F

fisan

Hej! Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av lössangrepp på era hästar.
Jag befarar att min lilla tjej fått pälsätande löss och min "mentor" menar att det kan man låta vara - det försvinner när hon fäller vinterpälsen. Vore spännande med fler synpunkter och erfarenheter.

hälsar fisan

Sv: löss?

Det var något nytt att de skulle försvinna med vinterpälsen:angel:
När jag tog hem mitt förra fullblod var hon full med löss:smirk: detta var på vinter/våren så hon höll på att fälla men inte tappade hon några löss:crazy:
Jag avlusade henne med ett pulver men vad det hette kanske någon annan snäll bukefalist kan komma på:angel:

När jag vet besiktigade henne sa veterinären - det var mycket djur för pengarna :rofl: :rofl: :rofl:

Om du har tillgång till varmvatten kan du bada med hundschampot Dermocan. Klipp hästen först- det blir enklare då. Bada och bada igen 2 veckor senare.Rengör box och grejor med Virkon S- finns på apoteket och Granngården. Var det det som föregående använde på hästen kanske? Badade vår shettis med Dermocan på inrådan av veterinären. Den blev lusfri...

Skulle tro att du behandlade den med Etotalpuder? Virkon är bakteriedödande o tar inte löss.

Alzheimers light:angel: ringde o frågade kompisen som också avlusade sitt fullblod och det var pulver etotal..ber om ursäkt...
kommer ihåg att jag var höggravid och det var väl inte det bästa att andas in så jag hade munskydd:crazy: men hur som helst, lössen försvann!:)

Tack för tipsen! Ska inhandla hundschampot omgående

Fisan

Vi fick med löss på köpet när vi fick hem en ny häst. Försökte med lusschampot för hund först, men det var rätt värdelöst tycker jag.
Använd Etotal - fungerar direkt. Du kan faktiskt SE när lössen hoppar/ faller. Det ser ut som om dom tar livet av sig ;)
Köps på Granngården bl.a. Är egentligen inte till häst utan till minkar.

Ok tack ska prova. Ska bli spännande att se "lösssjälvmord";)

Elvira hade löss när hon kom till mig i våras. Hon hade då ganska rejält med vinterpäls kvar...

Jag behandlade henne och hagkompisen med Etotal pulver (köps på Granngården, får egentligen inte användas på andra djur än iller...) och lössen flydde i samma sekund som de fick pulvret på sig. Det bara rasade av hästen!:o

Gjorde om behandlingen efter ca 3 veckor, men då fanns inga löss kvar, bara de intorkade ägg som råkade sitta kvar i pälsen.

När vinterpälsen fälldes så följde dessa ägg med, plus att det blir för varmt för lössen under senvåren när solen blir starkare.

Lössen trivs alltså bäst i tjocka vinterpälsar där de har gott om plats och bara har hästens kroppsvärme som värmekälla.
De kan alltså försvinna av sig självt till sommaren, men varför chansa? Och varför låta hästen ha kliande löss hela vintern och våren?:crazy:

Ett lätt sätt att lösa det är att dra på Switch pour off...
Och naturligtvis tvätta täcken, borstar mm.

Switch pour on heter det o är samma som man tar på hästarna på sommaren mot knott o sånt.

Själv tycker jag Etotal har bättre effekt mot lössen, men det är kanske olika från häst till häst, jag har bara behandlat långhåriga shettisar.

Bäst effekt får man av Sebacil som man tvättar med. Men det krävs att man får ett recept av veterinären. Etotal kan ta löss men är farligt att inandas och därför mindre lämpligt både för människor och häst.
Om det är blodsugande löss så kan det hjälpa med en dubbeldos av ett ivermectin avmaskningsmedel två gånger med två veckors mellan rum. Är det pälsätande är det bara tvätt som hjälper om man inte vill riskera sin och hästens hälsa med Etotal.

Det där med att Etotal är farligt att andas in; exakt hur farligt är det?

Jag hade en liten tanke om det när jag använde det, så jag använde mask. Men samtidigt så står det ju inget på förpackningen att man ska akta sig något speciellt, det är ju "bara" ett kryss på...:confused:

Sebacil har jag badat i någon gång, det var nog det allra bästa jag provat, dock kan det vara lite svårt att bada hästar på vintern om man inte har tillgång till varmvatten.

Det där med att Etotal är farligt att andas in; exakt hur farligt är det?

Jag hade en liten tanke om det när jag använde det, så jag använde mask. Men samtidigt så står det ju inget på förpackningen att man ska akta sig något speciellt, det är ju "bara" ett kryss på...:confused:

Vet inte exakt men att det var tillräkligt farligt för att inte längre få användas till andra djur än mink eller iller. Här är en länk till produktbladet från tillverkaren
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/varuinfo/etotal/etotal.pdf

Förut för ett antal år sedan så rekommenderade veterinären Etotal. Eftersom man använder detta en eller två ggr så tror inte jag att det är så farligt i allafall. Förr användes det ju och jag har aldrig hört talas om någon som blivit sjuk av det.. Hellre använda nåt som funkar än hålla på och dutta och aldrig bli av med problemet.

jag tror inte heller det är farligt att använda etotal då det behövs. det har vi gjort mååånga ggr. när jag va liten så köpte mina föräldrar ofta hästar av handlare, och dom hade ofta ohyra av olika slag. vi använde alltid etotal. stod oftast ute och pudrade på iofs. men helt utan "skydd" ingen blev/har blivit sjuk av det i min fam. inte heller mina vänner.

köpte ett russ för något år sedan som hade löss, även ett halvblodsföl vi fick hem för något år sedan hade det. behandlade 2 ggr. med etotal, tvättade täcken, borstar och "pudrade" stallinredningen (när hästarna va ute givetvis) och vips så va det borta. både enkelt och bekvämt. man kan se hur lössen "kryper" upp ur pälsen ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18