Lucernets baksida! Långt.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

sissu;11346752 Du glömmer nog även bort att när du hackar på mig och min okunskap så hackar du på ex. de personer som gjort olika studier inom foderlära skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Vad jag förstår så har du inte ngn riktig bra förklaring till det du tror om lusern? Då kan den väl inte komma någonstans ifrån heller.

knapplån
Jag tror fortfarande att lusern är ett mkt bra foder för hästar. Jag har gett det till mina hästar när jag vill höja proteinet och kommer att fortsätta att göra det. Min fånghäst får det hela tiden året om.

Har försökt läsa allt... Men du har fortfarande ej visat på någon vetenskaplig studie.
Hur kan du då skriva att dina resultat bygger på det? En persons erfarenheter som ej dokumenterats räcker i mina ögon ej.

Misstror dig ej. Alla har vi våra erfarenheter och sanningar, men det vill till att ibland se bortom dem. Kanske, se kanske, hade dina hästar reagerat annorlunda i någon annans ägo. Det vet vi ej.
Har själv under de tre senast åren fodrat ca totalt 30 hästar med lucernpellets utan att någon blivit dålig.

En gång var sanningen att jorden var platt. Efter att det var bevisat var den rund:idea:

Vår häst reagerade negativt på lucernhack med melass, har provat många gånger. Blev riktigt dålig och personlighetsförändrad. precis som han blir på havre eller annat stärkelserik mat. Vad det är med lucernet vet jag inte, men hästen talar sitt tydliga språk med vad kroppen tål och kan ta hand om.
Provar inget mer, har annat proteinfoder som fungerar och som hästarna inte berörs av på något negativt vis.

Hur ska jag kunna uppvisa en studie när ingen finns, mig veterligen?!?

Å var har jag skrivit att mina resultat bygger på det? Jag har skrivit att jag gjort en hemma- studie (kanske använde annat ord i tråden orkar inte leta efter det nu) och utfirån den kommit till min slutsats att det är lucern och melass de reagerade på.

I en annan tråd så skrevs det även om att lucernet var farligt när mina trådar kommenterades, jag har inte nånstans skrivit att det är farligt.
Men folk skall göra så mycket egna tolkningar av vad som skrivs, och byta ut ord och meningsuppbyggnader, insuinera och gud vet vad istället för att hålla sig till det faktiska som skrivs.

Jag har ingen 100% förklaring till varför de inte ha tålt fodret, det har heller inte foderutbildat folk eller veterinärer, utan det är bara att konstatera att så är fallet och så får man acceptera att inte få svar på varför utan nöja sig med gissningar.
Sjukdom i några fall, rasrelaterat i andra alt. att de bara är överkänsliga mot just något i lucernet.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera som många gör, bara för att man inte själv har varit med om något, sett studier eller forskning så existerar det inte. Med sådana uttalande så blir jag rädd, för ingen människa kommer någonsin vara med om allt och det kommer aldrig att finnas studier om allt heller, för den skull betyder det inte att det inte finns.

Som du säger, en gång var jorden platt, nu är den rund!!!

Senast ändrad:

Får hålla med dig Sissu här. Visst finns det många hästar som inte reagerar med lucern. Men de som ändå gör det, är det bra att ägaren/fodervärden/whatever råkar få veta och kanske kan kolla själv vad som händer om lucern/melass/stärkelse/whatever tas bort. Att man kolla upp lite. Att tanken väcks att OK det finns någon häst som är som min, den var det lucernet på - kanske ska testa och ta bort det.

Min tex, han tål inte allt. Hade inte buke funnits hade jag nog inte testat hälften (körde in mig i något hjulspår mer än en gång) och han hade inte mått så bra som han nu gör. Ska även tacka alla andra utanför buke som gett mig tips osv så ingen känner sig bortglömd. :D

:bow:

I de fall du rabblade upp ; Förstod ägarna själva vad det var som orsakade beteendet/sjukdomen?

I första fallet vet jag inte om ägaren verkligen förstod att hästen blev piggare för att den mådde bättre och var mer musklad och bättre hull, utan där var nog "boven" lucernet (var ägaren övertygad om). För "Den har ju gått på havre i alla år och inte blivit tossig". Problemet var väl bara att havren i sig inte gav tillräckligt med proteiner för att den skulle bli så musklad som den blev. Någon analys på höt hade aldrig tagits och motståndet var stort mot att ta en. Men som sagt där krävdes det bara en liten minskning på kraftfoder och lucern så hittades den "perfekta" balansen.

I andra fallet så förstod ägaren ganska så fort att det var tokigt att göra så. Man hade trott att eftersom det var hackad strå så var det bara att vräka på från början utan invänjning. Igentligen är det dock ett lustigt tankesätt då ägaren alltid vande in nytt hö (men det hade hon lärt sig att man skall vänja in).

I tredje fallet så förstod inte ägaren alls att det var förvarningen som ställde till det. Resonemanget var att "Jag har förvarat min havre där i flera år på samma sätt och det har aldrig varit några problem". Kanske är havren mindre mottaglig för denna sortens "fodermisshandel" än vad lucernet är.

Mvh

Tora

låter mer som det var sockeret din häst reagerade på.
det finns lusern, båda hack och strå, helt utan melass.

Tack för din förklaring om lucernet, Lena. Tror säkert att det kan vara som du skriver att miljön i tarmarna blir för basisk. Lucern innehåller ju mycket kalk. När man kalkar i miljön (exvis sjöar och skogar) är det ju för att förhindra försurningen. Så det är säkert rätt. Kalken kan ju också enligt en del foderkunniga (har läst någon undersökning när det gäller gamla hästar) tydligen ställa till det genom att ge hästar urinsten. Det är alltså vad jag läst nog jag googlat på nätet om gamla hästar. Enligt Kraffts foderexpert avråder man från lucern i bl a Danmark vad gäller gamla hästar.

Obs! Tyd inte mitt inlägg som absolut negativt mot lucern. Tycker tvärtom att det är jättebra för de som kan använda det. Hade själv gärna gjort det om pållarna tålt det. Tror fortfarande att det är som med människor. Allt är individuellt.

jag har hört om hästar som blev stissiga av lusernet.

men det var troligen pga melassen.

själv så märker jag ingen skillnad på mina hästar när jag gett dom lusern

En tanke som slog mig är att en del kan bli stissiga om dom får för lite magnesium?! kan det ha blivit knas med det el var det en uträknad foderstat? Nu verkar det ju som dom flesta hästar du sett har blivit stissiga av lucern, jag har själv inga dåliga erfarenheter av lucern. (har visserligen bara fodrat med det en vinter och har nu börjat smyga på lite h***o alfa groove för att få upp proteinet lite i foderstaten dock inga större mängder!
Men det var bara en tanke ifall det kunde vara brist på magnesium??

Tänk vad mycket upprepningar det behövs. Var står det att ALLA hästarna har blivit stissiga av lucern?

Jag har precis skrivit tvärt om i en tråd, har tidigare inte märkt den effekten utan detta är första gången, de andra hade andra symtom.

Å likaså så står det att alla hästarna har en kombination av tabell och huvud/ögonuträknade foderstater eftersom det handlar om individer.

Å jag vet att Mgbrist kan ge stissiga hästar, men inte ens det är en garanti, den ena hästen hade Mg brist enl. provtagning, han var inte det minsta stissig.

Jag skrev inte heller ALLA!! Och eftersom det är individer så kanske inte ALLA reagerar på magnesium brist!! Förstår inte var jag´trampade dig på tårna, skrev att det var en tanke, förstod som i ditt första inlägg att du ville ha lite funderingar från andra men jag kanske misstolkade det oxå! Ber om ursäkt!

Ber om ursäkt, jag bytte ut ordet "de flesta" som du skrivit mot alla. För mig blev ordet "de flesta" alla och det är ju helt fel läst el. tolkat av dig eftersom jag bara träffat EN som blivit stissig och så även skrivit i tidigare trådar.

Fick nytt nyhetsbrev idag och tänkte att jag kanske skulle surfa runt lite, det var ett tag sen.

Hittade då denna artikel, det är en alfalfastudie gällande hästar och magproblem.
Kan ju vara lite intressant eftersom mina hästar har reagerat med magproblem som yttrat sig i olika former.

Här står det svart på vitt vad denna studie visade.

Att alfalfa/lucern i de flesta fall lindrar magkattar/sår, MEN i en liten rad 4 stycket 3 raden så står det även att EN häst hade utvecklat magkattar/sår på alfalfadieten i testgruppen. Tyvärr så står det ju inte varför.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11596&nID=25&src=RA

Så det jag misstänkte för en sådär 8 år sedan och råkat ut för fler gånger har nu bevisats.

Sen kan man ju fortsätta att ifrågasätta varför jag lyckats få fyra såna hästar som bara uppvisar magproblem vid lucern/alfaintag men inte annars om man vill.

En tanke som slog mig är att en del kan bli stissiga om dom får för lite magnesium?! kan det ha blivit knas med det el var det en uträknad foderstat? Nu verkar det ju som dom flesta hästar du sett har blivit stissiga av lucern, jag har själv inga dåliga erfarenheter av lucern. (har visserligen bara fodrat med det en vinter och har nu börjat smyga på lite h***o alfa groove för att få upp proteinet lite i foderstaten dock inga större mängder!
Men det var bara en tanke ifall det kunde vara brist på magnesium??

Det var det första som slog mig när jag läste detta oxå. MAGNESIUMBRIST. :idea:
Lusern innehåller ju oftast väldigt mycket Kalcium och överskott på Kalcium "urholkar" (hittar inget bättre ord jusst nu) ju just magnesium. ALLA hästar reagerar kanske inte negativt psykiskt på detta, men fysiskt kan det ställa till trubbel och det är ju ändå rätt så många hästar som sägs bli just stressade av magnesiumbrist. Jämnvikten Mg och Ca är lika viktig som Ca och P vad jag förstår.

Kan du tipsa om något lusernhack utan melass?

Och för att svara i tråden så har jag bara positiva erfarenheter av lusern, har använt det till många hästar under flera år.

Spillers, Kvarnbyfoder och Dangrön har, blandat strå och pelleterat.

Tydligen så måste man vara inloggad för att kunna läsa så för den intresserade kopierar jag in texten här istället.

" If your horse has ulcers, giving him GastroGard (omeprazole) isn't the only thing you can do to help reduce the severity of the problem. At the 2007 American Association of Equine Practitioners Convention, held Dec. 1-5 in Orlando, Fla., Noah Cohen, VMD, PhD, MPH, Dipl. ACVIM, professor of equine medicine at Texas A&M University, discussed a study that found alfalfa hay reduced the severity of ulcers in young, exercising horses.

Ulcers can reduce a horse's appetite and feed intake and cause weight loss, poor hair coat, colic, and reduced performance. Many factors can contribute to ulcers, including stall confinement, intensive exercise, feeding infrequent large meals, and stomach outflow obstruction.

In this study, 24 Quarter Horse yearlings were kept in small dry lots and fed two different diets for 28 days each, with a 21-day pasture washout period between. The first diet included coastal Bermuda grass hay and a 15% pelleted concentrate, while the other diet included the same amount of alfalfa hay and the same concentrate. All horses were exercised three times per week using a horse exerciser.

Ulcer scores were significantly lower for the alfalfa diet than for the Bermuda hay diet, and the 11 horses in the alfalfa group with ulcers at the beginning of the study all improved their ulcer score by at least two grades. However, one horse went the other direction, developing ulcers while on the alfalfa diet. Only five of the 12 horses starting the Bermuda diet with ulcers had ulcer score improvement, and only two of those improved by the two grades or more. Ulcers tended to be worse at the end of the Bermuda diet period.

Another notable finding was that while ulcer scores didn't change significantly from the end of the Bermuda diet to the end of the pastured washout period, they increased significantly from the end of the alfalfa diet to the end of the washout period.

"So only one of 23 horses fed alfalfa worsened vs. 16 of 24 on coastal Bermuda," Cohen summarized. "Eleven of 12 horses on alfalfa remained ulcer-free compared to only three of 12 on Bermuda.
He cautioned that not all alfalfa is created equal, and it's not yet known whether older horses or those exercising more intensely would see the same benefits.

For some owners, the cost of (the FDA-approved omeprazole product) precludes its use, particularly for purposes of preventing ulceration," Cohen concluded. "Feeding alfalfa hay may represent a useful adjunct to antiulcer treatment for the control and prevention of equine gastric ulcer syndrome."

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur