Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Det är inte säkert att han skulle varit fin även om du inte hade gett mineralerna. Har upptäckt att det brukar ta 1½ - 2 dygn innan man märker någon skillnad när jag ändrar något.

Det hade inte runnit ngt , högarna var bara lite halvdassa, men det kan ju bero på mineralerna ( magen reagerar på ngt nytt)

Uppdaterar lite om mitt läge också..
Havren och filmjölken höll inte magen i shack så länge och då jag även tycker att han börjat gå ner i vikt så åkte jag in med honom till klinik och lät dom kolla honom.
Fick hem honom igår men har inte ännu fått svar på alla prover, dock visade det sig att han hade måttligt med blodmask och blev avmaskad för detta.
Fick även reda på att det inte bara var magen som var dålig på honom..
Det visade sig även att han har ett hjärtfel :cry:
Som jag förstår så har han inte ont av det men för mig känns det ändå hemskt.. det kan komma att behövas medicin längre fram om det blir risk för hjärtsvikt.

Årliga hjärtkontroller framöver..

Han är ju äldre och tycks ha haft detta ett ganska bra tag som jag förstår det.. köpte honom för ett år sedan så dom som hade honom innan borde ju vetat om det, varför sa dom inget isf :confused:
Dom som hade honom innan fixade med vetrinär besiktningen innan jag hämtade honom och under en sådan så lyssnar man väl på hjärtat och två bi ljud borde dom väl upptäckt..

Ångrar inte alls att jag köpte honom men tyckte att dom kunde meddelat mig det, för hästens skull..

Mvh

MIna hästar rymde igår, stackars Amorina.... 1 mil på asfaltsväg i trav/galopp med broddar..... och korta ben. Stressad dam med sprutdiarèe, kör på med alla sorters möjliga medel för att försöka hjälpa henne..... gumman... :crazy:

Oh tänk om dom hade blivit påkörda. Vad ruskigt!
Min unghäst fick början av kolik i kväll. Så dottern min fick gå ut och gå med honom länge. Sedan longerade hon honom. Efter det släppte vi ut honom i hagen igen. Han hade bajsat 4 ggr när hon var ute och gick med honom av stress. Han har aldrig varit ute och gått i mörkret själv. Så vi trodde att det var ok nu. Men inte då. Han gick och la sig i hagen. Inte rullade sig men la sig med huvudet uppe alltså. Så hon fick gå ut och gå en gång till. När hon hade gått var jag klar med min ridlektion så jag masserade honom över magen ett tag. Sedan tempade jag 38.2 ingen feber. Så han fick gå ut en stund för att kolla om han stod upp. Vilket han gjorde. Efter ca 20 min tog vi in honom för natten. Då åt han också. Några timmar efter insläppet så gick jag ner till stallet för att titta till honom. Då hade han bajsat 2 ggr och ätit av höet och filen med mag- tarm balansen. Så han är nog ok nu. Tack och lov! Lite otäckt med kolik. Magen glömde jag säga lät lite hela tiden så det var väl inte så farlig kolik han fick utan början till kolik antagligen.

Han är en 19 årig korsningsponny (arabkorsning) så han är lite till åren och jag köpte honom för att han skulle få det lugnare på äldre dar (varit mkt dressyr tränad innan) men det är ju tråkigt ändå..
Men nu förstår jag kanske lite bättre varför det är så svårt att få upp honom i kondition och muskler..

Det du skrev om början till koliken förresten hände samma sak med den andra hästen i stallet här för några veckor sedan, hon la sig också i hagen.. inte rullade sig utan bara la sig ner och såg allmänt trött ut, äta ville hon inte heller och magen lät hela tiden på henne.. efter lite promenader så bajsade hon och blev mkt piggare, åt och drack.

När dom ringde och hörde med kliniken så trodde dom att diarren och koliken hade samband, har du haft vet ute något eller lämnat några prover?

Usch anki, låter inget kul.. det blev väl inga skador?

Mvh

Nej, jag ringde aldrig veterinären eftersom han blev ok i går kväll igen. Fanns ingen andledning att göra det och slänga ut ca 2000 kr för att få höra att det hade gått över. Visst kan det ha något samband med att han är dåligi magen annars också. Men tycker kanske att han borde ha mer kolik oftare då. Hade det bara en gång förra våren och då var det när jag började med kli. Så kli är något jag inte vågar ge mina hästar mer. Men min unghäst har stått själv sedan han var 3 månader nattetid pga tjurigt sto så jag tror jag vet problemet där. Orolig mage ev. Får se när örterna kommer för det ska lindra i magen enl henne.

I morse fick vi tvätta fjordingen men inte unghästen. Men tror jag vet varför. I förrgår kväll fick dom ingen yoghurt. Glömde lägga i det och det var inte jag som tog in just dom hästarna då.

Jag plockade bort mineralerna i gårkväll , det hade runnit lite´+ att han har gaser igen ( fiser) .
Pratade med Vet. som tyckte att det verkar tyda på att det är mineralerna som ställer till det hos honom. Eftersom han första dygnet med mineralerna fick lösare avföring och efter 48 timmar så är även gaserna tillbaka .
Så nu är frågan : Vad sätter jag in i stället för miner blå +fosfor:confused: :confused: :confused: :confused:

*knapplån*

Troll har varit liiiite lös i magen senaste nätterna. Inte så att det rinner, men högarna/bollarna har varit lite lösa och ljusare än vanligt.

Sv: Lös i magen del.2

Hur mkt proviva ger du din? blandar du de med något? har de blivit bättre?

Han får 1 liter om dagen, hälften på morgonen & hälften på kvällen. Blandar inte med något, han surplar det som det är. :D :D Gottegris som han är.

Han har blivit MYCKET bättre i magen. Tog ca 3 dgr innan jag märkte resultat.

oki... min dricker de oxå som godis... men jag viste inte om de va så bra.. hon dricker all nyposoppa.

Vi brukar dela.

Vande du in den med lite i början eller hur gjorde du?

har jätte problem med magen och har fått för mig att jag har sett en liten förbättring 2-3 dar efter att hon fått nyponsoppan. men har som sagt inte gett den helatiden utan mest när jag själv har haft med mig de för att dricka.

Nej, jag vande inte in, började att ge 1 liter/dag på en gång.
Han har nu fått i ca 1½ veckas tid & tänkte jag skulle prova att dra ner lite försiktigt nu och hoppas på att magen fortsätter att vara bra.

OKi... ska nog åka å köpa lite. ska pröva ge de daligen under en period.. tackar för hjälpen

ankic skrev:
Jag plockade bort mineralerna i gårkväll , det hade runnit lite´+ att han har gaser igen ( fiser) .
Pratade med Vet. som tyckte att det verkar tyda på att det är mineralerna som ställer till det hos honom. Eftersom han första dygnet med mineralerna fick lösare avföring och efter 48 timmar så är även gaserna tillbaka .
Så nu är frågan : Vad sätter jag in i stället för miner blå +fosfor:confused: :confused: :confused: :confused:
inget tycker jag

CosmicQueen skrev:
*knapplån*

Troll har varit liiiite lös i magen senaste nätterna. Inte så att det rinner, men högarna/bollarna har varit lite lösa och ljusare än vanligt.

Jag har en liten aning om varför din häst kan vara lös i magen. Såg dina foton som du hade lagt ut på Troll. Han stod bredvid en gran som var inkastad. Kan vara så att han har ätit för mycket av granen. Vet att mina hästar blir dåliga i magen av gran och en del bark.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 655
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka