Så kan det absolut vara.
Men om någon annan lagar maten åt dig, äter du väl även om du kanske hade valt något annat den dagen?
Inte begär du väl att den som lagar maten, ska servera dig med egen mat?
Japp, jag blir inkonsekvent i mina inlägg: i grund tycker jag att just mat är en dum sak att göra krig om, till ett barn som äter bra på dagis och därmed får i sig tillräckligt med näring. Eftersom krig runt mat är så ångestskapande för föräldern.
Men jag tycker absolut inte att barnen ska bestämma en massa i familjelivet, särskilt inte så små barn som 2½ år. De har inte förmågan att förstå konsekvenser av det de vill och inte vill.
Barnen testar vem som bestämmer.
Många gånger måste det finnas regler, utan att förklara varför. Regel: man har vantar på vintern (för annars kan man bli sjuk).
Regel: man går på trottoaren, inte på vägbanan (för annars kan man bli påkörd; finns det ingen trottoar så går man på vänster sida, för då är bilister mer beredda).
Regel: man går inte ut på vägen själv (för då kan man bli påkörd).
och så vidare, inklusive
Regel: den som lagar maten för dagen, fixar menyn (där man rimligen är skapligt enig från affären om vad som är acceptabel mat). De vuxna bestämmer vilken mat som serveras för dagen, hemma precis som på förskolan.
Kan man bli sjuk av att inte ha vantar på vintern? Menar du förfrysningsskador och kallbrand då?
Det troliga tänker jag är väl att man fryser om händerna om man inte har vantar, inte att man blir sjuk.
Är heller inte riktigt med på varför man inte behöver förklara varför regler finns?