Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

Nagot jag behover klargora ytterligare?

Ja gärna det. Jag blir lite nyfiken på vilket som är ditt yrke dvs vad du jobbar med. Det är helt Ok om du svarar på engelska. Jag har lite svårt att läsa texten vilket kanske mest beror på att inte alla alfabetets bokstäver finns med.

I mina hagar blir det alltid mest nerbetat/nertrampat vid grinden o uppemot stallet då hästarna gärna går där, men neråt i hagen finns mängder med gräs. Tycker ändå hästarna väljer att gnaga i det nerbetade uppe vid grinden mestadels.

Även om inte du vill ha magra hästar på din gård så är det ju tur att det finns nån som tar emot dem så även de som är tunna har möjlighet att gå nånstanns o äta upp sig. Tur inte alla resonerar som du.

du kanske ska lasa igen?

Jag sa att jag hade -skamts ogonen ur mig-. Inte att jag inte skulle hjalpa till att rehabba. Och ja, jag hade verkligen skamts. O forra agarens vagnar. Jag tycker, faktiskt, att det ar oacceptabelt med en 10 arig hast som ar sa pass mager som hasten pa forsta bilden ar. Det ar, i mina ogon, sorgligt och pinsamt att folk later det ga sa pass langt.

Men samtidigt kan det finnas förklaringar.
Jag är själv väldigt nojig med att ha bra hull på alla hästar som bor här, men är samtidigt så pass erfaren att jag vet att ibland hjälper det inte att fodra.
Och att det sen kan ta TID att få upp hästar i hull. Har hästarna bytt miljö flera gånger är det inte säkert att de haft matlust osv...

Ja, sjalvklart kan det finns anledningar, och forklaringar, som ar godtagbara for hastar att tappa vikt. Stress ar en av dom, absolut.

I manga fall kan man nog, anda, som hastagare "mota olle i brunn" innan hasten ser ut som hasten pa forsta bilden. Om kunskapen, tiden och viljan finns dar, sen kan det sjalvklart ta en jakla tid innan man hittar felet och kan atgarda det - om det ar atgardsbart.

Sen kan man ju vanda pa det, ar hasten sa pass mager for att den ar sjuk? Far den isf adekvat behandling? Om den ser ut sahar efter "x antal -manader-" hur sag den da ut innan? Ar tanderna kollade? Tarmarna?
Osv... finns mkt vi inte kommer fa "svart pa vitt" som sanning (forlat TS, menar inte att saga att du ljuger utan om allt skall bli satt "utom tvivel" sa maste mer till an ena sidan o nagra bilder. Om man nu ar skeptiskt lagd menar jag)

Alltsa, CK, jag menar inte att braka. Varken med dig eller nagon annan i traden. Men handen pa hjartat - OM TS nu ar 100% korrekt i sin information... ska hon fortfarande "skota sig sjalv och skita i andra"? Hade ni gjort det? Helt arligt sa hade jag personligen haft jakligt svart for att vanda ryggen till en hast i sadant skick om jag visste att den inte far adekvat vard.

Eftersom fallet redan är anmält och hästägaren blivit ålagd att släppa hästarna på bete så är det onödigt att anmäla igen, det kommer ju ändå att följas upp liksom

ibland kan ytterligare anmalningar lagga tyngre vikt och skynda pa forloppet.

I det har fallet, enligt TS information, har hastarna flyttats. Vet djurskyddet -var- hastarna befinner sig i dagslaget? Annars ar det ju lite svart att gora uppfoljningen.

Det har med att flytta hastar och gomma dom fran just djurskyddet ar nagot jag -vet- ar satt i bruk i Sverige. Det ar en ganska vanlig aktion, tyvarr, sa vitt jag markte nar jag bodde himma i svea fortfarande. Och det gor det valdigt svart for inspektorerna att gora sitt jobb.

ja hästarna går nog upp i vikt fortare för att det görs fler anmälningar

Fast så jäkla smala är inte hästarna. Om hästarna var i liknande hull för 3-4 månader sedan har uppenbarligen inte ägaren gjort vad som krävs för att få hästen i bra hull och då kan det ju vara lämpligt att denne får ytterligare tillsägelser...

Min häst såg värre ut än den där när jag köpte henne. På en månad såg man en klar förbättring, efter 2,5 månader var hon i bra hull och då gick hon enbart på hösilage första månaden!
Och då är detta en relativt svårfödd häst...

jo visst är hästarna tunna, men de är oxå släppta på bete o hö är ju på väg, så att nått inte är gjort kan man ju inte säga

Jag tycker att det är super med folk som bryr sig. Om du TS tycker att hästarna far illa och tycker att det är värt att anmäla bör du göra det. Kommer dom ut och kollar och inte tycker det är något så är ingen större skada skedd förutom att ägaren fått sig en tankeställare. Och är det något så får hästarna förmodligen hjälp snabbare.

Hellre en röst åt djuren för mycket än för lite.

Visst tusan kan det finnas 10000 anledningar till att en häst är mager, men vilken jä*la anledning det än är så har man som djurägare plikt att lösa det problemet.

jo visst är hästarna tunna, men de är oxå släppta på bete o hö är ju på väg, så att nått inte är gjort kan man ju inte säga

Tycker att man som hästägare (djurägare) ska ha lite framförhållning..
Blir maten dålig eller tar slut så får inte min häst stå en vecka utan mat. Utan då ser jag till att fixa det fort som attan så hästen slipper stå utan om det är så att den behöver stödutfodras, speciellt om jag har en så pass tunn häst som har lätt att falla ur.

Om det är så att jag måste hämta en bal för hand själv..

Men lider hästarna?
Tänker på en annan tråd för några veckor sen, då en högdräktig häst stått på box i över 5 månader, pga fång.
DEN var mager, och dessutom, fång gör ont...
Men ändå fick ägaren hejarop och glada tillrop för att hon skulle kämpa vidare, och inte slakta hästen.
När jag fick nog, och skrev att de skulle skjuta hästen, blev jag betraktad som känslokall och elak.

Det är inte vår uppgift att bedöma om dom lider eller ej, det tycker jag är djurskyddets jobb om man anmäler händelsen. På bilden ser jag två magra hästar, som absolut enligt min åsikt ej bör gå utan stödutfodring i någon vecka, tills man fått hem en beställning. Utan i mina ögon ser de här hästarna ut att behöva varje strå dom kan få.

Jag personligen hade hämtat hem en bal samma dag så dom har tills betällningen på nytt hö kommer. Och även stöttat med krafft då dessa hästar ser ut att behöva detta.

Om TS som sett dessa hästar i verkligheten och anser att dom ej får den vård som behövs tycker jag att hon ska göra en anmälan om hon anser att det behövs. Sen kanske det kommer upp en bra förklaring och ägaren får sig en putt i rätt riktning så hästarna får snabbare hjälp.

Det finns inget oavsätt anledning som gör det okej för ett djur att lida. Det är vårat jobb att se till att dom ej har ont, är magra, mår dåligt osv.

Sen är det skillnad på en skada som uppkommit och som man vet kommer läka och man ger hästen den vård som behövs (skillnad på att ha ont något år, och några veckor om du vet att hästen kommer bli frisk och slippa smärta). Jag vet inte hur det var med fångstoet och vad veterinär gett för prognos.

Men hästarna FÅR ju hö...
Och dessutom, det är inte mycket hö som har högre näringsvärde än gräs som är 1-2 dm högt.

kl

Hellre en anmälan för mycket än en för lite - ja det kan jag till viss del hålla med om... MEN - en anmälan för mycket gör också att inspektörerna har mindre tid till de fall där anmälningar verkligen är befogat. Som det ser ut på bilderna samt med tanke på att de redan har djurskyddets uppmärksamhet så hade jag hellre ringt länsstyrelsen och frågat hur det går med det fallet, snarare än att göra ytterligare en anmälan. Med tanke på att hästarna flyttades efter tillsägelse från lst så är de ju knappast undangömda heller...?

Jag får lite uppfattningen att TS springer på gården och "lägger sig i", och kan i såna fall faktiskt förstå hästägare och gårdens ägare. Jag hade nog inte heller orkat med att någon var hos mig och gav mig pekpinnar, och hade nog mycket väl kunnat bara "snäsa ifrån" och verka som om jag skiter i vilket. Även om TS med all säkerhet menar väl, det tvivlar jag inte för fem öre på.

Jag är lite nyfiken på hur resten av hästarna ser ut. På bilderna ser de pigga och glada ut i blicken, pälsen ser helt ok ut tycker jag faktiskt också. Hur ser hovarna ut? En annars fin och välmående häst som "bara" är tunn/omusklad/mager är en helt annan sak än en raggig, glåmig häst med kassa övervuxna hovar och som dessutom är tunn/omusklad/mager.

Ang stödfodring så hade jag nog gett såna hästar fri tillgång på lusernhack, men jag vet ju inte vad de fodras med nu heller. Ägaren har ju sagt att de får kraftfoder två gånger om dagen om jag inte minns fel?

Senast ändrad:

Hade någon kommit och varit på mig angående att mitt djur inte ser friskt ut hade det gett mig en tankeställare, visst hade jag blivit upprörd men nog tusan hade jag kollat upp det. Så jag tycker att det är en bra sak! Hellre pekpinnar än någon som sitter tyst och ser på.

Tycker absolut inte att man ska skrämma folk från att bry sig och se till att göra något om en häst/djur far illa.

Sen tror jag inte djurskyddet skippar ett annat fall för att det kommer ett nytt. Utan dom följer nog upp varje fall dom anser vara viktigt.

Om höet inte räcker så hittar man andra lösningar. Man skiter inte i det och fortsätter med något som inte hjälper, utan hittar något som hjälper. Det är förbaske mig den plikt man har som djurägare!

För många år sen blev jag anmäld av en bygranne...dagligen...typ...för att vi inte gjorde som han tyckte att man skulle göra. Kommunens djurskyddsinspektör kom upp personligen ca 5 ggr och jag begärde att han skulle ha distr.vet med sig för korrekt bedömning av bl.a. mina grisar som jag hade utomhus. Hade aldrig några anmärkningar från deras håll och efter de 5 besöken så ringde bara inspektörn och sa när en anmälan var gjord igen...han åkte inte upp nåt mer. Den bygrannen var extrem, gammal tjurig skogsbonde som ansåg sig veta bäst. Men, en enstaka anmälan av någon som inte har modet att kontakta ägaren kan jag mycket väl ta...hellre det än att det verkligen är allvar och vem vet...man kanske själv drabbas av någon mental black out någon gång och då vore iallafall jag tacksam om någon reagerade...

TS: nu tycker jag väl inte att dina bilder skriker vanvård...Jag har själv haft ett fölsto som hade oerhört svårt att ta sig efter att fölet var avskilt. Uppenbart finns det gräs i hagen av vad man kan se på bilderna och det ligger även hö där. Ha koll på att det finns vatten! ...anmäl om du är osäker på hur du ska bedöma det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka