magiska tygeltaget

Sv: magiska tygeltaget

Jaha nu tror jag att det klarnat något här :confused: jag blev väldigt förvirrad när jag läste artikeln för min tränare har sagt att man ska ta tygeltagen ungefär som när man äter soppa ( det var väl ungefär det ni menade som beskrev det här lite tydligare) och när jag läste artikeln fick jag uppfattningen att man skulle göra precis tvärt om och det verkade ju jättekonstigt. :( Jag tror nog jag fortsätte att "äta soppa" för det fungerar alldeles utmärkt. :)

Äta soppa: betyder det att din cirkel går åt andra hållet? bakåt-uppåt-framåt-nedåt har jag förstått dig rätt då?

Äta soppa: betyder det att din cirkel går åt andra hållet? bakåt-uppåt-framåt-nedåt har jag förstått dig rätt då?
Fel sekvens, testa nedåt-framåt-uppåt-bakåt, som hjul som rullar bakåt. Halvhalt.
Framåt-nedåt-bakåt-uppåt= eftergift

om jag inte är helt förvirrad

så är det jag fått lära mig
uppåtframåt - nedåt framåt- ndåtbakåt - bakåtuppåt

Används av innerhanden inne i en öppna.

men det kanske inte var relevant här

När gör ni andra ert.

Då ger du en eftergift på innerhand om jag har förstått din beskrivning rätt.
Jag skulle göra en halvhalt på innerhand för att aktivera inner bakben (som flyttar hästen åt sidan). Den halvhalten har sekvensen nedåt-framåt-uppåt-bakåt med uppåt-bakåt i läge då inner framben är i marken.
DLG:s halvhalt har inte sekvensen nedåt först , den går uppåt-bakåt-nedåt.
Gast

I den klassiska ridningen använder man sig av 3 olika tygeltag och kan genom dem (och sitsen såklart) utföra alla dressyrrörelser, allt från öppna och sluta till piaff! :)
Här kommer förklaringar:

Alla hjälper utgår från att handen är placerad över samma sidas framben samt att vinkeln mellan ryttarens överarm och underarm är 90 grader (ca 1dm över manken).

Halvhalt: En cirkelrörelse framåt, uppåt och tillbaka. Halvhaltens effekter är att 1. hästen höjer nacken 2. hästen minskar farten 3. hästen stannar och 4. hästen backar. Skänklarna har ingenting med halvhalten att göra, utan den utförs enbart med handen.

Direkt tygeltag: En cirkulär rörelse uppåt och utåt från hästens hals, alldrig bakåt. Liknar det ledande tygeltaget. Rörelsen görs med hela underarmen, om rörelsen bryts i handleden fungerar inte hjälpen. Effekten av det direkta tygeltaget är att hästen lägger vikten på samma sidas framben och svänger åt det hållet. Hästen gör en framdelsvändning beroende på samlingen.

Indirekt tygeltag: En cirkulär rörelse uppåt och inåt mot hästens hals, alldrig bakåt. Kan jämföras med det trängande tygeltaget. Rörelsen görs med hela underarmen, om rörelsen bryts i handleden fungerar inte hjälpen. Effekten av det indirekta tygeltaget är att hästen lägger vikten på diagonala sidans bakben och hästen svänger åt det hållet. Hästen gör en bakdelsvändning beroende på samlingen.

I den klassiska ridningen använder man sig av 3 olika tygeltag och kan genom dem (och sitsen såklart) utföra alla dressyrrörelser, allt från öppna och sluta till piaff! :)
Här kommer förklaringar:

I den klassiska ridningen ingår fler tygeltag än 3!:devil:
Se t ex Sauniers bok. Däremot är det kanske inte så lämpligt att använda sig av fler innan man behärskar grundhjälperna.
Gast

Etienne Saurel heter han när jag kopplar på hjärnkontoret. Finns även beskrivet i ett flertal andra böcker. Oftast olika typer av understödjande och korrigernade tygeltag.
"Pratique de L´Equitation d ápres Les Maitres Francais" är titeln hoppas jag.

och vem du nu än grundar din uppfattning på, så har denne inte patent på klassisk ridkonst

Jag rider klassiskt och använder överskänkel och mage till mina halvhalter

Så Klassiskt enligt VEM

Enligt mitt klassiskt så gör man halvhalter man på ytterhanden.

:crazy:

Fel sekvens, testa nedåt-framåt-uppåt-bakåt, som hjul som rullar bakåt. Halvhalt.
Framåt-nedåt-bakåt-uppåt= eftergift

Du läste nog inte vad jag svarat på. Som du beskrev gör jag cirklarna (när jag gör cirklar), men att "äta soppa" lät för mig som helt tvärtom. Jag undrade därför om h*n gör annorlunda, men kanske jag missuppfattade den som skrev det?

Senast ändrad:

KL
Såg i en artikel beskrivningen att rörelsen skulle vara som att dricka en kopp kaffe, vilket inte gör mig särskilt mkt klokare, fast det är ju som vanligt en bristvara...

Det beror ju pa hur mycket man anvander handen, el mera hur stora rorelser man behover gora for att fa dte onskade resultatet.

En rorelse utat kan vara stor men utan att ta den bakat sa ar det inte hard.

En rorelse bakat kan vara pytteliten men sa lange den ar bakat ar den hard. Och om den ar stor eftersom ryttaren saknar skolning ar den jatte hard.

En cirkelrorelse utan att forlora kontakten ar mjuk, men en liten delen av cirkelrorelsen gar faktiskt bakat om du tar den mot dig sjalv.

Andra tranare / mastare andvander samma sorts halvhalt fast at andra hallet en halvhalt med cirken gaende mot hastens oron.

En beskrivning jag fick fran en Spansk Os ryttare ar. En halvhalt ar att ta upp en sten fran en sandstrand och lagga tillbaka den igen utan att gora nagot marke i sanden.

men vilken cirkel man valjer att gora mot dig sjalv el mot hastens oron sa ar fortfarande en del av halvhalten bakatvarkande aven fast eftergiften ar inbyggd. Fast med en skicklig hand sa ar det forsumbart.

Jag personligen rider nagon mystisk blandning mellan manga olika ridstilar, men gor en sadan dara CS halvhalt, men som ett tillag sa anvander jag bennen fore varje tygelhjalp, inte sammtidigt.

KL
Såg i en artikel beskrivningen att rörelsen skulle vara som att dricka en kopp kaffe, vilket inte gör mig särskilt mkt klokare, fast det är ju som vanligt en bristvara...

Nej inte mig heller. tror inte alla gör likadant med koppen när de dricker kaffe heller.

Här kommer förklaringar:

I den klassiska ridningen ingår fler tygeltag än 3!:devil:
Se t ex Sauniers bok. Däremot är det kanske inte så lämpligt att använda sig av fler innan man behärskar grundhjälperna.
Gast

Okej visst., det finns fler tygeltag (och utvecklande av de redan befintliga tygeltagen) men jag menar att det endast är dessa tre, de viktigaste, som du behöver kunna för att utföra alla sorters dressyrrörelser.
/Emma

Detta är intressant, men för mig låter det svårt att göra en cirkelrörelse med handen utan att dra handen bakåt. Om man för fram handen i en halvcirkel, och sedan ska tillbaka till utgångsläget måste man väl föra handen bakåt?

Tycker jag verkar logiskt

det jag gör - får över hästen på yttertygeln, och när den väl är där så är den väldigt lätt på innerhanden så jag upplever inte att tillbakagången påverkar så mycket

Betyder det att då hästen ger eftergift så finns det "utrymme" att föra tillbaks handen? Önskar jag hade en bättre hjärna....

Om inte alla läst artikeln så citerar jag därifrån så alla vet hur detta tygeltag beskrivs där.
"Man lyfter ena handen uppåt, i en motsols halvcirkel, sänker den sedan snett bakåt i en fortsatt cirkelformad rörelse och låter den omedelbart gå fram igen till ursprunglig position."

På nästa sidan finns en bild med texten "Den magiska tygelhandens cirkelrörelse. Upp-runt bak- fram."

Beskrivningarna är inte lika och hela artikeln känns lite virrig (enligt mig) det är mycket tyckande om ridning samt en massa "så här är det" utan förklaringar. Känns inte helt seriöst tycker jag, men kanske det beror på en dålig journalist? vad vet jag?

Om jag förstår beskrivningen rätt så tror jag att jag vet vem som åsyftas. Har hört denn* person beskriva det hela och det stämmer inte fullt ut med artikelns beskrivning. Det är nog svårt för en journalist att förstå konceptet och dessutom förmedla det till läsare som inte kan se det live.

Om jag förstår beskrivningen rätt så tror jag att jag vet vem som åsyftas. Har hört denn* person beskriva det hela och det stämmer inte fullt ut med artikelns beskrivning. Det är nog svårt för en journalist att förstå konceptet och dessutom förmedla det till läsare som inte kan se det live.

Second that.

Gillar inte heller att det kallas "magiskt". Formulerat så låter det i mina öron som en quick fix och sådana ger jag inte mycket för. Synd eftersom tränaren i sig är väldigt kunnig och har mycket bra att komma med.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 726
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama