Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Hur mycket ger du av mikrobalansen? Vad ger du för foder?
Tycker nog att du kan ge 2 mått morgon/kväll några dagar och sedan minska till 1.
Ang. fil är lite svårt att veta , vi började ge fil i samma veva som mikrobalansen ,så visst kan det ha varit det som hjälpte till.
Ge några dl fil - A-fil , hälsofil ,eller Icas fil med bakteriekultur ( det sista ger vi)
Det är inte skadligt ialla fall.

Ingen skillnad för mig heller knappt. Får tvätta fjordingen varje morgon. Man hör hur hon fiser så droppar det blött ner. Unghästen lite, lite bättre. Ska nog öka till två mått jag också ett par dagar.

det är svårt att få reda på saker om hästar som man inte haft från ung det luras friskt låna alltid hem hästen minst 3 mån folk har tydligen inget hjärta och sådana som jag blir lidande för jag har ett för djuren mvh

Ha, ha ja jag har haft fjordhästen sedan hon var 3 år nu är hon 12 år. Unghästen som jag skriver om är 3 år och han är född hos mig.

Fy vad tråkigt! Dom verkar ju bli sämre av mikrobalansen. I dag fick jag tvätta båda två. Dom fick dubbel dos från i går kväll.

"kl"
Nu ger jag min bara Dynavena 100 och Mash. Det verkar som det fumgerar visst hon är lite bajsfläckig på morgonen men det är oftast torrt. Ingen vätska vid fisar eller avföring. Förut kom det ju vattenkaskader både före och efter men det är borta men högarna är fortfarande lite blöta. Så det verkar som det ska vara bra nu. Men det är ju ingen ide att tro på det för mycket för då kommer det väl ett ordentiligt bakslag./molle

ankic,
är din hästs högar mörkare i färgen nu när han är bra? Jag tycker nämligen att min pålles högar har blivit ljusare igen och lite lösare i konsistensen den sista tiden. Har inte gett fil på ett tag, men har precis börjat ge lite igen pga foderbyte.

Jag ger min häst nu tre mått per dag, morgon/middag/kväll. Hon fiser så det rinner och avföringen är ljus, hon får endast Fibergi låg, Betfor och hösilage. Tyckte hon blev lite bättre, men blev sämre igen, har ännu inte givit henne någon fil - ville vänta och se om Mikrobalansen gjorde nytta först....

Alla ni som regelbundet läser i den här tråden

är det någon som vet om det finns några risker med att ta bajs från en annan häst och ge till sin egen???? Är det någon som har provat??? Hur får man i pållen det??? Har hört att man kan blanda bajset med vatten och sedan sila vattnet och använda som vattnet att svälla betforen med, det låter riktigt äckligt :eek: men fungerar det så fine by me!

Min pålle är sämre i magen nu igen och jag börjar bli lätt desperat! Det rinner inte men högarna är lösa och faller i sär, han pruttar också en hel del. Det kanske inte verkar så farligt, men jag vill få rätt på det här nu. Verkar inte som att filen fungerar denna gången, tyvärr, han blev ju snabbt bra med det förra gången.

Detta är det absolut sista jag funderar på att prova annars så får jag åka iväg med honom till kliniken för undersökning. Problemet är att han inte visar några teckan på att må dåligt. Han ser superfin ut, fin i hullet, nästan lite för rund om magen ;) , glansig och fin i pälsen och på bra humör!!! Är det jag som är FÖR rädd om honom och oroar mig för mycket????

Du gör helt rätt, prova en sak i taget så att du kan se om det hjälper. Hur många dagar har hon fått microbalans nu? Man måste ju tyvärr hålla på ett tag innan man ser resultat på vissa hästar, andra blir bättre bara på några dagar.
Har du funderat på att byta ut hösilaget mot vanligt hö? Det var det första min veterinär frågade mig när jag sa att min häst var lös i magen, om han fick hösilage alltså. Han menar att det är många hästar som får problem med lös mage av hösilage. Min får inte hösilage, har aldrig fått det, utan han har alltid fått vanligt hö av fin kvalitet.

Började i går att ge potatismjöl 1 dl per dag. Såg i tidingen Hästfocus att en gubbe gav det till sina hästar med diarré. I 2 veckor skulle dom få det. Det suger upp och avgiftar ev gift i tarmen. Har ju sett i vissa magmedel att det är potatisflingor eller något i det så farligt kan det ju inte vara iaf. I dag behövde jag inte tvätta någon. Men det hade runnit över natten men redan torkat. Det kan vara värt att pröva. Men jag ger microbalans också dubbel dos.

Min häst hade problem ett tag med lös imagen och för mycket protein. Jag gav henne halm uppblandat med höt och vetekli och kruska kli. Det hjälpte henne massor och blev snart bra efter bara några dagar.

Jodå, hon har gått på bara hö, hö och ensilage och bara ensilage....
Tror att både hö och ensilage har lite "för" bra värden, det finns ingen färsk analys. Om hon inte blir bättre tänker jag skicka ett träckprov för analys - man kan ju bara inte ge upp - hon är bukig, men för övrigt mer hon bra!

Ibland har jag lite för brått när jag skriver - skall vara -
för övrigt mår hon bra!!!!

Han har mörkare avföring nu när han är OK i magen , så den ljusa färgen tyder nog på att magen är lite ur balans . Så hade ju våran då han var fisig och lös.
Jag lider verkligen med er alla :cry:

Läste ngn stans att man kunde ge mag/tarm som var avsedd för kalvar .
Hur ger du potatismjölet ? ( i fodret eller?)
Har det tinat mycket ute hos er ? Tänkte att dom kanske hittar en massa "gott" att äta som magen inte klarar av.
Vi har hård och frysen mark här ,det är som om det är fel på solen (som inte orkar tina bort snön.)

Det har precis börjat töa lite nere hos oss, men vi har fortfarande hagen full med snö och det är -7 grader på nätterna så jag tror inte att han kan hitta så mycket "gott" ännu som får magen ur balans.

Yannie skrev:
Jodå, hon har gått på bara hö, hö och ensilage och bara ensilage....
Tror att både hö och ensilage har lite "för" bra värden, det finns ingen färsk analys. Om hon inte blir bättre tänker jag skicka ett träckprov för analys - man kan ju bara inte ge upp - hon är bukig, men för övrigt mer hon bra!
Jag har också tänkt ta träckprov men de som kan det där säger ju att man ska vänta tills det blir varmare och börjar växa lite ute så att maskarna hinner vakna. Alltså får man väl avvakta ett tag ytterligare.......

Ingen som vet något om det här med att ge pållen en annan frisk hästs bajs???

Förr så gav man andra hästars ( friska) avföring till hästar som var lösa i magen . Man löste upp avföringen i vatten och gav till den sjuka hästen.
Andra tog avföringen och la in i den sjukas box ( vet ej om det är så ,men en häst som inte är frisk ska tydligen äta avföringen för att få i sig det som fattas - av egen vilja)
Det kan faktiskt stämma , när våran var lös i magen och man red ut så stannade han gärna och luktade på andras högar ( avföring)
Nu gör han det inte , men prova ,det kanske fungerar

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 655
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka