Lösa upp matrester i avlopp?

Sv: Lösa upp matrester i avlopp?

Nej natriumhydroxid är ingen belastning på reningsverken o får i utspädd form anses vara ogiftigt.
PL

Fast med det resonemanget kan man ju i princip hälla ut vad som helst i avloppet. Häller jag ut en liter av något giftigt lösningsmedel i avloppet så lär det också spädas ut till ofarliga nivåer.
Det är ganska stor skillnad på något giftigt och något frätande. Det som är frätande i natriumhydroxid är hydroxidjonen. Den uppstår spontant i låga koncentrationer i vanligt vatten genom vattnets autoprotolys.
Är det okej att hälla ut en flaska ketchup i avloppet?
Jag har använt standardpropplösare man köper på mataffären.
Då kan jag nästan garantera att det är natriumhydroxid du har använt enda skillnaden är att de bytte namn på den för att det inte ska låta som en kemikalie. För det vet ju alla att kemikalier är farliga men rengöringsmedel är inte farligt :crazy:.

Aluminiumrör lär det ju fräta på men jag har aldrig hört talas om någon som installerar sådana ;).

Nitor propplösare innehåller 98% natriumhydroxid o 2% aluminiumpulver, det sista torde väl vara det som ev kan anses miljöfarligt o har väl mest effekten att det skall fräsa ordentligt.
Natriumhydroxid används till en del som pH-reglerare i reningsverken men anses för dyrt som förstahandsmedel.
PL

Dock måste man akta sig för att använda natriumhydroxid vid totalstopp, risken är att det bara bildar en kaka ovanpå stoppet o ovanpå detta har man starkt frätande lut som ingen vill hålla på med.
PL

Vilken typ av rör menar du att natriumhydroxid skulle fräta på?
PL

Vet inte, plast :confused: Har bara läst (bl.a. här på buke) att rörmokare (VVS-tekniker kanske det heter)avråder från att använda det för att det skadar rören och sen fastnar saker lättare.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar