Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

gejsa skrev:
He, he i dag är det fjärde dagen utan att behöva tvätta någon av dom. Hur går det för er?

När du skriver "utan att behöva tvätta" - menar du då att de är MINDRE lösa i magen eller menar du att dom är nu BRA i magen?

Lånar en knapp.

Har ju också haft problem sen jag började med årets hösilage.
Vattniga pruttar, vatten innan bajset kommer.
Vissa högar bra, andra dåliga. Började med att ge fifty-fifty hö-hölsilage,blev lite bättre men inte helt, skar ner på betfor, gav inga morötter, avsa mig gran ihagen etc etc.
Varit bra till och från men aldrig helt bra.
Senaste 2 veckorna har jag gett mag-tarm och sista dagarna äppelcidervinäger. Min vet sa att om man gav mag-tarm så får man inte ge upp, det tar minst 2 veckor, med full dos, innan det verkar. Grovtarmsstörningar tar tid att rätta till. Tänkte ge upp efter 3-4 dagar för det blev ingen förbättring, men fick rådet att fortsätta, och nu så har jag inte tvättat rumpan på 3 dagar.:bow: Jag hoppas att det håller i sig.:bump:
Microbalans var ingen ide att ge för den innehåller inga jästsvampar och det måste man ha för att rätta till detta problem.

Konstigt ang. mikrobalansen , har först gett mag/tarm och ger nu mikrobalans . Han är helt fin med mikrobalansen 1 mått morgon/kväll ( drar jag ner till 1/2 mått så blir han fisig igen)

Magsårsmedicin fick ju min islänning när han låg inne på Strömsholm förra våren. Han fick så stark medecin där att han blev dålig. Åt dåligt med mat också. Det fick jag fortsätta med hemma i över 2 v. Inte bara 2 dygn. Konstigt att dom ger olika magsårmedicin till hästarna. Kommer inte ihåg vad det hette. Men dyrt var det iaf.

milly skrev:
När du skriver "utan att behöva tvätta" - menar du då att de är MINDRE lösa i magen eller menar du att dom är nu BRA i magen?

Jag törs inte kalla min hästar bra i magen på flera veckor. Men just nu är ingen lös iaf. Unghästen är fläckig där bak men han ligger ju på sin avföring. Inte så roligt med en skäck som mest är vit.:(
Fjordingen är inte ett dugg blöt. När båda bajsar blir det inte ens blött efteråt som det blev förut. Dom är nog på väg att bli bra iaf.:)

Mina hästar fick mag-tarm balans i flera månder. Dom blev inte bättre. Så fort jag gick ner i dosen eller slutade så blev dom ännu mer lösa. Nej, jag börjar tro på dessa örter faktist.

gejsa skrev:
Magsårsmedicin fick ju min islänning när han låg inne på Strömsholm förra våren. Han fick så stark medecin där att han blev dålig. Åt dåligt med mat också. Det fick jag fortsätta med hemma i över 2 v. Inte bara 2 dygn. Konstigt att dom ger olika magsårmedicin till hästarna. Kommer inte ihåg vad det hette. Men dyrt var det iaf.

Det har ju gått framåt och ändrats säkerligen sen min häst låg inen på kliniken... det var hösten 2001.
Har t ex hört att det kommit särskild magsårsmedicin till hästar numera...

HEJ
Jag har inte hängt med i denna tråd. Har nyss börjat att läsa här.
Min häst har varit lös i magen i snart 6 månader. Vetr. har tagit prover och inte hittat något. Då jag bestämde mig för att byta hö. har nu analuyserat bra hö och han är bra i magen sedan 2 månader.
Innan det hade jag nog provat allt.

Jag bytte från hö till hö.
Det ena gamla var inte analyserat men " fint grönt och luktade gott"
Det andra är analyserat och bra men med mkt enegi i.

Men för höga värden i höet säger dom som vet kan hästar blir dåliga av. Dom som är känsliga vill säga. Men det ska då vara jättehöga värden i. Dom som jag köpte örterna av frågade t o m mina värden i höet.

Jag är lite nyfiken på de där örterna du ger. Ska man bara ge det som en kur tills hästen är bra eller kan man använda dem som underhållsdosering också?

Kul för dig att du kanske äntligen har hittat något som hjälper dina hästar!!!

Man ska tydligen ge det som en dos bara. Hon sa ca 1½-2 månader. I går kväll hade fjordingen var lite lös så jag tvättade av henne. Det hade runnit lite efter benet.
Unghästen hade varit lite lös på natten i natt. Men det var torkat.
Så ingen tvätt i morse iaf. Det blir 6:e dagen.

Idag har väl vet. varit ute hos dig?! Blev det nån diskussion om kortison? Vad sa han?

Ha, ha! Du ska inte ha så bråttom. Det är i morgon han kommer. Onsdag skrev jag. Men jag ska prata med honom. Är S häst bra än? Det är en nordsvensk va?

En allmän fråga!

Är någon mer än jag som har reagerat på att det inte är någon diarre när det är minusgrader ute.

Så fungerar min häst. När det är minusgrader försvinner diarren. Är det blött och lerigt är det värre. När sommaren kommer med bete är det bra igen.

Jag har ju under 4 år hunnit se ett mönster.
Kan det vara så att känsliga hästar har svårare med bakterier i marken. Hösten som har varit var ju varm. Jag har hört så många hästar som just i år haft problem (hästar som normalt inte har problem). De flesta beskriver liknade symptom. Avföring som är normal till något lös. Mellan avföringar så rinner det vätska.

Vårt klimat har ju ändrats en del de sista åren. Längre blötare höstar och inte så mycket Långa kalla vinterperioder.

Jag har haft över en vecka utan diarre. Är det Pronutrinet eller är det för att vi har minusgrader för tillfället? Det återstår att se.

Jag kastar ut mina funderingar.

Jag har samma teori, för så fort det börjar töa ute och min pålle kommer åt att gå och rota i det lilla som ev växer så blir han sämre. Misstänker att han får i sig en massa bakterier och jord.

Jag berättade om mina misstankar för min veterinär och han menade på att det verkligen kunde vara så. När det är kallt, snö och minusgrader kan hästarna inte "dammsuga" marken på samma sätt som när det börjar töa. Han trodde dessutom att mag problemet skulle försvinna när det börjar växa rejält i marken och hästarna får något riktigt att beta av.
För att motverka problemet innan gräset börjar växa på riktigt tyckte han att man kunde ge t.ex. loppfrön. Jag gör det redan men kanske man ska öka på dosen när det blir tö ute.

Fråga till ankic,

ger du din häst normal mängd kraftfoder nu eller äter han bara hö och fil?
Jag funderar på att ge min lite fil igen, han har varit bra ett tag, men är tyvärr lite sämre igen. Vill helst inte ta bort kraftfodret för jag behöver blanda filen i det annars äter han det inte och han får bara lite kornkross och betfor.

Det sägs ju att man ska ta bort kraftfodret om hästen är dålig i magen, hur har du gjort till din häst?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 661
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka