Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta är intressant, men för mig låter det svårt att göra en cirkelrörelse med handen utan att dra handen bakåt. Om man för fram handen i en halvcirkel, och sedan ska tillbaka till utgångsläget måste man väl föra handen bakåt?
Och svaret är nej.
Den lilla cirkel som du gör är så liten att den knappt märks, prova sitta med händerna framför dig och sträck på kroppen (händerna följer med upp)., sen slappnar du av och händerna följer med ned = en cirkel!
Men logiskt så måste ju handen i något skede föras bakåt för att kunnas föras framåt igen. annars blir det inte någon cirkel.
Knapplån...
Det blir så krångligt när man försöker teorisera en del av en helhet som ridning just är. Hur kan man säga att ett tygeltag är magiskt om man inte pratar om hur man "driver" (brist på ord) in hästen till det tygeltaget. Handen är ju en svarsmekanism på hästens bakben. Om du ska göra något magiskt med handen borde du ha gjort något med benet eller sitsen först... eller hur.
Jag ser det hela som en helhet som inte kan verka utan varandra. Ibland är handen hård som cement men helst mjuk som smör (som min tränare säger) Tygeltagen blir sedan tydliggöranden för hästen som inte till fullo är utbildad till sätes och benhjälper. Det som är hela nyckeln till ridning är att hitta balansen mellan handen och benet, och på så sätt få hästen helt "dominerad" och lösgjord.
KL
Artikeln var luddigt skriven ja! Var tvungen att läsa den flera gånger och tänka efter, göra handrörelserna för mig själv.
Men som jag fattade det så är det som en cirkelrörelse bakåt med en tygel (oftast inner). Men mer "uppåt och framåt-tänk" än bakåtsträvande!
Och man skulle använda det när hästen la sig på bettet och blev hård i munnen. I och med tygeltaget skulle man VISA för hästen att den skulle typ lyfta upp huvudet och sätta vikten bakåt.
Provade för skojs skull när jag red. När jag red på en volt och hästen blev lite framtung så gjorde jag cirkelrörelsen i innertygeln och jag upplevde faktiskt att hästen lättade. Provade i alla gångarter.
Dock vet jag inte om det berodde på det "magiska" :smirk: tygeltaget eller att jag bara tog lite extra (dvs. rel. stor rörelse, ej hårt.) i tygeln...?
Vill hålla tråden vid liv! Så fram ni som rider med denna tygelhjälp eller har en tanke om det!
Jag tror absolut att det var cirkelrörelsen som bidrog till att hästen lättade Hur menar du med att du gjorde en stor rörelse men ej hård, vilken förhållning är det i modern ridning?
Jag menar att det var en ganska grov tygelhjälp som syntes väl, men att jag försökte att inte vara så hård i handen ändå, utan det var en "grov men mjuk hjälp".
Ett förhållande tygeltag tror jag man kan jämföra med... Finns inget bra ord...
Givetvis, jag håller med dig men grejen med klassisk ridning är ju att du aldrig (med undantag) använder flera hjälper samtidigt.
Sitsen använder du ju mer eller mindre hela tiden vad än du gör, men ditt mål är ju att använda så små och få hjälper som möjligt, så att du kanske en dag kan få hästen att göra som du vill bara genom att sitta på hästen och tänka vad du vill göra. Eller?