Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Läste också den andra tråden om kortison mot lös mage, ska vid ngt tillfälle prata med veterinären om det.
Har nu minskat microbalansen till ett halvt mått +ger ngn dl fil.
Tyckte nästan att högarna var lite väl hårda ,men kanske är det för att man inte riktigt är van med normala .
Gav honom 2 hinkar med vatten ute i hagen ,han drack upp ena på en gång .
Vi får nytt hö idag ( från samma bonde ,ungefär samma värden) få se om han reagerar - han brukar alltid bli lite sämre de första dagarna efter ny leverans av hö.

Hej ankic,
hur länge har du gett din pålle fil nu? Jag håller också på att minska ner filen till min, är nere på 3dl per dag. På tisdag ska jag egentligen sluta med det helt (enl. veterinärens rekommendationer) och då har han fått fil i 4 veckor.

Vissa dagar tycker jag att högarna är lite lösare men i det stora hela tycker jag att det ser bra ut. Högarna har mörkare färg än förut när det var lösare. Han dricker heller inte lika mycket, han drack enorma mängder när han var riktigt lös. Jag tycker dock fortfarande att det är ganska svårmockat i boxen, men kanske det beror på att han alltid ska ställa sig mitt i högen han precis gjort :crazy:

Tror att jag också har gett fil i snart 4 veckor nu , 1 liter räcker ca 3 dagar .
Själv tänker jag nog ge fil hela våren , eftersom han tycker att det är gott +att han får det då han kommer in från hagen ( annars så är ju krubban tog den tiden ) = en glad kille.
Jag tror att färgen på avföringen bir mörkare då magen är i finare form , våran har också haft ljusare högar men nu är dom mörka.
Våran har alltid varit svår mockad ( ibland har det tagit 45 min.) Nu senaste veckorna är det lättmockat ,tar ca 15min.

Ja, det verkar ju konstigt det där med kortison. Vi får väl se hur det går med det. Har aldrig hört det faktist.
I dag var båda mina hästar fina fast dom bara får ½ mått mag- tarm balans och 1 dl a-fil. Jippie!
Örterna kom inte i går heller. Kommer dom inte i dag så hämtar jag inte ut dom. Då får dom nog gå tillbaka. Det är över en månad sedan jag beställde dom. Dålig stil tycker jag.

Har också erfarenhet av dåligt vatten, kolibakterier iofs, i den grävda brunnen, vilket påverkade hästarna.

Läste i senaste Ridsport att hoppryttaren Linda Heed upptäckte att deras vatten hade för höga värden av kolibakterier och att det påverkade hästarna negativt. Innan de kom fram till att det var vattnet så hade de gått igenom allt annat.

I vårt fall var det inte alla hästar som reagerade, och de som reagerade var inte dåliga varje dag, det kom och gick lite; lite hängiga, lite trötta, lite dåliga i magen. Vi människor var desto sjukare, det var vidrigt.

gejsa skrev:
I dag var båda mina hästar fina fast dom bara får ½ mått mag- tarm balans och 1 dl a-fil. Jippie!
Fortsätt med det och börja inte fippla med något nu! ;) Om magarna är bra så låt allt vara några veckor och börja sen myyyyycket försiktigt trappa ner på något.

Kom ihåg; Is i magen!

//Alice

Jag håller med alice! Även om du hämtar ut örterna (tycker också det är mycket dålig stil att du fått vänta så länge på dem :mad: ) så börja inte med dem nu direkt utan fortsätt exakt med det som fungerar just nu under några veckor till.
Kanske det äntligen ger resultat!!! Jag håller verkligen tummarna för dig och dina hästar!

Jag har en andalusier som är importerad från Spanien. När han stog där så fick han knappt någon mat alls, och när han sedan importerades till Sverige så gav de honom massor av kraft vilket ledde till att hans mage blev förstörd. När jag köte honom så sket han bokstavligt talat som en ko. Under flera år så provade jag med ALLT. Köpte en massa pulver och sånt som skulle fungera men inget hjälpte i mer än några dagar. Ända tills jag provade Aloe Vera som man i flytande form blandar med kraften. En matsked om dagen har gjort underverk! Han är helt normal nu, och det trodde jag aldrig att han skulle kunna bli igen. Detta innehåller ju också viktiga vitaminer och sånt, så det kan ju användas till alla hästar, även i förebyggande syfte. Så idag ger jag det till alla mina fyra hästar och är jätte nöjd! :)

Vart köper man Aloe Vera? Är det dyrt?

Kanske kan vara något att ha i åtanke. Man vet ju aldrig om pållen behöver något "underhåll" på magen i fortsättningen.

AnnikaH skrev:

Kanske kan vara något att ha i åtanke. Man vet ju aldrig om pållen behöver något "underhåll" på magen i fortsättningen.

Det är även bra för människors mage, sambon tar 2matskedar om dagen ;) . Det finns att köpa i Hälsokostbutiker men kanske finns det billigare (och i större dunkar) hos någon foderhandlare som säljer sånna här grjere till djur.

AnnikaH skrev:
Jag håller med alice! Även om du hämtar ut örterna (tycker också det är mycket dålig stil att du fått vänta så länge på dem :mad: ) så börja inte med dem nu direkt utan fortsätt exakt med det som fungerar just nu under några veckor till.
Kanske det äntligen ger resultat!!! Jag håller verkligen tummarna för dig och dina hästar!

Ha, ha alice står inackorderad hos mig så hon vet hur jag har det.
Men dessvärre kommer jag att göra er besvikna.
Örterna kom i dag. Jag ringde och frågade hur jag skulle göra. Hon sa att jag skulle genast sluta med mag- tarm balansen och filen. Men jag behåller nog filen iaf. Men tar bort mag- tarm balansen. Såg att det hade runnit lite hos fjordingen vid lunch iaf. Så att dom var bra en morgon är inte mycket att hänga i julgranen tycker jag.
Eftersom jag har beställt örterna så vill jag självklart börja med det på en gång. Vill inte åka och köpa mer mag- tarm balans för det skulle ändå bli slut i morgon. Detta har ju bevisligen inte hjälpt eftersom dom har fått mag- tarm balans i över 2 månader och fil i över en månad.
Nu är mitt sista hopp örterna. Skulle trappa upp försiktigt. Så jag börjar i dag. :smirk: :) :D

Hej!
Jag har haft samma problem ända sen i höstas. JAg har ett halvblod som blir 3 nu.

Nu har han varit bra i fem dagar :-))

Jag har avmaskat honom mot bandmask. Dubbel dos fyrantel. (Baminth är samma sak). Jag tror att det var mask som spökade. tog en dryg vecka innan det gav effekt.

Har inte sett en enda mask man de kan tydligen ha det ändå.

Kan dock tillägga att jag slutat med kraftfoder också, tillfälligt. Han får morötter och malda physyllisfrön istället. (1,5 dl morgon och kväll) Ska gå ner till 1 dl per dag efter 2 veckor. (så det kan ju vara maten) Physyllisfröna ville han inte äta så jag strödde lite strösocker över (rätt okonventionellt) och då var de helt plötsligt ätbara.

Jag ger honom 12 kg bra torrt hösilage och havrehalm också. Så han lär inte svälta ihjäl.

Jag har testat det mesta innan och inget har gett effekt.

Hösilage och socker tål inte mina hästar. Då blir dom ännu lösare.
Avmaskningen gör dom lösa i magen av. Ska ta träckprov innan jag avmaskar i vår. Mina blir alltså lösa i magen när jag har avmaskat.

I dag fick unghästen tvättas. Han hade inte ätit upp det lilla han fick i går kväll. Alltså ingen mag- tarm balans eller fil, eller örter fick han i sig i går kväll. Dottern som matar la ändå i morgonmaten och då åt han. Får se i morgon hur dom är.

Dom turas om här. I dag var det fjordingen som var lite blöt där bak. Nåja, vi får se om några dagar hur det ser ut då. Tar nog sista måttet mag- tarm balans i dag och ger dom. Får då se om ca 2 dygn hur dom ser ut.

*knapplån*

Ett bra tag sedan jag skrev här nu. Har dragit ner från 5 dl till 3 dl/dag av ProViva till Troll nu sedan ett par dgr tillbaka och han är fortfarande bra i magen. Visst, vissa högar kan vara lite lösa, men det är inte alls som förrut då alla högar var koblaja typ. :crazy:

Spelar ju inte så stor roll om bara högarna är blöta. Huvudsaken dom är fina i baken ju. *ler*
I dag fick jag verkligen tvätta fjordingen på lunchen också. Hon har väl aldrig varit så blöt som i dag. Men vi får hålla ut och se om det blir bättre om ett par dagar.

Nä, tvättat honom har jag inte behövt göra sedan jag började med ProViva, skönt.

Hoppas att dina svara bra på örterna nu. :)

AnnikaH skrev:

Jag har det bra, för min mamma har börjat sälja det. Hon säljer för Forever Living Products, ( http://www.flpshop.com/shop/se/ ), du kan gå in på hemsidan och få mer information om produkter samt hur du köper dessa. Det finns även bra sår salvor och liknande, super produkter verkligen värda pengarna. Angående den flytande aloe veran som är bra för magen, så dricker jag den själv också. Och det hjälper! Man blir mycket piggare och känner sig friskare rent allmänt. :banana: Jag trodde inte på det i början, men efter att ha provat i några månader så slutade jag, och först då förstog jag vilken nytta det hade gjort!

Tack för tipset! Jag ska gå in och kolla på deras hemsida idag. Även om det kanske kostar en slant så verkar man ju inte behöva ge så mycket per dag. Jag har alltid stora problem när jag ska få i min häst en större mängd av något nytt, han är oerhört skeptisk och det är bra om man kan gömma det i maten. (vilket är lättare sagt än gjort med t.ex 0.5 liter fil) ;)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 657
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka