magiska tygeltaget

Sv: magiska tygeltaget

Kanske hans poäng låg/ligger i att ryttaren aldrig någonsin får använda handen bakåt. Rid hästen bakifrån och fram är nog hans filosofi. Men å andra sidan har han helt klart influenser från den franska skolan där man skolar hästens bakben framifrån. Lyft hästens huvud och framdel; och den måste sätta sina bakben under sig om man är tillräckligt skicklig. Känner igen detta ridsätt, har ridit för någon fransman tidigare. Vild gissning?

Ja, det går uppåt, bakåt och tillbake nedåt framåt. Jag försökte bara ge en djupare förklaring.

Jag har också sett många ekipage som har uttvecklats helt otroligt.

Det man också ska ha i åtanke är att detta är undervisning i clinic form. Han har valt att göra saker på ett visst sätt just på clinics, för att kunna göra en tydlig skillnad på ridningen, under två lektioner.
Han menar att sitsen kan man inte göra direkt några förändringar på under en så begränsad tid, utan att man mest åstadkommer förvirring. Att få ryttare att sluta dra i sina hästar, kan ju däremot göra en dramatiskt skillnad, ffa för hästen.
På sin anläggning i USA har han ett helt annat upplägg, med sitsträning på lina innan du ens får hålla i några tyglar.
Han har försökt att bygga upp ett system här med instruktörer som har gått sitsträningsutbildning för honom, så att ryttarna ska kunna gå hos en av dessa instruktörer för att lära sig sitsen, och sedan gå på clinics. Tyvärr är det inte så många ryttare som är intresserade av att lägga en massa arbete på att sitta i på lina och göra sitsövningar, de vill träna hästen..

Ja, han är franskt skolad.
Det intressanta är att vår svenske Ehrengranath säger exakt samma sak.

Du har rätt i att han anser att bakåtverkande tygelltag är tabu. Däremot vill han att ryttare ska lära sig att ANVÄNDA handen, något som ju tyvärr är som att svära i kyrkan i många sammanhang. Det många inte inser är ju att det blir väldigt mycket mindre hand, från hästens synvinkel, om man vet vad man gör med handen. De tygeltag han förespråkar är inte synliga, men synnerligen effektiva.

Senast ändrad:

Högst synliga! Handen ut men inte bakåt?? Det syns!!

Det intressanta är väl egentligen inte vad som syns eller inte av vad ryttaren gör utan vad som händer med hästen.
Ryttare som ger synliga hjälper som hästen svarar mjukt på - fine
Ryttare som är stel och orörlig med stel spänd häst - nja

Jag såg inte några utåttygeltag vad jag minns.. Men det var så länge sedan. Mer uppåt-cirkel bakåt och framåt igen. Och sits o skänkelhjälper då handen gått fram.
Det var noga med reaktioner direkt på små hjälper och renodlade sådana.
Hästen i fråga tävlades med mest bara vinster o andraplatser o skulle bli uppklassade till medelsvår, men bytena trasslade pga spänningar i hästen.
De tränade för duktig rätt välkänd dressyrtränare, men efter ett par månader med CS satt bytena som ett smäck och hästen slutade gå som en skumpig kamel på våra uteritter. Från dressyrkamel till katt!
Och de började med tramp som såg fina ut utan besvär väldigt snabbt därefter. Tyvärr dog hästen av tragisk misslyckad vetbehandling... Skulle vart kul att följa dem på revanch i tävlandet igen!

KL cirkelrörelsen är den medsols eller motsols om den ses från "insidan" ?

om den är motsols så ingår den i det tyska också

vilket tygeltag tänker du på då? Är det möjligtvis det understödjande? Detta går bakåt för att understödja inner skänkel???? Hävstångsverkan enl BT;s bok. Kam det vara så att du menar det uppresande tygeltaget; men dettta kommer ganska sent i hästens utildning. Och då måste man understödja hästen ordentligt med inner skänkel.

Senast ändrad av en moderator:

vilket tygeltag tänker du på då? Är det möjligtvis det understödjande? Detta går bakåt för att understödja inner skänkel???? Hävstångsverkan enl BT;s bok. Kam det vara så att du menar det uppresande tygeltaget; men dettta kommer ganska sent i hästens utildning. Och då måste man understödja hästen ordentligt med inner skänkel.

Ett understödjande tygeltag går snett utåt/bakåt mot utsidan av ryttarens höft. Understödjande tygeltag förstärker samma sidas skänkel. (enligt hävstångsprincipen) kan användas både för inner och ytterskänkels förstärkning (men inom den akademiska världen har jag inte hört någon prata om understödlande tygeltag öht, utan enbart inom den "vanliga" dressyren)

Ja fast det var ett tag sedan.
Och oavsett så tycker jag inte att det är den primära hjälpen inom mer eller mindre någon ridning (okej undantag finns, men det är ofta vissa ryttare som vill ha det dit). Var sig ryttaren vill eller inte så är det alltid sitsen som är den primära hjälpen sen om ryttaren skiter i den hjälpen så gör inte hästen det.

Ja fast det var ett tag sedan.
Och oavsett så tycker jag inte att det är den primära hjälpen inom mer eller mindre någon ridning (okej undantag finns, men det är ofta vissa ryttare som vill ha det dit). Var sig ryttaren vill eller inte så är det alltid sitsen som är den primära hjälpen sen om ryttaren skiter i den hjälpen så gör inte hästen det.
Då har du uppenbarligen inte samma uppfattning av hjälperna som DLG eller för övrigt alla klassiska mästare. Vad vet du som inte de visste?
Ghastly

Precis samma sak som de visste: att sitsen spelar roll.
Ta nu inte det här till en detalj diskussion...jag är långt ifrån ensam om att tycka att handen inte är den primära hjälpen inom klassisk ridning. Och ska det nu bli en diskussion om just detta kan det vara läge att starta en ny tråd.

Precis samma sak som de visste: att sitsen spelar roll.
Ta nu inte det här till en detalj diskussion...jag är långt ifrån ensam om att tycka att handen inte är den primära hjälpen inom klassisk ridning. Och ska det nu bli en diskussion om just detta kan det vara läge att starta en ny tråd.

Rest my case......

Men självklart är sitsen viktig, svagt uttryckt, men hur inverka med sitsen om man har en häst som inte är formad till att kunna svara på sitshjälperna??

Tycker nog med det lilla (!)jag upplevt, att handen på ngt sätt måste inleda och sitsen sedan fullgöra. Om man inte sitter på en häst med grundläggande optimal form och ryggaktivitet av sig själv.

De flesta jag sett rida utan huvudlag har tex haft en ganska dålig sökning och form på framdelen. Kort hals och "osäker" uppsyn i sin samling. (flummigt uttryckt, jag vet..)

Och det finns en hel del bilder på hästar i skolor och övningar med oengagerade halsar, formlöst och styvt och rakt, från sidan sett, inte böjning i sidled. -Sett ut att ridas utan hand alls. Helt hängande tyglar i låg utbildningsnivå, ridna sk klassiskt eller AR. Jag tror det (oftast)behövs hand för att lösgöra framifrån och möta med sitsens inverkan. (obs: tror!) Även om man släpper kontakt vid uppnådd reaktion o form.

Handen kan likssom i mina ögon bädda för kommunikation, som sedan görs med sitsen.
Om man inte vinner VM i dressyr och rider "elektriskt" mellan hand o skänkel och står i stigbyglarna... (halshuggning hitåt...) som det pratats om i andra trådar..:o:cool:

Handen kan likssom i mina ögon bädda för kommunikation, som sedan görs med sitsen.
Om man inte vinner VM i dressyr och rider "elektriskt" mellan hand o skänkel och står i stigbyglarna... (halshuggning hitåt...) som det pratats om i andra trådar..:o:cool:

synd att du var tvungen lägga till det sista hugget, för i övrigt var det väl ett alldeles utmärkt inlägg.

Högst synliga! Handen ut men inte bakåt?? Det syns!!

Jag hinner bara svara på detta inlägg, för jag kom hem från BB igår. Så det är lite snärjigt här hemma nu..:love:
Men vad menar du med handen utåt? Det (hoppas jag ) har inte jag skrivit någon stans?
När man ska lära sig något dock, är ju inte motoriken den bärsta, då kan det definitivt synas. Precis som under alla inlärningsprocesser, är man klumpig i början. Korrekt utfört är det definitivt osynligt.

Jaha nu tror jag att det klarnat något här :confused: jag blev väldigt förvirrad när jag läste artikeln för min tränare har sagt att man ska ta tygeltagen ungefär som när man äter soppa ( det var väl ungefär det ni menade som beskrev det här lite tydligare) och när jag läste artikeln fick jag uppfattningen att man skulle göra precis tvärt om och det verkade ju jättekonstigt. :( Jag tror nog jag fortsätte att "äta soppa" för det fungerar alldeles utmärkt. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 726
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama