Sv: Lucernets baksida! Långt.
Men sissu. Det står INGENSTANS i studien att hästen fick magproblem av LUCERN.
Du kan inte använda statistik godtyckligt. Att 1 av 23 hästars magsår försämrades, betyder inte att det var pga lucernet. Det ENDA studien säger var att 1 av 23 fick försämrat magsår. 22 av 23 fick förbättrat magsår av lucern.
Den där 23:e kan ha haft en anledning till sitt magsår som skilde sig från det andra, och hade blivit sämre med betesgång, med omeprazolbehandling, med hokus pokus behandling etc. Dvs du kan INTE dra ens den mest långsökta slutsats att man på minsta vis bevisat eller ens fått en indikation på att lucern kan få magproblem av den studien.
Enkeltspårigheten här tycker jag tyvärr DU står för. Din erf är att lucern ger magproblem och då är det så och du tolkar all info till att stödja det, oavsett vad det visar.
Jag mfl som aldrig upplevt minsta problem med lucern har inte förnekat att vissa individer kan reagera avvikande på lucern, men att det är ovanligt. Vi har dessutom lagt fram teorier som baserar sig på vetenskap om varför vissa hästar blir nervösa av lucern ( t ex dess höga kalkinnehåll, kalk hämmar upptaget av magnesium, magnesiumbrist ger bla stress- och nervositetssymptom. osv)
Och JA, om man drar studien till det yttersta så kan man säga att nej den har inte bevisat att lucern hjälper magsår. Den har däremot visat att lucern än bättre än coastal bermuda hay vid magsår. Kanske är timotejhö ännu bättre än lucern, det säger studien inget om. Däremot har studien bevisat att det inte bara är att lucern är ett stråfoder som gett förbättringen, vilket annars skulle vara min första kommentar ang studien (om man inte haft en kontrollgrupp).
Dvs studien har visat att det finns tydliga indikationer på att lucern verkar positivt på magsår.