magiska tygeltaget

Sv: magiska tygeltaget

Detta är intressant, men för mig låter det svårt att göra en cirkelrörelse med handen utan att dra handen bakåt. Om man för fram handen i en halvcirkel, och sedan ska tillbaka till utgångsläget måste man väl föra handen bakåt?

Och svaret är nej.
Den lilla cirkel som du gör är så liten att den knappt märks, prova sitta med händerna framför dig och sträck på kroppen (händerna följer med upp)., sen slappnar du av och händerna följer med ned = en cirkel! ;)

Och svaret är nej.
Den lilla cirkel som du gör är så liten att den knappt märks, prova sitta med händerna framför dig och sträck på kroppen (händerna följer med upp)., sen slappnar du av och händerna följer med ned = en cirkel! ;)

Men logiskt så måste ju handen i något skede föras bakåt för att kunnas föras framåt igen. annars blir det inte någon cirkel.

Men logiskt så måste ju handen i något skede föras bakåt för att kunnas föras framåt igen. annars blir det inte någon cirkel.

Alltså du har ju handen i ett utgångsläge och sen när du gör cirkeln så för du ju handen framåt och runt men aldrig bakom utgångsläget. Så på ett sätt far det ju bakåt visst, men ändå inte.

Svårt att förklara!

nejdå. Jag vet hur du menar. jag menade bara att handen i ett visst skede går bakåt för att det ska kunna bli en cirkel, men eftersom cirkeln börjar framåt behöver handen inte komma bakom utgångsläget. (det beror ju på hur stor cirkel man gör) I början brukar man (Jag) få göra cirklarna ganska stora för att hästen ska förstå.

Måste säga att det lilla jag provat på inom AR (dvs helgkurs och en lektion) har givit mig upplevelsen att man rider med just handen. Jag skulle vara passiv med min sits. Passiv, passiv. Lektionen slutade med att jag faktiskt inte kunde styra och läraren satt upp för att se om det var ngt fel på hästen.

Kursen gick bättre men återigen mycket hand.

Jag lyckades snappa upp avlastningssitsen dock, relativt passiv men mycket bra.

Tillägger att det var två olika tränare.

Knapplån...

Det blir så krångligt när man försöker teorisera en del av en helhet som ridning just är. Hur kan man säga att ett tygeltag är magiskt om man inte pratar om hur man "driver" (brist på ord) in hästen till det tygeltaget. Handen är ju en svarsmekanism på hästens bakben. Om du ska göra något magiskt med handen borde du ha gjort något med benet eller sitsen först... eller hur.

Jag ser det hela som en helhet som inte kan verka utan varandra. Ibland är handen hård som cement men helst mjuk som smör (som min tränare säger) Tygeltagen blir sedan tydliggöranden för hästen som inte till fullo är utbildad till sätes och benhjälper. Det som är hela nyckeln till ridning är att hitta balansen mellan handen och benet, och på så sätt få hästen helt "dominerad" och lösgjord.

Knapplån...

Det blir så krångligt när man försöker teorisera en del av en helhet som ridning just är. Hur kan man säga att ett tygeltag är magiskt om man inte pratar om hur man "driver" (brist på ord) in hästen till det tygeltaget. Handen är ju en svarsmekanism på hästens bakben. Om du ska göra något magiskt med handen borde du ha gjort något med benet eller sitsen först... eller hur.

Jag ser det hela som en helhet som inte kan verka utan varandra. Ibland är handen hård som cement men helst mjuk som smör (som min tränare säger) Tygeltagen blir sedan tydliggöranden för hästen som inte till fullo är utbildad till sätes och benhjälper. Det som är hela nyckeln till ridning är att hitta balansen mellan handen och benet, och på så sätt få hästen helt "dominerad" och lösgjord.

Givetvis, jag håller med dig men grejen med klassisk ridning är ju att du aldrig (med undantag) använder flera hjälper samtidigt.
Sitsen använder du ju mer eller mindre hela tiden vad än du gör, men ditt mål är ju att använda så små och få hjälper som möjligt, så att du kanske en dag kan få hästen att göra som du vill bara genom att sitta på hästen och tänka vad du vill göra. Eller?

KL

Artikeln var luddigt skriven ja! Var tvungen att läsa den flera gånger och tänka efter, göra handrörelserna för mig själv. ;)
Men som jag fattade det så är det som en cirkelrörelse bakåt med en tygel (oftast inner). Men mer "uppåt och framåt-tänk" än bakåtsträvande! :idea:
Och man skulle använda det när hästen la sig på bettet och blev hård i munnen. I och med tygeltaget skulle man VISA för hästen att den skulle typ lyfta upp huvudet och sätta vikten bakåt.
Provade för skojs skull när jag red. När jag red på en volt och hästen blev lite framtung så gjorde jag cirkelrörelsen i innertygeln och jag upplevde faktiskt att hästen lättade. Provade i alla gångarter.
Dock vet jag inte om det berodde på det "magiska" :smirk: tygeltaget eller att jag bara tog lite extra (dvs. rel. stor rörelse, ej hårt.) i tygeln...?

Vill hålla tråden vid liv! Så fram ni som rider med denna tygelhjälp eller har en tanke om det!

Jag vet att jag har blivit tillsagd att lite lätt "rycka" uppåt med ytter (tror jag) tygel för att få hästen att inte falla ur ramen. Men när jag gör detta handlar det mer om att jag bett om för mycket driv framåt och inte hunnit fånga upp i tid.... eller helt enkelt att det inte finns tillräckligt med motor och jag måste lite fult rätta till det med några grova hjälper..:crazy:

ja det kan ju kännas som en ganska grov hjälp när man har som mål att rida med "mjuka osynliga" hjälper.
Detta tygeltag ska iofs vara osynligt när det görs korrekt/blivit utvecklat.

Och det handlar för mig inte enbart om tygelhjälperna. Utan man MÅSTE ha den där framåtbjudningen först som du säger! Och när hästen bjuder fram så är tygelhjälpen en korrigering för att samla energin i bakdelen istället för att dundra på.

Men man kan ju undra varför rörelsen ska vara cirkulär? Är man duktig och rider med små och tydliga hjälper kan man ju uppnå samma sak med ett "stilla" kramande i tygeln. Eller genom att sitta till i sadeln, spänna magen etc.
Lite "handens påverkan på samling"-liknande tråd på ett sätt! ;)

KL

Artikeln var luddigt skriven ja! Var tvungen att läsa den flera gånger och tänka efter, göra handrörelserna för mig själv. ;)
Men som jag fattade det så är det som en cirkelrörelse bakåt med en tygel (oftast inner). Men mer "uppåt och framåt-tänk" än bakåtsträvande! :idea:
Och man skulle använda det när hästen la sig på bettet och blev hård i munnen. I och med tygeltaget skulle man VISA för hästen att den skulle typ lyfta upp huvudet och sätta vikten bakåt.
Provade för skojs skull när jag red. När jag red på en volt och hästen blev lite framtung så gjorde jag cirkelrörelsen i innertygeln och jag upplevde faktiskt att hästen lättade. Provade i alla gångarter.
Dock vet jag inte om det berodde på det "magiska" :smirk: tygeltaget eller att jag bara tog lite extra (dvs. rel. stor rörelse, ej hårt.) i tygeln...?

Vill hålla tråden vid liv! Så fram ni som rider med denna tygelhjälp eller har en tanke om det!

Jag tror absolut att det var cirkelrörelsen som bidrog till att hästen lättade :) Hur menar du med att du gjorde en stor rörelse men ej hård, vilken förhållning är det i modern ridning?

Jag tror absolut att det var cirkelrörelsen som bidrog till att hästen lättade :) Hur menar du med att du gjorde en stor rörelse men ej hård, vilken förhållning är det i modern ridning?

Jag menar att det var en ganska grov tygelhjälp som syntes väl, men att jag försökte att inte vara så hård i handen ändå, utan det var en "grov men mjuk hjälp". :idea:
Ett förhållande tygeltag tror jag man kan jämföra med... Finns inget bra ord...

Jag menar att det var en ganska grov tygelhjälp som syntes väl, men att jag försökte att inte vara så hård i handen ändå, utan det var en "grov men mjuk hjälp". :idea:
Ett förhållande tygeltag tror jag man kan jämföra med... Finns inget bra ord...

Okej, men min spontana tanke är att hästen inte borde lättat för att du "tog i lite extra" utan istället gått emot handen.
(Ju mer du tar i - desto mer tar hästen i = Dragkamp!)
Och fastän du inte blev hård i munnen på hästen så blev du ändå hårdare om du förstår vad jag menar., hästen känner ju minsta lilla rörelse så den lilla förändringen hos dig borde ha resulterat i att hästen gått emot handen ytterligare. Förstår du hur jag tänker? :)

Jag tycker det verkar som om man diskuterar förbi varan eller helt enkelt inte vet vad ni diskuterar egentligen.:angel:

Det jag sett av detta tygeltag var så lätt och fint. Då det försärktes till sin ytterlighet var på hästar som inte (aldrig) lärt sig rygga. Ryttarna hade provat med pisk på framben, och med alla medel få hästen bakåt. och med hjälp av denna lilla cirkel som höjdes ett snäpp för varje lugnt varv, några sekunder för varje moment, så plopp, backade hästarna. Ofelbart varje gång. Utan att dra alls.
Utan press och stress.

Hon som använde detta fattade tex galopp genom att trycka ner stortån lite i stigbygeln, strax efter att ha avslutat lilla cirkeln i tygeln. Så det är ett ex på hur lätt och fint det användes då iaf. Men CS hade stora krav på reaktionerna från hästen. Var det såsning så förstärktes med pisken. Men inget dragande i tygeln därefter!!

Diskuterar förbi varan? Hurdå?
Vi pratar om effekten man får av tygeltaget.
Jag har inte mer än läst artikeln (utgångspunkten för tråden) och sedan provat några gånger på egen hand.
Jag tycker det är intressant med nya saker och har aldrig hört talas om detta tygeltag innan jag läste om det. Jag undrar hur det egentligen funkar och om det fungerar "samlande" så som jag uppfattade det i artikeln. I den benämningen att hästen skulle släppa det tunga stödet i handen och lägga bak vikten.
Det verkar, som ni skrev tidigare, som att artikelförfattaren inte riktigt sett hela helheten och inte har några konkreta "fakta", det är mest blahaj.
Desto intressantare att diskutera vad som egentligen är det "magiska tygeltaget"! :idea:
Du verkar ha mer "kött på benen", har du tränat för c. stevens eller sett clinic...?
Intressant att man kan använda det till ryggning. Och alltid lika härligt att höra om känsliga hästar!

Givetvis, jag håller med dig men grejen med klassisk ridning är ju att du aldrig (med undantag) använder flera hjälper samtidigt.
Sitsen använder du ju mer eller mindre hela tiden vad än du gör, men ditt mål är ju att använda så små och få hjälper som möjligt, så att du kanske en dag kan få hästen att göra som du vill bara genom att sitta på hästen och tänka vad du vill göra. Eller?

Precis, inom "vissa" delar av klassisk dressyr ska man separera hjälperna så mycket det bara går, och använda så få men effektiva hjälper som möjligt. Detta inkluderar även sitsen - visst har man en konstant "ram" och visst kan man behöva korrigera med sitsen, men så separerat från övriga hjälper som möjligt när man använder sitsen mer än stilla i en ram.

Klart man inte kan rida med enbart handen, men har man en filosofi där varje hjälp har en egen betydelse och ska separeras från övriga, då är det rätt viktigt at använda handen i de lägen där den "ska" användas, och på rätt sätt för att nå rätt resultat.

Innan jag ens kollade i den här tråden så testade jag någon improviserad cirkelrörelse själv (fattade inte hur det skulle gå till, luddigt som sagt så improviserat blev det verkligen). När hästen redan var synkad med sitsen - dvs formad efter sitsen och att man fick känslan av kontakt och kommunikation mellan sits och rygg, då fungerade cirkeltygeltaget mycket bra för att "fånga upp" lite när det behövdes och eventuella sitshjälper skulle bli för grova och den kontakten/kommunikationen delvis skulle gå förlorad.
Tycker inte det känns som något magiskt, men det är absolut bra att tänka på hur man använder sin hand. Snarare än "använd handen så lite som möjligt!" bättre att använda den RÄTT (dvs med system och tanke bakom) med mål att kunna rida finare och finare med handen och till slut nästan uteslutande för sitsen, än att knappt använda handen trots att resten inte räcker.
Inte överge hästen med handen, som någon uttryckte det.

Sen om det är genom kramningar, cirkelrörelser, eller hur man nu använder det så tror jag det viktigaste är att man inte stör hästens balans onödigt mycket. Ett snabbt tygeltag har jag lärt mig stör mindre än ett långvarigt tygeltag oavsett hur snällt/hårt det är. Därför använder jag mig i så stor grad som möjligt av det.

CS är ingen fransman, men har helt klart influenser från den franska skolan. Han har en egen tolkning utav "läran", precis som vi andra.

Jag har inget emot den franska modellen, det gäller bara att bli tillräckligt skicklig, så bär de flesta vägar till Rom. Jag tror inte det är enklare att rida hästen framifrån och bak till samling än att rida den bakifrån och fram till samling och bärighet; det handlar om att veta man gör och vad man vill uppnå. Min uppfattning är att fransmännen använt en annan väg än andra europeer; tyskar främst, ( historiskt sett ) Globaliseringen har "mixat" ridteorier. Idag tycker jag mig se att fransmän, ialla fall inom GP-hoppning (som att svära i kyrkan) rider i friare form än vad tyskar ,belgare och holländare gör. Kanske med skarpare betsling, men med mjuk hand. Detta är en grov generalisering från min sida men kanske bör diskuteras. Själv tycker jag det är roligt att diskutera generella fenomen, alltså inte ned på individnvå. Kanska jag svarar "fel" inlägg men ta inte illa upp.

Fast har den klassiska franska dressyren verkligen så mycket att göra med dagens franska ridning?
Som det skrevs lite om i en annan tråd så är det ju inte särskilt många som utövar klassisk fransk dressyr idag. Och bland fransmännen verkar det nästan "bara" vara "vanlig" dressyrridning knappt ens inspirerat av den klassiska franska dressyren och "vanlig" hoppning som gäller :p

Håller med om det du skriver, att resultatet framåfrin och bak vs. bakifrån och fram nog till största del beror på utövarens skicklighet. De delar av klassiskt franskt jag kommit i kontakt med har krävt stor skicklighet från ryttarens sida, och tränaren själv tyckte att innan man kan hoppa hinder på åtminstone 130cm utan händer kan man inte rida svår dressyr. Och stort fokus läggs just på sits och hjälpgivning, och att trigga "naturliga reaktioner" hos hästen. Hos mindre skickliga utövare är det väl som med i princip alla andra ridstilar - man måste lära sig krypa innan man kan gå. Och resultatet brukar bli därefter! ;)
Att säga att man rider framifrån och bak är väl dock inte helt korrekt, man utnyttjar framdelen och överlinjen för att komma åt bakdelen. Vilket man ju *egentligen* gör även inom vanlig dressyr, att man rättar framdelen efter bakdelen.?

Nja, visst är det är en vedertagen regel inom dagens dressyr att man måste rätta in framdelen på bakdelen; men vad leder detta till? Jag har min egen teori, skulle vara kul att höra någon annans tankar!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 726
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama