Jag lät alltid hästen äta, dricka och vila så gott det gick innan jag lastade för hemfärd, MINST två timmar, oftast mer. Då hade jag aldrig problem med lastningen förutom en gång. En lastade precis bredvid, en häst som var otroligt stressad. Det smittade givetvis.Jag tävlar distans med mina hästar och i början är de alltid mentalt (och såklart fysiskt) trötta efter målgång. Det får man ta med i beräkningen och de brukar behöva lite mer tid på sig vid lastningen, men oavsett metod så fungerar det bra om man INTE tillför mer stress. Att rida så långa sträckor hemma i tävlingstempo UTAN veterinärbesiktningar skulle jag aldrig göra. Dessutom är det väldigt svårt att simulera hela tävlingssituatuionen oavsett gren, på hemmaplan. Så självklart för mig att hästar måste kunna få bli lite mentalt trötta på tävling att de tycker att lastas för att åka hem är lite för mycket. Det viktigaste är alltså inte vilken metod man använder vid lastning, det viktigaste är finliret, känslan, sin egen mentala inställning och att man faktiskt övar hemma. Och just den sista meningen tycks det slarvas alldeles för mycket med.
KL
Till er som säger att det går så bra att bara lyfta in och att hästen inte alls är stressad, är ni medvetna om att hästar också har freeze response? Att hästen inte SER stressad ut säger noll och ingenting om hur stressad hästen verkligen är. Detta finns det studie på här till exempel.
Så nej. Jag tycker inte att det är ett ok agerande efter tävling. Till/från veterinär eller liknande där hästen MÅSTE åka är givetvis en annan sak. Men på tävling ska hästen vara så pass tränad att den går på transporten hyffsat lätt efter tävlingen. Och blir hästen så pass lätt triggerstaplad av en tävlingsdag trots massor gedigen träning så får man kanske helt enkelt inse att den hästen kanske inte är tävlingsmaterial. Att klara av en tävlingsplats i sin helhet, åka dit och åka hem ingår i själva tävlandet så länge inte tävlingen är på hemmaplan.