Jag tycker mig se att en hel del blandar ihop tvång och gränssättning?
För mig är det stor skillnad på att inte ge det min son skriker om, jämfört med att tvinga honom, om han säger nej?
Jag skulle aldrig tjata på honom att han måste äta, vägrar han så vägrar han.
Däremot ger jag inget annat istället.
Det gör ju att han lär sig att gallskrik och bråk inte leder någonstans.
När han blir äldre och kan uttrycka att han inte gillar något, så är det stor skillnad på det, och på att konsekvent kräva favoritmaten (och få den).
Dvs att tacka nej till mammas expriment i köket =ok. MEN att få diktera alla villkor ( alltid få gröt t.ex) kommer inte att hända i mitt hem i alla fall.
Som idag till lunch. Serverade ris med spenatstuvning och vegbiff. Vet att han inte är så förtjust i vegbiff, så jag lassade på med ris och stuvning. Han åt jättebra och jag passade på att fråga " ska du inte äta lite biff?" Han provade det jag skurit upp och tog en tugga av min biff.
Fick såklart beröm!
Så på eftermiddagen frågar jag om han vill ha macka? Nej, då vill han ha vegbiff...ja då får han det, bara kul att han vågar prova
Jag tror att om man uppmanar sitt barn att prova, berömmer och "tjatar" lite om hur duktiga de är, då blir det kul att testa.
Och ibland upptäcker barnet att det där nya var ganska gott?
Tycker man gör barnet en björntjänst när de får bestämma för mycket för tidigt.
Struktur är trygghet, tror mat kvalar in där med.
Tvång är något annat. Det vore sjukt att sätta sitt barn i en stol ooch gräla/tjata på hen tills portionen är uppäten om hen visar tydligt att hen inte vill äta.