Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag har ingen lust att sitta här och diskutera om våra två "vänner". Eftersom du bara har hört deras version. Du känner ju inte ens mig. Du har ju ingen aning om vad som verkligen är rätt eller fel i sammanhanget. Därför tycker jag inte att du ska sitta och skriva hur jag är som person.

Ska ta hit veterinär nästa vecka igen. Ska nog prata med honom om kortioson iaf. För i dag var unghästen lös i magen. Fjordingen bättre. Dom verkar turas om att bli dåliga.

gejsa skrev:
Jag har ingen lust att sitta här och diskutera om våra två "vänner". Eftersom du bara har hört deras version. Du känner ju inte ens mig. Du har ju ingen aning om vad som verkligen är rätt eller fel i sammanhanget. Därför tycker jag inte att du ska sitta och skriva hur jag är som person.

Du tar verkligen illa upp av att bli kallad envis... trodde inte att du skulle ta så illa upp. Det var ju inte illa menat.
Jag har inte beskrivit dig som person, jag skrev ju för sjutton bara att "jag hört att du är envis". Varför tar du så illa vid dig av det? :confused:

Jag ger fortfarande microbalans + lite fil. Det fungerar OK , men han behöver 1mått morgon/kväll av microbalansen ,direkt jag minskar microbalansen så ser man att han blir lösare .
Så det blir nog att köpa en burk till ( hoppas dom har kvar) .
Då kan man börja fundera vad microbalansen innehåller och varför den inte går ihop med mineraler???????????????????

Undrar om det är farligt att ge microbalans varje dag hela vintern? Någon som vet? Om man tex förstör balansen i tarmarna om dom alltid får det.

Inga som skriver mer här nu eller?
Nästa onsdag kommer veterinären för olika saker. Vi ska ta upp detta med kortisonet. Får se vad han säger.
Dom är sisådär på morgonen. Har varit blött men halvtorkat igen. Ibland tvätt och ibland räcker det med att borsta bort det som torkat.

Ja, jag hoppas också att han klarar sig utan det så småningom. Man får väl se, men förmodligen inte eftersom stallet ska skaffa kraftigare hösilage :/

gejsa skrev:
Undrar om det är farligt att ge microbalans varje dag hela vintern? Någon som vet? Om man tex förstör balansen i tarmarna om dom alltid får det.

Det undrar jag också!

Du kan ju även höra med din vet om han känner till Pronutrin. Jag använder det nu och har haft 3 dagar utan diarre. Inte tillräckligt lång tid för att veta om det är det som hjälper men i alla fall.

Det är bara vet som säljer det.

Cissi

gejsa skrev:

Hej
Skrev i denna tråd för länge sen. Jag tror inte att det gör något att man ger microbalans i all evighet. När jag pratade med vet ang mitt problem sa hon att om jag hittar något som funkar så skulle jag köra det hela livet.

En annan sak, mitt magproblem verkar vara helt löst nu (peppar peppar). Jag pratade med min hästs förra ägare om detta och hon berättade att han hade varit så här (blötfisig) tidigare när en tjej kommit vid lunchtid och ridit under en period. Det visade sig att den andra hästen i hagen hade nästan ätit upp allt lunch-hö när han kom tillbaka så han fick då i sig för lite grovfoder.
När magen står tom länge och magsyran inte har något att jobba med fräter den på tarmarna och därför blötfisarna.

Min häst går tillsammans med en häst som bantas och de får därför inte så mkt hösilage i hagen (ca 2 kg morgon och 2 kg lunch var). Jag trodde att det räckte i och med att han får mkt på natten istället men magen står nog tom för länge för att min häst ska må bra av det.

Jag har haft honom utlånad i 2 veckor som fölsällskap och under tiden har han fått både hö och halm så han storknar men ingen microbalans eller magmedel över huvudtaget och han har varit helt bra. Nu har det gått 3 veckor sedan detta och vi har löst det så att de får en proppad sopsäck halm varje dag i hagen samt den vanliga givan av hö.

Så kort sagt kanske ni har samma problem med era hästar som jag har och då räcker det med lite extra grovfoder (hö el halm) istället för alla dyra pulver och mirakelmedel. Jag bannar mig själv att jag inte kom på detta direkt så hade jag sluppit svampa rumpa till förbannelse.

Pratade med tillverkarna av microbalansen , man kan ge det hur länge som helst , ska ej vara skadligt . Alla produkter som endast kan ges under begränsad tid ska ha tydlig inf.på förpakningen.
Så kostnaden för att hålla en häst fin i magen verkar hamna mellan 300-500 kr/mån.
Och eftersom våran pålle blir helt fin med microbalansen så är det ju inte speciellt dyrt , man slipper tvätta och sparar mycket tid att fundera , men fortfarande så vill man ju veta varför magen är kass.
Har Fått reda på att han alltid har gått på fri tillgång + att han kommer från södra Norge , så sommaren och gräset är ju mycket längre där än här uppe i Luleå.
Så samtidigt får man funderingen :är det jag och Norrbotten som förstört hans mage ?.Och eftersom vi har relativt bra hövärden ,så har ju inte han fått mer än 7 kg hö/dag
Kanske borde man försöka få tag i ett sämre hö så man kan ge mer mängd .

Har dina hästar gått på fri tillgång ngn gång?

Kan du inte prova halm som komplement om du inte vill öka högivan då? Jag tycker det definitivt är värt att prova då detta är bra mkt billigare än microbalans.
Min häst åt upp en burk microbalans på 3 veckor så det blir ju en del pengar i längden.

xerox skrev:
Du kan ju även höra med din vet om han känner till Pronutrin. Jag använder det nu och har haft 3 dagar utan diarre. Inte tillräckligt lång tid för att veta om det är det som hjälper men i alla fall.

Det är bara vet som säljer det.

Cissi

Min vet säljer inga medel. Han skriver ut recept isf. Känner igen detta men jag prövade något som heter protexin tror jag. En liten hög burk vet inte om det var ½ eller 1 kg i. Kostade ca 450 kr. Kan det vara samma? Det fungerade inte iaf. Men det räckte inte så länge heller kanske hade hjälpt om dom fick det på längre sikt.

Denna vinter har jag ökat både hö och halm. Dom har inte fått halm ute någon vinter förut. Det har dom nu. Får även ljummet vatten 2-3 ggr per dag ute. Så det är inte det felet heller.

Ok! Fungerar inte örterna så tar jag och köper microbalans. Eller om vet vill ge kortison som milly här berättade om. Han ska ju komma nästa onsdag så...
Nej, dom har aldrig fått fri tillgång. Men skulle vilja ge det om det kan fungera någon vinter.

Protexin och Pronutrin är inte samma produkt. Men de kanske fungerar på liknande sätt, vad vet jag. Har läst att Pronutrin är en produkt man ger när man misstänker eller vet att hästen har magsår. Vet inte om man ger Protexin i samma syfte.

Ok! Då kanske det var det som är så himla dyrt då. Vad kostar Pronutrin? Någon som vet?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 663
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka