saken och alltså borde allt vara under kontroll?

Förresten, i ditt första inlägg skrev du att ägaren till betet sköter sin egen häst, men nu har han flera och sköter dem alltså inte? :confused:

Knapplån.
Dessutom, decimeterkort gräs har betydligt högre näringsinnehåll än förvuxet halvmeterhögt gräs.

Ja, och jag kan med 30-40 ha bete, ta kort i ett hörn, där det är upptrampad jord, bli anklagad för att ha för dåligt bete till hästarna?

Nej,
det ar min -personliga- asikt. Som privatperson.

Som yrkesutovare hade jag inte rort dom hastarna. Da iaf den ena utav bilden att domma, och ja detta ar OTVIVELAKTIGT, inte ar i skick for mig att utova sagda yrke emot. Den andre ar svar att bedomma, battre skick an den forsta, dar hade jag garna kant pa hasten och darefter gjort ett utlatande.

Sa som yrkesutovare hade jag -skamts- ogonen ur mig om jag haft hastar i sadant skick pa min gard.

Och innan da far en varre attityd, jag snackar inte i nattmossan. Jag brukade vara involverad i 4-6 hastar i forsta hastens skick varje sommar. Utifran de hastarna och den erfarenheten jag har fran den delen utav mitt arbete sa anser jag att den forsta hasten inte ar mottaglig for mitt yrke.

Min andra, personliga asikt, ar att jag inte klassar det jag ser pa bilderna som bete.

Nagot jag behover klargora ytterligare?

Vad jag ar nyfiken pa...

ar hur jag far lite skrap (inget fel pa det iofs) som faktiskt inte tycker det dar ser ut som nagot jag skulle klassa som bete... vad grunder ni era asikter pa att det -visst- ar bete?

jag ser ratt lite pa bilderna som ar decimeter hogt - och, dessvarre, har vi bara bilderna att domma efter. Visst har alla hagar upptrampade horn - har jag pastatt nagot annat? Det enda jag skrev var att -det jag sag pa bilderna inte ar nagot -JAG- skulle klassa som bete...

Sen ar jag ocksa intresserad av att fa veta var det "halvmeter langa" graset kom in i bilden?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka