Sv: Olyckor med häst
Så här fin var jag en vecka efter sparken..med gips och blå suturer, jag var så svullen att läpparna sprack.
http://4.bp.blogspot.com/_-8YFdMP8Hl8/TPEP3zKZejI/AAAAAAAAAQ0/CtZfC6YsJyc/s1600/huvvaigeigen.jpg
Så såg jag ut när jag började högstadiet. Klarade mej undan med "bara" en död tand som nu sakta gulnar lite.
Det va den första "riktig" olyckan, skulle leda en connnemara förbi en transport (han va livrädd för transporter) så han stack och jag hängde kvar i grimskaftet efter och fick en bakhov på munnen. (Nu släpper jag alltid om jag inte tror jag kan få hästen lugn igen)
Tävlade fälttävlan, kommer runt en sväng så kom ett "illgrönt" hinder, varvid min häst kastar sej in i skogen, åker av, landar på fötterna men vrickar/stukar höger fot så jag grina i två nätter för de gjorde så ont (nej vi kollade inte med sjukhuset) , kan ibland känna av "stukningen" nu ca 15 år sen.
"Hurru skurry" på ridskolan en lucia, ponnyn bockar, jag glider av tar emot mej med händerna, bryter höger handled. Inga men.
2002 Åker av vid en uppsittning, BRA ont i ryggen i flera dagar, men vårdcentralen jag ringde till efter ca 2 dagar tyckte inte det behövde kollas upp
, smeta på smärtstillande salva va deras rekommendation.
Ingen aning om jag egentligen gjorde mej illa ordentligt...
Julen 2007 Galopperar 3åringen som är lite spänd, trycker på lite på långsidan då han bockar till, landar (enligt mej på sidan) på ryggen, ligger i säkert några min innan jag kommer upp, pappa börjar bli orolig men jag kan vifta på tår osv.
Reser mej iaf upp, "krokig" och det gör ju ont, men med "2002 avramlingen" i minnet så vet man ju att det går över. Åker och julhandlar (alla vet ju att man blir bättre av att röra på sej så man inte blir stel) dagen efter sitter upp på märren som är känd för att va "svår att sitta kvar på" (som jag aldrig hade såna problem med) men det gjorde ont i ryggen när det blev "skumpigt". Natten mot julafton kunde jag dock inte sova alls pga ryggen, åkte in till akuten på morronen, och de undrade varför jag inte kommit tidigare.
Slapp korsett, men kotkompression mellan L5 och 6 (har jag för mej) , ridförbud i 2-3 månader, inte bära tungt osv (ja tjena med 2 hästar hemma i kallstall utan vattenkoppar) ... Inga direkta problem mer än att iom att musklerna tog så mkt stryk av avramlingen behöver jag ibland massage/naprapat för att mjuka upp min rygg då jag antagligen använder "fel" muskler istället som då blir överansträngda och stenhårda...
Åkte av igen innan de 3 månaderna gått och även några månader efter det igen (häst"jäveln"
hoppade ju så stort på hindret) bröt lillfingret, gjorde inte ens ont däremot e de krokigt och kan inte räta ut det helt.
Så jag har väl klarat mej turligt bra ändå...
Syrran har brutit benen i handen nedanför lillfingret mot manken vid hoppning några gånger. Det är det enda hon har gjort som är "värre" , eller ja hon har blivit "översprungen" några gånger
Och när hon va liten blev hon biten (och upplyft) i bröstkorgen av en ponny på ett luciatåg.
Pappa har blivit rejält biten i axeln, man såg alla tänderna (i axeln) och sen blev han blå på båda sidorna , typ halva "bålen" från axeln å neråt.
Han skulle slå till vår första häst med handen , slog dock på hennes höftknöl = operation av lösa benbitar i handen.
Sen har han varit nära att bli sparkad vid lastning.