Magra hästar?

Sv: Magra hästar?

Jag tror det kan vara ganska många som har uppfattat det som att hästarna nyligen flyttats till betet, och att tråden startades i samband med att hästarna kom dit... i alla fall har jag fått den uppfattningen. Men det kanske är helt fel??

jag brukade ge mina kraftfoder vid 23 tiden när de mesta myggen och det lugnat sig.. och så kom de in vid 7 tiden på morgonen för att det var travhästar och de ville sova några timmar innan vi tränade, men det var djurplågeri att de inte fick gå ute i en hage som blev som en bakugn dagtid.::D
Min älskade ladys mamma såg sån ut när grannen köpte henne, det tog tills efter sommaren innan hon var i någorlunda hull, hon kastade dock fölet så han lät henne äta upp sig tills nästa år.
Gör man rätt tar det tid. Men om du frågar på ett bra sätt?? Alltså om det kommer nån till mig och frågar, vilket jag önskar de hade gjort ibland, så svarar jag artigt, jag utgår inte från att de har onda baktankar.
OM nån hade frågat hade de inte av VÄNLIGHET slängt in en släpkärra med lieslaget gräs till en häst med aktiv fång, eller gått in till en revirmedveten hingst för att täcket satt snett och det stod en stor skylt med stop osv. och de var tvungen att stänga av strömmen för att komma in och det gjorde de...suck...

Men frågan är... hur vet vi (eller TS för den delen?) att det inte hänt något?
Vi har inte sett mer än de bilder TS visat oss och TS själv ahr inte sett hästarna föränn de kom till stallet de står i nu.

Så hur vet vi (eller TS) att det inte hänt något?
Att få upp en häst, som blivit för mager, i hull är svårt... Att på det få upp dess muskler igen är ytterligare ett jobb. Är hästarna gamla (kommer inte ihåg åldern) är det näst intill ett projekt... Det tar tid och det händer saker långsamt. Hästar som varit magra pga dåligt foder ska dessutom fodras upp varsamt så de inte blir sjuka.

För allt vi vet så kan hästarna ha varit ännu magrare och faktist lagt på sig bra hittils.

Och med det sagt så försvarar jag inte ägaren av hästarna utan påpekar att det behövs mer kunskap innan man skriker om det hela.

Utöver det så är hästarna under koll från länstyrelsen och det är inte så svårt för TS att ringa dit och fråga...

Om det inte har hänt något på 4 månader så är ju inte direkt något gjort. Att de går på gräs innebär ju inte att de automatiskt får i sig det de behöver.

Jag är ledsen men bara för att du åker förbi där flera gånger per dag, innebär dte inte att du ser hästarna 24/dygn. Hur vet du att de inte blir utfodrade med kraftfoder under tiden att hästarna är utan hö?

Sen kan man konstatera att är det brist på Bra hö så finns det ingen anlednign att köpa dåligt hö. Då är det bättre att vänta. Hästarna mår sämre av att äta dåligt hö än att vara utan. Beroende på var i landet man bor så har den senaste månaden inneburit höskörd, eller inte. Om det inte finns något (bra) hö att tillgå, får man vänta tills det gör det.

Vad jag, och endel andra, i tråden motsätter sig är nog inte att hästarna är för tunna utan faktist det sätt som du presenterar faktan på. Och om vi gör det, så är det stor risk för att hästägaren gör det också.
Taskigt av mig att säga så men jag uppfattar dig som att du i all välmening vill hjälpa men du har inte riktigt koll ändå.

Jag åker förbi ett stall flera gånger om dagen, jag ser aldrig att någon utfodrar hästarna där...
Hur vet jag att hästarna ens får mat då? Jag utgår ifrån det, men jag ser Aldrig någon ute hos hästarna. Har de ens tillsyn? Ja, jag utgår ifrån det...
Chansen att se någon med sin häst i hagen är ganska liten eftersom vi spenderar väldigt lite tid med dom i hagen. När vi är i hagen så är det för att ta in eller leda ut dom. Eller göra en visitering av dom.
På sin höjd tar det 10 min per häst att visitera.
Det ger dig 20 min/dag att hinna se dom, det är en ganska liten chans att du skulle åka förbi hagen på dessa (max) 20 min. med tanke på att ett dygn innehåller 24 timmar... Under dessa 20 min hinner hästarna äta kraftfoder också.

Kanske är det så att ägaren skiter fullständigt i hästarna. Det vet inte vi och det vet inte du, det vet dock ägaren.

Nu har nog personer här uppfattat det lite fel. Att jag "åker förbi där flera gånger om dagen" är inte för att jag åker TILL hästarna & gården. Utan för att jag har vägen förbi där till mina egna hästar. Då passar jag ju såklart på att kolla medan jag åker förbi, hur det ser ut osv.
Jag anser dock att om någon i ren välmening vill hjälpa till, och man är otrevlig tillbaka, så känns det som att man inte är helt ärlig.

Det jag reagerar på är påståendet att hästarna har ohyra. Kan det verkligen synas när man passerar gården?

Att de har vinterpälsen kvar hänger troligen ihop med att de är tunna.
Och som fler skrivit så tar det tid att göda upp tunna hästar.

Har ju själv haft ett sto som väldigt lätt föll ur, särskilt på bete, det krävdes väldiga mängder med kraftfoder och lucern för att få henne att öka och det tog tid.
Bra dock att hålla koll så att de inte magrar ur, då kan det ju ifrågasättas om de får det de behöver.
Och som sagt, att kontakta länsstyrelsen är heller inte fel.

Fast ibland går det för långt. Jag kan liva upp tråden lite med nåt som hände här en gång.

Trav-avelshingsten, 18 år, gick i hage med shetlandsponnyn, 23 år. Detta var på våren, då ponnyn fällde högvis, och kajorna satt ofta på honom och plockade hår till sina bon. Ponnyn gillade det, det var väl skönt när de noppa honom i pälsen.

Rätt var det är kommer en person instormande och gör oss uppmärksamma på att
"Fölet är DÖTT, fåglarna hackar på honom, och mamman bryr sig ingenting"

Allt som hänt var att shettisen låg ner en stund.
Hur många männsikor åkte förbi och tänkte samma sak? Eller gjorde anonyma anmälningar.
"HUR kan folket på Boo ha så dålig koll att de inte märker att fölet är dött, trots att fåglarna sitter och äter på den".
Hahaha dagens garv, tackar vi för.
Alltså jag har blivit anmäld en gång, eller två för den delen med.. mina hästar var inte i närheten att se ut som även den bästa på bilden i den här tråden... Felet enligt anmälaren (som va anonym) va att hästarna var magra och fick ingen mat. (gick i rasthagar utan gräs sommartid)
DEt dom inte visste var att detta var varmblod som tränades för tävling, dom fick mat morgon middag och kväll, och stod inne på natten...
Den som kom ut på anmälan tyckte det var sorligt när folk bara anmäler för anmälans skull.
Troligen tyckte inte denna person som anmält att det blivit någon åtgärd hos oss, så det kom snart in en ny anonym anmälan.... och samma person kom ut... för det måste dom när det gäller anonyma anmälningar... Men ja även den här gången så fanns det inget att säga..
Så hästarna på bilderna i TS första inlägg, är väll egentligen inte så mkt att säga om, speciellt när man vet att dom nyligen kommit dit. Då har ju den som haft dom tidigare och fått dom i det dåliga skicket faktikst gjort något, och kommer klara sig från straff med det.
Sen tar det ganska lång tid att fodra upp hästar som gått ner sig, skulle tippa på ett par månader för den som ser värst ut. Och ser man ingen förbättring så måste man ju kolla orsaken till vad som gör att den inte går upp i vikt.
Sen så har någon som åker förbi två gånger om dagen inte full koll på vad som händer de övriga 23h.. kan ju vara att de får mat efter att du passerat? Kan ju vara att de kommer in och får mat... Finns många saker man inte kan se när man bara passerar två gånger om dagen..

Sen är ju frågan om man ser hela hagen (ordentligt och på nära håll) när man passerar, kanske ligger det redan hö i hagen men syns inte från vägen.

KL

Alla saker verkar kunna missuppfattas så. Jag kämpade i över 6 år med vikten på min häst. Visade sig tillslut att han hade en tumör på sköldkörteln som troligtvis påverkade detta. Blir iallafall halvt svimfärdig när jag tänker på hur mkt pengar jag konstant lade ut för att han skulle få det bästa och samtidigt hålla sig i vikt.

Han kunde vara såhär smal
33167094.jpg

När han såg ut såhär frågade stallägaren om jag kunde ha täcke på honom för att hon skämdes över att ha en så smal häst i sin hage :grin:
33167102.jpg

Men sålänge allt gick som det skulle så var detta hans normala "sommarkropp"
33167100.jpg

Och detta hans normala vinterkropp vid sparsam ridning men ändå lösdrift
33167106.jpg

Och en bonusbild bara för att min älskade pålle gick bort för snart 2 år sedan och att jag saknar honom så mycket :love:
33167107.jpg

Kontentan av det hela. Alla ser vi på olika sätt och det kan finnas en miljon anledningar till varför en häst ser ut som den gör. Jag skaffade pållen på bilderna som rökande 16-åring och han är en ridtravare. Ni kan ju tänka er vilka anklagelser jag har fått stå ut med ;)

Känner en person som tagit emot två hästar över sommaren som ska beta där tillsammans med hans nu, ny-betäckta sto.
Hans egna sto är inget fel på hullmässigt, men om dessa hästar nu står på hans gård över hela sommaren, har ohyra, matt päls, fortfarande vinterpälsen kvar och väldigt avmagrade.
Vem är det som står som ansvarig om en anmälning skulle göras?
Han eller hon som äger hästarna?
För enligt BLUP står hästarna fortfarande skrivna på uppfödaren. Åker uppfödaren dit på detta då?

Vad krävs för att en anmälning ska vara såpass allvarlig att faktiskt prioriteras?
Känns som dessa hästar ligger ganska högt upp i en priolista, och jag vill gärna göra något.

540768_385487734844903_636617924_n.jpg

528052_385489518178058_86314730_n.jpghttp:

Om de nu inte får hö (?) varför är det då hö i bakgrunden på den nedre bilden? :confused:

Jag vet inte vilken kvalité alla har på sina datorer, men jag kan då inte se på min skärm att det som ser ut som hö på den nedre bilden är hygieniskt godtagbart eller ens utlagt samma vecka??
Det kan vara helt okej grovfoder och det kan vara spill från flera veckor tillbaka.. Who knows.

kl

Ser man på översta bilden så visst, hästen ser alldeles för smal ut...men, jag skulle gärna vilja se hästarna fotade ur olika vinklar innan jag ger en klar åsikt.

Jag håller med Hästflicka,det har blivit anmälningshysteri och jag tycker man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser innan man verkligen VET hur dte ligger till

Jag vet inte vilken kvalité alla har på sina datorer, men jag kan då inte se på min skärm att det som ser ut som hö på den nedre bilden är hygieniskt godtagbart eller ens utlagt samma vecka??
Det kan vara helt okej grovfoder och det kan vara spill från flera veckor tillbaka.. Who knows.

Men det ligger ändå i hagen, alltså finns det mat att ge hästarna utöver gräset på gården. Jag undrar då varför TS skrivit att det inte finns annat grovfoder på gården att ge till hästarna. Höt som var gamalt eldades ju upp INNAN hästarna flyttade dit. Och nytt gräs Kanske skulle köpas?

Det är antagligen inte gammalt eftersom det är "uppfluffat", hade det varit gammalt hade det varit nedtrampat.

ja detta med hull och fodringar är ju inte så lätt alltid,själv har jag stödfodrat mina hästar dom senaste 3 veckorna då betet i mina ögon inte är så bra,och den som jag har svårt att hålla hullet är min 1 åring som växer och leker men som ändå får mest mat.
Så om tikket skulle se honom skulle man nog få en anmälan på sig för honom ser man revbenen på och han är lite toppig över korset trots att han får både hö och lusern.Har även haft en vanvårdad häst som tog väldigt lång tid att fodra upp så jag tog själv kontakt med djurskydd när han kom för att tala om att han fanns och lämnade vikt rapport och foderstat till dom och ringde varje månad för att uppdatera hans utveckling så att dom skulle slippa komma ut om det var någon som gjorde en anmälan utan att prata med mig som hästägare i första hand. men om det nu finns ett ärende på hästarna så kan du ju ringa och kolla hur det ligger till och vilka överenskommelser häst ägaren och djurskydd har.

De hästarnaa står ute i B-p va? Åkt förbi dem häromdagen och de är tunna. Går dessutom inte på stort bete utan i liten hage (det jag kallar sjukhage) och nerbitet gräs. Så mycket hö får de inte. de hade inget hö alls i hagen då jag åkte förbi. Tydligen har de skorpor i pälsen osv med. Inget jag kan bekräfta då jag inte såg det men de ser BÅDA magrare ut irl än på de bilderna.

Ägaren har dessutom blivit tillsagd förut om att de är magra men bryr sig inte. Detta innan de flyttade till honom. Hon har haft dem mer än en månad så de borde hunnit hulla upp.

Vet folk som vill anmäla henne men problemet är att HAN får problem för de står hos honom.

delvis kl

Åter igen - eftersom hästarna redan är ett ärende hos djurskyddet så är det ju ingen svår sak att ringa och höra med dem hur det går och när nästa kontroll är planerad. Kanske då även påpeka dessa brister.

Hur såg hästarna ut när nuvarande ägare köpte dom?

Hur hästarna ser ut nu är inte lika relevant som hur de såg ut vid köpet för det är endast utifrån hur de såg ut då som man kan avgöra om hästaran går upp i vikt.
Sen ska man tänka på att det tar tid att få hästarna tjocka igen, eller att få så det ens syns att de går upp i vikt. På det tar det ytterligare en lång tid att få muskler.
En muskelfattig rygg gör att hästen ser mager ut.

Jag såg dem inte när de kom till henne. Så tänker inte yttra mig där. Men som jag förstår har de varit magra flera månader.

Beroende på ålder och hur illa de var från början kan det ta flera månader att få bukt på det.
Jag har själv en häst som föll ur kraftigt så jag trodde jag skulle få ta bort den, en gammal häst. Lång historia men hästen tog sig efter flytt men det har tagit ett tag. Musklerna över ryggen har ännu inte kommit men däremot de i halsen och huvudet har börjat fyllas ut. Hästen har mage och lagt på över revbenen men ser fortfarande smal ut pga bristen på muskler över ryggen.
Det är ett projekt över lång tid att få magra hästar att få hull igen.

Har hästarna blivit mager över en kort tid och inte magrat ut så att ryggmusklerna försvunnit går det fortare att hulla upp dom igen. Och ju yngre de är, desto snabbare går det. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka