Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

gejsa skrev:
Colicure är en sorts bakteriekultur som finns i hästar. Luktar jätteäckligt. Men det fungerade bara i ca 2 v här.

jag hade ju inte lös-i-magen-problem utan häst som föll ut och hade för låga halter colibakterier på träckprovet. Vi fick ju ta en omgång Colicure för någon månad sedan, och nu har hästskrället märkbart börjat gå upp i vikt igen. Ville bara uppdatera att det verkar fungera för oss iaf.

Hur många här som har magproblem har lämnat in ett träckprov så att ni har diagnos på problemet?

Hejsan!

Jag har förekommit under de senaste åren dels med egen tråd gällanden diarre samt även läste de två senaste trådarna. Jag har haft diarre på min häst i 4 år från och till men nu värre än någonsin. Han är undersökt av vet från topp till tå vid flertal tillfällen. Vet hittar inget fel. Många långa utredningar.
Jag har prövat det mesta men inget har hjälpt. Jag prövar just nu (började i går) med PRONUTRIN. Detta säljs bara av vet. Jag fick tag på det på ATG-klinik.
Det är riktat mot magsår som enligt studier ett stort antal hästar har utan att vi vet om det.
Jag vet inte hur det kommer att gå, om han svara på det, men det är ett nytt försök.
Ett tips om det inte redan har kommit upp i någon tråd. Ska erkänna att jag inte har lusläst trådarna.

Ni kan läsa mer på:

http://www.boehringer-ingelheim.dk/...svensk/S%E4llskapsdjur/Handelsvaror/Pronutrin

Pronutrin är ett dietiskt fodertillskott.

Cissi

Men har ni provat KORTISON behandling på din häst? (mot inflammation i magen)
Det hjälpte min kompis häst! Vet. skrev ut det efter att ingenting annat verkade hjälpa och då var den bara udnersökt på hemmaplan. De hade prövat att utesluta ALLT utom höet, tagit träckprov o allt sånt om går att göra "hemma". Till slut skrev han ut kortison till hästen i några dagar och vips blev hästen helt återställd efter att ha varit kostant mer eler mindre lös i magen (från diarré till koblaja) i 2 månader.

Ja jag har hört att du är väldigt envis... :angel:
Jasså det har du hört. Av vem? Vi kanske ska ta det per mejl isf. Vill väldigt gärna höra vem som snackar bakom min rygg.
Sedan så skrev jag ju eg inte till dig utan genom dig. Eftersom du har mer kontakt med dom. Sedan läser hon ju även här så...

Mer ska inte vi lägga oss i, tycker JAG. Men visst är jag också orolig för hästens TUGGBEHOV... :crazy: men då får jag oroa mig över tusentals hästar som har det likadant eller mkt värre t o m.
Ja, då är vi nog olika iaf. För mig räcker det med att hjälpa en häst från att må dåligt så mår jag bättre. Kan inte tänka på att det är tusentals hästar som mår dåligt. Man måste ju börja någonstans. ;)

Från det ena till det andra!
Ingen behövdes tvättas i dag. Några droppar där bak på fjordingen som man tog bort med en svamp annars var dom ok. Nu börjar man märka att det fungerar. Hoppas att det inte blir något bakslag nu bara.

I dag söndag behövdes ingen tvättas. Det var lite grand men inget som behövdes tvättas. Tänk om det fungerar!

Vad är det för örter du ger dina? Du har kanske skrivit det tidigare i tråden, men jag är för lat för att gå tillbaka och kika. Kanske något att testa förebyggande, efter betet i sommar.

Är också nyfiken på örterna, då magtarm inte verkar funka alls.
Vart har du köpt dom , hur mycket kostar dom?

Svarar båda då. Har köpt dom på Hippok9 som finns här på internet. När man ringer och beställer så säger dom vad man behöver. Det kostade för 2 hästar och i 2 månader med frakt 1635 kr. Alltså för en häst ca 400 kr i månaden.

Tack! Fortsätt gärna att hålla oss underrättade om hur det fungerar för dina hästar. Känns som om det kan vara värt att prova efter betet. Jag tror att det är bra om man kan hitta något som förebygger.

Jo då jag fortsätter att rapportera. *ler*
Mina är ju jättefina under betet och efter betet. Det blir vid avmaskningen som dom blir dåliga. Konstigt nog inte vid avmaskning innan betet. För så fort dom kommer ut dit blir båda bra.
Ska nog pröva att ge örter som avmaskning hädanefter och sedan ta träckprov.

Här kommer min rapport:
Microbalansen har gjort underverk, tillsammans med den ändrade foderstaten. Är mycket nöjd!

gejsa skrev:
Jasså det har du hört. Av vem? Vi kanske ska ta det per mejl isf. Vill väldigt gärna höra vem som snackar bakom min rygg.
Sedan så skrev jag ju eg inte till dig utan genom dig. Eftersom du har mer kontakt med dom. Sedan läser hon ju även här så...

Ja, då är vi nog olika iaf. För mig räcker det med att hjälpa en häst från att må dåligt så mår jag bättre. Kan inte tänka på att det är tusentals hästar som mår dåligt. Man måste ju börja någonstans. ;)

Om det var MIN häst skulle jag absolut ge mera grovfoder, jag har också nämnt det till S men tänker låta dom bestämma över sin hästs välbefinnande. Så länge det inte handlar om värre grejer än detta. Det handlar ju liksom inte om att hästen missköts eller så.
Med tanke på magkatarren han nu haft så har jag också poängterat att det skulle vara bra med mer grovfoder för att undvika återfall.
Mer än så varken kan eller vill jag inte göra, punkt slut.

Dom som nämnt om din envishet (vilket ju också kan vara positivt ibland, hörre du! ;) )kan du ju lotta ut själv... du vet ju vilka som känner dig. :cool:

Jo, jag förstod nästan vem du menade. Oftast är jag envis när det gäller djur. Tycker jag synd om något djur och vill hjälpa det så brukar jag inte ge mig i första taget. Tex om stackars islänningen som hade så mycket eksem, du vet vem. Honom jobbade min dotter och jag med som sjutton när hon kom till oss mitt i sommaren. För själv var ägaren inte nämnvärt intresserad.
Eller om det gäller mina egna djur. Jag är som sagt extremt djurvän. Jag bryr mig inte så mycket om vad folk tycker om mig bara djuren får det bra eller bättre. Ville bara veta vem som sagt det och gärna i vilket syfte. Men det kan vi ju ta per mejl någon dag.

Vad bra för dig att det går bra. Hoppas bara att det är bra även när du slutar med det. För tex mag- tarm balans gör ju inget underverk. När man slutar så kommer det tillbaka.

gejsa skrev:
Jo, jag förstod nästan vem du menade. Oftast är jag envis när det gäller djur. Tycker jag synd om något djur och vill hjälpa det så brukar jag inte ge mig i första taget. Tex om stackars islänningen som hade så mycket eksem, du vet vem. Honom jobbade min dotter och jag med som sjutton när hon kom till oss mitt i sommaren. För själv var ägaren inte nämnvärt intresserad.
Eller om det gäller mina egna djur. Jag är som sagt extremt djurvän. Jag bryr mig inte så mycket om vad folk tycker om mig bara djuren får det bra eller bättre. Ville bara veta vem som sagt det och gärna i vilket syfte. Men det kan vi ju ta per mejl någon dag.

Det är inte bara EN person som nämnt det... :angel:

Jag måste säga att jag visst tycker att Sparvs ägare tar hand om honom VÄL. I somras tog hon hand om hans eksem väl iaf. Jag tycket att hon var noga med det!
Men hon kanske lärde sig av er? Vad vet jag.

Du ska inte ta det där personligt, alla har vi något som folk pratar om bakom ryggen på oss. Något negativt... "väldigt envis" "tjatig", "jobbig"... vad som ... Det betyder ju inte att man i det stora hela behöver vara enbart en NEGATIV person.
Den nuvarande stallägaren där borta är minst sagt "speciell" ! Väldigt snäll men otroooligt jobbig människa. Så skönt att slippa! Aldrig mer hst i det stallet, jag klarar inte av sånna pedantiska människor. (du anar inte HUR pedantisk och nojig hon är!!) :crazy:

Hur går det med örterna?
Är det ngt som ska "läka " magen eller ngt som bara håller symtomen ( lös mage) borta?
Har själv snart slut på microbalansen , så då ska jag prova utan .
Fungerar det inte så är det ju bara att sätta in igen.
Vi har åter igen kallt -17 , men solen värmer lite under dagen .

Det går inte så bra med fjordingen. En dag var hon rätt så bra. I dag på dagen var hon lite blöt igen. Unghästen hade varit lite blöt under natten men hunnit torka till hälften. Tog en svamp och tvättade av lite grand. Under dagen bättre och kvällen med. Men fjordingen står och fiser blött som rinner lite. Jag förstår inte.
Men dom skulle ha dubbel dos av en sak i 4 dagar och sedan hälften av det i en vecka.
Den andra påsen skulle jag succesivt öka lite per dag och nu är det en vanligt dos som dom ska ha i 1 ½ månad.
Undrar om inte båda blev lite bättre av det där som dom fick dubbelt av? Det ska lugna tarmen bl a.
Dom sa att jag skulle kunna ge det till mitt halvblod som har blivit lite stressad ute pga vildsvin. Men vildsvinen finns ju kvar när jag slutar med det så det kändes inte akutellt.

Kul att du frågade. Hade ingen lust att skriva mer eftersom det började bli lite för personligt här. Bad ju att hon skulle mejla mig.

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Hade ingen lust att skriva mer eftersom det började bli lite för personligt här. Bad ju att hon skulle mejla mig.

Förlåt uppfattade det inte som att du BAD mig att ta det per mejl. Jag trodde du bara menade att vi "kanske kunde ta det per mejl för att inte störa för mkt i tråden" och valde ändå att svara här...

ja det blev för personligt här, du har rätt. Förlåt :o MITT FEL! (ska sluta nu efter detta svar att diskuetar detta HÄR)

Surfade runt på nätet och hittade en produkt som jag aldrig hört talas om : Tehobakt ska vara bra för hästar med dålig mage .
Inte så dyr heller 209 kr för 500g hos H*rze.
Någon som provat eller som har hört ngt om denna?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 663
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka