Lucernets baksida! Långt.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

Visst är det intressant.

Frågan är ju hur siffrorna ser ut, foderstaten med och utan lusern, med och utan annat kraftfoder.

Jag tycker inte alls det har varit svårt att bevisa i tidigare fall, i nuvarande så återstår en stund innan jag kan säga med säkerhet.

Om tråden känns meningslös, varför ödsla tid på att gå in och läsa och sen ge en sån korkad kommentar.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Att dina hästar har mått dåligt av att äta lusern kan ju bero på massor av olika saker som egentligen inte alls är kopplade till att ge lusern. Det kan ju om jag ska dra till med ngt ganska extremt bero på att dina hästar har haft ganska stor proteinbrist tidigare. Jag säger verkligen inte att det är så men tar det som ex. Hur ska du veta att du har sållat bort alla andra faktorer?
Eller på ett annat sätt
Jag tror att jag fick det till att du har haft fyra hästar som har blivit dåliga av lusern.
jag har fyra hästar som alla har mått mkt bra av att äta lusern. Vem har rätt och vem har fel?

Lusern är ett foder som är rikt på proteiner som passar hästen. Det är ett grovfoder vilket betyder att det ska ganska mkt till för att en häst ska reagera på proteinöverskott. Det innehåller också kalk som neutraliserar grovtarmen. Det är också ofta rikt på mineraler.
Sedan har jag också läst att det hos vissa hästar kan skapa obalans i tarmarna så att det blir för basiskt i stället. Men vad jag förstår är det ganska ovanligt.

För min del är inte tråden meningslös i sig. Det är kanske bara bra inför en vinter som denna att många väljer bort lusern. Inte bra för hästarna men för min plånbok.

Vem har rätt och vem har fel?

Vet inte hur andra tänker här på buke, men för mig handlar det inte om vem som har rätt eller fel..

Allt jag är intresserad av är att få ut vad jag har upplevt och kanske även få kontakt med andra som upplevt liknande eftersom det uppenbarligen inte alltid är så jättebra för alla individer.
Å jag har väldigt svårt att förstå att man inte bara kan lära och ta del av andras erfarenheter och ta det för va det är istället för att ifrågasätta andras erfarenheter och kunskaper, men det är ju iof. buke i ett nötskal så jag borde ju inte bli förvånad. Men blir det ändå!

Tror du på fullaste allvar att folk slutar ge sina hästar lucern för min tråd? Ibland blir komentarerna verkligen överflödiga fast man kanske inte alltid förstår det själv när man skriver dem.

Jag anser att jag har belägg nog för att kunna påstå och stå för att det är lucernet och i vissa fall även melassen som var boven i dramat.

Å nä, de hade inte proteinbrist enl. mina uträkningar och ögon som jag då använde.

Senast ändrad:

Vet inte hur andra tänker här på buke, men för mig handlar det inte om vem som har rätt eller fel..

Allt jag är intresserad av är att få ut vad jag har upplevt och kanske även få kontkat med andra som upplevt liknande eftersom det uppenbarligen inte alltid är så jättebra för alla individer.
Å jag har väldigt svårt att förstå att man inte bara kan lära av andras erfarenheter och ta det för va det är istället för att ifrågasätta andras erfarenheter och kunskaper, men det är ju iof. buke i ett nötskal så ajg borde ju inte bli förvånad. Men blir det ändå!

Jag anser att jag har belägg nog för att kunna påstå och stå för att det är lucernet och i vissa fall även melassen som var boven i dramat.

Å nä, de hade inte proteinbrist enl. mina uträkningar och ögon som jag då använde.

Jag tror inte att du förstår riktigt vad jag menar. jag bryr mig inte om att ha rätt i en diskussion. Jag bara menade att om vi har två helt olika erfarenheter så finns det inte mer att diskutera om man inte sedan lyfter diskussionen till ett annat plan. Det är klart att jag ifrågasätter det du skriver. Det är ju det man gör i en diskussion. Varför ska jag tro på dig och dina erfarenheter när jag har de motsatta erfarenheterna? Då avstannar diskussionen och då tycker jag att det blir ganska meningslöst. Jag uppfattar det som att du bara vill ha svar från de som tycker samma som du själv gör?

Dessutom läste du mitt inlägg som du själv ville. jag skrev tydligt att jag inte tror att de har proteinbrist. Det var bara ett ytterlighetsexempel.

Detta började år 2000 så jag kan inte ge några siffror alls för den tiden. Sånt lägger jag inte på minnet.

För nuvarande så lade jag siffrorna så lika det var möjligt med och utan, han kom direkt från ett bra sommarbete. För dagen så har det blivit småändringar.

För mig finns det fler sätt att föra en diskussion och likaså hur tonfallet är i en diskussion, å visst så är tråden i första hand för de som upplevt negativa sidor eftersom det kan ge ett trevligt utbyte av erfarenheter.

Jag lär mig iaf. även av de som säger något jag aldrig hört eller som jag inte nödvändigtvis tror på för att jag aldrig upplevt det. Det får iaf. igång min tankeverksamhet och vidgar mina vyer.

För mig finns det fler sätt att föra en diskussion och likaså hur tonfallet är i en diskussion, å visst så är tråden i första hand för de som upplevt negativa sidor eftersom det kan ge ett trevligt utbyte av erfarenheter.

Jag kan bara tolka detta som att du inte tycker att jag är välkommen i tråden eftersom jag inte har samma uppfattning som du har, lite märkligt. Jag är kanske dum men jag förstår inte hur det ska kunna leda någonstans att bara diskuter med de som tycker likadant.

Jag ska tänka på det nästa gång jag skapar en tråd där jag inte får de svar jag vill få.

Visst är det svårt att vara 100 säker utan en studie, men ibland så behöver man inte göra så djupgående studier för att se att nåt inte stämmer. Min hemmastudie som jag fick göra blev mer och mer noggrann för varje häst och år som gick. Har troligen missat nåt och jag har inga blodanalyser eller annat att ta till för att se hur det ser ut inuti hästen. Jag kan bara gå på det yttre och på beteénde i detta senaste ec. fall.

De har gått på både lika,högre och lägre kvoter med annat proteinmedel än lucern med samma grovfoder utan att reagera.

Den stora skillnaden har varit hö/hösilagevärdena för varje häst eftersom det varit olika stall och olika vallar.

Senast ändrad:

Jag har aldrig sett några negativa effekter av lusern. Har fodrat både hästar och ponnyer med det i rätt många år nu. (Pellets och hack.)

Däremot har jag ett fullblod som på vintern, framförallt i februari-mars-april, blir HELT uppåt väggarna SKOGSTOKIG! :eek: Hon hoppar rakt upp i luften för minsta lilla, sparkar bakut som jordens värsta rodeohäst och slutar inte förrän hon nästan tappar balansen och snubblar på sig själv. Det enda jag har kunnat härleda det beteendet till är överskottsenergi på grund av frusna hagar där hon inte kan göra nåt annat än skritta långsamt och försiktigt. Där jag bor är det väldigt platt och blött i markerna, så när det är milda vintrar blir det väldigt mycket vatten i jorden som sedan framåt vårvintern, när det blir lite kallare i alla fall häromkring, fryser till ett vitt (och HALT) månlandskap. Så mellan februari och maj kan jag oftast inte rida så mycket, för att det helt enkelt är för riskalbelt på grund av pållans beteende. (Rider och bor själv, så vem skulle sakna mig om jag druttade i backen och gjorde mig riktigt illa?)

Men eftersom hon fodras med lusern hela året och inte är alls lika knasig de delar av året som hon kan röra sig fritt i hagen, så tror jag inte att det är lusernet som är boven i dramat. Och med tanke på hur fin hon blir i hullet av lusernet så kan jag ta att det inte går att rida så mycket på tidiga våren, även om nu lusernet SKULLE orsaka det beteendet.

Fodrar även jag alla mina sedan år tillbaka utan negativa effekter. Men sedan har jag heller aldrig märkt av att havre skulle ge tokiga hästar, trots att jag fodrar med upp till 4 kg per dag...

Men en fråga, behövs mineraler då jag ex nu på betet ger 3 kg lucern. Borde ge överskott på Kalcium.
Tips på mineralfoder, om det nu behövs.

Har faktiskt inte heller sett negativa effekter av havre. Men däremot har jag träffat på folk som inte är införstådda med att mer energi betyder MER ENERGI! De fodrar med havre för att hästen inte är "tillräckligt pigg" och sen är de förfasade över att hästen plötsligt inte är "sig själv" utan mycket... piggare...? :confused:

Vad du kan ha råkat ut för är, att hästen har regerat på melassen som ofta finns i lucern. Då kan man välja en melassbefriad sort istället för att slippa detta.

Jag har även provat alla melassfria sorter som gått att få tag i. Har "bakom kulisserna" fått vetskap om fler hästar som reagerat negativt.

Överskott till viss del gör inget så länge fosforbehovet för individen är täckt. Kommer man inte upp i rätt nivå med fosfor så finns det att köpa i pulverform. Mg samspelar också med Ca så det kan man titta över också.

jag har tre hästar som äter lusern, från 1-5 kg får dom. den gammla får mest och han är lugnet själv, han är inte rädd för något. ingen av dom är mer stissiga än vad dom är från naturens sida.

det låter världens konstigt att din häst skulle reagera även på det minimala innehållet av lusern som finns i mineraler??? låter som den är extremt överkänslig för något ämne som finns i lucern?

Har man aldrig upplevt något så förstår jag att man kan tycka att det är lustigt eller rent "bull".
Men eftersom vi är fler som märkt denna och andra reaktioner så finns ju känsligheten hos en del individer. Men jag förstår om de inte har lust att skriva om sina erfarenheter här.

Hur som så är inte ens en liten mängd lustig för mig med tanke på att jag i MÅNGA år innan haft flera foderöverkänsliga hästar i min ägo. Vare sig det berodde på deras sjukdomar eller inte så fick jag lära mig att inte förvånas över något och att allt är möjligt och att extrema känsligheter existerar.
Där har jag sett reaktioner av mycket små mängder.
Så precis som vi människor kan reagare kan ju även hästar reagera, lustigt vore det ju annars.

jo det gör den säkert, dock är det då inte lucernet i sig som det är fel på (med tanke på hur många hästar som äter kilovis utan problemer), utan det är din häst som är överkänslig mot något i lucernet. precis som vissa hästar inte tål korn, havre etc.

jag tål tex inte tomater. men jag skulle inte reagera på tomat i stl med ett piller, vilket måste vara den ungefärliga motsvarigheten häst/mineralfoder. därför skrev jag att du måste ha en häst som är ovanligt känslig, som reagerar på en så minimal mängd. med foderallergier hos häst så får man ju oftast ge några 100g innan man ser symptom på överkänslighet.

sen förundras jag lite över hur du haft sån otur att ha så många överkänsliga hästar! :crazy: har du bott på samma ställe hela tiden? kanske finns det något i ditt stall, vatten eller mark som i kombination med vissa fodermedel framkallar allergi?

sen förundras jag lite över hur du haft sån otur att ha så många överkänsliga hästar! /QUOTE]

Jag är glad att jag ändå fått den oturen med tanke på hur mycket jag blivit tvingad att lära mig under dessa år. Men det har inte varit roligt.

Å det är inte min mening att klanka ner på lucernet om nån tolkar det så, jag är bara inte lika övertygad om att det är ett första klassiskt foder som alla kan äta utan problem.

Det är i för många trådar det rekomenderas som lösningen på många problem och det är barA att ösa på. Jag tror inte på den gången utan jag tror man bör vara lite försiktigt när man börjar att ge det för att se ev. reaktioner.
Det ju något I lucernet som en del individer reagerar/t på. Så det är ju ett samspel mellan individ och foder.
Å det kanske kan vara bra att ha med i bakhuvudet.

Fast ingen rek väl att hux fluk ösa på lucern, utan det ska vänjas in som allt annat. Men när det vants in, och under den tiden hinner man ju se ev reaktioner, så sen kan man ösa på lucern. Till skillnad från kraftfoder t ex.

Att lucern så ofta rek är för att det är STRÅfoder/grovfoder, dvs det är vad hästar är designade att äta. Så hellre det än kraftfoder.

Då har du läst illa.. Det är ofta det har rekomenderats att det är bara att ge full giva direkt och gå från ett till flera kg från ena dagen till nästa just pga att det klassas som grovfoder.

Personligen så anser jag inte att det är lämpligt att göra så med nåt grovfoder alls, utan att man tar det lite lugnt och har en invänjningsperiod så långt det är möjligt.

Tillägg till C. Det har stundtals varit samma men också olika stall och marker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp