Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Du kan hitta Aloe Vera juice på Börjes och Hööks också...

Alazan,
vilken av de olika sorterna är det du ger till din pålle? Det fanns ju tre olika på den där hemsidan?!

Menar du det?! Jag har ju Hööks ett stenkast från min arbetsplats! Det ska jag kolla direkt!

Japp, de säljer Aloe Vera. Har själv tänkt köpa deras Aloe Vera hästschampoo länge, men det har aldrig blivit av.

lånar knapp!
I dag behövdes ingen häst tvättas. Fjordingen var lite blöt men det var så lite. Tog bort a-filen i går. I dag tar jag bort mag- tarm balansen. Är lite nervös faktist.

Jag har haft minskat microbalansen till ett 1/2 mått och genast märktes skillnad (lösare avföring- dock ej koblaja) nu åter med 1 mått så är det bra högar . Så våran kille verkar behöva microbalansen .

Tråkigt om du måste ge det alltid men är det så att han behöver det så finns det väl inte så mycket att göra.

Imorgon är det sista dagen jag ger filmjölk, han är fortfarande bra trots att jag minskat ner under 2 veckors tid även om jag tycker att högarna är något blötare. Undrar vad som händer nu när jag tar bort filen? :confused:

Hoppas att han fortsätter vara bra, det hade varit skönt att slippa kladda med filmjölken!

*knapplån*

Min kompis häst som fick KORTISON i några dagar, mot sin långvariga lösa avföring, är nu så gott som helt återställd. :idea:
Det ser mycket bra ut!
Men det återstår att se vad som händer när man slutat med kortisonet. Veterinären ska bestämma imorn om de ska fortsätta några dagar till eller om det räcker.

Vad kul milly! Håll oss underrättade är du snäll.

Ska bara tala om för er andra att den här tjejens häst som hon pratar om vet jag vem det är. Hon har samma veterinär som jag. Tycker att det är väldigt konstigt att han inte sagt något till mig om kortison. Vet du milly om hon har prövat colicure först? Har han sagt att hon skulle pröva det först eller?

gejsa skrev:
Vad kul milly! Håll oss underrättade är du snäll.

Ska bara tala om för er andra att den här tjejens häst som hon pratar om vet jag vem det är. Hon har samma veterinär som jag. Tycker att det är väldigt konstigt att han inte sagt något till mig om kortison. Vet du milly om hon har prövat colicure först? Har han sagt att hon skulle pröva det först eller?

Vad är colicure då? Är du säker på att det inte är samma sak? :confused:

Jag tror inte attd om provat nån annan medicinsk väg innan, är nästan säker på det. Bara Mag&tarm, nyponsoppa o sånt, men det fungerade dåligt.

Colicure beställer man hem från ett ställe. Köpte det själv. Kostar ca 800 kr per häst. Man ska ge det i 3 dagar. Det är 1 dl per dag. En sorts bakteriekultur som finns i hästar. Luktar jätteäckligt. Men det fungerade bara i ca 2 v här. Nej, hon har nog inte köpt det. Men ger hon hösilage eller torr hö till hästen?

i dag var fjordingen lite lös och unghästen hade varit lite lös i natt. Men det är inte alls så farligt. Tror att det kommer att fungera faktist. Unghästen ville ju inte äta av det första natten. Men nu så verkar dom gilla det väldigt mycket. Har en påse oöppnad inne och en av katterna står och smeker sig runt påsen och verkar jätteintresserad av lukten.

gejsa skrev:
i dag var fjordingen lite lös och unghästen hade varit lite lös i natt. Men det är inte alls så farligt. Tror att det kommer att fungera faktist. Unghästen ville ju inte äta av det första natten. Men nu så verkar dom gilla det väldigt mycket. Har en påse oöppnad inne och en av katterna står och smeker sig runt påsen och verkar jätteintresserad av lukten.
Vad är det för nåt du ger nu?

gejsa skrev:
Colicure beställer man hem från ett ställe. Köpte det själv. Kostar ca 800 kr per häst. Man ska ge det i 3 dagar. Det är 1 dl per dag. En sorts bakteriekultur som finns i hästar. Luktar jätteäckligt. Men det fungerade bara i ca 2 v här. Nej, hon har nog inte köpt det. Men ger hon hösilage eller torr hö till hästen?

I år har dom bara hö. och han fick lite lite halm tidigare också men efter att han blev lös har han enbart fodrats med HÖ, INGET annat.

Jag ger bara örterna och till fjordingen 1 dl dynavena activ 100 morgon och kväll. + torrt hö och halm.
Till unghästen 2 dl dynavena kväll och örter och 1 dl morgon dynavena. Hö och halm till detta. Jo, just det jag foderkalk köpt från alg-börjes 1 msk var till dom. Det sa dom som jag köpte örterna var bra att ge till örterna. Ingen fil och inget mag- tarm balans får dom nu.

Hoppar gärna in i den här tråden och för bajsdagbok! :)

Idag var han sämre än vanligt, så jag fick tummen ur och köpte Microbalans. Blev en foderstatsförändring idag så han kan behöva Microbalansen.

gejsa skrev:
Men att ge halm gör inget. Vet du analysen på höet? Är det höga värden i?

Nej halm ska väl normalt inte göra nåt men vet. ville att de skulle utesluta ALLt utom hö. Halmen är fjolårs halm och det kunde ju vart nånting i den som gjorde han dålig... man måste ju pröva o se! men det verkar ju inet vara den heller som är boven. :smirk:

Värdena i deras hö är 8.5MJ och 30-35smbrp (minns inte exakt).
Han har tidigare fått lite betfor(några dl), mineraler och 1dl alger (för eksemet han får på sommaren).
Ägaren, som är minst sagt knepig, vägrar att ge nåt annat. Hon anser att det bara är trams att ge en massa tillskott och förstår inte att proteintillskott behövs pga höets dåliga kvot. Alla har fått tjata på henen för att hon ska tillåta att ge hästen ens MINERALER.
Jag och S har försökt och försökt och även stallägaren......

Det verkar vara ett problem som dykt upp för många just nu. Även "min" pålle är lösare än vanligt, och även andra hästar i stallet. Funderar på om det kan bero på att de inte dricker lika mycket vatten när det blir kallt? Eller om de får för mycket vätska i sig när det är snö ute? Något konstigt är det iaf...

Men om hon har hästen på foder så får hon väl ge vad som helst för mat. Hon kan väl inte vara så dum att hon har skrivit i kontraktet (om dom har något) att hästen inte ska få något kraftfoder?
Har ju hört att har man för högt proteinvärde så kan dom bli dåliga i magen. Men det kan man ju inte beskylla hennes för precis. Kvot på 3-4 bara.
Men köpte inte hon det där eksemmedlet som Sparv fick? Hjälpte inte det bra? Dom tar ju in tidigt på kvällen innan knotten kommer också så det måste väl bli bättre då? Eksemet alltså.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 661
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka