Lucernets baksida! Långt.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

Då har du läst illa.. Det är ofta det har rekomenderats att det är bara att ge full giva och gå från ett till flera kg från ena dagen till nästa.

Om den redan äter ett kilo har du sett att den tål det redan eller hur?

Som jag skrev - man intriducerar det ju i mindre mängd, t ex ett kilo. När den ätit det ett tag, då kan du ösa på. T ex ge fri tillgång.

Däremot har jag aldrig sagt attd et rek att gå från noll till fritt, men kanske skett det med.

Men det är inga problem att höja från 1 till 5 kg nej. Då har du ju redan sett att hästen tål det, så vad är problemet?

Då har du läst illa.. Det är ofta det har rekomenderats att det är bara att ge full giva direkt och gå från ett till flera kg från ena dagen till nästa just pga att det klassas som grovfoder.

Jag håller med AW. Det är klart att man måste testa om hästen tål det först. Men sedan är det ju så med alla grovfoder att man kan öka snabbare än med kraftfoder.
(Jag är fortfarande lika tveksam till att så pass många hästar inte skulle tåla lusern.)

min halvblodskille blir mer stirrig o rädd om jag ökar på lucerngivan. Har provat det flera gånger, håller jag mig runt 1L pellets per dag så funkar de bra, höjer jag det mer kommer hjärnspökena

På en av dem så spelade mängden och tiden in också. Det tog olika lång tid för symtomet att uppkomma men det kom alltid inom loppet av två veckor för den som fick magproblem och KF av det. De andra har reagerat omgående.

Jo, och det köper jag. Men det lär ändå vara typ en promille av alla hästar som ens reagerar alls, och en halv promille typ som reagerar först efter X tid och Y mängd.

Att tycka att det är anledning att inte rek si och så, är ju som att tycka att man inte ska rek havre till hästar, eftersom det finns hästar som inte tål det.

Du har inte funderat på att det kanske är dina foderstater som är helt felaktiga?!
Jag säger inte att det är så, men med tanke på att du haft ett flertal hästar som varit "känsliga" mot lucern (och även annat foder tydligen) så tycker jag faktsikt du borde ha det i åtanke.

Ger man ex ett superstort överskott av vadsomhelst (havre är ju en vanlig sak) så är det klart att hästen påverkas av det på något sätt.
Samma sak om man lägger på foder för fort. Magen måste få tid att vänja sig, det gör den inte över en dag eller två utan det kan ju ta flera veckor beroende på hur känslig hästen är.

Om hästen dessutom gått med ex ett proteinunderskott en längre tid så måste ju kroppen "vänja in sig" på en lagom proteinnivå.

fast det kan ju bero på att den får mer energi än vad den behöver....

min ponny blev också piggare när han började få lusern - han hade proteinbrist och hade fodrats alltför dåligt hos fd ägare. så det är klart han kände sig piggare och mer vaken när han fick bra mat! jag ser dock inte det som nåt tecken på att han inte tål lusern, utan att han får tillräckligt med mat och har energi att hitta på lite bus.;)

vissa hästar är mer vakna av naturen, och det blir väldigt fel om man försöker dämpa dom genom att snåla på fodret..

Du har inte funderat på att det kanske är dina foderstater som är helt felaktiga?!

Mitt enda fel jag har gjort är att ge dem mat som de var överkänsliga mot, men det kunde jag ju inte veta innan det upptäcktes.
Jag anser att jag är mycket duktig på foder, men det får man kanske inte säga högt.

Jag anser att jag är mycket duktig på foder, men det får man kanske inte säga högt.

Det är mkt möjligt och än en gång inte ngt jag ifrågasätter. Men om man är mkt kunnig inom ngt område så bör man kanske också ha den insikten att det faktiskt kan finnas ngn anledning till att det inte fungerar. Det hade i alla fall jag ifrågasatt först.
Jag tror inte att den människa finns som kan påstå att hon eller han kan allting om foder och är helt övertygad om att den personen gör allting rätt alltid. Sådana blir i alla fall jag misstänksam mot. Jag kan också en del men vill absolut inte påstå att jag kan allt för det - tvärtom bara en liten del av allt som finns att lära sig.

(Ursäkta lite tramsigt inlägg)

Håller helt med dig, man blir aldrig någonsin fulllärd och man lär hela tiden å jag tror ingen någonsin kommer kunna allt utan det är allas vår kunskap som är viktigast tillsammans.
Men med facit i hand så har jag gjort väldigt många hästar och ägare lyckliga genom det jag lärt mig och utifrån hur jag tänker.

Det låter som du gör din egen tolkning av min mening, att jag skriver att jag kan allt, men så står det ju inte. Du känner ju inte mig så du kan ju bara anta, men jag kan lova dig att som jag genom åren har funderat. Jag har funderat och letat orsaker långt efter att andra sagt åt mig att sluta och ge upp.

Men jag tror att det alltid finns en orsak och en lösning till varje problem och hittils jag har inte gett mig förren jag funnit svaren.

Å jag har heller inga problem att ge mig eller inse om och när jag ev. tänkte fel.

Jag har i många år fodrat med Lusern utan att se några negativa tendenser. Idag har ajg 9 hästar hemma o alla äter lusern i olika mängder, ingen har fått varken spel eller andra negativa symptom.
har heller inte i min vänskapskrets hört någon som har märkt något negativt med lusern, bara positivt. Kommer även i fortsättningen att fodra Lusern om det fattas smrp i mitt grovfoder. Jag ger dock melassfritt. Kanske ska tilläggas att det är shettisar jag har.

fast det kan ju bero på att den får mer energi än vad den behöver....

min ponny blev också piggare när han började få lusern - han hade proteinbrist och hade fodrats alltför dåligt hos fd ägare. så det är klart han kände sig piggare och mer vaken när han fick bra mat! jag ser dock inte det som nåt tecken på att han inte tål lusern, utan att han får tillräckligt med mat och har energi att hitta på lite bus.;)

vissa hästar är mer vakna av naturen, och det blir väldigt fel om man försöker dämpa dom genom att snåla på fodret..

jag snålar absolut inte på fodret och han är inte en som är vaken av naturen. Dock är han svårfödd och jag har gett honom lucern under 3års tid och varje gång jag försökt höja lucerngivan har han fått hjärnspöken. Han blir alltså inte piggare och mer frammåt, utan bara mer rädd för allt.

Låter ju precis som det fåtal hästar som inte fixar havre reagerar, och känns ju inte orimligt att det är just lucernet. Sen kan det ju vara annan anledning än man tror, t ex att lucern är väldigt kalciumrikt och Ca och Mg stör varandras upptag till viss del. Dvs den höga givan Ca som blir av lucernet gör att det blir sämre MG-upptag, och en Mgbrist. Som ju kan ge stissiga, stressiga hästar.

Fast VAD det beror på spelar ju eg kanske inte så stor roll om det går att lösa med andra fodermedel.

I motsats till de andra här som har goda erfarenheter av lucern har jag tyvärr dåliga. Jag har två gamla gubbar och ingen av dem tål lucern. Den riktigt gamle har jag satt in lucern cirka fyra gånger (tror jag). Introducerat försiktigt och ökat successivt. Det har funkat ett par veckor och slutat i något som kan vara kolik eller njurstensanfall. Alltid samma grej, med veterinär osv. Nu har han varit utan lucern ett par år och det funkar bra.

Den andre gick det ett tag med men sedan när han fick en tarmrubbning förvärrades denna dramatiskt när jag försökte återinsätta lucern. I kombination med bakjäst blev magen en katastrof. Har äntligen fått ordning på den nu med massor av hö och halm (kan ha bidragit till det hela att höet var för kraftigt tidigare). Men lucern funkar inte. Då återkommer magbekymren.

Däremot så har jag en yngre kille utlånad på foder och han har aldrig någonsin haft några problem med lucern. Kan äta stora givor och gillar det. Givetvis är det olika mellan olika hästar. Alla människor tål ju inte heller samma mat.

Stissighet har jag däremot aldrig märkt på någon av herrarna. Varken av hackad strå (med melass) eller pellets utan.

Det du beskriver är ett växande problem med att vi hästägare fel fodrar våra hästar :eek:har själv slutat med lucern ,havre,korn eftersom min är känslig för protein och stärkelse.jag kommer att i vinter mest ge vanligt juli hö 7 kg samt,Groov 60 och endast 5 kilo hö ensilage.Min blir tossig bara av för starkt höensilage och det är ju för det mesta sköradat i juni.....

Jag har läst att hästar kan få de symptom som du beskriver, se ett tidigare inlägg i tråden. Det kan bli för basiskt i tarmen i stället för surt. Det är ju en positiv effekt av lusern men den kan bli för bra.

Men jag tror fortfarande att det är ovanligt och kanske inte heller att det blir så som andra beskriver det att deras temperament påverkas.

Mitt enda fel jag har gjort är att ge dem mat som de var överkänsliga mot, men det kunde jag ju inte veta innan det upptäcktes.

Att du inte ens tänker tanken på att du gör något felaktigt ser jag som en stor brist.

När en person lyckas hitta flera hästar som är "foderallergiker" - vilket är väldigt ovanligt - ja då bör man ju ransaka sig själv och kanske försöka se att det kanske har någon annan orsak.

Det upplever jag med på denna, han blir inte heller piggare utan han blir rädd och speedad. Jag har börjat se ett mönster varför det händer, men är inte helt klar med det än, men det finns en gemensam nämnare.

Man glömmer så lätt genom åren som går men så ibland så flashar det till igen och man kan lägga en del till pusslet.

Å jag tänker precis tvärt om. Tänk vilken tur dessa hästar har haft som hamnade hos mig som inte gav sig utan att reda ut varför de reagerade som de gjorde.

Om jag inte gjort det så hade de troligtvis fått gå med felaktigt foder och dess biverkningar som de nu till slut slapp. Det var nog för dem att ha sina sjukdomar som också tog år att utreda och sätta diagnos på.

Å så du slipper fundera över det så var de sjuka innan jag köpte dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp