Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Han hade svarat lite på Microbalansen, så jag ökade lite idag. Lite framgång! :bump:

Knapplån.

Vad är det för skillnad på Mag-tambalans och Microbalans?
Vi har gett våran mag-tarm sen tre dagar, när ska man få resultat om det nu hjälper?

Har ungefär samma problem som ni andra.
Vissa högar är jättefina vissa lite lösare, och det kommer "vatten" först när han ska bajsa, inte mycket men tillräckligt för att grisa ner rumpan och täckena.

Längtar efter lite mildväder så jag kan tvätta svansen för den vill man helst inte ta i.

Vad skillnaden mellan mag/tarm och microbalans vet jag inte , har provat båda .
Med mag/tarm liten effekt ,men stabiliserade magen ngt.
Microbalansen var /är super ,magen stabiliserades helt efter 2-3 dagar .
Prova dig fram vilket som hjälper din häst bäst.

Men om hon har hästen på foder så får hon väl ge vad som helst för mat. Hon kan väl inte vara så dum att hon har skrivit i kontraktet (om dom har något) att hästen inte ska få något kraftfoder?

Hon har honom inte på HELFODER så hon har tyvärr inte fått mer än FÖRESLÅ vad han ska äta. Men NU har ägaren släppt på det och sagt att S får bestämma allt sånt , hon orkar inte engagera sig längre. YES! ;) (hon är som sagt väldigt knepig!)
Så nu ska han börja gå på en uträknad foderstat gjort av MIG :D (5.5kg hö, 2.5kg lusern hack, plus lite betfor att blanda algerna och mineraltillskott i) . Den foderstaten är godkäns av veterinären! De ska börja försiktigt med att vänja in honom på det.

Han är alltså helt återställd nu och är som en helt annan häst, berättade S idag. Han verkar vara så glad nu! :idea:
Så av det här att döma hade han alltså förmodligen en inflammation i magen/tarmarna. Magkatarr.

Vad gäller eksemet så visst var den där krämen BRA men det BOTAR ju inte sjukdomen. Inte heller att ta in dom!
Därför vill man ju pröva det mesta för att se om det lindrar till nästa säsong!
Stallägaren gamla isis har så gott INGEN eksem numera och hon säger att det är efter att hon börjat ge alger för några år sen. Därför vill även de andra pröva!

Det finns inget som BOTAR eksem. Har dom en gång fått det så har dom det kvar. och det brukar bli värre med åren. Men den där krämen gör underverk. Började med det direkt när min isis fick det. Därför slipper jag ju eksemtäcke nu. Hörde att denna häst såg elendig ut förra våren av en person pga eksemet. Alger har jag också gett min isis men såg ingen särskild förbättring. MSM är bättre det ger jag.
Och fråga vetinären, du vet vem, om foder är nog inte det jag skulle göra iaf. Så duktig är han inte med det. Låter lite med 5.5 kg hö och 2.5 kg lusern. Var det inte en stor häst som hon hade? En nordsvensk? Ju mer stråfoder att tugga och så, ju bättre mage. Halm är inte alls dumt heller att ge. Men å ena sidan hade hon dåliga värden i höet. Är det magkatarr? Då är det väl viktigt med regelbundna tider med mat. Får hon det? Helst få ha hö dygnet runt.

Köpte mitt på Gr***gå**en . Kostar ca 310 kr ,men är drygt - räcker mycket längre än mag/tarm som kostar ca 270kr .

ankic,
hur mycket Microbalans ska man ge per dag? Min har blivit sämre nu igen direkt när jag slutade med filen. Blir så trött, stackars pållen.
Funderar på prova Microbalans.

I dag fick fjordingen tvättas men inte unghästen. Det verkar som om det fungerar för unghästen iaf. Det är ju bra. *ler*

gejsa skrev:
Det finns inget som BOTAR eksem. Har dom en gång fått det så har dom det kvar. och det brukar bli värre med åren. Men den där krämen gör underverk. Började med det direkt när min isis fick det. Därför slipper jag ju eksemtäcke nu. Hörde att denna häst såg elendig ut förra våren av en person pga eksemet. Alger har jag också gett min isis men såg ingen särskild förbättring. MSM är bättre det ger jag.
Och fråga vetinären, du vet vem, om foder är nog inte det jag skulle göra iaf. Så duktig är han inte med det. Låter lite med 5.5 kg hö och 2.5 kg lusern. Var det inte en stor häst som hon hade? En nordsvensk? Ju mer stråfoder att tugga och så, ju bättre mage. Halm är inte alls dumt heller att ge. Men å ena sidan hade hon dåliga värden i höet. Är det magkatarr? Då är det väl viktigt med regelbundna tider med mat. Får hon det? Helst få ha hö dygnet runt.

Lite OT ang eksem: Vill tillägga att det med alger faktiskt inte hjälper mot eksem särskilt. Alger är ojämnt i innehållet och ger man för mycket kan det blir jodförgiftning. Även jag har gett alger i flera år, utan hästen blivit bättre. Det går inte bara peka på en sak, det är mycket som påverkar eksemet. Hur man sköter hästen, hur man förbereder hästen på våren innan eländet börjar, foderstaten osv. Många hästar har blivit hjälpta av Probimin, det här gäller då importerade islandshästar. Liksom täcke o installning. Jag kommer nu att prova Probimin på min svenskfödda eksemhäst och se hur han påverkas. Probimin är ett medel typ mag-och tarm som alltså visat den fungerar på eksemhästar. Det används även mot lösa magar och fånghästar, tävlingshästar som reser mycket.

Jo, det var ju just det jag skrev. Att alger inte hjälper något nämnvärt. Men att ge kiselgur, b-vitamin, MSM, kallpressad linfröolja året om kan vara bra. Detta är bra både för mage och päls. Har ju prövat olika vintrar med olika medel. Sedan måste man ju ta in dom när det är som värst med knott och mygg. Det är A och O.

Jag ger ett mått morgon/kväll. Det är småa mått och burken räcker länge.
Jag törs helt enkelt inte sluta med vare sig microbalansen eller filet .Jag drog ner till ett halvt mått( microbalansen) och då såg man på en gång att högarna var lösare . Dock ej jätte lösa .
Filet ger jag inte så mycket av ,men endå 2-3 dl / dag .

OK, tack för svaret. Kanske jag ska ge filen igen ändå..... och prova microbalans. Märkligt att det dröjde ända tills jag inte gav alls som han blev dålig, tycker det borde ha blivit sämre redan när jag började dra ner på det. Det är två veckor sedan som jag började dra ner på filen och han blir dålig först när jag har slutat en dag!!

Jag som trodde pållen var bra, suck :( , det är väl bara att fortsätta då.

Hur går det för er alla? Verkar som örterna går bra med unghästen. Är inte tvättad på flera dagar nu. Fjordingen börjar att bli bättre men det går sakta. jippie!

gejsa skrev:

Jag har aldrig sagt heller att jag tror att eksem kan BOTAS. :confused:
Skrev bara att stallägarens gamla islänning (24år) nästan blivit kvitt sitt eksem helt numera (ja det är sant) och eftersom hon gett alger så tänkte vi att det kanske är DET som har hjälpt på honom.

Vad gäller mängden grovfoder tycker jag också att det är för lite men det är inte jag som bestämmer det. Det ingår 8kg hö i stallhyran så han har hela tiden fått 8kg grovfoder. Han är en kallblodstravare på ca 150cm, ca 600kg skulle jag uppskatta (min Polly vägde dryga 600 och var lite kraftigare). 8kg täcker ju iaf minimimängden för honom.
Det är svårt att ge HALM pga det dåliga höet. Det man kunde göra är ju att ge 0.5kg hö till samt 0.5kg lusern hack till. DET skulle fungera! Men som sagt... Inte JAG som bestämmer och betalar.

Du och jag brukar ju ha samma åsikter om foder så du borde väl veta att även jag är för så mycket grovfoder som möjligt!! :idea:

Nej han kanske inte kan det här med foder så bra, men det kan JAG ;) . Och det är JAG som räknat ut foderstaten! Hon frågade honom bara för att kolla vad han tror om det nu när han har haft problem med magen... :smirk:

gejsa skrev:
Hur går det för er alla?

Lite bättre med Microbalansen! Funderar på att öka dosen, han får sammanlagt ett mått dagligen. Vad tror ni? Han är minishettis, 110 kg tung.

Därför att jag svarade dig ang detta med att bota eksemet är för att det verkade som om du trodde att alger gjorde det. Du svarade mig nämligen med att den där krämen inte botade eksem inte heller att ta in dom. Nej, men både krämen är väldigt bra för eksemhästar och även att ta in dom. Man ska inte utsätta eksemhästar med att hålla dom ute för mycket när det är knott och myggsäsong. Men vad jag har hört så tas dom ju in vid 18 tiden sommartid så det är ju bra. Men man kan även ta ut dom senare då om man vill att dom ska gå ute mer. Det ÄR mycket pyssel med eksemhästar. Troligtvis är ägaren till hästen en sådan som tror att eksemet kommer av för mycket protein? Det är ju helt fel.
Sedan skulle jag nog köpa mig mer eget hö om det inte ingår mer än 8 kg hö.
Vi har visst samma åsikter. Men jag skulle inte ge mig om stallägaren tycker si och så. Jag skulle nog se till att det köptes in bättre hö och betalade för att få mer hö isf.
Jag bor ju i samma stad som S och det finns många ställen som man köpa in bra ifrån. Man kan få olika analyser och välja själv vilket man vill ha. Det är inte dyrare heller. Hon kan ju kontakta mig så får hon några telefonnummer om hon vill veta.

Därför att jag svarade dig ang detta med att bota eksemet är för att det verkade som om du trodde att alger gjorde det. Du svarade mig nämligen med att den där krämen inte botade eksem inte heller att ta in dom. Nej, men både krämen är väldigt bra för eksemhästar och även att ta in dom. Man ska inte utsätta eksemhästar med att hålla dom ute för mycket när det är knott och myggsäsong. Men vad jag har hört så tas dom ju in vid 18 tiden sommartid så det är ju bra. Men man kan även ta ut dom senare då om man vill att dom ska gå ute mer. Det ÄR mycket pyssel med eksemhästar. Troligtvis är ägaren till hästen en sådan som tror att eksemet kommer av för mycket protein? Det är ju helt fel.

Njae det tror hon nog inte... faktiskt.
Sen måste jag säga att hästen inte alls är påverkad av knotten om bara täcket håller sig HELT och inga djur kommer innanför. Han verkar inte klia sig ALLS då! :idea: Så han brukar gå ute dygnet runt även på sommaren så länge han inte visar att han lider av det... dvs när man märker att han börjar klia sig mycket och bli besvärad. Han och min Polly gick på dygnet runt bete fr.o.m. början på maj redan, det är mer senare på sommaren som han verkar mer besvärad och får stå inne då och då.
Stallägarens fjording har haft fång och hon är livrädd för återfall och därför har hon sina två hästar inne på nätterna ganska långt in på sommaren, annars hade nog dom också gått ute dygnet runt. jag tycker eksemet är värst på Sparven... han får ju det i skapet vilket ju inte går att skydda med täcke. :( Så för honom är det ju mycket värre!

Att det är mycket pyssel med eksem - Ja det vet vi! :crazy: och hans eksem tas VÄL om hand om... i år ska dom lägga ner mer krut på förberedande behandling för att försöka lindra den mera. Sen har han åtskilliga täcken att byta mellan, krämer hit och dit, tvättas och hålls i ordning. Så det är himla tidskrävande hela sommrarna!

Sedan skulle jag nog köpa mig mer eget hö om det inte ingår mer än 8 kg hö.
Vi har visst samma åsikter. Men jag skulle inte ge mig om stallägaren tycker si och så. Jag skulle nog se till att det köptes in bättre hö och betalade för att få mer hö isf.
Jag bor ju i samma stad som S och det finns många ställen som man köpa in bra ifrån. Man kan få olika analyser och välja själv vilket man vill ha. Det är inte dyrare heller. Hon kan ju kontakta mig så får hon några telefonnummer om hon vill veta.

Ja jag har hört att du är väldigt envis... :angel:
Men du, det där är det ingen idé att du säger till MIG. Jag kan inte påverka det och VILL inte tjata på S. Det är heller inte bara HON som bestämmer över hästen. Det är så komplicerat, iaf har varit hittills. Nu kanske det blir bättre när ägaren släppt på det...
I vilket fall som helst så tycker jag att 8kg är OKEJ.
7.2kg är ju minimum för den hästen så 8kg är ju okej... den får ju ändå inget kraftfoder (bara några nävar betfor) som stör magbalansen så vi får hoppas att hästen mår okej på sina 8kg hö.
Mer ska inte vi lägga oss i, tycker JAG. Men visst är jag också orolig för hästens TUGGBEHOV... :crazy: men då får jag oroa mig över tusentals hästar som har det likadant eller mkt värre t o m.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 661
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka