Red_Chili

Trådstartare
Ni som tränar era hundar på saker som ingår i tävlingslydnad - vad är det som gör att ni tycker att det är roligt? Vad är det som är roligt med att hunden gör precis som ni säger åt den att göra i samma sekund som ni säger åt den att göra det?

Har insett nu att jag behöver bli intresserad av tävlingslydnad eftersom det ingår i min gymnasieutbildning att jag ska lära hunden tillräckligt mycket för att i alla fall klara av lydnadsklass I.
Har aldrig haft något som helst intresse för sådant, men ska försöka få det nu...

Så, förklara gärna varför ni tycker det är kul och ge gärna tips på hur jag kan bli intresserad av det! :banana:

Sv: Lydnad?

När det gäller just lydnad så är det inlärningen, fram tills att dom kan det, som jag tycker är kul! Därefeter så blir lydnad pisstråkigt:crazy:

Nu är jag ju ganska ny som hundägare så att ge tips lämnar jag till någon annan.Däremot tycker jag lydnad är både viktigt o roligt.För hundens säkerhet är ju vardagslydnad ao att den kan stanna o komma vid inkallning o så om den är lös.Sen är det ju roligt att ha en lydig hund o hunden mår nog betydligt bättre av att vara sin husse/matte till lags(o därmed ha en uppgift att genomföra.Sen kan väl jag hålla med om att även i mitt fall så kräver jag inte att det ska vara perfekt varje gång.En hund är ju en levande varelse med känslor/humör/sinnesstämmningar som man räkna med.Lycka till med din träning ;)

Vardagslydnad är något heeeeeeelt annat!! DET är nåt dom MÅSTE kunna.. Nu var det tävlingslydnade som var på tapeten, om jag inte tar alldeles fel?:confused:

Vardagslydnad är något heeeeeeelt annat!! DET är nåt dom MÅSTE kunna.. Nu var det tävlingslydnade som var på tapeten, om jag inte tar alldeles fel?:confused:

Är helt med på att vardagslydnaden måste fungera bra!
Inkallning, stanna innan man går över väg, inte hälsa på främlingar, inte hoppa på människor, inte dra i kopplet, släppa saker på kommando, vara snäll mot andra hundar, gå lungt i trappor... Det är sådant som jag ser som självklarheter.

Men just sådant där som att apportera, gå fot, platsliggning och så vidare...
Jag blev intresserad av hundarna när jag första gången lärde känna vinthundarna (redan där förstår nog många vad jag gillar...) och intresserar mig främst för avel, utställning, lure coursing och börjar gilla agility en hel del...

Jag tycker lydnaden är rolig. Det är kul när man ser att träningen ger färdighet. Dessutom ser jag på min hund att han älskar att åka ner till klubben och träna. Det är en härlig kontakt man får med sin hund precis som många andra aktiviteter är.

Jag är lydnadsfantast (och bruks!). Det fina med lydnadsbiten och all annan träning för den delen är problemlösningen. Hur man får anpassa metoder för alla hundar. Hur man ska få hunden att förstå vad man menar! Samtidigt som ens hund ska behålla glädje och hög motivation :bow:

Jag är lydnadsfantast (och bruks!). Det fina med lydnadsbiten och all annan träning för den delen är problemlösningen. Hur man får anpassa metoder för alla hundar. Hur man ska få hunden att förstå vad man menar! Samtidigt som ens hund ska behålla glädje och hög motivation :bow:

Du fick fram det jag ville säga hehe. Svårt att formulera varför det är så kul=)

Jag känner också igen det där.
Går också på hundgymnasium - där de visserligen inte kräver att hundarna ska kunna hela lydnadsettan, men likväl har vi vissa krav i olika ämnen. I våras skulle vi banka in 3 moment ur lydnadsettan och linförighet samt ha en uppvisning där vi skulle betygssättas. Min hund är riktigt seg och det känns som att det kvittar hur man än jobbar så tappar hon motivationen jättelätt.
Jag har haft som mål att ta en LP1:a med henne bara för att visa att dalmatiner kan och för att vi ska ha ett mål tillsammans, men det är ingen dans på rosor.

I höstas skulle vi arbeta med sök och spår i en kurs. Söket var väldigt intressant och någonting som vi fastnade för, men spåret var ingen hit. Jag viltspårar med min hund eftersom det är det enda som hon verkligen brinner för. Vi har personspårat innan, men utan några större framgångar. Målet med kursen var att vi skulle visa upp ett färdigt apellspår och flera av mina klasskamrater hade aldrig tidigare spårat...
Själv fick jag byta hund halvvägs in i terminen eftersom de vägrade låta mig viltspåra. Viltspår och personspår bygger tydligen inte på samma sak i deras ögon :crazy:
Hur som haver, sätter de för höga mål på er så säg ifrån. Det viktigaste är väl ändå att ni kommer framåt i träningen, även om det inte går jättefort. I mina ögon ska de bedöma hur ekipaget utvecklas och tränar tillsammans och inte hur många moment i lydnaden man kan.

Tjusningen med lydnaden, i mitt fall när min hund är riktigt lyhörd och ett träningspass går riktigt bra utan avsaknad av motivation. Ett bra träningspass kan man leva på i flera veckor...i alla fall om man har en "svår" hund.

Ja, Aliide fick nog med det mesta, faktiskt:p

Jag har en schäfervalp som blir 7 månader på jul. Tanken och planen är just att han ska bli en tävlingslydnads hund. Vi tränar för full rulle här hemma och regelbundet för privat instruktör och ska försöka satsa på att debutera i lydnad när han blivit gammal nog (10 månader är det om jag inte minns helt fel).

Det som fick mig att välja lydnad som en av våra 'grenar' (har spåret också) är just hur kul det är, samspelet man har med sin hund, det Vi kan och har åstakommit Tillsammans-det är obeskrivligt helt enkelt.:love:

Det är visserligen nu vi börjat träna in olika moment från tävlingslydnads klasserna 'På riktigt', tidigare har vi mest jobbat med att få en bra grund/vardagslydnad-vilket har gått kanon bra.

Men det glädjer mig nåt otroligt att se hur snabblärd valpis är och hur kul han tycker att det är att få jobba och tja-alltihopa faktiskt.
Nu är han Långt ifrån färdig och är fortfarande en 'liten bäbis' så vi tar det rätt så lugnt trots allt, men jag känner på mig redan nu att det kommer att gå vägen för oss, vilket peppar mig.

Kan även tillägga att det är första gången för mig som jag har en hund som jag vill(ska) tävla med, så jag är mao rätt grön på den fronten, men då blir det lite Extra Speciellt när valpis och jag utvecklas tillsammans som Ett Ekipage.:love:

Senast ändrad:

Hur som haver, sätter de för höga mål på er så säg ifrån. Det viktigaste är väl ändå att ni kommer framåt i träningen, även om det inte går jättefort. I mina ögon ska de bedöma hur ekipaget utvecklas och tränar tillsammans och inte hur många moment i lydnaden man kan.

Tjusningen med lydnaden, i mitt fall när min hund är riktigt lyhörd och ett träningspass går riktigt bra utan avsaknad av motivation. Ett bra träningspass kan man leva på i flera veckor...i alla fall om man har en "svår" hund.

De sätter för höga krav för att jag och min vovve ska hinna med, men för alla klasskamrater (som allihop, förutom någon enstaka, har lättlärda bordercollies) så fungerar tempot finfint. Grejen är bara den att det som vissa BC lär sig på 1-2 dagar lär sig min vovva på ca 3 veckor, om ens det...

Innan vårterminen är slut ska hunden kunna:
platsliggning 2 minuter, gå fot, läggande och ställande under gång, apportering enl. lydnadsklass I, inkallning med störning och en hel del annat som jag inte kommer ihåg... :crazy:
Som det är nu så kan hon inte ens ligga på kommando (vi tränar på det). Har aldrig apporterat, aldrig platsliggning (ganska självklart eftersom hon inte kan ligga på kommando) och att gå fot går numera fint - OM jag har godis...

Jag har inte en blekaste aning om hur i hela världen jag ska hinna med allting på 6 månader... För när vi visar upp för läraren så får vi inte ge godis, inte använda dubbelkommandon, inte locka eller berömma med rösten, ingenting sådant...

Jag kan också leva länge på ett bra träningspass - OM det inte är någon som sågar en vid fotknölarna någon dag senare och påstår att man har en korkad hund för att den är självständig och inte lär sig lika fort som exempelvis alla miljarder BC som är överallt...:cool:

För när vi visar upp för läraren så får vi inte ge godis, inte använda dubbelkommandon, inte locka eller berömma med rösten, ingenting sådant...

Det tycker jag är riktigt jävla dumt och dåligt! Det är ju knappast en tävling ni är på, utan ni är ju där för att lära er! :mad:
Tillomed på en tävling mellan momenten får man beröma sin hund!

Det där skulle jag ha sagt till på en gång med alltså, inget snack om saken!

Sedan vad jag tycker att du bör göra är att träna 'massor' hemma, visst det är säkert lättare sagt än gjort-men ingen hund är dum, gäller bara att finna knapparna på dem.:)

Jo alltså, mellan momenten så får vi berömma. Men inte att de tex sätter sig ner när man stannar när hunden går fot eller något sådant. Man ska tydligen göra precis som om det var en riktig tävling - oavsett om man har något som helst intresse av att tävla eller ej.

Jag har tänkt träna massor hemma, men har så svårt för att ta mig ut och göra det, samt bestämma mig för vilken av alla miljarder saker som vi ska träna in först...

Aha Okey, då förstår jag. Men tycker fortfarande att det är urbota dumt att man inte får beröma sin hund under inlärning-för det är då det är som viktigast att beröma när den gör rätt!

Men träna kan du även göra inomhus!:idea:
Vissa saker som sitt, ligg, kontakt, fot+positioner/förflyttning i sidled, kryp, stanna osv.
Det är nästan bättre att göra det till en början med en grön hund, utan en massa störningar runt omkring en. Du ska liksom inte träna en hel timme, utan typ 2-5 min per gång bara, korta pass men ofta! Och öka sedan succesivt:idea:

Jag tränar valpis lite varje dag inomhus, litet genrep på vissa saker, men givetvis tränar vi utomhus också. Hela, hela tiden 'jobbar' jag med valpis så fort vi går utanför dörren (med undantag då han är 'ledig' då får han göra vad 17 han vill iprincip tills jag säger något annat). Om det nu 'bara' är så att han inte ska dra i kopplet, komma direkt till min vänstra sida och sätta sig när jag säger fot, söka kontakt osv osv. Jag är stenhård på den fronten iaf.

Det jag tycker att du bör börja med att lära hunden i första hand är kontakt, sitt och ligg, likaså fotposition-se till att hunden vet till 100% vad fot betyder och vad det innebär. För kan den det är det inga problem med själva fotgåendet och allt vad som kommer därefter. Detta kan du alltså också träna på hemma utan problem.

Sen kommer du inte långt med bara tänkandet, du Måste ta tag i det och pallra dig ut om du vill få saker och ting gjorda!
Du kan ju verkligen inte kräva och gnälla på att hunden är så seg och slarvig när du själv är det.:devil:;)

Aha Okey, då förstår jag. Men tycker fortfarande att det är urbota dumt att man inte får beröma sin hund under inlärning-för det är då det är som viktigast att beröma när den gör rätt!

Men träna kan du även göra inomhus!:idea:
Vissa saker som sitt, ligg, kontakt, fot+positioner/förflyttning i sidled, kryp, stanna osv.
Det är nästan bättre att göra det till en början med en grön hund, utan en massa störningar runt omkring en. Du ska liksom inte träna en hel timme, utan typ 2-5 min per gång bara, korta pass men ofta! Och öka sedan succesivt:idea:

Jag tränar valpis lite varje dag inomhus, litet genrep på vissa saker, men givetvis tränar vi utomhus också. Hela, hela tiden 'jobbar' jag med valpis så fort vi går utanför dörren (med undantag då han är 'ledig' då får han göra vad 17 han vill iprincip tills jag säger något annat). Om det nu 'bara' är så att han inte ska dra i kopplet, komma direkt till min vänstra sida och sätta sig när jag säger fot, söka kontakt osv osv. Jag är stenhård på den fronten iaf.

Det jag tycker att du bör börja med att lära hunden i första hand är kontakt, sitt och ligg, likaså fotposition-se till att hunden vet till 100% vad fot betyder och vad det innebär. För kan den det är det inga problem med själva fotgåendet och allt vad som kommer därefter. Detta kan du alltså också träna på hemma utan problem.

Sen kommer du inte långt med bara tänkandet, du Måste ta tag i det och pallra dig ut om du vill få saker och ting gjorda!
Du kan ju verkligen inte kräva och gnälla på att hunden är så seg och slarvig när du själv är det.:devil:;)

Jag tror att du missförstod lite, för vi får självfallet berömma under själva inlärningsperioden - det är sedan, när vi ska visa upp för läraren, som hunden ska klara sig utan beröm.

Men hur ska man gå tillväga för att lära hunden vad ordet "fot" betyder? Hon går fot bredvid mig om jag säger fot (oavsett riktning), sätter sig när jag stannar och håller kontakt med mig - men som sagt var, bara när jag har godis.
Hon verkar dock inte förstå att man ska komma och sätta sig vid sidan om en om man säger "fot" när hon är tex framför mig. Hur tränar man in det?
(Det är "lite" dumt, vi har fått i uppgift att lära hunden massor av saker, men ingen som helst instruktion till oss om hur vi ska göra för att klara det...)

Aha på så vis, då förstår jag. *trög jag är*.:D

Såg att du brukar hålla till i sthlm. också?

Äsch, jag PM:ar dig ist.;)

Det är en utmaning att se hur duktig jag är på att lära hunden momenten snabbt och med stor glädje.

Nu är den hund jag tränat mest med otroligt välmotiverad bara i sig, så det är så klart extra roligt. Vi har inte tränat på säkert ½ år eftersom att hon numer är gammal och haltar lite. Men här om kvällen så drog jag igenom fritt följ med vändningar, läggande och ställande under gång, läggande och ställande under inkallning, stå/sitt/ligg-fjärrdirigering, kryp, skall, framförgående och säkert något mer. Trots att det är så länge sedan så gör hon allt direkt hon hör ordet :) Så något bra grundarbete måste jag har gjort :love:

Jag får svara som Alidee jag med när det kommer till varför jag tränar lydnad :)
Jag tycker att det är riktigt idiotiskt av skolan att ställa krav på att hunden ska klara LP 1 under tidsbegränsning, om det verkligen är så :crazy:

Jag tycker att du ska försöka träna utan press, ni kommer så långt som ni kommer, det går inte att skynda.
Att stressa fram moment brukar bara stjälpa...
Sen skulle jag bli mer imponerad som lärare om du kom med en Saluki (visst är det de du har?) med ett nästan färdigt lydnadsprogram,
än någon som kom med en Border Collie eller Kelpie med samma resultat.

Jag har en bekant som tränar lydnad (klass 1 och 2 så här långt) med sin Greyhound, men jag gissar att hon lagt ner 10ggr så mycket tid på träning som jag gjort med min Elit-hund (Kelpie).
Hon har inte fått mycket gratis, hon har kämpat, provat en sak, har det inte fungerat har hon fått klura och luska och komma på nåt annat att prova.
Men jäsiken vad hon har varit stolt när något fallit på plats :)

Så, ju "knepigare" ras man har för lydnaden, desto mer tror jag att man lär sej.

De är bara att försöka hitta motivation å träna stenhårt, you go girl ;):D

(OCH, en vinthund är ju inte mer "korkad" än nån annan hund, dom är avlade till andra ändamål och är mer självständiga. De är jag övertygad om att du vet, så låt bli att bry dej när folk kommer med andra utlägg... De visar ju bara på deras okunskap).

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka