Lösa upp matrester i avlopp?

Riley

Trådstartare
Finns det något medel man kan hälla i i ett avlopp för att lösa upp matrester som kloggat igen? Enligt Google löser kaustiksoda inte upp fett.

Det har blivit Atlanten i mitt badrum och jag vill i första hand gärna försöka fixa det här utan att behöva ringa bovärden.

Sv: Lösa upp matrester i avlopp?

Det finns ett medel som heter Propplösare, som ska ta fett och all möjlig skit. Tror att det finns på mataffärer, annars borde det finnas typ på Järnia eller liknande.

Häller du ut matresterna i badrummet? ;)

För att förebygga brukar jag då och då hälla i HETT vatten. Är det trögt så har jag i litet duskmedel då och då medans jag spolar.

Dock fick jag ett riktigt stopp efter att ungarna spolade ner en massa matrester och sedan kom det fett ovanpå hela konkarongen. Löste det genom att använda en sån gummipropp med trähandtag på, hett vatten, kaustiksoda och diskmedel.

mvh Eva

Jag fick tips av en rörmokare en gång att man kan spola ner sumpen från bryggkaffe och sen ha på rikligt med varmt kokande vatten för att underhålla rören, undvika stopp.
Obs! att det ska vara brygg kaffe och inte kokkaffesump som är för finmalet.

/hallonsaft som fått betydligt mindre problem med stopp i avlopp efter att börjat med det trixet.

Lyft upp vattenlåset, skura rent och spola, sätt tillbaks vattenlåset igen. Klart!

Kaustiksoda fräter rören så det fastnar mer gegg. Våga vägra kaustiksoda!! :laugh:

Senast ändrad:

Tack för tipsen och även dem på "underhållsmedel"! Ska testa med bakpulver och vinäger med en gång och även prova de andra medlen vid behov. :)

Mr muscle har en propplösare som brukar ta det mesta så fungerar inte bakpulver så kan det ju vara värt att testa. Kolla bara så att du inte tar den som är kaustikssoda, mr muscle har en sådan också, utan att det verkligen är den som tar allt.

Enligt Google löser kaustiksoda inte upp fett.

Lustigt att man i alla år använt alkalisk avfettning i industrin om nu inte lut "löser" fett. Lut= kaustiksoda= natriumhydroxid. Många "propplösare" man köper på burk i handlen består till 100% av natriumhydroxid. Det roligaste jag sett i den vägen var en burk med propplösare för 29.50:- bredvid stod en identisk burk från samma företag men med annan färg på etiketten med natriumhydroxid för 24.50:-. Vid kontroll av "propplösaren" så mycket riktigt innehåll 100% natruimuhydroxid. annan färg på etiketten samt annat namn ökade priset med 5:- :crazy:
En rejält dutt med natriumhydroxid är en utmärkt avfettning.

Finns det något medel man kan hälla i i ett avlopp för att lösa upp matrester som kloggat igen? Enligt Google löser kaustiksoda inte upp fett.

Det har blivit Atlanten i mitt badrum och jag vill i första hand gärna försöka fixa det här utan att behöva ringa bovärden.

Då har Google fel.
Du använder hett vatten som du häller kaustiken i,då bildas ytterligare värme,och fettet blir till rinnande tvål,och försvinner.
Häll aldrig vatten i syra eller lut,utan häll syra eller lut i vatten.
Kan koka upp stänka i ögon och på huden.

Vill man undvika en massa onyttiga kemikalier så är ett rensband ett bra alternativ.

Det borde finnas i en vanlig järnhandel.

Enda nackdelen är väl att bandet blir lite 'äckligt' så det är väl inget för de allra känsligaste.

Jag snor tråden och ställer en fråga jag med! :D

Vårat avlopp i köket STINKER! :crazy: Inte hela tiden,utan det kommer när man spolar vatten i diskhon,jag blir så illamående av lukten,så jag får nästan kväljningar,och jag är inte den som är kräsmagad,men det här! :eek:

Det är inte stopp,var en period vattnet rann ner lite långsamt,men det försvann,och efter det bildades denna lukt! Kan man ha i avloppsrens endå,trots att det inte är stopp? För det lär ju sitta något där som stinker iallafall....:crazy:

Jag skulle hälla i lite lut och sedan spola efter med vatten. Det brukar lösa luktproblem som i avlopp ofta orsakas av i sammanhanget mindre trevliga livsformer.

Du har säkert fått en liten förekomst av anaeroba bakterier. De trivs i syrefattiga miljöer och de "stinker". Dosera lite väteperoxid, denna kemikalie sönderdelar sig till vatten och syre, då det träffa organisk material (bakterierna) och då "dör" de när syrehalten ökar.
Sedan ser du till att underhålla avloppet genom att spola med hett vatten så att det ej bildas proppar i vattenlås och rör.

(Obs, max 3%-ig väteperoxid är tillåtet att släppa ut till recipient (avlopp))

mvh

Saltomortal

Det där fungerar garanterat det med även om jag fortfarande skulle välja lut. Detta för att jag föredrar att avfetta samtidigt ifall det finns någon stor avlagring så inte bakterierna kan gömma sig och snabbt börja växa till igen.

Senast ändrad:

Hej !

Jag håller med dig. Lut i olika varianter för att ta bort fettet. Men bäst vore om folk underhöll sina vattenlås,
montera ned (över en hink) och rensa för hand (handskar på om man är kräsmagad :devil::eek:) med jämna mellanrum,
så att varken proppar av diverse material bildas och kan orsaka dålig lukt.

mvh

saltomortal

kl
Det finns folk som har detta som jobb.. att hålla på att hälla ut kemikalier i avloppet som sen kommer ut i naturen är inte okej. Kaustiksoda kan dessutom göra problemet värre.

Stopp löses bäst med en rensningsfjäder eller med "högtryckstvätt".
//rörmokardottern

Ps. sorry TS för att jag inte hjälpte ditt problem nämnvärt

Frågan är då hur onyttigt natriumhydroxid är. Frätande ja men när man späder ut så mycket som sker i sagda exempel så löser sig den biten väldigt fort.

Fast med det resonemanget kan man ju i princip hälla ut vad som helst i avloppet. Häller jag ut en liter av något giftigt lösningsmedel i avloppet så lär det också spädas ut till ofarliga nivåer.

Jag har använt standardpropplösare man köper på mataffären. Bara den stickande lukten som uppstår när medlet reagerar med vatten skvallrar ju om att det inte är nyttiga grejer precis. Det står ju även lite varningstexter på burken.

Frågan är då hur onyttigt natriumhydroxid är. Frätande ja men när man späder ut så mycket som sker i sagda exempel så löser sig den biten väldigt fort.

När flera hushåll använder det så blir det ju större belastning på reningsverken.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar