Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Det finns inget halm att få tag i , har ringt runt till olika bönder redan i December . Ännu en nackdel med att bo i Norrbotten .

AnnikaH skrev:
Protexin och Pronutrin är inte samma produkt. Men de kanske fungerar på liknande sätt, vad vet jag. Har läst att Pronutrin är en produkt man ger när man misstänker eller vet att hästen har magsår. Vet inte om man ger Protexin i samma syfte.

Nej det tror jag inte. Protexin är som "mag&tarm" - ger goda bakterier för att magen ska fungera.

Tack milly för upplysningen ang. protexin.

Ang. Pronutrin!

Pronutrin är ett kosttillskott som veterinärer säljer (oftast kliniker) det är rätt att det används vid ev. magsår men är även bra för andra mag/tarmåkommor. Min häst har inte konstaterat magsår men det går ej att fastställa diagnos då alla blodprovssvar, träckprover, biopsier samt gastroskopi är utan resultat.

Jag har provat mag/tarm och microbalans samt mycket annat utan resultat.

Nu hoppas jag på detta tillskott. Hoppet är det sista som lämnaren en, eller!?

Ja, det är dyrt. 50 g / 100 kg häst /dag. Hinkar om 3,5 kg kostar 690:- (Jag fick billigare vid ATG-kliniken i Tungelsta för att jag köpte för två månader på en gång)

Min häst ska gå på full dos i 28 dagar, därefter skall dosen halvera i 28 dagar.
Ej dopingklassat.
Används även på hästar som utsätts för stress tex långa transporter, tävling etc.
Efter ca 2 veckor så skall man få ett resultat om det har någon effekt. Jag la in en länk på sidan 6 (tror jag) angående Pronutrin.

Cissi

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om det var dig jag frågade tidigare i denna tråd om detta men:
Har ni provat att behandla hästen med KORTISON?

Min kompis häst är bra nu, tack vare kortison behandling. Han var lös i magen i 2månader utan att något hjälpte. Till slut skrev vet. ut kortison och han blev genast bättre och bättre och efter en vecka var han helt återställd.

Ni andra då? Som har hästar emd långvariga magproblem? Har ni provat att ge kortison? (i samråd med evetrinären alltså)

Men hur mycket ska man ge per häst och dag då? Hur länge räcker en hink?

Jag ska prata med min vet på onsdag ang kortison OM det inte har hjälpt min örter. Han kommer hit då nämligen.

I dag behövde jag inte tvätta någon. Andra dagen när båda är bra. Det är precis 2 veckor sedan jag började med örterna. Tar kanske så lång tid innan det hjälper. Och detta kan ju inte vara farligt heller. Det är ju naturligt.

Hejsan!

Som jag skrev så ger man 50g /100kg häst /dag. Dvs det beror på hur mycket hästen väger.

Min häst väger mellan 550-600 kg han får 275g /dag de första 28 dagarna. Hinken räcker då ca 12 dagar.
De nästföljande 28 dagarna får han ca 140 g /dag och då räcker hinken ca 24 dagar.

Jag tror det var Milly som frågade om jag har provat Kortison. Det har jag inte.

Lite bakgrund: Min hästs diarre började för ca 4 år sedan. Utredningar gjordes av vet då och inget "fel" kunde konstateras. För ca 1 1/2 år sedan kördes han in akut till klinik där han stod 5 dagar för utredning. Då hade han kolik och vätskebrist till följd av diarre.

(enda gången som kolik har varit problemet)

Inte heller då kunde det konstateras något avvikande. Jag fick tillbaka honom med att jag själv skulle hitta en väg på problemet. Ingen rek. att medicinera.

Sedan dess har vi tampats och provat oss fram.

Denna hösten/vintern har det blivit längre perioder av diarre och jag beslutade att återigen låta vet. undersöka. Inte heller nu blev det några avvikande resultat. Hästen är "frisk".

Denna vet. ville att jag provade Pronutrin och om detta inte hjälper blir det Kortison. Kortisonet finns med som nästa utväg.

Har din veterinär också pratat med dig ang kortison. Tycker det verkar konstigt att inget mer gjordes när din häst låg kvar för observation. Inte ens magsårsmedecin?

Anlednig till att de inte gjorde något då var att de inte hittade något att behandla.

Jag kan förstå till viss del att de inte gjorde något, eftersom de inte hittade något att behandla.
Men det har ju inneburit enormt mycket jobb för mig och många timmars läsande på nätet samt att jag har povat det mesta som inte skrivs ut av vet. (jag har ju haft några år att prova) Jag har ju oxå för länge sedan haft en liknade tråd här med anledning av detta.
Jag kan förstå att jag oroar mig mer är vet. pga av diarren började vid 1 år ålder och han idag är 170 kraftigt/välmusklad och i övrigt inte har haft några problem.

Men det är jobbigt, oroande och många funderingar går till detta.

Enligt kliniken så är han ett klassiskt ex. på en "dammsugare". De menade då att, en häst som min, som äter allt i sin väg, ofta har dessa problem. De föreslog munkorg i hagen.

Jag kämpar vidare och hoppas hoppas hoppas!

En annan teori är att han verkar har en stor innre stress. (Vilket inte syns på utsidan) han är ko-lugn. Men han bajsar inte på annat ställe än i boxen, hagen och i trailern. Aldrig när han rids eller står på gången.

Jag har även hört från Danmark (jag har ju som jag tidigare sagt hunnit läsa mycket och prata med många olika personer) i det här fallet inte en vet. att kastrerade hingstar som fortfarande har mycket hormoner ( vilket min verkar ha då han är mycket intresserad av ston) kan få dessa problem dvs stess. Min häst står på en hingststation med ston hingstar och mycket föl.
Denna teori har jag inte tagit ställning till själv utan lämnar det öppet.

Alla ni som har diarre på era hästar vet hur mycket tid man lägger ner på funderingar.

Senast ändrad av en moderator:

Pratade med en vet. via mail och hon gav en ny teori.
Efter att hört våran historia så kom hon fram till att problemet kunde vara : eftersom problemen endast är under vinterhalvåret - mindre att äta + fler timmar i boxen , så beror nog problemet på stress .
Stökigt i boxen beror nog på att han är boxvandrare -han trivs inte lång tid inne i boxen utan att ha ngt att göra , maten räker inte lång tid , leksakerna leks med varje natt ,men sedan blir han uttråkad och börjar vandra . Vilket leder till en stress .
I första han tyckte hon att vi skulle försöka byta box ( kunde hjälpa ibland )
Eftersom det inte går att ha honom ute fler timmar pga att han inte trivs själv ute då det blir mörkt och rådjuren börjar springa i hagarna .( skulle bara öka på stressen)
Han är ute mellan 05-17 .

Hur är era hästar i boxen????????????
Våran vandrar även då vi är i stallet .
Vad tror ni om teorin ang. boxvandringen ?
Kan det kanske vara lösningen på problemet ?
Hon påpekade att det inte behövde vara det som var orsaken ,men att det kunde .

Jag svarar er båda ang mina.
Min ena unghäst då som är halvblodsvalack på 3 år i år. Han fick detta också som 1 åring. Men jag förstår ju lite varför. Det var ju att han från 3 månaders ålder fick stå själv i egen box nattetid. Eftersom stoet var så tjurigt. Han sprang ut så fort han kom in till henne box. Hon hotade med att sparka honom om han så bara smakade på henne hösilage. Så han valde att gå in själv i boxen bredvid. Då fick han väl antagligen lite stressmage. Han bajsar överallt i boxen. Är nog lite av en vandrare nattetid. Så fort han blir lite nervös så bajsar han.
Min fjording däremot som är 12 år i år som jag har haft sedan hon var 3 år är jag helt novis om varför hon har detta. Det började för 3 vintrar sedan när hon stod ute i logen som är kallstall. Nästan lika kallt där som ute alltså. Hon drack ju då isvatten i hinkarna. Det var isvattnet som jag trodde att hon inte tålde. Jag flyttade då in henne till stallet till nästa vinter. Kunde inte ta in henne just då eftersom det var fullt i stallet. Hon är ingen boxvandrare. Bajsar på samma ställe i boxen och är alltid lugn. Kan stå själv både i stall och hage. Stressar inte upp sig nämnvärt. Är matglad visserligen äter ju allt som hon får.
Båda har ju fått hela vintern bra hö som är lagom i värdena. Dom andra åren har dom ju fått hösilage. Jag trodde ju att det var hösilaget som var boven i dramat men det kan det ju inte vara eftersom dom ändå är lösa i magen denna vinter. Dom får halm ute. Ljummet vatten 2-3 ggr per dag ute. Utevistelse från 8.30-19.30 ca.
Våra var nästan bra i höstas men när vi avmaskade så kom diarrén. Dom tål tydligen inte avmaskningen. Men det finns ju örter som kan ta bort dom flesta maskar har jag hört. Man får ju ta träckprov helst innan och efter för att se skillnaden. Mask har ju hästar jämt oavsett om man avmaskar eller inte.
Ja, det är verligen skitsvårt detta.
Nu har vi ju fått vildsvin här också så en av mina andra hästar är livrädd att ridas ut. Så hade det kommit denna vinter så hade jag trott att det var stressrelaterat men det kan inte var så. Jag är noga med tiderna för hästarnas skull. Det är inget som är konstigt med hästarna annars.

Svarar mig själv.
I dag är tredje dagen utan att vi behöver tvätta någon av mina två hästar. Dom sa ju när jag köpte örterna att det skulle ta ca 2 veckor innan det skulle börja hjälpa. I fredags var det 2 v. Hoppas verkligen att det håller i sig nu. Håll tummarna!

He, he i dag är det fjärde dagen utan att behöva tvätta någon av dom. Hur går det för er?

Vad jätteskönt för dig! :) Jag hoppas på att dom där örterna funkar på dina hästar, för då ska jag absolut prova dom på min till hösten. Borde ju fungera lika bra som förebyggande. Jag fortsätter följa tråden och se hur det går och håller självklart tummarna!

xerox skrev:
Denna vet. ville att jag provade Pronutrin och om detta inte hjälper blir det Kortison. Kortisonet finns med som nästa utväg.

Okej. Men jag tycker attd et är konstigt att dom inte velat PRÖVA kortison tidigare och inte heller magsårsmedicin.

Min kompis häst fick kortisonet utan att ens varit undersökt på klinik. Efter att de prövat med uteslutningsmetoder och olika traditionella preparat (Mag o Tarm, nyponsoppa osv) så tycket vet. att nu provar vi med kortison - och vips blev hästen bra!

Och vad gäller magårsmedicin - min egen fick det utan någon djupare undersökning (ingen gastroskopi) när hon låg inne på klinik efter en förstoppning. Veterinären sa att hon märkt att hästen gnisslar tänder och misstänkte magsår/katarr - hon satte in behandling med Nexium (magsårs/katarrmedicin som används på människor också) och vips blev hästen bra bara efter knappt 2 dygn.
(hästens förstoppning hade löst sig för länge sen men när hon inte ville börja äta ordentligt trots det så tyckte vet. att det måste vara nåt annat fel - och därmed tittade lite närmare på henne...)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 663
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka