Fast jag tänker mer som, visst är man duktig om man dukar. Visst är man duktig första gången man lyckas med någonting. Vi känner ett par som berömmer varandra för "onödiga" saker som tvätt, städning och disk. Det som är så himla tråkigt att göra. Jag har testat, det känns jättebra när någon säger -vad duktig du var som diskade
Visst jag har också läst alla de där artiklarna om -hur man ska tala till barn och om grit*. Och har plockat upp bitar ur det. Men hittills har alla modenycker i barnuppfostran tm lett till att barn kommer ihåg det sedan som vuxna om de drivits till sin absoluta spets. Från fri uppfostran till det amerikanska självförtroende utan orsak tänket -bäst bäst, till -duktiga flickan. Så när amerikanarna försöker slå sig fria från sitt bra utan orsak misstag så behöver nog inte vi i Sverige slå lika hårt, för jag tror aldrig vi hamnade lika djupt i problemet.
Aldrig beröm utan ansträngning och oftast inget beröm när man ansträngt sig heller är nog i sin extrem likadan som alla andra metoder, vissa barn kommer att minnas det. Visst funkar jättebra med föräldrar som aldrig rent berömmer en teckning utan att kommentera hur man kan förbättra den. Men kanske inte lika bra i skolan att bra är gott nog-neutralt och inte bra ger kritik. Inte för att jag har prestationsångest, eller är duktig eller så, men för att det är trist och inte så uppmuntrande. Så kanske att försöka vara naturlig med sina barn ändå och använda sitt naturliga språk till viss del.
*Jag gillar grit diskussionen. Det var så mycket böcker och attityd under 80-talet att -alla är bäst på någonting och det är man helt naturligt, bara att upptäcka vad. Att de som aldrig var bäst på någonting liksom letar än idag.
(Så jo jag säger ibland om en teckning -oj vad fin, jättefin! vad du har ansträngt dig! (och menar det!). Istället för -jo, du har valt färgerna noga, hur tänkte du där, men du kunde skuggat lite där med mörkgrönt och (som mer är av mina föräldrars typ och iofs verkligen visar intresse, men...) )