Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Här kommer en liten rapport

Min pålle är fortfarande bra i magen, jag är hellycklig förstås :) :banana:

Håller på att långsamt trappa ner filmjölken, om en vecka ska den vara helt borttagen. Han får fortfarande 1 dl loppfrön 2 ggr per dag.

Har funderat på att börja ge mineraler igen, men vet inte om jag vågar??!!! Tänk om han blir dålig igen!!!

Jag hade tänkt ge Krafft Miner Vit. Förut gav jag honom Hippo MineralVitlök, men jag gillar inte att de är så "grusiga". Har dessutom hört att de kan samlas i tarmarna precis som sand och jord de pillar i sig från backen och orsaka sandkolik. Om det stämmer har jag ingen aning om.

Ja, det var därför som jag frågade om du gav pellets. För det är ju bäst att ge. Vitlök skulle jag ta bort om jag vore dig. Det är ju rätt så starkt för magen också.

Jag har räknat foderstat på hippocampus och om jag t.ex väljer blå mineraler i stället så får jag alldeles för hög Ca/P kvot. Med de vita blir det lagom.

Tog bort mineralerna i Lördags ( Miner Blå i pelletsform)
Det hade även runnit lite i går men han hade inga gaser.
I dag var det åter normala högar i boxen , kollade snabbt i hagen och kunde inte se att det runnit ngt.
Känns skönt att man kommit på ngt som gör magen sämre , få se hur det är när jag slutar med microbalansen .
Det kan ju vara så att kombinationen mineraler-microbalans inte fungerar ihop ,annars så hade ju inte tillverkarna ( microbalans) sagt åt mig att plocka bort mineralerna .

Vad konstigt det där med mineralerna. Men jag har ju inga mineraler att ta bort. (snyft) För min har ju inga fått knappt på hela vintern. Men när jag använder mineraler så är det blå som passar till foderstaten.

I dag var båda blöta fjordingen värst. Var tvungen att tvätta henne lite. Örterna kom inte i går. Hoppas i dag. Har ju ringt flera ggr och frågat. En gång hade dom fixat fakturan men inte packat grejerna ens. Nu lovade dom att skicka det i torsdags så jag hoppas verkligen att dom kommer i dag.

Vilket strul med Örterna , kanske får du dom ännu billigare .
Våran är normal i magen igen sedan Måndag .
Du har inte provat ICAs fil med bakteriekultur?
Jag kommer att köra med den fram till våren , dock minska mängden .
Nu räcker ett paket ( 1 liter) i 3 dagar .

Lånar:

Nu har ju ni haft en tråd innan och skrivit hur mycket som helst :) Men jag försöker skriva lite ändå och hoppas på svar fast jag kanske upprepar vad ni skrivit om.
Min unghäst är lös i magen då och då. Hon fiser och det rinner ur henne nästan. Men sen blir hon bra igen utan åtgärd.
Vad gör man?
Hon går ute jämt, får bara hö och vatten. Fick lite kraft förut en gång om dagen, men slutade med det häromdagen, för se om det blir någon skillnad.
Men vad gör man när det går över av sig själv, men sen börjar det igen.
Hon har också fått kolik flera ggr i vinter. En gång fick jag ta hit vet akut, annars har det gått över av sig självt. Har varit gaskolik.
Har funderat på att åka till Skara med henne för en genomgång, men kan de göra något åt sånt här. Ja, alla ni kloka, vad tror ni?

ankic skrev:
Vilket strul med Örterna , kanske får du dom ännu billigare .
Våran är normal i magen igen sedan Måndag .
Du har inte provat ICAs fil med bakteriekultur?
Jag kommer att köra med den fram till våren , dock minska mängden .
Nu räcker ett paket ( 1 liter) i 3 dagar .

Ja, vi får se om dom kommer i dag örterna. Har dom inte gjort det får jag ringa en tredje gång. Och är dom inte skickade då, ja, då tror jag nog att jag beställer från någon annan leverantör. Det är väl inte meningen att man ska få vänta 3-4 veckor på sin beställning när dom har det hemma. Förstår inte vad dom gör faktist.
I dag var båda lite blöta men halvtorra från natten så jag lät det vara. Tvättade fjordingen i går kväll pga att det runnit på bakknäna bl a.
Nej, jag har inte prövat ICAs fil. Jag kör ju med A-fil nu. Handlar inte så ofta där. Men ska titta efter den nästa gång. OM inte örterna kommer så åker jag och köper microbalans. Har inte prövat det förut. Såg att dom hade det på ett ställe här i E-tuna.

Grana skrev:
Lånar:

Nu har ju ni haft en tråd innan och skrivit hur mycket som helst :) Men jag försöker skriva lite ändå och hoppas på svar fast jag kanske upprepar vad ni skrivit om.
Min unghäst är lös i magen då och då. Hon fiser och det rinner ur henne nästan. Men sen blir hon bra igen utan åtgärd.
Vad gör man?
Hon går ute jämt, får bara hö och vatten. Fick lite kraft förut en gång om dagen, men slutade med det häromdagen, för se om det blir någon skillnad.
Men vad gör man när det går över av sig själv, men sen börjar det igen.
Hon har också fått kolik flera ggr i vinter. En gång fick jag ta hit vet akut, annars har det gått över av sig självt. Har varit gaskolik.
Har funderat på att åka till Skara med henne för en genomgång, men kan de göra något åt sånt här. Ja, alla ni kloka, vad tror ni?

Se till att din häst alltid har tillgång till vatten, helst ljummet ett par ggr per dygn. Ger du hösilage eller torrt hö? Är vattnet bra? Inga andra som har problem? Har hästen tillgång till hö jämt eller halm?

De har fri tillgång på hö. Vatten finns det jämt, vi fyller på 2 ggr per dag med ljummet vatten om det är kallt ute. Halm finns det också, men det fylls på efter behov. De är bara 2 hästar, och den andra har inga problem.
Jag tror inte det är vattnet, för i somras var hon också lös i magen till och från, och då tog vi vatten på ett annat ställe.

Jaha, din häst verkar vara den första som även är lös i magen sommartid. Får dom gå på bete då? Eller har ni inga sommarhagar?

I dag fick jag tvätta unghästen. Inte fjordingen. Örterna har inte kommit än. Ringde och dom sa att det var skickat iaf. Så i dag borde dom komma. Då börjar jag i kväll. Har trappat ner till ½ halvt mått mag- tarm balans och 1 dl a-fil per dag och häst. Det är ju därför som dom är lite lösa till och från. Kan ju inte bara sluta med allt på en gång och börja med örterna.

Ett nytt tips.

Jag har också haft problem med lösa magar på våra hästar.
Har provat det mesta som ni andra beskriver utan lyckat resultat.

Däremot gjorde jag en vattenanalys och fick reda på att vattnet var surt. Vattnet hade ett pH-värde på 5,5. Normalt ska detta ligga på 7.
Det är väldigt vanligt att man har lågt pH-värde i grävda brunnar (5-10m djupa), vilket vi har. Bor på landet.
Jag tillverkade ett eget filter där vattnet får gå igenom kalk. Detta ökar pH-värdet.
På 2 dagar blev hästarna bra i magen utan att ha ändrat på något annat.
En anledning till att vissa hästar blir lösa i magen när de får ensilage är att just ensilage är en aning surt och kan ställa till det för känsliga hästar.
Tips: Gå in på en akvarieaffär och köp pH-testare för sötvatten och testa ert vatten. Dessa pH-stickor kostar ca 100:-

Men våra hästar får från samma brunn både sommar som vinter. Ändå är dom bra i magen när dom går på bete och får kraftfoder. Då kan dom äta precis vad som helst utan att bli blöta. Så hos oss är det inte vattnet. Hösilage slutade jag med förra vintern till just dom som är dåliga i magen.

Vattnetkvalitén i brunnen kan skifta väldigt mellan sommar och vinter, höst och vår, regn- och torrperioder.
Anledningen till det sura vattnet är att regnvatten har ibland lättare att rinna in ibrunnen utan att ha blivit tillräckligt filtrerat i marken, speciellt på vår och höst.
De flesta kommuner ger gratis vattenanalys 1ggn/5år. Men för att man ska vara säker på att man har en bra brunn bör detta kontrolleras flera gånger om året.

Jo visst men det vore kanske lite lustigt att just bara två hästar av alla som har stått här får diarré och inte någon annan.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 657
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka