Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Jag har enkelt när jag sadlar! På Harry ska sadeln ligga så att sadelgjorden ligger tätt bakom frambenet när jag spänner den. Så jag har hemskt lätt att se när jag sadlat rätt. Fast när man vänjer sig så går det av bara farten :D

Mount Never Rest skrev:
Jag har enkelt när jag sadlar! På Harry ska sadeln ligga så att sadelgjorden ligger tätt bakom frambenet när jag spänner den. Så jag har hemskt lätt att se när jag sadlat rätt. Fast när man vänjer sig så går det av bara farten :D

På Owe ska gjorden ligga ungefär två handsbreddar bakom frambenet. :angel: Som sagt, sadelläget långt bak.

Jag sitter och försöker se om sadeln ligger an mitt på ryggen genom bilder, där sadeln dessutom ramlar ner fram. :D Mission impossible. Jag tittar på de första bilderna jag tog, utan pad, och jämför med bilder på hans rygglinje. Är ju omöjligt. Får känna efter imorrn så gott det går istället. Funderar på att måla ett lakan med krita eller något (förgglatt! :devil: ) och sätta tätt, tätt mot undersidan av sadeln så att det färgar av sig bara där sadeln ligger emot. Men det är ändå inte så lyckat egentligen, för den faller ju fortfarande ner där fram utan pad och det påverkar ju hela passformen.

Jag tror jag borde sova nu. :o

Du skulle prova lägga ut bilderna i en ny tråd så kanske fler människor kan svara! Dels vad som är fel med denna sadel och dels vad för typ av sadel som skulle passa om denna inte passar :idea:

PS! Har du provat rida nå i den ännu??

Mount Never Rest skrev:
Du skulle prova lägga ut bilderna i en ny tråd så kanske fler människor kan svara! Dels vad som är fel med denna sadel och dels vad för typ av sadel som skulle passa om denna inte passar :idea:

PS! Har du provat rida nå i den ännu??

Ja, fast först tror jag att jag ska ta kort på sadeln med built up, så jag kan lägga in alla bilder på samma gång. :D

Jag misstänker att folk skulle skriva "Arabsadel" eftersom de är kortare. Men en sådan TROR jag inte skulle passa.

Nä, inte än. Tänkte skritta lite i den idag men mer än så kan jag ju inte göra. :crazy: Inte än i alla fall. Så ska jag försöka lösa den här "bommen-följer-ryggen-dilemmat" idag också. :)

Mätte du förresten hans rygg?? Jag tänkte hur lång/kort han egentligen är ;)

Få se om du listar ut "bommen-följer-ryggen-dilemmat" personligen vet jag inte hur man ser det :crazy:

Mount Never Rest skrev:
Mätte du förresten hans rygg?? Jag tänkte hur lång/kort han egentligen är ;)

Få se om du listar ut "bommen-följer-ryggen-dilemmat" personligen vet jag inte hur man ser det :crazy:

Kom fram till runt 44-46 cm. Vet inte riktigt om jag mätte på rätt sätt men det ligger däromkring.

Inte jag heller men det löser sig. :bump:

*lån*

För övrigt får gärna fler personer kommentera de senaste bilderna! Tycker ni också att sadeln inte ser lika lång ut där? :bump:

Lord Owen skrev:
Kom fram till runt 44-46 cm. Vet inte riktigt om jag mätte på rätt sätt men det ligger däromkring.

Inte jag heller men det löser sig. :bump:
Var har du mätt då :angel: ????
Jag tänkte på det Piraja skrev (hennes var 75cm om man höll måttbandet sträckt och 82cm om man följde rygglinjen)
Det var då Harry blev 84-86 cm och hans sadel är 70 cm, lång och det fungerar utmärkt!

Mount Never Rest skrev:
Var har du mätt då :angel: ????
Jag tänkte på det Piraja skrev (hennes var 75cm om man höll måttbandet sträckt och 82cm om man följde rygglinjen)
Det var då Harry blev 84-86 cm och hans sadel är 70 cm, lång och det fungerar utmärkt!

Från bogbladets bakersta läge till 18:e revbenet (fast jag vet inte exakt var det är så jag försökte känna och mätte ungefär till där länden börjar). Är det fel? :angel:

Nä men vi mätte olika saker :D
Jag ska mäta det nå på Harry när jag kommer ihåg :D

Mount Never Rest skrev:
Nä men vi mätte olika saker :D
Jag ska mäta det nå på Harry när jag kommer ihåg :D

Hur mätte du då? Jag mätte den längd sadeln får ligga på eller hu man ska säga.

Ska leta reda på en bild hur jag mätte. :idea:

Piraja skrev:
Ser inte ut att vara så bred över bogarna just så en semi-QH kanske räcker till (6,5 - 7 " ca)...Svårt att säga exakt. Full-QH är oftast från 7" och bredare i gulletbredd(bogarna). Hur lång är din häst från manken och till korset (högsta punkten på bakdelen)? Min är 75 cm rakt och 82 om man följer ryggens form. En sadel som är 70 cm är i längsta laget för henne.
Så här mätte jag :D :D :D
Och då blev Harry 84 cm rakt & 86 cm om man följer ryggens form :D

Lord Owen skrev:
Jag tror inte att en arabsadel är ett alt. här heller, tror att de flesta sådana sadlar har för svängd bom för herrn. :crazy: Plus att de förmodligen inte är så stor längdskillnad. (Och nej det är inte några bortförklaringar :p )

Fast det finns ju kortare modeller med quarter strl på bommen också! Annars så tror jag inte att den är för lång, iaf inte av vad jag kan bedömma genom bilderna.

Mount Never Rest skrev:
Så här mätte jag :D :D :D
Och då blev Harry 84 cm rakt & 86 cm om man följer ryggens form :D

Ok, ska mäta så ikväll då. :bump: :) Tack för tipset.

Fast sadeln "får" väl inte ligga an mellan manken och korsets högsta punkt ändå så vad man ska egentligen få ut av det där? Veta hur lång själva ryggen är? Ska man anta något av det mått man får när man mäter eller hur menar du? Jag har bara varit med om att man mäter själva sadelläget tidigare, för att få veta hur stor ytan sadelns bom/bossor har att ligga på eller hur man ska säga.

Senast ändrad av en moderator:

sasucatu skrev:
Fast det finns ju kortare modeller med quarter strl på bommen också! Annars så tror jag inte att den är för lång, iaf inte av vad jag kan bedömma genom bilderna.

Jo, det finns det nog, man ska hitta just den sadeln bara. ;)

Imorrn blir det mer bilder med built up. (upprepar det hela tiden känns det som :D)

Hoppas det blir bra! :bump: Vet hur jäääkla jobbigt det är att söka sadel. har köpt 2 st och båda passade på första försöket, men att hitta dom var ett rent h-vete :D

sasucatu skrev:
Hoppas det blir bra! :bump: Vet hur jäääkla jobbigt det är att söka sadel. har köpt 2 st och båda passade på första försöket, men att hitta dom var ett rent h-vete :D

Tack. :D

Nu kom jag på en sak.. Igen.
Kan det egentligen vara "farligt" att ha en så tung (14 kg tror jag det var) sadel på en häst som har pålagringar i framkotorna (alltså ledproblem, men det var inte mkt, för övrigt ska han röntgas på fredag igen så då ska jag se om det blivit värre)? Om hästen i sig är viktbärande, rätt kraftig modell 155 cm i mkh, och jag själv väger runt 58 kg. :crazy: Sadeln ska ju vara till skogsridning och även om han bär sig rätt bra så vill man ju inte att det ska vara åt helsike att ha en så tung sadel på hästen? Är ju en del att bära upp.

Eh, jag vet faktiskt inte. Rent spontant så känns det ju som att ju mindre vikt desto bättre. Samtidigt vet jag egentligen inte om det har ngn betydelse?! Vet inte riktigt hur dom belastar annorlunda om dom tycker att det blir tungt. 14 kilo kanske inte är så mkt ur en hästs perspektiv?! Om han bär sig rätt borde det ju inte spela ngn roll eftersom ´det mesta då ligger på ryggen/bakbenen.

Bara funderingar...

sasucatu skrev:
Eh, jag vet faktiskt inte. Rent spontant så känns det ju som att ju mindre vikt desto bättre. Samtidigt vet jag egentligen inte om det har ngn betydelse?! Vet inte riktigt hur dom belastar annorlunda om dom tycker att det blir tungt. 14 kilo kanske inte är så mkt ur en hästs perspektiv?! Om han bär sig rätt borde det ju inte spela ngn roll eftersom ´det mesta då ligger på ryggen/bakbenen.

Bara funderingar...

Ja, rent spontant känns det så för mig med och jag vet att en av alla de vet. som tittat på honom sagt åt mig att hålla honom smal så att han inte bär på för mkt, men det var nog mer menat att han inte skulle gå och släpa på extra kilon 24/7.
Nu kommer det ju inte bli långa ridturer och inte ofta, han kommer ridas enligt principen "varannan dag" när han kommer igång för att ge leder och allt en chans att en gång för alla återhämta sig (har varit mkt fram och tillbaka nu det här året) och då kommer jag ju inte alltid använda just en westernsadel. Jag ska nämligen köpa en dressyrsadel också har jag tänkt, en bomlös ST Espaniola och den väger ju nada. :D Sedan har ju en westernsadel stor anläggningsyta fast jag vet inte direkt om det påverkar, det är ju samma totala vikt ändå.
Han bär sig bra utan påverkan i skritt och rätt ok i galopp (alltså naturligt, utan att jag gör något) men traven är hemsk. Sedan har han ju spattförändringar också (är inte ihopväxt, är "avstannat" men finns där) och allt det här med frambenen och vilorna och allt har kommit från en och samma skit, tror jag, nämligen en för trång engelsk sadel som låg i bakvikt och knappt hade någon stoppning kvar, som han reds i i 4 år. Den ledde till att han har väldigt underutvecklad muskulatur runt bog och speciellt manke då han inte ville röra bogbladet alls när han rörde sig. Så spänd är/var han. Är betydligt bättre nu men inte bra, detta ledde också till att stötdämpningen i frambenen gick åt skogen och frambenen blev lidande (vad konstigt.. :angel:) och *poff* så hade vi kotledsinflammationer och pålagringar. Fasiken vet hur länge han gått och haft mer eller mindre ont i frambenen. Satt djupt sa massören som behandlar honom. Nu rör han mer på bogarna när han går (hoppas du förstår hur jag menar) men är fortfarande spänd i området kring manken/bogen/halsen.
På samma gång (oh ja det kommer mer) har han en dålig inställning till att ha ryttare på ryggen som kräver något av honom, är ju inte så konstigt med tanke på sadeln och det cykelstyre han hade i munnen. Så under vilan nu har vi gått tillbaka till markjobb i skritt och övat lite på ställa/böja och bara slappna av. Det har gått finfint. När han börjar sättas igång kommer han få smärtstillande för att inte spänna sig av smärtminne i manken/bogarna och det ska sedan tas bort. Musklerna måste ju användas rätt för att bli rätt och då funkar det inte om han går och spänner sig..
Sedan när jag börjar sitta upp är det en rätt lång väg till att han börjar bära mer bak (vilket är livsviktigt för hans framben!) men det kommer, det krävs att han börjar lita på att ridning inte gör ont, att han kan lita på mig från ryggen också och att allt annat klaffar. :crazy: :cool:
Jag kommer börja rida på honom barbacka/med den bomlösa. Westernsadel är tänkt som en variation och en skogsridningssadel de dagar jag inte vill kräva något.

Nu när jag fick skriva ner allt jag funderade på så tror jag inte att det blir några problem med vikten så länge jag är medveten om begränsningarna. :bump: Haha, undrar om någon orkar läsa igenom det där (och det är ändå bara hälften).

Lord Owen skrev:
Ok, ska mäta så ikväll då. :bump: :) Tack för tipset.

Fast sadeln "får" väl inte ligga an mellan manken och korsets högsta punkt ändå så vad man ska egentligen få ut av det där? Veta hur lång själva ryggen är? Ska man anta något av det mått man får när man mäter eller hur menar du? Jag har bara varit med om att man mäter själva sadelläget tidigare, för att få veta hur stor ytan sadelns bom/bossor har att ligga på eller hur man ska säga.
Jag vet inte :crazy: Jag mätte bara som hon skrivit :D
Nåja nu har jag mätt Harry på ditt sätt :D
Han är 50 cm :D

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka