Lucernets baksida! Långt.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

De flesta hästar jag har mött tål Lusern o mår toppen av det .

MEN ett halvblod jag känner reagerade som du beskriver .Havreknarkad fast på Lusern.
Vi blev totalt ställda!:eek:
Som tur var fattade jag direkt iom att det var det enda som hade förändrats i hästens miljö.:banana:

Jag vet inte va du vill få ihop.

Det intressanta för mig är att det nu genom en studie har bevisats att hästar kan bli dåliga och reagera negativt på lucern, det som tråden handlade om från början.

Hm, du redovisar en studie som säger att 23 av 24 hästar blev bättre i sina magsår medan de åt lusern och en blev sämre jämfört med att 16 av de som åt Bermudagräs fick mer magsår och 5 blev bättre. Hur kan det vara ett bevis för att lusern kan ge magbesvär??

HH

Jag vet inte va du vill få ihop.

Det intressanta för mig är att det nu genom en studie har bevisats att hästar kan bli dåliga och reagera negativt på lucern, det som tråden handlade om från början.

Ehh, du har hittat en studie som visar att en överväldigande majoritet av hästar blev BÄTTRE i sina magar av lucern. En blev det inte. Om det beror på lucernet eller ej sa studien inte ett LJUD om.

Dvs det du har länkat är en studie som bevisar att lucern är BRA för hästmagar och att hästar mår bra av lucern.

Ehh, du har hittat en studie som visar att en överväldigande majoritet av hästar blev BÄTTRE i sina magar av lucern. En blev det inte. Om det beror på lucernet eller ej sa studien inte ett LJUD om.

Dvs det du har länkat är en studie som bevisar att lucern är BRA för hästmagar och att hästar mår bra av lucern.

Det får jag det också till. Snarare ett bevis på att lucern är bra för hästar med magsår.

"So only one of 23 horses fed alfalfa worsened vs. 16 of 24 on coastal Bermuda," Cohen summarized. "Eleven of 12 horses on alfalfa remained ulcer-free compared to only three of 12 on Bermuda.

Varför den ena hästen som stod på lucern fick magsår återstår att ta reda på. Samma för de som stod på Bermuda. Varför fick de magsår? Var det fodret i sig som orsakade det eller är det så att fodret hindrade magsåret från att bryta ut? Magsår orsakas ju inte bara av fodret i sig. Det har ju att göra med stress, disposition för magsår, virus m.m.

Det som studien snarare bekräftar är att om man misstänker/vet att ens häst har magsår så mår den med största sannolikhet bättre av lucern än utan.

Mvh

Tora

Ja precis men nu verkar ju ts ha blivit lite "stissig" av mitt inlägg så det är väl bäst att vara tyst med sina funderingar. Men som hennes sista inlägg i studien om lucern när hästarna hade blivit bättre av det, så jag får inte riktigt ihop det?? men men.

Senast ändrad av en moderator:

Detta blir mitt sista inlägg i tråden då jag upplever för mycket enkelspårighet istället för att se att allt har två sidor.

Som ni redan påpekat så är detta en studie där hästar blivit bättre i lucerngruppen, det förstod jag också när jag läste den. Men det påpekas också att EN häst fått magproblem och det är det jag vill få fram eftersom så många inte tror på mig utan att ha varit med om det själva eller läst om det från någon studie.

Det är alltså inget jag och andra som upplevt hittat på utan det kan alltså hända även under kontrollerade former. Men då skall hela studien vändas till sin egna fördel istället för att se det från två håll och varför jag la ut den.

Med det resonemang som en del har gällande studien om man skall dra det till det yttersta och om jag vore motståndare till lucern och vill fortsätta tugga i all oändlighet så kan man i så fall kontra med och ifrågasätta varför blev gruppen bättre, för att de fick lugn och ro, för att de fick rutiner och rätt balans i fodret, Alexandras solvindar stod rätt för alla utom en eller för att fodret för de flesta helt enkelt bara är bra.

Men likt förbaskad inte är det för ALLA.

Senast ändrad:

Med det resonemang som en del har gällande studien om man skall dra det till det yttersta och om jag vore motståndare till lucern och vill fortsätta tugga i all oändlighet så kan man i så fall kontra med och ifrågasätta varför blev gruppen bättre, för att de fick lugn och ro, för att de fick rutiner och rätt balans i fodret,

Det är klart att det kan finnas andra faktorer till att hästarna blev bättre. Men de förklarar inte resultatet för referensgruppen. Om man inte tror att de tex fick mindre lugn och ro.
Jag har förstått det som att en häst kan få magsår vid obalans i matspjälkningskanalen som leder till en surare miljö i tarmarna. Detta ger då upphov till skador som magsår. (Rätta mig om jag har fel) Efetrsom lusern har en god buffertkapacitet dvs det motverkar denna försurning i tarmarna så som jag har skrivit tidigare så är risken för att magsåren ska bli sämre betydligt mindre omhästen får lusern. Jag tycker inte att det är en konstig eller felaktig slutsats.

Senast ändrad:

Men sissu. Det står INGENSTANS i studien att hästen fick magproblem av LUCERN.

Du kan inte använda statistik godtyckligt. Att 1 av 23 hästars magsår försämrades, betyder inte att det var pga lucernet. Det ENDA studien säger var att 1 av 23 fick försämrat magsår. 22 av 23 fick förbättrat magsår av lucern.

Den där 23:e kan ha haft en anledning till sitt magsår som skilde sig från det andra, och hade blivit sämre med betesgång, med omeprazolbehandling, med hokus pokus behandling etc. Dvs du kan INTE dra ens den mest långsökta slutsats att man på minsta vis bevisat eller ens fått en indikation på att lucern kan få magproblem av den studien.

Enkeltspårigheten här tycker jag tyvärr DU står för. Din erf är att lucern ger magproblem och då är det så och du tolkar all info till att stödja det, oavsett vad det visar.

Jag mfl som aldrig upplevt minsta problem med lucern har inte förnekat att vissa individer kan reagera avvikande på lucern, men att det är ovanligt. Vi har dessutom lagt fram teorier som baserar sig på vetenskap om varför vissa hästar blir nervösa av lucern ( t ex dess höga kalkinnehåll, kalk hämmar upptaget av magnesium, magnesiumbrist ger bla stress- och nervositetssymptom. osv)

Och JA, om man drar studien till det yttersta så kan man säga att nej den har inte bevisat att lucern hjälper magsår. Den har däremot visat att lucern än bättre än coastal bermuda hay vid magsår. Kanske är timotejhö ännu bättre än lucern, det säger studien inget om. Däremot har studien bevisat att det inte bara är att lucern är ett stråfoder som gett förbättringen, vilket annars skulle vara min första kommentar ang studien (om man inte haft en kontrollgrupp).

Dvs studien har visat att det finns tydliga indikationer på att lucern verkar positivt på magsår.

Senast ändrad:

Trots att jag inte är odelat positiv till lucern eftersom jag haft dåliga erfarenheter på två hästar så kan jag inte annat än läsa studien på samma sätt som Helena, Alexandra och Forest Autumn.

Med det resonemang som en del har gällande studien om man skall dra det till det yttersta och om jag vore motståndare till lucern och vill fortsätta tugga i all oändlighet så kan man i så fall kontra med och ifrågasätta varför blev gruppen bättre, för att de fick lugn och ro, för att de fick rutiner och rätt balans i fodret, Alexandras solvindar stod rätt för alla utom en eller för att fodret för de flesta helt enkelt bara är bra.

"Men likt förbaskad inte är det för ALLA.

Jag hann inte skriva mitt inlägg klart tidigare. Här kommer fortsättningen.
Det är klart att man kan undra ibland över allt man läser och visst ska man ifrågasätta det som står kanske frmförallt på nätet.
Men jag förstår det som att texten du har klippt in kommer från en vetenskaplig studie om alfalfas ev påverkan på magsår.
Den slutsats de kommer fram till står i slutet av texten

"Feeding alfalfa hay may represent a useful adjunct to antiulcer treatment for the control and prevention of equine gastric ulcer syndrome."

Detta är något som de forskare som har gjort studien har kommit fram till dels genom sina resultat men naturligtvis också med hjälp av all sin teoretiska kunskap om detta. Om man vill ifrågasätta den så bör man naturligtvis läsa hela rapporten och sätta sig in i deras arbete. Jag läser gärna sådana rapporter men kan definitivt alldeles för lite för att ifrågasätta dem, dit är det mycket långt!

*kl*

Min tant fick innan 1 kg lusernpellets om dagen.
Hon var kass i magen (lite bajsvatten och vissa bajshögar liknade kobladdor), matt, mjällig påls och små grinig.

Slutade med lusernet då hon fick några proteinknuto på ryggen.

Tanten blev bra i magen, har nu glansig mjuk päls med mindre mjäll och e go och glad igen...Denna förändringen kom typ 4-6 dagar efter lusernet tagis bort.

Tillfällighet eller inte?

Men jag lär inte ge henne lusern i första taget igen.

ärligt talat så tror jag att man ofta ser reaktioner på lusern och hästar som innan lusernet ej fått sina behov tillgodosedda, de har kanske varit sega/slöa för att de fått för lite näring och när man ger dem allt det som de behöver(som lusernet hjälper till med) så kommer den riktiga hästen fram.

eller så kanske man kan förklara det som så att när de fått lusern har de helt enkelt fått FÖR mkt energi så det inte vet vart de skall ta vägen, man tycker ju att det borde hjälpa att dra ner på givan lite då. det är kanske för mkt helt enkelt som man kan "råka" ge för mkt havre tex.
för hur förklarar man annars att hästar kan bli knäppa på havre? bara för att de kan bli det så är ju havre inte farligt eller?
varför skulle då lusern vara det?

lusern är väl grovfoder allså olika växtsorter=hö som är odlade på ett annat sätt med mkt mer koncentrerad näring.

så 1kg lusern är kanske som minst 5kg hö näringsmässig om man bara gissar lite lätt nu. alltså ska man inte ge för mkt av lusernet, eftersom det är väldigt starkt.

jag gav min islandshäst för första gången i hans liv, lusern pellets en sommar och då gav jag ca 1kg torr(som ja blötte)
han blev fin på det men använde det inte så länge, jag tyckte det kändes som han blev piggare av det.
men inte knäpp.

en vinter använde jag lusern hack och han blev bara j*vligt fet av det fick 1kg om dagen. inte speciellt piggare(han stod på vila stor del av tiden förvisso)

när jag sen började rida gav jag lite lusern hack då med om jag inte minns fel och när jag tänker efter så hade han en period som han bockade väldigt mkt.

men sen kan det ju bero på vad som helst det behöver ju inte bero på lusernet heller.

men vad är det i lusernet som skall vara giftigt/knäppbildande då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30