Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Arab sadlar brukar vara extra vida vi bogarna och för hästar med kort rygg. Behöver inte vara vidare än en full quarterbom.

Lord Owen skrev:
Tror att den jag tittade på var en reiner? Den finns på beg. sidan.
Hur länge har du haft den? :)

Ok, jag kollade på rockinR arab som INTE är begagnad, det är en SÅN vi har. Hittade ingen arabsadel på begsidan..

sasucatu skrev:
Ok, jag kollade på rockinR arab som INTE är begagnad, det är en SÅN vi har. Hittade ingen arabsadel på begsidan..

Den som finns på beg. sidan heter inte Arabsadel (iaf står det inte) men den ser exakt ut som den på RockingR sidan som heter Arbsadel. På beg. sidan heter den bara "Begagnad Rocking R".

kicki13 skrev:
Arab sadlar brukar vara extra vida vi bogarna och för hästar med kort rygg. Behöver inte vara vidare än en full quarterbom.
Ja, det var det jag menade utan att tänka på att skriva det :o
Hon visade att den sadeln varit för bred eftersom den var för bred just vid bogarna och farit för långt ner!

Lord Owen skrev:
Speciell vinkel : Rakt bakifrån (lägg kameran på korset och fota framåt) ;)

Oj, vad fin han var! :) Riktigt mysig manke (min häst har sabbad manke av en gammal allroundsadel).

Hur bred min är ser man lite av här, han är ju inte så välmusklad just nun över ryggen men är rätt bred ändå. Det är liksom rebensbågen som går ut väldigt mkt, men det är inte så mkt massa ovanpå just nu.

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN1259.jpg
Jag har fotat ikväll! Hinner tyvärr inte redigare dom nu men jag gör det i morgon bitti och mailar bilderna till dig (blir enklare så)

Hi hi :D
Jag hann skicka dom ikväll :D
Maila eller skriv i tråden vad du tror om hans rygg om du jämnför med din killes :D

Mount Never Rest skrev:
Hi hi :D
Jag hann skicka dom ikväll :D
Maila eller skriv i tråden vad du tror om hans rygg om du jämnför med din killes :D

Jag ska göra det! :)

Har för övrigt en sadel på g som jag hoppas kunna ta hem och prova i helgen. :bump:

Ja, välkommen in i sadeldjungeln...redan någon som välkomnat dig men det gör väl inget;) Även jag sliter i mitt anletes svett för att hitta en sadel som ska passa min dam:

Funny
http://www.larka.se/Images1/Animals/Horses/Funny/kicki_funny05_2.jpg

Har hittills haft en Double CC Trail Apache men hon har utvecklats enormt över bogen att den inte passar längre...Den är ca 7" i Gulletbredd. Min dam måste absolut ha en 7 1/5 nu. Hon är dessutom kort i ryggen så sadeln får inte vara för lång. Annars gillar jag verkligen Double CC:n. Den är mycket trevlig att rida i, tycker jag.

Jag har nu börjat kika på Flex-sadlarna och har också en på G.

Håller tummarna för att du ska hitta rätt sadel. Tänk dig för ordentligt och var noga med att sadeln verkligen ligger an mitt under också...min är för rak i bommen så trycket ligger i fram och längst bak och då kan hästen inte jobba...En sadelutprovare sa att det är bättre att sadeln är något för stor i bredd än för smal...men den får inte vara för lång. :cool:

Lord Owen skrev:
Speciell vinkel : Rakt bakifrån (lägg kameran på korset och fota framåt) ;)

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN1259.jpg

Ser inte ut att vara så bred över bogarna just så en semi-QH kanske räcker till (6,5 - 7 " ca)...Svårt att säga exakt. Full-QH är oftast från 7" och bredare i gulletbredd(bogarna). Hur lång är din häst från manken och till korset (högsta punkten på bakdelen)? Min är 75 cm rakt och 82 om man följer ryggens form. En sadel som är 70 cm är i längsta laget för henne.

Piraja skrev:
Ser inte ut att vara så bred över bogarna just så en semi-QH kanske räcker till (6,5 - 7 " ca)...Svårt att säga exakt. Full-QH är oftast från 7" och bredare i gulletbredd(bogarna). Hur lång är din häst från manken och till korset (högsta punkten på bakdelen)? Min är 75 cm rakt och 82 om man följer ryggens form. En sadel som är 70 cm är i längsta laget för henne.

Nej, han är inte så bred över bogarna nu. Men det är så mkt muskler som försvunnit så jag kan inte gå efter hur han ser ut nu. Han kommer bredda! Just bogarna och manken är underutvecklade/förtvinade muskler pga fel sadel läänge och spänningar och en del muskelinflammationer i området. Behandlas med laser, massage och fick antiinflammatoriskt för ett tag sedan. Du skulle se manken när jag köpte honom! :crazy:

Jag ska mäta! :)

Hur går det för sadel sökaren ;) ?
Vad är det för sadel du ska prova??

Mount Never Rest skrev:
Hur går det för sadel sökaren ;) ?
Vad är det för sadel du ska prova??

Jag ska mäta sadelläget ikväll. ;) Så långt har har kommit, har ju så mkt att göra hela tiden. :angel:

Jag ska ha alazzis sadel, en Sterling, på prov och kolla hur den sitter. Den kommer imorrn kväll och jag ska ha den till nästa helg, då får den åka hem om den inte passar. Den är full quarter bom och har råhudsklädd träbom, 16" i sitsen, en reiningsadel. Kul att äntligen ha något att prova! Om den inte passar så tror jag att jag har en annan som jag kanske kan få ut isf. :bump:

Massören kommer på torsdag så han ska få kolla hur den sadeln ligger också. Så kommer jag terra er här på buke med bilder för att se om ni tycker samma som jag. :)

Såg dina bilder också, vad välmusklad han är! Jättefin! Han ser ut att vara ungefär lika svängd i ryggen som min häst, men han är bredare över manken och bogen än owe just nu. Skulle tro att Owe normalt sett är lite bredare än honom men inte mkt. Fin manke hade han, jag är van vid halvbloden på min ridskola där det är ett hål på varje sida av manken. :crazy: Som tur är ser inte Owes manke ut så längre.

Undrar du något mer? ;)

Läste ditt PM så jag svara ang, sadel i det ;)
Jag har också passat på att mäta Harrys rygg :angel:
Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga....
Pirajas häst var ju 75 om man mätte rakt och 82 om man följde ryggen....
Tja, Harry är 84cm rakt och 86cm när man följer ryggen :o
Vete tusan men jag mätte varv på varv och han blev i stort sett inget längre fast jag följde ryggen :o
Hans nuvarande sadel är 70cm lång och den är lagom på honom.

Hi Hi :D
Jag gissar att en viss Lord Owen snart börjar klättra på väggarna av spänning :angel:
Tick Tick, klockan tickar SAKTA på....... :rofl:

Mount Never Rest skrev:
Hi Hi :D
Jag gissar att en viss Lord Owen snart börjar klättra på väggarna av spänning :angel:
Tick Tick, klockan tickar SAKTA på....... :rofl:

Ja inte långt kvar nu! :bump: :bump: :bump:
12 minuter!!

Nu far jag och hämtar den! :) :)

Då väntar jag på bilder senast i morgon :D
Både på sadeln och på sadeln på hästen :D
(inte för att jag vet hur den ska sitta men det är ändå kul att se ;) )

Mount Never Rest skrev:
Då väntar jag på bilder senast i morgon :D
Både på sadeln och på sadeln på hästen :D
(inte för att jag vet hur den ska sitta men det är ändå kul att se ;) )

Nu har jag den hemma. är hur fin som helst! :) Ska ut och ta kort på en gång (sa ju att det skulle bli så :angel: ).

Här är bilderna: Album

Jag tyckte den passade rätt bra, fast tycker alltid att westernsadlar hamnar så långt bak. Jag satte en tejpbit där bogbladet är när frambenet är framåt och försökte sadla precis bakom tejpbiten (alltså att bommens början låg bakom) men det var inte så lätt (sadeln var tuuung). ;) Hur som helst, tyckte det funkade rätt bra, kändes dock som att jag hela tiden ville dra fram den för jag tyckte att bakskirten låg så långt bak (han har ju sadelläget en smula långt bak så måste ju lägga den rätt långt bak). När jag spände sadelgjorden fick jag inte handen bredvid manken bra och det fanns utrymme, sämre när man drog fram frambenet. Sadeln gick att "glappa" bak, eller hur man ska säga. Alltså lyfta upp bakdelen och glappa med den (Det kanske inte är så konstigt med tanke på att sadeln bara spänns fast där fram?), men det gick det iof att göra lite där fram med. :angel:
Med padden blev det bättre (det är ingen built up), sadeln kändes mer passande på något sätt och jag tyckte det blev MER utrymme mellan sidan av manken och sadeln när man kände (beror väl på att paden gav mer utrymme än sadeln). Sadelgjordsläget vet jag inte om det är bra eller inte? :crazy: Tycker inte det är så farligt, skulle sadelgjorden vara längre fram tror jag det skulle bli helt snurrigt men men. Sedan vet jag ju inte hur det skulle se ut med en built up, förmodligen mkt mkt bättre! Och hur det ser ut med mig i sadeln.

Personligen tror jag att den är för bred nu (därför den lägger sig så mkt på manken, lyfter lite i bak), men att det skulle ordna sig med en built up och att han skulle växa i den.

Den var för övrigt bekväm att sitta i, väldigt fin också tycker jag. :love:

Så vad tycks? :) Kommentarer!

Vad fin den verkar :D

KOM IGEN NU ALLIHOP!!!!!!!
Alla som vet hur en sadel ska sitta vad tycks????!!!!!!!

Jag har ingen aning.... :crazy:

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka