Sv: Lydnad?

Kul att denna tråd kommit upp till ytan igen. Nu måste väl du ha debuterat Nikkis, det var ju ett tag sedan detta skrevs.

Hur går det för dig själv då, du tränade väl ganska duktigt också? Har det blivit någon debut med "stridsgrisen"?;)

*kl*

Nu är läget helt annat än när jag startade tråden för evigheter sedan.
Jag har, som många nog vet, en egen valp nu (till skillnad mot de andra hundar jag haft som jag bara lånat).

Denna valp är pigg, nyfiken, älskar att ha dragkamp med saker och är ett riktigt matvrak. Förhoppningsvis blir hon lättmotiverad när man ska komma igång och träna lydnad :idea:

Hur tidigt tycker ni att man kan börja?
Jag hade tänkt att inte börja med något annat än inkallning och gå ordentligt i koppel först - men det känns som om man skulle kunna utnyttja hennes "bustimmar" till något åt träningshållet. Eller ska man bara busa då? Hon är ju trots allt bara 11 veckor...

Tänker ju i vilket fall som helst inte "hårdträna" något, utan vill försöka "leka fram" de olika lydnadsgrejerna... Kanske man kan få ännu bättre kontakt med valpis på så sätt också?

Några tips?

Nej inte än på länge, jag skyndar långsamt och är noga ;)

Tidigast om ett halvår är hon startklar.

Men träningen går kanon och hon är superduktig.

det beror ju lite på hur du tränar. leka momenten kan du göra hur tidigt som helst, men du bör inte ställa krav innan hunden är mogen för det. när hunden är mogen nog skiljer sig åt, dels från hund till hund, men också från ras till ras. gick på kurs för berit sjöberg och hon lär in alla momenten upp till elit från 8 v valp tills hunden är 12 månader, och därefter börjar de störningsträna/ställa mer krav. andra lär in en klass i taget, och ställer krav efter svårighetsgraden (nog att rekommendera om det är första tävlingshunden).

Jag håller med några här. Jag tycker inlärningen och problemlösningen är superkul! och när man ser resultat och att hunden gör det med glädje :)

jag läste inte igenom hela tråden innan jag svarade..
När min var valp så gjorde jag träningen till lek, det vi tränade mest på var kontaktövningar, inkallningar och attityd.

gick på kurs för berit sjöberg och hon lär in alla momenten upp till elit från 8 v valp tills hunden är 12 månader, och därefter börjar de störningsträna/ställa mer krav. .

Det är lite lustigt. Det låter intressant, men jag kan inte låta bli att reflektera över att de flesta valpkurser gör tvärtom. De tar 20 veckors valpar och utsätter för i mina ögon stor störning, hundar som skäller, rymmer, drar, människor, ny plats, och ställer där rätt stora krav på kontakt.

Det är lite lustigt. Det låter intressant, men jag kan inte låta bli att reflektera över att de flesta valpkurser gör tvärtom. De tar 20 veckors valpar och utsätter för i mina ögon stor störning, hundar som skäller, rymmer, drar, människor, ny plats, och ställer där rätt stora krav på kontakt.

precis så var det när jag gick min första allmänlydnadskurs. jag tyckte redan då, utan att kunna något, att det kändes helfel. att förbuden kom före relationen. min hund var äldre och vi hade hyfsad kontakt, men många av de andra hundarna där tittade på allt annat än sin förare och förstod inte alls varför de blev korrigerade.

Nej. Jag kände likadant. Min var och ÄR, eh något yster. Att då som 20 veckors valp få kraven att hunden SKA göra si och så, och tog man upp godis började det ylas om "godislydnad" och hade man en jäkla boll så var det fel för "då följde hunden bollen." Ja, vad ska den göra då? Falla tillbaka på sin militäriska valpdisciplin?

Jag tränar helt annorlunda nu, och det är MYCKET roligare. Jag är inte det minsta rädd för att belöna min hund så hon tjuter av glädje.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka