Om min partner hade sagt att jag var duktig som diskade hade jag först tittat på hen som om hen vore en alien och sen hade jag mest troligt blivit arg. Jag är inte duktig som kan diska. Däremot blir jag glad om hen tackar för att jag diskade. På samma sätt behandlar vi vårt barn. Tack för att du hjälpte mig, vad glad jag blir!
Ok och jag skulle bli ledsen om han tackade, som om jag vore serveringspersonal istället för någonting båda har ansvar för. Folk är olika. Barn är olika.
Sedan tittar jag inte på min man som om han vore en alien och blir arg, jag tror han skulle bli ledsen då.
Diska är tråkigt, att göra någonting tråkigt är att anstränga sig. Dvs inte duktig -skills duktig utan duktig -ansträngt sig duktig.
Jag skulle inte ge råd om hur barnet kan förbättra sin teckning, gör folk det? Jag tänker att ett barn som är 2 år ritar för att det är kul, skulle jag då säga att det är superfint och åh vad duktig du är så tänker jag att hen till slut kommer rita för att det ska vara fint (i mina ögon) i stället för att rita för att det är kul.
Vad menar du med att försöka vara naturlig med sina barn?
Ja mina föräldrar gjorde det, som jag skrivit ovan. Konstruktiv kritik, inte beröm... Det är ok att rita för att det är fint, och för att det är kul och för att vara duktig. Det kanske är fint en gång, kul en annan, duktigt tionde gången. osv det kanske inte alltid är samma sak att rita en teckning. Till slut kommer barnet kanske rita för att hen älskar det.