Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Vi har ju haft minusgrader i flera veckor nu. Hade det varit så att dom hade varit bra för att det var minusgrader så hade inte mina hästar haft någon diarre alls. Men det har dom haft ändå. Fast dom är ju mycket bättre av örterna nu.
Behövde inte tvätta dom i dag heller. Vad blir det? 7:e morgonen. På eftermiddagen kommer veterinären ut. Ska prata med honom ang kortison så att dom ev kan bli helt bra. Det rinner ju fortfarande lite, lite om fjordingen och lite mer om unghästen. Men bara nattetid.

Jag ger honom hö+ lucern hackat strå ( 0,5kg) Bytte till lucern för att det skulle ta lite tid för honom att äta ( så han inte hets åt vid fodring)
Ger fortfarande mikrobalans + ca 2 dl fil .
Med hjälp av detta så är han bra i magen , vi har inte behövt tvätta honom på flera veckor + att allt fisande har försvunnit .

Ang. kortison så pratade jag med en i stallet i dag , hon hade gett kortison till sin häst för ngt är sedan . Men det hade haft motsatt effekt , hästen hade blivit jätte dålig och bara legat . Vet. hade sagt att det kan slå ut magen och att man ska vara försiktig att ge det till hästar som redan hade dålig mage.
Men det gäller ju inte alla hästar ,men det gäller ju även människor ( en del blir hjälpta och en del sämre ) Har själv fått kortison och jag blev jätte dålig , låg och kved mig i 2 dagar .

Ja, jag har gjort samma iakttagelse med min häst. Han blir också bra så fort det blir tillräckligt mycket snö på marken och när han går på bete! Han har fick en kur Pronutrin förra vintern när han var lös och då blev han bra (fast kanske det var snö och kyla då också, kommer inte ihåg). Han har fått Pronutrin nu i vinter också och då har det inte hjälpt alls. Det enda som har hjälpt är att ha honom på box (vilket jag hade i två dagar då han var skadad) och att det är snö och kallt. :)

gejsa skrev:
Ha, ha! Du ska inte ha så bråttom. Det är i morgon han kommer. Onsdag skrev jag. Men jag ska prata med honom. Är S häst bra än? Det är en nordsvensk va?

Oj jag tänkte fel... :o Tänkte att det var ONSDAG igår. Kom på det nu!

Nja, S häst är en kallblodstravare - men det var kanske det du menade? Många kallar dom ju för nordsvenskar än idag. :smirk:

Och jodå, vad jag vet är han fortfarande BRA i magen! ;)

Ok nu har han varit här. Han ska skriva ut receptet. Men jag vet inte ärligt talat om jag törs ge dom det. Dom kan få fång av det också sa han. Och min fjording kan nog lättare få det. Han sa inte att hon lättare kan få det. Det är mina ord alltså.
Sedan läste jag ju här att magarna kan slås ut av det också. Jag tar receptet men hämtar nog inte ut det på ett tag iaf.
Örterna är ju rätt så bra dom också.

gejsa skrev:
Ok nu har han varit här. Han ska skriva ut receptet. Men jag vet inte ärligt talat om jag törs ge dom det. Dom kan få fång av det också sa han. Och min fjording kan nog lättare få det. Han sa inte att hon lättare kan få det. Det är mina ord alltså.
Sedan läste jag ju här att magarna kan slås ut av det också. Jag tar receptet men hämtar nog inte ut det på ett tag iaf.
Örterna är ju rätt så bra dom också.

Ja finns det sånna risker med kortisonet så förstår jag att du tvekar. :crazy:
Så länge som dom verkar OKEJ med örterna skulle jag vänta med kortisonet. Men om de blir dåliga igen och du har prövat det mesta så skulle jag inte kunna låta bli att även pröva kortisonet.
D får väl se hur du kommer att göra! :smirk:

Ja, att ge dom örter känns mycket mer riskfritt sas. Det är ju naturliga saker. Finns inget som dom kan bli sjuka av.
Kommer ihåg att det var det han sa förra gången också därför sa jag nej. Han sa t o m det att det kommer du väl ihåg att vi pratade om. Jag gjorde faktitst inte det förren han berättade komplikationerna.
Nåja, väntar kanske till hösten med detta iaf. Nu är det ju snart vår och då kommer betet. Eftersom vi har fått vildsvin här så har vi bestämt att ta in dom på nätterna. För att dom inte ska forcera stänglset och det händer olycker när man ligger och sover. Då räcker ju betet längre också. Så gör vi så kan dom få gå ut tidigare än annars. OM våren kommer snart sas. Det verkar ju trögt. Vi får bara kallare och kallare.

I dag ingen tvätt heller. Fjordingen var helt ren. Unghästen hade varit lös på natten men torkat. Borstade bara på det. Så mycket, mycket bättre är det verkligen nu.
Hur går det för er andra?
Har nu även beställt hem örter för avmaskning till betet. Börjar tro starkt på örter nu faktist. Någon mer som prövat örter för vissa saker och upptäckt att det fungerat?

Allt bra här. Allt såg jättebra ut, helt normalt. Avmaskade dock idag så de kommande dagarna lär det inte vara vackert :/

Han ska byta stallplats och den nya stallägaren ville att det skulle vara gjort innan han flyttar.

Ja, det kanske var lite överdrivet. Om du hade avmaskat i höstas. Om nu hästen mår dåligt av avmaskning. Tyvärr hade det ju varit bättre om du hade tagit träckprov och kollat om det överhuvudtaget hade behövts. Man ska inte ta så lättvindligt på att avmaska hur som helst. Det är starka grejer som man trycker i hästen.

Inte lönt att ta träckprov när det är så kallt ute? Jag har hört att det ska vara varmare. Han mår inte dåligt av avmaskning, allt var helt normalt idag. Jag vet att man inte ska lättvindigt på att avmaska, men jag förstår om hon vill att jag ska göra det. För jag hade ju lika gärna kunnat ljuga och säga att jag avmaskat honom i höstas?

Vad menar du? Träckprov kan man väl ta när som helst. Du ska ju ta det direkt från hästen.
Å ena sidan hade ju även kunnat ljuga nu att du gett avmaskning så. *ler*
Mina hästar blir jättedåliga av avmaskning så jag trodde att dina också blev det. Eftersom du skrev att den skulle bli dålig nu.

Jag skrev att det "lär inte vara vackert". Det var helt enkelt min gissning då han fått byta foder de senaste dagarna också. Menmen, han var helt normal i magen. Såg nästan ännu bättre ut idag.

Ja och skriver man så att det inte lär vara vackert så tror man ju att din häst inte tål avmaskning. Men ok. Då vet jag. Du har iaf inte samma fel på din häst som dom flesta här då.

Nä, jag vet inte vad andra har för fel på sina hästar...?

Kan bara tala om att jag i dag har varit och köpt microbalans för första gången. I går kväll blev min fjording lös i magen. Jag tvättade henne på kvällen. I morse och på lunchen och jag tror nog att jag får göra det i kväll igen. Så nu har jag gett upp. Jag fortsätter att ge dom örterna. Har en påse kvar. Men börjar också med microbalansen i kväll. Jag har ringt dom som sålde örterna i fredags och bett dom ringa upp mig. Tänkte diskutera vad jag skulle göra. Har även ringt i dag (måndag) flera ggr men det är bara telefonsvarare på. Så jag ger upp.
En fråga till er med dåliga magar.
Har dom haft kolik strax innan dom blev sjuka?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 661
Senast: pepp
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 341
Senast: Raderad medlem 149639
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka