Sv: Lydnad?
OMG vilka "krav"
Har du A som lärare? och vilken årskurs går du i, har inte ni gott om tid att träna in de där momenten istället för att stressa sig igenom dem med en hund som kanske inte "klickar" på en gång? vad kommer vara höstterminens mål om ni ska gå igenom så mycket under vårterminen?
Jag har dålig koll på hundinriktningen men hur tränar ni? hela klassen på en gång eller har ni uppdelat i grupper? hur i såfall, bara på "måfå" eller efter "utbildningsnivå"? jag tycker det käns lite orättvist av läraren att träna alla på samma nivå och då utgå ifrån en högre nivå på en gång, ska man träna en hel grupp så tycker jag det är mer rättvist att börja från lägsta nivå och arbeta sig uppåt oavsett om många i gruppen redan står på en "högre nivå"...
Innan vårterminen är slut ska hunden kunna:
platsliggning 2 minuter, gå fot, läggande och ställande under gång, apportering enl. lydnadsklass I, inkallning med störning och en hel del annat som jag inte kommer ihåg...
Som det är nu så kan hon inte ens ligga på kommando (vi tränar på det). Har aldrig apporterat, aldrig platsliggning (ganska självklart eftersom hon inte kan ligga på kommando) och att gå fot går numera fint - OM jag har godis...
Jag har inte en blekaste aning om hur i hela världen jag ska hinna med allting på 6 månader... För när vi visar upp för läraren så får vi inte ge godis, inte använda dubbelkommandon, inte locka eller berömma med rösten, ingenting sådant...
OMG vilka "krav"
Jag har dålig koll på hundinriktningen men hur tränar ni? hela klassen på en gång eller har ni uppdelat i grupper? hur i såfall, bara på "måfå" eller efter "utbildningsnivå"? jag tycker det käns lite orättvist av läraren att träna alla på samma nivå och då utgå ifrån en högre nivå på en gång, ska man träna en hel grupp så tycker jag det är mer rättvist att börja från lägsta nivå och arbeta sig uppåt oavsett om många i gruppen redan står på en "högre nivå"...