Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag har läst att B-vitamin kan ge diarre och min häst blev värre den period som han fick det i fodret. Om det är sant eller inte vet jag inte. Jag sprutar bara min häst med B-vitamin.

Svarar mig själv eftersom det var ett bra tag sedan jag skrev här nu men jag läser regelbundet hur det går för er och era hästar och jag blir lika deprimerad varje gång jag läser att era hästar inte är bra ännu.

Till MIN stora glädje har min häst varit helt bra, då menar jag helt bra med fina högar, inget rinn och inte blötfisande, i ca 1 månad! :)

Ändå har jag märkt nu när snön töat bort och de går och rotar i jorden och vattenpölarna i hagen att det har blivit lite, lite sämre. Man blir ju så himla lyhörd för förändringar när man hållit koll på högar och rumpa under en lång tid :smirk: Jag tror dock att min pålle alltid kommer att vara extra känslig i magen.

Jag lider verkligen med alla er som fortfarande inte har fått någon ordning på hästarnas magar :crazy: Håller tummarna riktigt hårt för att det ordnar sig för alla till slut!

Jag gav honom filmjölk och loppfrön under en period. Misstänker så här i efterhand att han hade fått i sig sand (hade gett grusiga mineraler under halva förra året, kanske var det de som lagt sig i tarmarna?) och att loppfröna hjälpte till att rensa ut detta. Filmjölken tror jag stabiliserade tarmfloran och tillförde goda bakterier, när tarmarna väl var utrensade.

Jag ger lite filmjölk nu igen för jag håller på att introducera ett nytt foder och det ser bra ut. Någon dag har han varit lite lösare, men det tror jag beror på att han dricker ut vattenpölarna i hagen trots att de har fräscht vatten i karet. De där pölarna ser ut att innehålla mängder av bakterier...

Ja, fy sjutton. Såg att min fjording drack av vattnet i hagen fast hinken stod precis bredvid. Men å ena sidan har hon ätit rätt så mycket bajs sista tiden i hagen. Kan vara därför hon är bättre men inte unghästen som vanligt. Får se när jag slutar med potatismjölet hur dom blir då. Har ett par dagar till att ge.

Yannie skrev:
Vad är loppfrö??:confused:

Pshylliumfrön. Tror jag stavade rätt nu. Man ska lägga dom i blöt och ge hästen för att det ska bli segt inne i tarmen och ska ta med sig ev sand som ligger i tarmarna. En del hästar kan ju få diarré av sanden. Eller sandkolik tror jag. Rätta mig om jag har fel.
Jag gav det i en månad till mina båda hästar förra vintern. Såg ingen bättring.

Hej
Nu har jag provat allt och min tös blir inte bättre i magen (fortfarande lös) och blir bukigare och bukigare, så hon ser dräktig ut. Nu har jag skickat in träckprov så får vi se om det kan hjälpa oss - annars så får det bli veterinären........

Min unghäst är också dålig än. Fast jag har börjat så smått att ge honom gräs en liten stund per dag och sedan bara torrt hö. Men bukig är han inte. Han är fin i kroppen. Men tvättas fortfarande varje morgon. Fjordingen är mycket bättre. Kan vara lite kletig någon gång men annars ok. Får också beta lite och bara torrt hö.

Tar sista knappen.

Min har varit lite dålig sedan jag tog hem henne från betet där hon ätit både hö och bete och varit okej i magen.

Hon äter nu bara hösilage (VÄLDIGT torrt men har inte problem med det blöta heller normalt sett) men är ändå inte bra i magen. Har börjat ge några örter samt att hon får mineraler. Men ändå behöver hon tvättas varje dag. Hon skiter bollar men det är "löst efter" och hon är ibland irriterad.

Har köpt hem fyra påsar med probiotika som jag ska försöka lura i henne med start i dag.

Men om inte det hjälper, när är det eg dags att ringa veterinären?

Hon ÄR känslig och har varit det så länge jag känt henne.

En mycket gammal tråd, jag vet. :angel:
Men gjorde en ny i går och fick inte mycket gensvar.
Hur har det gått för era hästar som har haft diarré?

Var till Strömsholm och kom hem i går med min i år 4 åring.
Han hade irritation på grovtarmen. Alltså iflammation i tarmen. Köpte cortison i kväll. Han ska få sin första dos i morgon bitti på 50 tabletter. Sammanlagt blir det 1400 tabletter på 40 dagar. Är livrädd för fång.
Någon som gett cortison och det har gått....???

Ja, min förra häst åt också kortison, en högre dos än din häst ska ha nu. Han fick inte fång, magen var ju lös från början så det kan jag inte säga om. Hästen mådde iaf bättre under kortisonkuren, gick upp i vikt och hade inte en enda smärt-attack under tiden. Positivt var att han åt dem utan att bråka, trots att han kunde vara petig med maten, så de smakar nog rätt neutralt...

Jag håller tummarna för din häst!

Min häst ska ju få cortison för att han har diarré. Inflammation i tarmen. Undrar hur man kan få det eg. Någon som vet? Är det bara mask som gör att det kan bli så eller?
Ja, min gubbe åt upp tillsammans med lite annat gott. Han är också kräsen annars. Vill inte ens ha hårt bröd. Det lämnar han. Varför åt din cortison pga smärta?
Tack för att du håller tummarna. Håll dom hårt. *ler*

Min häst åt kortison pga smärta (kolikattacker fast magen fungerade) och diarré, han var också irriterad och inflammerad i tarmen. Veterinärerna gissade på orsaker som stress, magsår, dålig tillgång på grovfoder i något skede av livet... Det var en fullblodskorsning som tävlats rätt hårt innan jag köpte honom.

Tyvärr visade det sig i vårt fall att det var cancer bakom det hela men det var veterinärerna överens om att är väldigt ovanligt (han var ej skimmel). Jag håller verkligen tummarna för din häst, skönt att han inte heller krånglar med sin medicin. Lycka till!

Ok! Så har inte min häst blivit sjuk. Jag har själv fött upp honom. Vi har regelbundna tider och analyserat hö med foderstater som jag gör till mina hästar. Stress eller magsår hade inte min. Dom tog gastroskopi på förmiddagen. Där ser man om så är fallet. Det enda dom hittade (om inte det är nog suck!) var irritation på tjocktarmen.
Han blev ju 4 år till årskiftet och vi har inte ridit på honom mer än kanske 15 ggr i somras. Så tävlad är han def inte. *ler*

Men dom var tvungna att ultraljuda för att se irritationen på tjocktarmen.

Ja, men det låter ju positivt att han har haft det bra, och veterinärerna sade mig då min valack var sjuk att de flesta med "bara" irritation blir bättre.

Vi hade ju hela rullen med kolik, grad 3 magsår och sedan lyckades inte gastroskopin helt då han blev tokig även kraftigt nerlugnad. Så det konstaterades med provbit som togs bakifrån, vid obduktionen visade det sig att orsaken till att inte gastroskopin lyckats var svulsterna i magen.

Du verkar ju ha skött allt jättefint med din ungäst, tråkigt att det drabbar dig i alla fall...

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 646
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden