Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Det ska bli intressant och se om potatismjölet fungerar. Jag frågade tidigare i tråden om någon hade erfarenhet av detta. Jag har 8 kg potatisfibrer hemma till häst. Jag har en del info om hur potatisfibret fungerar och hur det ska ges. Det företag som producerar detta har inte själva gjort några vidare studier men tydligen har man använt det på travare med gott resultat. Företaget är inriktat på livsmedelsindustrin. Mitt nästa steg är att prova detta. För tillfället har min häst nu ätit Pronutrin i ca 1 månad och det verkar hjälpa. Om Pronutrinet hjälper så kan det vara slutet på 4 års huvudbry. Men man ska inte ropa hej...

Pronutrin, är det det som man ger till hästar med magsår eller har jag blandat ihop det nu?!

ankic skrev:
Läste ngn stans att man kunde ge mag/tarm som var avsedd för kalvar .
Hur ger du potatismjölet ? ( i fodret eller?)
Har det tinat mycket ute hos er ? Tänkte att dom kanske hittar en massa "gott" att äta som magen inte klarar av.
Vi har hård och frysen mark här ,det är som om det är fel på solen (som inte orkar tina bort snön.)

Ja, man ska ge potatismjölet i maten. I kväll blir det andra dagen som dom får det.
Det har inte tinat upp så mycket. Mest där dom står och äter höet lite grand.

ankic skrev:
Förr så gav man andra hästars ( friska) avföring till hästar som var lösa i magen . Man löste upp avföringen i vatten och gav till den sjuka hästen.
Andra tog avföringen och la in i den sjukas box ( vet ej om det är så ,men en häst som inte är frisk ska tydligen äta avföringen för att få i sig det som fattas - av egen vilja)
Det kan faktiskt stämma , när våran var lös i magen och man red ut så stannade han gärna och luktade på andras högar ( avföring)
Nu gör han det inte , men prova ,det kanske fungerar

Jag tror inte att man ska ge avföring från en annan. Det kan ju vara något annat skit med just den hästen.
Däremot bytte jag hage med min inackordering som också är en fjording. Detta gjorde jag för ca 2 månader sedan för att dom ska kunna byta bajs med varandra. *ler*
Ser att den andra går och äter bajs. Men har knappt sett min göra det. Fast hon är frisk iaf den andra fjordingen.

Ang att ta träckprov. Vänta med att ta träckprov tills du ska avmaska till betet. Då ser du om du överhuvudtaget behöver avmaska. Jag har köpt örter som jag ska avmaska med i stället eftersom dom är så känsliga för avmaskningen.

Det har du nog rätt i , dom får kanske annan skit än det bra i sig .
Vet bara att dom gjorde så förr , men det borde ju gå och läsa om på nätet.

Ja, dom gjorde så förr det vet jag. Men någon skrev ju här att det inte var bra. Men vet man att hästen är riktigt frisk så varför inte. Men det brukar dom oftast sköta själva genom att äta av dennes skit isf om dom går i samma hage.
I dag var båda bättre. Men jag fick svampa av fjordingens sida. Unghästen var mycket bättre.

knapplån

Jag har också en häst med magproblem, har provat en massa kurer som har funkat så där.

Pratade med en veterinär (igen) och hon rekommenderade High fiber cubes från Spillers så jag bestämde mig för att prova. Man kunde se skillnad efter bara någon dag. Nu har han fått det i ca en vecka och det har hjälpt jättemkt. Han är fortfarande lite rinnig och fisig med det är mkt bättre.

Kanske något att prova?

eapige,
vad ligger priset på för High fibre cubes? Hur mycket är det i säcken? Funderar själv på att ge Krafft Rehab som också ska vara skonsamt för magen och passa bra till seniorhästar (min är en sådan) och det skulle vara intressant att jämföra priser.

Jag betalar 110 DKK för 20 kg. Det är inte särkilt dyrt här i danmark, vet inte rigtigt vad den kostar i sverige.

Det var väldigt dåliga värden i detta. Gör man en foderstat så är det inte värt mycket om man tex har låga värden i höet så passar det inte alls. Såg att dom sålde detta ca 6 mil härifrån. Lite långt att åka och köpa det tyvärr.

Sv: Lös i magen del.2

Nefertite blir lätt dålig i magen men hon har faktiskt klarat ett rejält grovfoderbyte (30g smrp/kg foder till 70g smrp/kg foder) utan att bli dålig (lite grann men inga koblajor utan bollar).

Har börjat ge henne Bio-Mos och så äter hon Leisure Mix från Dodson&Horrell.

Sv: Lös i magen del 2!!!! FILMJÖLK

AnnikaH skrev:
Jag har också funderat på att börja ge min pålle mineraler igen medans han fortfarande äter filen. Frågan är om det ställer till magen på min igen, din verkar ju ha reagerat lite.

Vilken sorts mineraler får din?
Klistar in info från Hippson, ang filmjölk.. Se nedan, mvh Linda

Hej!!Du har helt rätt i att vuxna hästar är laktosintolleranta, det vill säga de saknar enzymet laktas som spjälkar mjölksockret laktos. Föls bukspottskörtel bildar dock laktas och laktaset omvandlar laktosen till glukos och galaktos.

Förmågan att bilda laktas avtar hos hästen med åren för att helt ha försvunnit vid fyra års ålder. Hos vuxna hästar passerar laktosen tunntarmen ner till tjocktarmen utan att brytas ner och kan om man utfodrat med stora mängder ställa till problem som till exempel diarré.

Med vänliga hälsningar,
Jessica Ekström
Husdjursagronom och f.d. djurskyddsinspektör.

Är det helt vanligt potatismjöl som Ni ger hästarna ?

Men det är ju min veterinär som har rekommenderat att ge filmjölk till min pålle pga att han var lös i magen!!!! Veterinären är dessutom en verkligt skicklig sådan, har en klinik i Skåne. Jag har fått samma tips av en foderrådgivare också. Vad ska man tro egentligen????

Bevisligen har det ju hjälpt min pålle som faktiskt blev bra i magen av filmjölken. Han får nu igen eftersom jag håller på med ett foderbyte och det verkar fungera bra. Han har inte fått några mängder, som mest 6 dl per dag, nu får han bara 3 dl.

Man menar filmjölk eller andra mjölkprodukter.

Yannie skrev:
Är det helt vanligt potatismjöl som Ni ger hästarna ?

Ja, jag ger 1 dl per dag tillsammans med havre eller något annat som dom kan äta lite av. Verka fungera. Vi får se en vecka kvar.

AnnikaH skrev:
Man menar filmjölk eller andra mjölkprodukter.

Lustigt! För min veterinär rekomenderade ju också fil med levande bakterier i när han hade fått kolik bl a.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 655
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka