Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

Min dam föll ur förra våren, efter att jag hade sett till att hon var uppfodrad och rejäl, inför min höftledsoperation. Jag köpte foder, ställde i stallet uppmärkt och klart. Jag pratade med en gammal ridskolekompis, som ändå åkte förbi på helgerna som skulle stanna o titta till henne... När hovslagaren var ute, betalade jag stallvärdens hovslagarkostnad och sa att jag skulle dra av en del på nästkommande månadshyra, men att hon kunde behålla 400 för att fodra min häst medan jag låg på sjukhus, samt inte fick åka bil 4-5 veckor. Och ja, det var OK. Både hovslagare och en kompis som var med och höll i min häst hörde detta. Det var/är lösdrift, med hösilagebal låga värden i hagen.

När jag kom tillbaka till stallet var Tima endast ett vandrande skelett med täcke på. "Jag tänkte inte på att titta under täcket" sa stallägaren och min kompis hade sagt de gånger jag ringt "ja hon har tappat lite av överlinjen..."...

Det akuta tog 4 veckor att få upp. Men resten tog fram till augusti från april då...

Senast ändrad:

KL

Jag håller med om att det på bilderna ser ut som en övre hästen är i smalaste laget men den undre vet jag inte om jag tycker var så hemskt. Sedan måste jag få tillägga, inte gällande just dessa hästar, att de flesta av oss har fått en ganska skev uppfattning om vad som är "normal" hull på en häst. Många gånger väger hästar för mycket men det har blivit så vanligt att vi inte längre ser det utan istället ser andra hästar som underviktiga. Länkar till ett mycket intressant blogginlägg på Hippson om just detta, tänkte på bilderna som någon la upp på sin fux som jag på de flesta bilder inte tyckte såg speciellt undernärd eller hemsk ut... kanske en smaksak också...
Länk: http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/min-hast-ar-inte-fet.htm

Där har du en poäng!:idea:

Mig veterligen är du bra många fler hästar sjuka pga övervikt än omvänt....:angel:

*KL*

Bara för att många blir anmälda i onödan betyder inte det att det är fel att hålla ögonen på slafsiga hästägare, så TS, jag tycker att det är jättebra att du håller koll och överväger en anmälan.

Jag har väldigt svårt att tro att ägaren till de här hästarna är seriös och gör sitt bästa för de här hästarna. En seriös hästägare köper inte hästar utan att se efter hur de ser ut under täcket och stallar inte upp hästarna där de inte kan få det som behövs för att hålla dem i gott skick.

Även om de här hästarna inte ser ut att vara i så dåligt skick att det behövs ett akut omhändertagande så tycker jag att det verkar vara hög risk för att de sköts på ett sätt som inverkar menligt på deras välbefinnande. Kanske hör de till klumpen av hästar som bara nästan har det så dåligt att myndigheterna kan ingripa ordentligt.

Jag har sett alldeles för många såna hästar. Såna som får leva år efter år med lite för lite och för dålig mat, eftersatt hovvård, för lite och för skitigt strö alternativt hagar utan vindskydd dygnet runt, året runt, år efter år. Och hästägare som slingrar sig när inspektören kommer och ska fixa allt "nästa vecka". Får de föreläggande så fixar det lite hjälpligt tills inspektören kommer nästa gång, sen får det förfalla igen. Jag vet inte vad som är värst för en häst, att svälta ihjäl på ett par månader eller att hållas vid liv på marginalen i ett helt långt hästliv?

Jag anmälde en hästägare för den typen av hästhållning en gång, jag var inte den första och förmodligen inte den sista som gjorde det. När jag flyttade från orten 13 år senare såg hästhållningen likadan ut. Fy fan säger jag bara.

Självklart är det ett otyg med omotiverade anmälningar. Men ibland är det välmotiverat och då är det bra om det göra. Men visst, TS kanske ska vänta till hösten om inte hästarna blir uppenbart sämre innan dess, i alla fall om det inte finns fler faktorer som talar för att de sköts dåligt (t ex vanskötta hovar).

*KL*

Bara för att många blir anmälda i onödan betyder inte det att det är fel att hålla ögonen på slafsiga hästägare, så TS, jag tycker att det är jättebra att du håller koll och överväger en anmälan.

Jag har väldigt svårt att tro att ägaren till de här hästarna är seriös och gör sitt bästa för de här hästarna. En seriös hästägare köper inte hästar utan att se efter hur de ser ut under täcket och stallar inte upp hästarna där de inte kan få det som behövs för att hålla dem i gott skick.

Även om de här hästarna inte ser ut att vara i så dåligt skick att det behövs ett akut omhändertagande så tycker jag att det verkar vara hög risk för att de sköts på ett sätt som inverkar menligt på deras välbefinnande. Kanske hör de till klumpen av hästar som bara nästan har det så dåligt att myndigheterna kan ingripa ordentligt.

Jag har sett alldeles för många såna hästar. Såna som får leva år efter år med lite för lite och för dålig mat, eftersatt hovvård, för lite och för skitigt strö alternativt hagar utan vindskydd dygnet runt, året runt, år efter år. Och hästägare som slingrar sig när inspektören kommer och ska fixa allt "nästa vecka". Får de föreläggande så fixar det lite hjälpligt tills inspektören kommer nästa gång, sen får det förfalla igen. Jag vet inte vad som är värst för en häst, att svälta ihjäl på ett par månader eller att hållas vid liv på marginalen i ett helt långt hästliv?

Jag anmälde en hästägare för den typen av hästhållning en gång, jag var inte den första och förmodligen inte den sista som gjorde det. När jag flyttade från orten 13 år senare såg hästhållningen likadan ut. Fy fan säger jag bara.

Självklart är det ett otyg med omotiverade anmälningar. Men ibland är det välmotiverat och då är det bra om det göra. Men visst, TS kanske ska vänta till hösten om inte hästarna blir uppenbart sämre innan dess, i alla fall om det inte finns fler faktorer som talar för att de sköts dåligt (t ex vanskötta hovar).
Håller fullständigt med dig. Det kan vara oerhört svårt att komma åt dessa personer, som fixar till det så att det funkar under några månader, och sedan är det kört igen. Sedan är det trevligt att se att någon förstår att det finns andra åtgärder som tas till än omhändertaganden när länsstyrelsen är ute på sånt här.

Ja jag blev själv anmäld när mitt sto var dåligt. Kontrollanten kom ut och jag fick godkänt på alla punkter, anmälan sågs som obefogad.:laugh:

Påtalade även för henne att jag tyckte att det var bra att de kom ut när de fick en anmälan, och snabbt efter att den inkommit!

Kan däremot förstå de som blir anmälda gång på gång utan att det finns något att anmärka på! Om inte annat stjäl det ju enormt med tid för inspektörerna att åka ut på "falsklarm", tid som skulle kunna användas på att hinna med de fall som faktiskt ÄR befogade anmälningar!

Men som tidigare sagts, är man osäker så SKA man anmäla! Är så många fall med djurägare där det gått på tok för långt innan det händer något....:cry:

Ja, sen kan det ju vara bra också att säkerställa att länsstyrelsen faktiskt vet var hästarna är någonstans. Det finns ju t ex en variant av tveksamma hästägare som har en tendens att flytta runt sina hästar med ganska korta intervall. Antingen för att de blir utsparkade av stallägare som inte får betalt eller inte orkar se på hur de vansköter hästarna. Eller så flyttar de för att försöka komma undan sina förelägganden.

Nu vet jag inte hur det funkar nu för tiden, men ett problem med människan jag anmälde var att inspektörerna kom på anmälda besök för att kolla upp anmälningarna. Vid besöken var det självklart rent och ströat i boxarna, gott om foder i hagen, och hästarna var nyverkade och borstade, gott om hö på loftet (eftersom de inte fick så mycket av det). Och just den dagen var ju enda problemet att hästarna var i underhull...

Tycker det är dåligt att anmäla sitt besök innan, såvida det inte handlar om de vanliga rutinkontrollerna som görs!:(

Jag vet inte vilka befogenheter de har, om de får gå in oanmälda i någons stall utan tillstånd från polisen.

Titta på hästarna i en hage som kan nås inom ramarna för allemansrätten går ju däremot alltid.

Jag vet inte vilka befogenheter de har, om de får gå in oanmälda i någons stall utan tillstånd från polisen.

Titta på hästarna i en hage som kan nås inom ramarna för allemansrätten går ju däremot alltid.
Nej, de går inte in i några stall utan att djurägaren är med/har gett sin tillåtelse alternativt får polisen ombesörja tillträde för inspektören. Däremot är djurägaren skyldig att visa de utrymmen där djur hålls. Vägrar de kontroll blir det med hjälp av polis inspektören får tillträde. Det brukar funka bra med djurägaren i de allra flesta fall när det gäller stall och ladugårdar. Att få tillträde till någons hem kan vara knepigare ibland av naturliga skäl. Med respekt för djurägaren brukar man inte gå in i hagar heller. Det kan ju röra sig om en nötbesättning också, och då bör man inte gå in utan djurägaren eftersom det är h*n som känner sina djur bäst trots allt(nötkreatur kan bli väl närgångna om de känner för det;)). Om djurens står och dör gäller lite andra rutiner förstås.

Tack, då var det som jag trodde.

Däremot kan man ju ofta bilda sig en inledande uppfattning om djurhållningen även om man håller sig utanför staketet, förutsatt att djuren är ute förstås.

Håller med i allt utom följande:

"Han har faktiskt varit ännu tjockare förut så det går åt rätt håll"
Kommentar: Jo men han har fortfarande 50 kg övervikt så det betyder inte att det är bra nu."

Bara för att hästen inte är nog smal betyder det inte att hästägaren inte fortfarande försöker, eller att det inte går snabbt nog.

KL

Jag håller med om att det på bilderna ser ut som en övre hästen är i smalaste laget men den undre vet jag inte om jag tycker var så hemskt. Sedan måste jag få tillägga, inte gällande just dessa hästar, att de flesta av oss har fått en ganska skev uppfattning om vad som är "normal" hull på en häst. Många gånger väger hästar för mycket men det har blivit så vanligt att vi inte längre ser det utan istället ser andra hästar som underviktiga. Länkar till ett mycket intressant blogginlägg på Hippson om just detta, tänkte på bilderna som någon la upp på sin fux som jag på de flesta bilder inte tyckte såg speciellt undernärd eller hemsk ut... kanske en smaksak också...
Länk: http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/min-hast-ar-inte-fet.htm

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka