Sv: Lydnad?

Innan vårterminen är slut ska hunden kunna:
platsliggning 2 minuter, gå fot, läggande och ställande under gång, apportering enl. lydnadsklass I, inkallning med störning och en hel del annat som jag inte kommer ihåg... :crazy:
Som det är nu så kan hon inte ens ligga på kommando (vi tränar på det). Har aldrig apporterat, aldrig platsliggning (ganska självklart eftersom hon inte kan ligga på kommando) och att gå fot går numera fint - OM jag har godis...

Jag har inte en blekaste aning om hur i hela världen jag ska hinna med allting på 6 månader... För när vi visar upp för läraren så får vi inte ge godis, inte använda dubbelkommandon, inte locka eller berömma med rösten, ingenting sådant...

OMG vilka "krav" :eek: Har du A som lärare? och vilken årskurs går du i, har inte ni gott om tid att träna in de där momenten istället för att stressa sig igenom dem med en hund som kanske inte "klickar" på en gång? vad kommer vara höstterminens mål om ni ska gå igenom så mycket under vårterminen?
Jag har dålig koll på hundinriktningen men hur tränar ni? hela klassen på en gång eller har ni uppdelat i grupper? hur i såfall, bara på "måfå" eller efter "utbildningsnivå"? jag tycker det käns lite orättvist av läraren att träna alla på samma nivå och då utgå ifrån en högre nivå på en gång, ska man träna en hel grupp så tycker jag det är mer rättvist att börja från lägsta nivå och arbeta sig uppåt oavsett om många i gruppen redan står på en "högre nivå"...

nepp, jag har inte A som lärare, annat än när vi är i helklass. Många har ju redan börjat lite smått innan skolan med lydnadsträning - så vi låg nog efter redan från start...

Vi tränar alla samtidigt, utan lärarens ledning. Hon finns där så att hon kan gå och hjälpa den som behöver hjälp, annars tränar man på egen hand.

Under den hösttermin som var nu så skulle vi lära hunden att gå fot lite. Två steg fram, två åt höger, två åt vänster. Det hade vi som sagt var hela hösten på oss - och jag är inte helt klar med det än... Känns som lite väl stort steg att gå från ett moment på en hösttermin till att klara massvis på en vårtermin. Det är inte såå stor skillnad på hur långa terminerna är ändå - vilket vår lärare verkar tro.

Jag märker snabbt på min arbetsmaskin att vi tränar varje dag även om det bara är korta pass. När hon var yngre så behövde hon det för att hålla sig lugn, men med åldern så fick jag dra ned på antalet pass i veckan. för att hålla uppe ett riktigt sug. Min andra hund har jag aldrig tränat mer än 3-4 ggr i veckan (vanligtvis 1-2 ggr i veckan) och hon fick ett 1:a pris på sin första lydnadstävling, så lite kommer de allt ihåg ;)

Totalt gör fel!!!

Brandgul har rätt i det hon säger en svår motiverad hund tränar man mer sällan med så får den upp ett större sug o få göra nåt.

En hund som får göra nåt 3-4ggr i veckan glömmer inte vad man gjort. hur skulle det då se ut jag som tränar skydd 8-10 pass i månaden? detta blir då 2 helger, varannan helg tränar jag. självklart befäster man det ändå. Jääkäri har ju tokrusat i skyddet behöver inte köra det speciellt mycket mer än så innan tävling intensifierar man ju träningen men inte nu.

Men nu är det knappast skydd TS (eller jag för den delen med) tränar, lite skillnad är det trots allt.

Utan nu syftade jag enbart på att träna sitt, ligg och dyl. i några minuter hemma då TS hund inte ens kan det.

Men hur mycket (på ett ungefär) är lagom att träna med en ung och (vad jag ser det som) motiverad hund, men som inte orkar hålla på länge i taget?
När vi väl är igång och tränar så verkar hon tycka att det är jättekul.

Jag märker snabbt på min arbetsmaskin att vi tränar varje dag även om det bara är korta pass. När hon var yngre så behövde hon det för att hålla sig lugn, men med åldern så fick jag dra ned på antalet pass i veckan. för att hålla uppe ett riktigt sug. Min andra hund har jag aldrig tränat mer än 3-4 ggr i veckan (vanligtvis 1-2 ggr i veckan) och hon fick ett 1:a pris på sin första lydnadstävling, så lite kommer de allt ihåg ;)

Hehe, jag tror att det blev lite missförstånd-skyller på att jag hade brådis när jag skrev.
Det jag menade var att eftersom TS hund inte ens kan sitt/ligg (på kommando givetvis) så kan(bör) man träna det hemma i någon minut eller två alt. som en spontan grej, just för att börja någonstans och få det klart någon gång.

Det gjorde jag när valpis var mindre tills han kunde det, bara ett snabbt sitt eller ligg när vi stod i köket, satte på koppel och sådant. Bara för att hålla igång det Tills det sitter liksom.:p

På din hund verkar det vara rätt att träna ofta men kort:)
Min vovve blev helt uppe i hejsan, dagen efter träning, så jag fick nöja mig med att träna högst tre dagar i veckan med henne så länge hon visade på sådana stresstendenser:crazy:
Hon var tvungen att få "landa" efter varje träningspass sas.
Numera så kan jag täna mer om jag vill men också träna mindre utan att hunden för den skull blir orolig:)

Vad är det som skiljer skydd mot nåt annat då`?

Det är ju som vilken lydnad som helst. Hunden ska vara i samma sinnesstämmning i lydnadsskyddet som vilken lydnad som helst.

Skydd skiljer sig inget mot vilken gren som helst som innefattar lydnad.

Berätta bara att skulle det funka som du sa då skulle Jäkkäri trampa runt på samma ruta än idag vilket han inte gör...

Men nu är det knappast skydd TS (eller jag för den delen med) tränar, lite skillnad är det trots allt.

Utan nu syftade jag enbart på att träna sitt, ligg och dyl. i några minuter hemma då TS hund inte ens kan det.

det är när hunden vilar som de nyinlärda beteendena bearbetas och hamnar i rätt lagringsfack i hjärnan (långtidsminnet).

anledningen till att jag tränar så mycket är inte för att mina hundar ska lära sig så snabbt som möjligt (det funkar inte så) utan helt enkelt för att labben blir understimulerad på ett par dagar och då är han en pest att ha och göra med. egentligen skulle han må bättre av att spåra tre gånger i veckan, och träna lydnad tre, men jag har tyvärr alldeles för dålig tillgång till spårmark (mark ö h t, allt är folks gräsmattor eller åkermark), så därför tränar vi lydnad jämt.

Svarar båda, läs mitt inlägg #46 till Brandgul.

Hinner inte skriva mer nu-suck.

God jul på er iaf.;)

Men hur mycket (på ett ungefär) är lagom att träna med en ung och (vad jag ser det som) motiverad hund, men som inte orkar hålla på länge i taget?
När vi väl är igång och tränar så verkar hon tycka att det är jättekul.

Det är ju helt olika beroende på hund.
Men med en hund som inte är ett "tränings-freak" är jag noga med att inte nöta ett och samma moment för länge.
Då tränar jag en sak ett par gånger, för att sen fortsätta med nåt annat och sedan med nåt tredje ;)
Och så länge man inte nöter och nöter ett och samma ser jag inget skäl till att inte kunna träna varje dag.

Svårt att säga. Det måste man känna efter. Men man ska sluta medans det är roligt och min hund får i så fall gärna tigga och sukta lite efter mer träning om jag vill ha högre motivation. Å det skulle jag absolut vilja ha med en vinthund ;) Då ska det ju verkligen bli en hedersstund!! Sen när hunden har byggt in mer motivation så kan man ju så klart utöka efter behov. Jag kan också intensivträna i perioder, men då blir ju också allt "tråkigare och tråkigare". Men ibland kan jag behöva dämpa för att få mindre slams och mer korrekthet. Men då pratar jag om hund i HKL bruks eller LKL 3, inte en hund i 1:an! Men när jag finslipade krypet så kröp vi 3 meter 4 ggr per dag och trots den lilla mängden så märkte jag ju att hon lessnade lite (å det är en hund som gillar att jobba) Varför jag körde så var helt enkelt för att hon skulle sluta slamsa och lugnt kunna koncentrera sig på att krypa rakt och lågt och inte i racerfart för att snabbt få belöning!

Det där är så häftigt!! Ibland har jag kanske inte tränat på 2-3 veckor och sen när vi kör igång igen så kan de saker de inte kunde innan. Det där med antiträning är bevisat väldigt effektivt :D

Jag tränar mer målinriktat än så. Dvs. jag tränar inte sitt när jag tar på koppel.

När jag tränar in ett lydnadsmoment så gör jag det korrekt från början. Man sparar så mycket tid och felinlärning då. När vi började att träna ligg så gjorde vi det vid min sida. Stå är det enda som jag tränar rakt framifrån (dvs. inget lydnadsmoment) Men det är för att jag vill kunna ställa ut dem. Jag lär först in stå och sen när de är äldre sitt och ligg. Men stå lär jag dem redan från 8-10 veckor. Men sen har MIN egen motivation till tävlingar försvunnit så nu får de göra som de vill *hi hi*

men jag har tyvärr alldeles för dålig tillgång till spårmark (mark ö h t, allt är folks gräsmattor eller åkermark), så därför tränar vi lydnad jämt.

Du bodde också i Lund, ja. :crazy:Det är ju så man kan bli galen! Inte en skog i sikte.

Ni som tränar era hundar på saker som ingår i tävlingslydnad - vad är det som gör att ni tycker att det är roligt? Vad är det som är roligt med att hunden gör precis som ni säger åt den att göra i samma sekund som ni säger åt den att göra det?

Har insett nu att jag behöver bli intresserad av tävlingslydnad eftersom det ingår i min gymnasieutbildning att jag ska lära hunden tillräckligt mycket för att i alla fall klara av lydnadsklass I.
Har aldrig haft något som helst intresse för sådant, men ska försöka få det nu...

Så, förklara gärna varför ni tycker det är kul och ge gärna tips på hur jag kan bli intresserad av det! :banana:

Så du går hundgymnasie? Skoj! Vart? Själv är jag to be en andraårs hundelev på Helgesbo.
Men för att svara på din fråga:
Belöningen. Alltid det roligaste och godaste (eller jaa på tävlingar iaf.). Börja med att gå en kurs då går oftast hundarna bättre. När jag började med lydnad var det mest bara för att testa på att gå en kurs men nu älskar jag det! Tog typ 5-6 lektioner (utav 8!) innan jag började tycka att det var asskoj. Nu kan jag inte leva utan det. Det är otroligt roligt att känna att man har den kontakten, den kollan, det ledarskapet man har. Men dock tror jag att detta bara gås att uppnå med en instruktör. Min hund har blivit 80% mer lydigare sen jag började med det och vår kontakt har blivit otroligt mkt bättre. Det är mitt svar på varför man älskar lydnad. Men kan inte påstå att jag kanske skulle tycka det var lika roligt om jag hade en svårlärd, ointresserad hund som BARA jagade tikar och fåglar.

Mvh Hebotjejen.

Jag har en schäfervalp som blir 7 månader på jul. Tanken och planen är just att han ska bli en tävlingslydnads hund. Vi tränar för full rulle här hemma och regelbundet för privat instruktör och ska försöka satsa på att debutera i lydnad när han blivit gammal nog (10 månader är det om jag inte minns helt fel).

Kul att denna tråd kommit upp till ytan igen. Nu måste väl du ha debuterat Nikkis, det var ju ett tag sedan detta skrevs.

Senast ändrad:

Kul att denna tråd kommit upp till ytan igen. Nu måste väl du ha debuterat Nikkis, det var ju ett tag sedan detta skrevs.

Hej hopp.
Nope det har vi inte hunnit göra ännu (bla pga sjukdom/utredning hos hund).

Men debuten kommer bli av i Aug. på Södertälje BK (Off. LK1).:bump: Kanske hinner jag hitta ngn annan tävling innan dess, sålänge det inte krockar med WDS och kennelträffen osv.;)

Men jag kan berätta att jag ställt upp i en träningstävling på hundskolan där jag tränar!:laugh:

Min borderterriertik var precis ett år när vi ställde upp. Veckan innan hade hon stuckit och jagat hästarna i hagen bredvid planen där vi tränar så jag vågade inte ha henne lös under tävlingen utan körde momenten i koppel. (Hon är så duktig i koppel och lina men så fort man kopplar av så ser man den lille :devil: i ögonen på henne och hon piper iväg fort som en iller...:()

Summa summarum var hon jätteduktig! Vi fick ju en massa nollor men de "riktiga" betygen inom parantes och det var bara nior och tior och någon åtta. (Apporteringen hoppade vi över, hon vill allra helst lägga sig ner i gräset och käka upp apportbocken:o.

Det som funkar allra bäst är linförigheten, vi har en bra kontakt tycker jag. Hon är även kvick så läggande, hopp och inkallning funkar bra.

Vi jobbar vidare helt enkelt! Kan inte säga att jag tränat jättemycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka