Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Hej! Märks det ngn skillnad nu ? Tänkte att det nu har gått ngn dag.
Vi har + grader här ,så mycket har tinat fram .Kan tänka att det inte är alltför bra för våra hästars mage ( gamalt hö mm)
Våran har börjat rymma ut ur hagen nu , det gör han varje vår .Vårkänslor?
Hur vi än spikar ,lagar ,sätter kedjor för grinden mm så lyckas han på ngt sätt .
Han rymmer inte långt ,utan stannar vid första höpåse.
På morgonen var han lite fisig ,men torr och högarna fina .

Hej! Jo då, jag märker skillnad på båda hästarna. Har inte behövt tvätta någon av dom på 2 dagar. Det är lite blötare på unghästen bak men torkat på morgonen. Fjordingen hade knappt inget i morse. Jag ger ett mått morgon och kväll nu. Fungerar det bra så kör jag så jämt vintertid. Det kostar ju lite grand men det gör ju örter och allt annat också. Tycker inte att det är någon idé att åka till Strömsholm när man läser om alla här som har åkt dit och dom inget kan göra iaf. Säljer jag någon häst så får dom veta vad som behövs göras för att må bra vintertid.
Ang hö resp hösilage. Undrar då förstås om dom inte kan äta hösilage nästa vinter eftersom dom inte blev bra av torrt hö. Det är billigare för mig och smidigare.

Börjar själv tro att det med höet inte spelar ngn roll . Man tror ju att det är hösilaget så då byter man till torrhö .
Men våran har ju inte blivit bättre av höbyte utan av mikrobalansen .
Däremot förstår jag ju att våran varit lite fisig efter allt hösilage han ätit under sina rymlingar. Men det blir ju självklart att magen reagerar på nytt "foder" i stora mängder .Han kör ju inte med någon inväning av hösilage utan vräker i sig Ha ha

Ha, ha nej det är nog svårt för hästarna att låta bli att äta mycket när det står en massa hösilage och bara glor rakt framför dom.
Ja, fisig är ju min fjording än iaf. Men unghästen tycker jag inte har gått och fisit något överhuvudtaget utan det är mest bara blött som har kommit då. Men luft har ju fjordingen men det beror kanske på att hon äter så mycket och fort.

Hej
Ingen skillnad ännu på min häst, hon är så kladdig. Hoppas jag ser någon skillnad i morgon. Håller tummarna!

Ja, så fort går det inte. Ger du ett mått morgon och ett mått kväll? Räkna med ca 3 dagar så ser du skillanden då.

Jag har givit två mått kväll och ett mått morgon. Funderar också på att ta bort mineralerna helt....

Enligt tillverkarna till mikrobalansen så ska mineralerna plockas bort när du börjar med mikrobalansen .
Vi provade sätta in mineralerna efter några veckor men hästen blev "fisig" på en gång.
Vad jag förstod så går inte mikrobalansen ihop med mineraler.

Jag har inte läst det men när jag var på Gra**gården så ringde de upp tillverkarna så jag fick prata med dem ( för att få råd) det var innan jag köpte första burken med mikrobalans.
<men jag förstod inte riktigt varför man inte skulle kombinera mineralerna med mikrobalansen . Bara att man skulle plocka bort mineralerna då man började med balansen.:confused:

Men när kunde man börja med mineralerna då? Jag har ju knappt fått ge mineraler denna vinter till mina två hästar. Börjar bli lite orolig för dom.

Vad jag förstod så skulle man inte ge mineraler så länge man ger mikrobalansen, men är inte 100 på det.

Oj då! Måste nog ringa dit och fråga vad dom menar. Är det så att mina hästar kommer att må bra av detta och måste ha det jämt vintertid så måste jag ju kunna ge mineraler. Det är ju jätteviktigt.

Jag använde Fyrantel när jag avmaskade honom. Baminth går lika bra samma verksamma beståndsdel men någon krona dyrare.
Dubbel dos går åt :D

Tack för svaret. Trodde kanske att du använt något av de receptbelagda preparaten mot bandmask. Skulle vilja veta hur det fungerat nämligen, men jag vet ingen som provat det.

Fortfarande ingen skillnad, trots mikrobalansen - tycker Ni jag skall ge fil också - eller avvakta lite till??

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 657
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka