Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Jag kan ju försöka sätta lite fart på detta, så jag börjar:
Jag tycker att den är för stor ,vilket är bra i detta fall eftersom hästen ska bygga upp sig.
Jag tycker den ser för lång ut, och det gör att jag undrar om den verkligen ligger an i mitten av ryggen. Sedan är ju fråga hur den ligger med built up. Fast det hjälper ju inte om bommen är för lång.

Ok, då vidare utvecklar vi :D

Vad gör att ni tycker att den är för lång/bred?? Var ser man det??

Jag vet inte hur man ser sådant så jag är nyfiken på att lära mig :D

Mount Never Rest skrev:
Ok, då vidare utvecklar vi :D

Vad gör att ni tycker att den är för lång/bred?? Var ser man det??

Jag vet inte hur man ser sådant så jag är nyfiken på att lära mig :D
Ok, nu har jag studerat bilderna ;)
Är jag på rätt väg?

För lång:
Den går ända bak till höftkölen

För bred:
Manken sticker upp inuti sadeln (bra beskrivning :angel: )

Jag har en Big Horn westernsadel men FQ bom och 15,5" säte och jag har större rumpa än dig!

Jag tycker nog att du ska ta ut en sadelprovare ändå eftersom du tidigare haft problem att hitta passande sadel åt Owe och så tänkte jag lite på hans bakgrun, om han är känsligare med?

Hur som helst, lycka till i westernsadeldjungeln och hoppas du hittar något som passar både dig och Owe! :)

Hoppas du har större tur än jag har...fick just besked från BM att jag har ingen häst...utan en "tanks"...kul :o ...Hon skulle absolut inte tro att det handlar om en korsning fullblod/varmblod...mer åt fjording/nordsvensk...suck :crazy:

Colleen skrev:
Jag kan ju försöka sätta lite fart på detta, så jag börjar:
Jag tycker att den är för stor ,vilket är bra i detta fall eftersom hästen ska bygga upp sig.
Jag tycker den ser för lång ut, och det gör att jag undrar om den verkligen ligger an i mitten av ryggen. Sedan är ju fråga hur den ligger med built up. Fast det hjälper ju inte om bommen är för lång.

Bilder med built up kommer på onsdag. :angel:

Hm, jag tycker egentligen att jag sadlat lite väl långt bak också (jag sadlade extra långt bak för att jag inte vill klämma hans bogblad). Jag lyfte nämligen frambenet mkt mer än vad han normalt skulle lyfta det när han rör sig, dvs bogbladet kom i sitt absolut bakersta läge och där satte jag tejpbiten och sedan sadlade jag bakom det.

kenneth skrev:
Tyvärr är sadeln både för bred och för lång.

För bred är postivt. Jag letar inte efter en sadel som passar i bredd NU utan en sadel som är något för bred. En sadel som fungerar med built up NU men som fungerar utan det när hästen är uppbyggd (den har egentligen inte ridits ordentligt på ett ÅR och har nu varit konvalescent i 1 månad.

Jag tycker också den ser lång ut (går ända bak till höftknölen) men det är ju inte så lätt att få tag på korta bommar heller (om man inte har bra ekonomi), skirten går ju att fixa (arabmodell?) men bommen... Tycker du inte att jag sadlar lite väl långt bak? Jag får känningar av det, samtidigt som jag får känningar av att den är lång.

Colleen skrev:
En liten bild hur en sadel ser ut under skirten , men det varierar också, sedan tycker jag att de har glömt brosket på bogbladet så sadeln bör nog backas en aning på bilden.
http://lorienstable.com/book/Back-Cover.jpg

bakom skulderbladet och 18 ryggkotan (sista revbenet) är de kotorna som är viktbärande där får bommen vara.
http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?onPage=15&ID=231&sokord=

Oj, men om jag ska gå efter den sista bilden så kommer jag aldrig hitta en sadel som ligger korrekt. :crazy: Inte en westernsadel i alla fall. Den ytan är liksom.....typ 44 cm (om inte mindre, slarvmätte lite)på owe. :crazy:

domino skrev:
Jag har en Big Horn westernsadel men FQ bom och 15,5" säte och jag har större rumpa än dig!

Jag tycker nog att du ska ta ut en sadelprovare ändå eftersom du tidigare haft problem att hitta passande sadel åt Owe och så tänkte jag lite på hans bakgrun, om han är känsligare med?

Hur som helst, lycka till i westernsadeldjungeln och hoppas du hittar något som passar både dig och Owe! :)

Ja, det kanske du har. :p Men jag provsatt den här och det KÄNNS inte för stort, det känns rätt lagom tyckte jag.

Jag har aldrig haft problem med att prova ut en sadel, jag har aldrig ens försökt. ;) Han ändrade sig så mkt i ryggen under en period så jag gav upp det innan jag ens börjat och köpte en bomlös. Känslig och känslig vet jag inte, dåliga erfarenheter dock. Han har ju gått med en för smal sadel (engelsk) som klämt honom över bogblade (låg PÅ bogbladen i stillastående läge) och det har ju lett till att han lätt spänner sig när sadeln kommer på men det är bättre nu.

Sadelutprovare... Tja. Var hittar man en sådan som vill komma till Åland och som kan något om westernsadlar? :crazy: Jag har för mig att Sadeldoktorn (Jimmy Inserte) kommer till Åland i början av Nov men jag tror inte att han är så hemma på westernsadlar. Eller det kanske inte spelar någon roll? :crazy:

Piraja skrev:
Hoppas du har större tur än jag har...fick just besked från BM att jag har ingen häst...utan en "tanks"...kul :o ...Hon skulle absolut inte tro att det handlar om en korsning fullblod/varmblod...mer åt fjording/nordsvensk...suck :crazy:

:rofl:
Ja, DET problemet har ju inte jag. Fast egentligen skulle jag kanske hellre föredra det. :crazy:

För att ge dig lite hopp-sadlar med en built-up under och rid. Det är mycket möjligt att hästen inte alls är påverkad negativt av längden. Det är otroligt olika från häst till häst. Var uppmärksam på hur hästen reagerar på din ridning och sadeln. The bottom line- fråga hästen!

Svenskan blev lite konstig. Jag menar, för att ge dig lite hopp - sadla med osv...

kenneth skrev:
För att ge dig lite hopp-sadlar med en built-up under och rid. Det är mycket möjligt att hästen inte alls är påverkad negativt av längden. Det är otroligt olika från häst till häst. Var uppmärksam på hur hästen reagerar på din ridning och sadeln. The bottom line- fråga hästen!

Är nästa steg. :D Han har ju som sagt en bomlös som han ridits i en del och den är rätt lång den med men har ju ingen bom så långt bak. Han är van vid att ha något "där bak" men inte något hårt sas. Ska se vad han säger, funkar det inte så gör det inte det.

Men kan de inte påverka hästen ändå, även fast hästen inte reagerar synligt, att bommen ligger en it förbi 18:e revbenet? Borde det ju göra? Och varför kan det påverka, för att den delen av hästen som finns bakom det revbenet inte är till för att bära vikt?

Min häst är jätte kort, o även en arabsadel är lite lång på henne. Men själva bommen är ju inte lika lång som sadeln, det är ju bara själva lädret, skirten som är lite lång. Om den inte är jätte hård, utan ger efter så ska din häst nog inte störas av att den är lite lång.

vad är det för storlek på sitsen, så enooorm ut! :eek: :D men den kanske såg större ut på bilderna än vad den är i verkligheten.

sasucatu skrev:
Min häst är jätte kort, o även en arabsadel är lite lång på henne. Men själva bommen är ju inte lika lång som sadeln, det är ju bara själva lädret, skirten som är lite lång. Om den inte är jätte hård, utan ger efter så ska din häst nog inte störas av att den är lite lång.

vad är det för storlek på sitsen, så enooorm ut! :eek: :D men den kanske såg större ut på bilderna än vad den är i verkligheten.

Jag tror inte att en arabsadel är ett alt. här heller, tror att de flesta sådana sadlar har för svängd bom för herrn. :crazy: Plus att de förmodligen inte är så stor längdskillnad. (Och nej det är inte några bortförklaringar :p )

Jag har försökt "känna" var bommen slutar och det känns som att den slutar ungefär vid den där silverknappen som ligger bakom bakvalvet. Silverknappen

I slutändan är det ändå hur hästen reagerar på sadelns längd som avgör mer eller mindre (tycker jag). Han har inte brytt sig nämvärt med att gå med den, även fast den väger tre ton. Har ju dock inte suttit i den, alltså har det ju inte varit någon vikt för bommen att fördela än. Så vi får se.

Det är en 16". ;) Jag kan väl ha en 15" skulle jag tro men min mamma ska också kunna rida i den när jag inte har tid (hon vägrar av någon anledning att rida min häst i sadlar hon inte kan hålla i sig i... :angel: ) och hon är något mer bred.. eh.. där bak än mig.

Tog för övrigt lite mer bilder ikväll men känns rätt onödigt att grubbla mer före jag har built up paden att jämföra med, sadeln ramlar ju ner mkt där fram utan pad och lite mindre med vanlig pad. Sedan blir sadeln att hamna för långt fram, svårt att placera den rätt, när den är för bred där fram så det är svårt att se hur den egentligen kommer ligga. Så ja, det är built up paden jag väntar på. :)

Lord Owen skrev:
Jag tror inte att en arabsadel är ett alt. här heller, tror att de flesta sådana sadlar har för svängd bom för herrn. :crazy: Plus att de förmodligen inte är så stor längdskillnad. (Och nej det är inte några bortförklaringar :p )

Jag har försökt "känna" var bommen slutar och det känns som att den slutar ungefär vid den där silverknappen som ligger bakom bakvalvet. Silverknappen

I slutändan är det ändå hur hästen reagerar på sadelns längd som avgör mer eller mindre (tycker jag). Han har inte brytt sig nämvärt med att gå med den, även fast den väger tre ton. Har ju dock inte suttit i den, alltså har det ju inte varit någon vikt för bommen att fördela än. Så vi får se.

Det är en 16". ;) Jag kan väl ha en 15" skulle jag tro men min mamma ska också kunna rida i den när jag inte har tid (hon vägrar av någon anledning att rida min häst i sadlar hon inte kan hålla i sig i... :angel: ) och hon är något mer bred.. eh.. där bak än mig.

Tog för övrigt lite mer bilder ikväll men känns rätt onödigt att grubbla mer före jag har built up paden att jämföra med, sadeln ramlar ju ner mkt där fram utan pad och lite mindre med vanlig pad. Sedan blir sadeln att hamna för långt fram, svårt att placera den rätt, när den är för bred där fram så det är svårt att se hur den egentligen kommer ligga. Så ja, det är built up paden jag väntar på. :)
Men inbillar jag mig eller ligger den inte bättre nu?? Jag upplever den inte lång längre :D ??

Här är en dagsfärsk bild på Harry BILD , där ser du hur långt bak hans sadel går...
Tyvärr skymmer padden lite men ungefär...

Mount Never Rest skrev:
Men inbillar jag mig eller ligger den inte bättre nu?? Jag upplever den inte lång längre :D ??

Här är en dagsfärsk bild på Harry BILD , där ser du hur långt bak hans sadel går...
Tyvärr skymmer padden lite men ungefär...

Om jag ska vara ärlig så hjälpte mamma mig att sadla idag. :angel: Är lite lättare att justera den när den väl ligger på ryggen om man är två. Sedan ligger den fortfarande lite för långt fram, den ligger inte PÅ bogarna men för nära i alla fall, beror förmodligen på att den faller framåt-neråt för att den är för bred. Nu sadlade jag typ 5-7 cm bakom bogarna (så att bommen börjar där, inte skirten) när han står som vanligt, dvs jag lyfte inte frambenet före, det kanske är 2-3 cm bakom bogbladets bakersta läge.

Sedan är dessa bilder i ett annat ljus, jag är inte dödstrött, hästen står annorlunda? Jag vet inte, men jag tycker också det ser annorlunda ut. :confused: :crazy:

Var slutar bommen i din sadel? Vid knappen? :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, av det jag kan känna så vid knappen :D

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka