Lucernets baksida! Långt.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

Det kan bli för basiskt i tarmen i stället för surt. Det är ju en positiv effekt av lusern men den kan bli för bra.

Har du någon artikel eller källa om detta? Att det är magarna som reagerar förstod jag redan för 8-9 år sedan med tanke på de andras bieffekter, men jag har inte hittat nåt som bekräftar det.

*knapplån*

Jag har fodrat med lucern i många år. Både som komplement till grovfodret när det har saknats proteiner och som komplement då grovfodret borde ha haft tillräckligt med proteiner men hästen har behövt mer ändå.

Jag har aldrig märkt några negativa bieffekter. Däremot så har jag haft personer i min närhet som har haft negativa upplevelser.

Tex en häst har blivit stissig och pigg. De gånger jag tidigare har sett hästen så har den varit okej musklad och fint hull (inget man skulle ha reflekterat över att det skulle saknas något). Nu när jag fick se hästen igen efter två månader på lucern så var det en helt annat häst. Den hade byggt en massa muskler och såg ut som hälsan själv. Inte konstigt att den blivit piggare och gladare. Efter en liten ändrig i foderstaten där man drog ner på både lucern och kraftfoder så blev hästen så gott som sitt gamla jag igen (dock med bibehållen muskelmassa och snygga hull).

En annan häst fick kolik efter en vecka då man börjat fodra med lucern. Det visade sig att man gått från 0kg till 4 kg på en dag. Lucern måste vänjas in precis som allt foder.

En annan häst blev dålig och såg inte speciellt okej ut. Hade kolik ofta. När man slutade med lucernet så blev hästen bra på bara några veckor. När jag senare tittade hur förvarningen av lucernet varit så blev jag riktigt mörkrädd. Lucernet hade stått i ett skåp där det rann in vatten från spolspiltan. Det var alltså en foderlåda där lucernet hälldes i direkt från säcken. Det tog inte många dagar innan det lucernet som låg i botten var mögligt och äckligt. Ägaren hade bara låtit bli att använda det lucernet som låg längst ner och fyllt på med nytt. Inte konstigt att hästen inte mådda bra. Vilken hemsk mögelhärd det måste ha varit.

Så så länge ingen kommer med en vetenskaplig undersökning där det tydligt framkommer att vissa hästar far illa av att äta lucern så tror inte jag för en sekund att det skulle vara farligt för hästar. Det finns så otroligt många faktorer som spelar in som inte har med fodret självt att göra att det är omöjligt att dra några slutsatser baserat på att några har haft problem. Speciellt inte när de flesta inte har några problem.

Mvh

Tora

Så så länge ingen kommer med en vetenskaplig undersökning där det tydligt framkommer att vissa hästar far illa av att äta lucern så tror inte jag för en sekund att det skulle vara farligt för hästar. Det finns så otroligt många faktorer som spelar in som inte har med fodret självt att göra att det är omöjligt att dra några slutsatser baserat på att några har haft problem. Speciellt inte när de flesta inte har några proble

:bow:

I de fall du rabblade upp ; Förstod ägarna själva vad det var som orsakade beteendet/sjukdomen?

Men tycker du inte det är konstigt att du har haft flera hästar som reagerat på just lucern (eller annat), medan majoriteten av alla andra Aldrig sett någon häst reagera utan att någon annan faktor spelar in? :confused:

Hade en av dina hästar reagerat - ja då hade det varit en sak, men inte flera. Jag tycker då det är redigt skumt.

Om någon skulle säga till dig att den hade tre-fyra hästar som fått kotledsinflamation och skyllt på underlaget - skulle du tro med säkerhet att det verkligen var underlaget det var fel på och inte ryttaren?

Om någon skulle säga till dig att den hade tre-fyra hästar som fått kotledsinflamation och skyllt på underlaget - skulle du tro med säkerhet att det verkligen var underlaget det var fel på och inte ryttaren?

Jag hade tänkt att det var ryttaren det var fel på som fortsatte rida på underlaget trots kotledsinflammationer! ;)

Men tycker du inte det är konstigt att du har haft flera hästar som reagerat på just lucern (eller annat),

MINST varje gång jag provat och kanske varje månad därmellan har jag funderat på varför, men det svaret får jag acceptera att jag aldrig kan finna utan jag får istället var glad att de kom till mig som är så jävla envis och som ser och märker för mycket många gånger så de fick några härliga bra år i välmående.

Å om du visste så lite som hälften hur jag gör med mina hästar, hur de bor, hur jag fodrar dem eller vad de får, tränar dem m.m.m.m. så skulle du kanske inte antyda det du gör.

Du glömmer nog även bort att när du hackar på mig och min okunskap så hackar du på ex. de personer som gjort olika studier inom foderlära, tagit fram grundtabeller, de som tagit fram foder och tillskott, veterinärer, hovslagare m.fl. Alla de som var för sig tillsammans med mitt egna huvud har givit mig den kunskap jag har.

Senast ändrad:

Har du någon artikel eller källa om detta? Att det är magarna som reagerar förstod jag redan för 8-9 år sedan med tanke på de andras bieffekter, men jag har inte hittat nåt som bekräftar det.

Denna gången ångrar jag att jag har svarat. Men eftersom jag ibland irriterar mig på de som påstår saker som de inte sedan kan visa så ska jag försöka svara.

Mitt svar ovan var egentligen till Ylva... där hon beskrev sin häst som fick problem som liknade bla njursten. Jag är inte bra på medicinska termer och det jag har läst handlar delvis om det. Jag kan inte länka till det utan har läst det i boken Nutrient requirement of horses utgiven av NRC. Det står bla

"Several studies have identified increased alkalinity in the colonic contents of horses with enteroliths compared with a control population." ...det blir för långt att skriva allt

Jag förstår det som att enteroliths (kan ej det svenska ordet) är en sorts "stenar" som bildas i tarmen. De förekommer ofta i basisk miljö och består av bla magnesium, ammonium och fosfat. Lusern kan höja pHvärdet i tarmen, innehåller magnesium och kan genom sitt höga proteininnehåll bilda ammonium. Det står sedan vidare att detta inte drabbar alla hästar som får alfalfa och att man tror att det finns flera andra orsaker förutom detta foder till att de utvecklar detta. Det finns också studier som visar att inte alla hästar som får dessa "stenar" har ätit alfalfa. Vad jag förstår är de inte helt säkra på att det finns ett samband.

Detta är alltså min översättning och tolkning av det jag har läst. Så den som läser detta får ta det för vad det är. Dessutom är jag inte säker på om alfalfa är exakt samma sak som det lusernfoder vi ger våra hästar i Sverige.

Rätta mig gärna om jag har missförstått ngt. Jag vet att det finns många här som kan detta bättre än vad jag kan.

Jag har också kommit fram till det. Men trodde faktiskt inte att det fanns ngt sådant. Alltså jag menar man kan få njursten och gallsten osv (vi människor alltså). Men tarmsten har jag aldrig hört talas om. Så jag fick inte ihop det riktigt.

Nu har jag läst det du skrev nyss mer ordentligt. Det kanske bara är hästar som får dessa? ja vem vet.

Senast ändrad:

Jag har också kommit fram till det. Men trodde faktiskt inte att det fanns ngt sådant. Alltså jag menar man kan få njursten och gallsten osv (vi människor alltså). Men tarmsten har jag aldrig hört talas om. Så jag fick inte ihop det riktigt.

Nej, heller aldrig hört. Därför jag googlade. La in länkarna mest för de som likt jag blev nyfiken vad sjutton det var för ngt egentligen.

Var ju milt sagt klent med träffar på svenska med, men kan ju finnas annat namn. Eller så är det vanligare utomlands, pga foder/foderrutiner(solvindarna?

Jag har iaf lär tmig ngt nytt idag =)

Det känns som att ibland är det bättre att vara ovetande.
Fast jag antar att detta är ganska så ovanligt. Vi kan ju hoppas att ngn annan svarar så vi får veta.

Så här skriver man om bluegrass på wikipedia:

Bluegrassområdet runt staden Lexington kännetecknades av "bluegrass" (Poa pratensis = Ängsgröe) som med den kalkrika berggrunden utgjorde ett bra foder för hästavel. Bluegrassområdet har därför i dag ett stort antal mycket välbärgade hästavelsgårdar och exporterar fullblod och araber till hela världen.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bluegrass

Jag har haft just den frågan uppe tidigare på bukefalos och fick då veta att bluegrass inte är lucern utan ängsgröe.

Kan tillägga att jag aldrig sett några problem med att fodra lucern mer än att alla hästar inte gillar det och att det är speciellt kinkigt med de sorter som innehåller melass. Melassfria har alla hästar jag provat det på ätit.

Jag har inte läst artiklarna om tarmsten, men vet att urinsten förekommer på häst, men har ingen aning om varför det uppstår.

Så här skriver man om bluegrass på wikipedia:

Bluegrassområdet runt staden Lexington kännetecknades av "bluegrass" (Poa pratensis = Ängsgröe) som med den kalkrika berggrunden utgjorde ett bra foder för hästavel. Bluegrassområdet har därför i dag ett stort antal mycket välbärgade hästavelsgårdar och exporterar fullblod och araber till hela världen.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bluegrass

Jag har haft just den frågan uppe tidigare på bukefalos och fick då veta att bluegrass inte är lucern utan ängsgröe.

Kan tillägga att jag aldrig sett några problem med att fodra lucern mer än att alla hästar inte gillar det och att det är speciellt kinkigt med de sorter som innehåller melass. Melassfria har alla hästar jag provat det på ätit.

Blålucern/alfalfa/det vi kallar lucern kallas alltså bluegrass ibland utomlands. Antagligen pga ursp blålucern.

Så då får man extrakolla det som säljs som bluegrass. Jag har iaf, ska se om jag kan hitta igen, hittat ngt som marknadsfördes under bluegrass, men där innehållsförteckningen sa alfalfa. Antagligen råder det viss slarvanvändning av ordet, förutom de dialektala/områdesförknippade skillnaderna på benämning.

Du glömmer nog även bort att när du hackar på mig och min okunskap så hackar du på ex. de personer som gjort olika studier inom foderlära, tagit fram grundtabeller, de som tagit fram foder och tillskott, veterinärer, hovslagare m.fl. Alla de som var för sig tillsammans med mitt egna huvud har givit mig den kunskap jag har.

Om det finns en studie på att lucern kan ge "bieffekter" ( :p ) så ber jag om ursäkt, då har jag väl fel.
Men så vitt jag vet det så finns inte det.

Sen ang grundtabeller/foderstatsberäkningar o liknande så har de aldrig stämt på någon av mina hästar så... :cool:

Jag har redan från början poängterat att om man ger ett stort överskott lr liknande av ex lucern - ja då är det klart man kan få en hetsig häst.
Eller om man ger för stor mängd, dålig kvot osvosv.

Jag menar inte att hacka på dig, jag försöker få dig att tänka att det kanske kan finnas något annat som är grundproblemet eftersom DU - i singular - har problem med flera hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur