Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

Jag tycker allt för många inom denna sport/hobby tittar för mycket på vad andra gör och inte gör. Sköt dig själv och skit i andra.

..ursakta?

For det forsta, det har ar inte min "hobby".
For det andra, vad vet du om vad jag gor i vardagen?
For det tredje, stor en trad som ber om tips, hjalp och asikter dig sa mycket - for att folk GER tips, rad och asikter, sa kanske du inte skall lasa den?

..ursakta?

For det forsta, det har ar inte min "hobby".
For det andra, vad vet du om vad jag gor i vardagen?
For det tredje, stor en trad som ber om tips, hjalp och asikter dig sa mycket - for att folk GER tips, rad och asikter, sa kanske du inte skall lasa den?

Jag missade att skriva *knapplån* emot slutet av texten - allt var inte riktat emot dig! Sorry.

Hoppas du frågat hästägaren om lov att sätta ut bilderna på hästarna, annars är det olagligt.

Hur länge har de gått på betet? Hästägaren har nyligen köpt hästarna o de var redan då i dåligt skick? Det tar tid att göda upp rejält avmagrade hästar.

Mina hästar hade föredragit detta korrta gräset före långt övervuxet, dessutom är det korta mer näringsrikare

KL

Visst var åtminstone en häst inte fin i hullet..Men det som slog mig och som man kanske får tänka på är bakgrunden, varför ser de ut så?
-sjukdom?
-konvalacens, nyligen importerade, åkt transport långt eller annat som kan få dem att falla ur?
-någon kanske just "räddat" dem
-nyköpta hästar?
-häst som fallit ur pga ej uppenbart tandproblem (har varit med om det en gång, hästen i det fallet krympte sakta men det var inget man tänkte på iom att den fick full ranson mat och man tyckte den åt som den skulle, den kunde bara inte tillgodogöra sig allt ordentligt för att den malde felaktigt)

För mig är det viktigast att veta "hur länge har den sett ut så och görs något?"

Så någon kanske håller på att "hulla upp" hästarna, kanske på betet?

Jag tror inte att det är ett högprioriterat fall även om jag tycker att häst på bild 1 ser förskräcklig ut..Men eftersom att inte båda hästarna ser ut så kanske det finns en orsak som inte beror direkt på vanvård?? Häst på bild 2 ser jag inget konstigt med, möjligen lite avsaknad av muskler

Vidare är det inte gräsets längd som avgör vad det är för typ av bete/innehåll. Faktiskt så är det korta gräset det som brukar vara mest näring i och som hästarna i många fall föredrar framför det långa iom att det är färskare/nyare.

Att ta foton på andras hästar tror jag faktiskt att man får göra, såvida man inte sätter ut namn på ägare eller beskriver vilka hästar det är, vars de bor osv..utan en bild med "en häst" tror jag är helt lagligt.
Däremot får man inte använda/ta bilder och ge felaktig information, typ hitta på att det är din egen osv för då kan det ju handla om förtal.Tror inte heller att man får ta en bild och typ dokumentera omgivningen m byggnader osv hur som helst. Dvs informationsbiten som rör bilden om man publicerar en bild kan vara av större vikt vad man får och inte får publicera utan ägarens tillåtelse.

Har för mig att det var så i alla fall då en i ett fd stall blev utsatt för att någon fotade hennes hästar för att ha som bilder på "stallet.se" eller vad det hette..Hon kunde inget göra mer än att försöka få tag på användaren och be den ta bort bilderna så som det blev förklarat..för att det bara var bilder, ingen information utan bara bilder på en häst.

Senast ändrad:

Tillägger:

Visst kan man anmäla, men man får tänka på syftet..

Det kanske är befogat eller så kan det lika gärna vara så att hästägaren mår skitdåligt över att hästen fallit ur och gör allt vad denne kan och då är ju resursen missbrukad så att säga med att djurskyddet kommer ut som kunde åkt på ett viktigare fall.

Sen om det inte är befogat om det kommer fram att det var du som anmälde så blir det ju inte en sådär jätterolig situation.

Det finns bra mycket värre än det där som pågått i flera år..åtminstone jag har sett det..
Men jag förstår ändå att du oroar dig över häst på bild 1 i alla fall, det hade jag också gjort men jag hade tagit reda på all fakta om varför den ser ut så och hur länge den sett ut så.

Senast ändrad:

Vet du med säkerhet vem det är som har skött hästarNa illa?
Så det inte är så att någon annan skött dem innan och de nu fodras upp? Det kan ju hända att de får kraftfoder ett par ggr om dagen.

Om det är så att det är nuvarande ägaren/skötaren som inte skött dem och denne heller inte anser att hästarna är magra, så skulle jag faktiskt anmäla! Även om inte hästarna är extremt undernärda så är de ju oacceptabelt magra och med tanke på att näringen i betet snart (nu?) minskar så lär de ju inte se bättre ut om de inte stödfodras ordentligt.

TS skriver att ägaren har haft den i "några månader" så visst kan det vara så att de håller på att fodras upp.

TS - även om du åker förbi flera gånger om dagen är det väl ingen garanti för att någon inte är där och fodrar, sprayar flugmedel osv?

Hur länge är "några månader"? Vet du hur magra hästarna var när de kom till ägaren? De kan ju faktiskt ha gått upp i vikt redan? Eller har de magrat ännu mer sedan de klev av transporten hos henne? Sen brukar man ju inte avla på hästar på hösten (när de flesta ston går ur brunst) - kan det hända att du har missuppfattat det? Hur ser du att hästarna har just mineralbrist? I gräset finns det gott om både vitaminer och mineraler så det är sällan man behöver ge tillskott just under betesperioden. Eftersom de nu har flughuvor på sig är de ju inte helt övergivna.

Jag försvarar absolut inte att hästarna ser ut som de gör, men tycker inte heller det är ok att lägga upp bilder på ett forum så här och komma med en påståenden om vanvård. Även om det är lagligt att publicera bilder på andras hästar.

Om veterinären varit där nyligen (eftersom denne sagt till stallägaren att han måste bränna höt??) så borde ju vet. ha sett hästarna i fråga. I såna fall har du nog svaret på anmälan eller ej där redan - veterinären borde själv ha reagerat om det är så illa att hästarna är ett fall för djurskyddet.

Har du möjlighet att följa hästarna till vintern och hästarna återgår till dåligt hull och skick så kan du nog göra en anmälan då. Nu står ju faktiskt hästarna på bete/fodring och du vet inte historian bakom dessa hästar trots att de fortfarande bär på ohyra.

Jag tycker att hästen är tunn och behöver stödfodras (tycker det ser ut att vara samma häst på båda bilder; den nedre bilden ser inte så illa ut faktiskt)

Om TS har framfört sina åsikter i trevlig ton och den som har hand om hästen inte vill fodra - tja varför inte anmäla.

Om det nu är så att man avser att eller faktiskt börjat med att stödfodra - då får man ju vänta tills hästen hinner ta upp sig i hull vilket kan ta tid.

Löss? Ja, allt är ju möjligt.

Så illa tycker jag faktiskt inte att hästen ser ut i pälsen vad gäller blandhet och så vidare.

Mask? Kollamasken är bra!

Som andra skrivit i denna tråden tycker jag den första är mager men den andra?

Jag tycker även man ska vara noga att ha fakta innan man anmäler någonting och inte bara anmäla , utan ha lite kött på benen. Prata med personen som ställt dom på betet hos er i fråga och säg till han/henne vad du tycker och fråga varför hästen är så mager som den är. Tycker inte bara man ska gå och anmäla hur som helst innan man vet bakrunden till det hela.

KL

Visst, lägga ut bilder på andras hästar reagerar jag också på.
Men jag tycker att människor som bryr sig om hur djur har det måste man uppskatta, så jag är emot detta "sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten".
Säkert finns det helt grundlösa anklagelser/fall som fått folk att må illa i onödan men hjälper denna "omsorg" någon stackars krake här och där så, ja, jag är för såna som TS som bryr sig. Är det falskt alarm så kommer det ju att visa sig.

Den översta bilden är helt bedrövlig.

Vad jag tänkte på är varför en veterinär måste upplysa om att höet är otjänligt? Har man inte mer kunskap än så, så kanske man heller inte fattar att hästen är i ett bedrövligt skick?

Jag tycker du ska ta bättre bilder på hästarna. Framifrån, bakifrån, båda sidor osv. Kanske även i rörelse. Spara bilderna till hösten och ta nya då. Om det inte är någon skillnad eller värre så kan du anmäla med de gamla och nya bilderna som stöd. Se till att spara datum.

Beror lite på hur stort betet är samt hur många hästar som ska gå där.För enligt mig ser inte det betet frodigt ut precis.Och bilden på häst nr 2 ser för mig alldeles för mager och omusklad ut och kan då behöva betydligt mer än vad det betet ser ut att kunna ge hästen.Hö i all ära men frågan är väl hur gammalt det är och vad det innehåller. Prata med betesägaren och ev anmäla???

Hästen vilar på det bortre bakre benet och skjuter magen åt det håll som kameran är åt vilket gör att den "lägger på hull" på den sidan.
Jag har sett detta förr.

Allmänt svar:
Däremot så tror jag inte hästarna kommer bli omhändertagna, antagligen kommer ägaren om möjligt få höra att den ska se till att hästarna får i sig kraftfoder och tar sig i hull.
De är för magra men inte som du säger, inte djurskyddsfall.

Sen är frågan hur gamla hästarna är, och Varför hästarna ser ut som de gör.
Hästar med fång ska hållas på ett magert bete och får inte bli för tjocka. De är iofs för tunna men det kanske är ägarens anledning? Fång.

Du tycker alltså hästen på undre bilden är ett djurskyddsfall?

Jiiises, titta dig om i världen, och hetsa upp dig för nåt annat.

Flughuva är inte ett måste...
Mina behöver varken huva eller spray... detta då det blåser så pass mycket att det inte är ett problem för dom.

Sen kan jag tycka att om hästarna bara varit någon månad så kanske de redan blivit tjockare? Vet du hur de såg ut när de kom till ägaren?
Det tar lång tid för hästar som varit för magra att ta igen fett runt revbenen och muskler tar Ännu längre tid.

Hur vet du att de inte tänker köpa nytt hö?

De kanske stödutfodras när du inte kör förbi? Det behövs ju inte så länge i stallet för att hinna slänga åt dom kraft eller hö.

En häst som har löss ska behandlas men är du säker på att de har lus? de var ju svårfångade skrev du. :)

Man avlar inte på hösten, man avlar på vår eller sommaren? Sen beror det iofs på var i landet man bor men inte vad jag kallar höst allafall.

Tänkte summera era svar lite snabbt här istället för att svara er en och en.

Hästarna är båda födda 02, halvsyskon. Hon köpte dem tillsammans av en uppfödare, dem var redan där magra, men har fortsatt att magra av efter köpet.
Enligt hennes berättelse köpte hon hästarna med täcken på och såg då inte att dem var magra.

Nytt hö är inköpt och är påväg, men betet är såpass bra så dem tycker inte att stödutfodring behövs.

Veterinären var där och dömde ut höet INNAN hästarna kom dit. Då bara stallägarens hästar fanns på gården.

Han har en "sommarhage" med högt gräs, och sedan rasthagar med kort gräs, nu när hans eget sto är betäckt får dem inte gå tillsammans, utan nu får dem gå i små rasthagar med kort gräs.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka