Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Idag såg allt bra ut trots att han började äta hö igår. Inget tvättande.

Tänkte bara säga att för min häst så har Microbalans funkat mycket bra. Hoppas att det fungerar på din kuse också.

Ge inte upp med örterna. Hade en vän som gav sin häst örter 1 mån och då gick det upp och ner hela tiden med Diarren. Dock så stabiliserades det under månad 2 och har varit bra sedan dess.
Tänk på att problem som har varit långvariga tar tid att fixa.
Får man fråga vad det var för örter ??
Orkar inte kolla denna långa tråden om du kanske har skrivit det redan.

Hoppas att mikrobalansen fungerar för dig .
Måste säga att för oss fungerar det helt, nu går han ute i den stora skogshagen , äter både gran och andra växter men framför allt så blir det hösilage till lunch . Inga täcken på att magen skulle vara i obalans .
Så jag kommer att fortsätta med mikrobalansen fram till gräset kommer .
Var lite orolig både men silaget och vattnet , men han kommer direkt då jag kommer ut med vatten och dricker.
Självklart så tar jag honom till egen hage om den inte skulle fungera .

gejsa skrev:
Hur går det för er andra?
Min pålle är bra i magen, han får 2 dl foderjäst per dag och det verkar hålla magen i form. Har dock inte vågat sluta med loppfröna helt heller, han får 1,5 dl per dag. Inget rinn på flera veckor och inte så mycket pruttande. Känns jättebra.

Loppfrön och foderjäst kommer jag att fortsätta med ända fram till det blir ordentligt bete ute. Misstänker att pållen kommer att dammsuga marken när all snön försvinner och då är risken stor att han blir dålig igen.

En gång känslig mage - alltid känslig mage. Vad tror ni?

Tror nog att det är så , för oss är det ju 3:e vintern med samma problem.
Fördelen nu är ju att man hittat ngt som hjälper ( inför nästa vinter).Kommer nog att börja med mikrobalansen direkt nästa höst .
Men det lustiga är att våran klarar av "allt" medans han får mikrobalansen . Trodde aldrig att det skulle gå att släppa honom till skogshagen då det endast serveras hösilage där , men men än har det bara gått 4 dagar.
Så det kanske inte spelar ngn roll vilket hö han äter ,det är ngt annat som är boven i det hela

Svarar mig själv till er alla.
I morse fick jag tvätta både unghästen och fjordingen. Så jag är glad att jag har börjat med microbalansen i går kväll. Jag blir så trött av att hålla på med två hästar. Äckligt är det ju också. Handdukarna blir så äckliga att dom inte går att tvätta. Hästarna är blöta ute när det är minusgrader ute. Inte alls roligt.
Jag vet att det kanske var dumt att ge upp. Men på lite över 3 veckor borde man se någon skillnad. Det var ju först bra med unghästen medans fjordingen var fortsatt dålig. Efter ca 10 dagar blev fjordingen bättre och unghästen sämre. Jag behövde visserligen inte tvätta dom men dom var ju ändå rinniga i baken nattetid. Fast det torkat så man kunde borsta bort det. Men för ca 2 dygn fick dom diarre båda två igen. Så pass att jag måste tvätta dom flera ggr per dag iaf fjordingen. Unghästen är konstigt nog bra dagtid.
Jag hämtade aldrig ut kortisonet. Han skrev ut recept men dom fick ta bort det. Hade annat också på samma recept. Vad han mindes så var det ett halvblod som hade fått fång av detta. Så jag törs inte pröva när jag har en fjording som verkligen är fångbenägen (ponny alltså).
Om microbalansen fungerar så kör jag med det till våren. Börjar med det så fort dom visar tendens till att bli blöta nästa vinter. Tar träckprov och har köpt örter som ska avmaska.
Var till en hästaffär hon berättade att deras shettis blev akut sjuk för 3 v sedan. Låg i hagen dom trodde att det var kolik igen. Hade visst haft det nyligen. Dom åkte till Strömsholm. Fick ligga där i en vecka. Dom tog en massa prover. Dom såg att han hade kronisk inflammation i tarmen tror jag hon sa. Att han hade fått det efter en släng kolik. Det var därför som jag frågade er om någon av era hästar har haft kolik starx innan dom blev lösa i magen. För den här hästen var jättelös i magen enl henne. Nu ska den lilla shettisen gå på microbalans och lite kortison hela livet. Jag sa kortison som är så starkt. Men hon sa att det var så lite han fick och att det inte fanns något annat att göra. Så det kan ju vara något sådant våra hästar har som aldrig blir bra. En tanke bara.
Kanske inte alls spelar någon roll som anic skriver om dom får hösilage eller torrt hö om det är kronisk inflammation.

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Kan bara tala om att jag i dag har varit och köpt microbalans för första gången. I går kväll blev min fjording lös i magen. Jag tvättade henne på kvällen. I morse och på lunchen och jag tror nog att jag får göra det i kväll igen. Så nu har jag gett upp. Jag fortsätter att ge dom örterna. Har en påse kvar. Men börjar också med microbalansen i kväll. Jag har ringt dom som sålde örterna i fredags och bett dom ringa upp mig. Tänkte diskutera vad jag skulle göra. Har även ringt i dag (måndag) flera ggr men det är bara telefonsvarare på. Så jag ger upp.
En fråga till er med dåliga magar.
Har dom haft kolik strax innan dom blev sjuka?
Märkligt att du skriver >>> att du köpt microbalans för första gången. Tidigare har du skrivigt >>> Tog sista från burken av Microbalansen på morgonen , tänkte att nu ska jag bara köra med fil .
Nu när jag for och tankade så åkte jag ändå och köpte en ny burk , varför "fegar" jag ur ? Är så rädd...

Docka-93 skrev:
Märkligt att du skriver >>> att du köpt microbalans för första gången. Tidigare har du skrivigt >>> Tog sista från burken av Microbalansen på morgonen , tänkte att nu ska jag bara köra med fil .
Nu när jag for och tankade så åkte jag ändå och köpte en ny burk , varför "fegar" jag ur ? Är så rädd...

Vad håller du på med för anklagelser då? Läs först och skriv sedan. Tack!

Jag har läst en hel del av alla inlägg om lös mage, min häst har samma problem och har haft en längre tid, nu värre än vanligt, det bara rinner. Jag har testat Foderjäst, Fiberplex, tagit bort mineraler, tagit bort och lagt till kraftfoder. Nu återstår att test A-fil och Microbalans. Hur mycket A-fil börjar Ni med för att sedan öka till?
Orolig!

Om jag var du så skulle jag först prova att ge mikrobalans + ev. fil
Tänker du bara ge fil så ge 1/2 liter den första veckan iallafall.Sedan kan du minska ner .
Jag ger ca 3 dl/dag och har gett det länge nu ,men jag tror att det är mikrobalansen som håller magen i styr .

Gör som ankic skrev, köp Microbalans och prova det först. Det verkar ju ha fungerat jättebra på hennes häst och även för andra i den här tråden. Om min pålle blir riktigt dålig igen tänker jag definitivt testa det först av allt.

Jag har bara gett min pålle fil hela tiden (Verum hälsofil) och det fungerade för honom. Det var svårt att få honom att äta det, men till slut lyckades jag. Ger honom lite nu igen eftersom jag ska byta foder, ca 2-3 dl per dag.
Tyvärr fungerade det inte lika bra med A-fil, varför vet jag inte.

Hur lång tid tog det innan microbalansen började att fungera för era hästar? I dag var unghästen värre än någonsin. Fick tvätta honom rejält. Tur att det inte var så kallt ute i dag. Ger ett halvt mått morgon och ett halvt mått kväll. Ska jag ge mer tror ni? Samma med fjordingen. Men hon var lite bättre. Var på ena sidan bara i dag men tvättade bort det iaf.

Ge ett mått morgon / ett mått kväll till varje .
Som jag skrev tidigare så räcker inte ett halvt , våran blir fisig på en gång jag försökt minska . Hörde att man kan ge 1 1/2 första dagarna och sedan minska till 1.
Det tod ca 2-3 dagar innan magen blev helt bra , med 1mått morgon/kväll.

Ok! Jag läste ett halvt mått vid känslig mage så jag trodde att dom bara skulle ha det först. Men jag ökar fr o m idag då. Tack!

Hej Tack för svar!
Nu har jag varit och inhandlat Microbalans - tycker Ni att jag skall börja med att ge 1 mått morgon och kväll? Trots att det står 1/2 mått?

gejsa skrev:
Hur lång tid tog det innan microbalansen började att fungera för era hästar? I dag var unghästen värre än någonsin. Fick tvätta honom rejält. Tur att det inte var så kallt ute i dag. Ger ett halvt mått morgon och ett halvt mått kväll. Ska jag ge mer tror ni? Samma med fjordingen. Men hon var lite bättre. Var på ena sidan bara i dag men tvättade bort det iaf.

När jag körde Microbalans gav jag dubbel dos dvs 4 mått om dagen när han var risig och när han blev bättre sänkte jag till 2 igen.

Ja, eftersom jag började med ett halvt mått så ökar jag nog bara till ett mått och kollar av hur dom blir.

Nu har det gått en månad sen avmaskningen mot bandmask.

Han är helt bra i magen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tog bort all mat utom grovfoder och sedan har han succesivt fått krafft igen. Han får även morötter och melass och inte lös av det heller.

Så har ni inte maskat mot bandmask så är det väl värt ett försök....

Han blev sämre först efter maskningen så man får ge det någon vecka eller ett par.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 657
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka