Lord Owens samlade sadelfunderingar.

Sv: Lord Owens samlade sadelfunderingar.

alazzi skrev:
Tipsar om denna fina sida med många läsvärda artiklar om sadlar.

http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/

Där får du svar på mycket.

Tack! :bow:

Följdfråga, om hästen har sadelläget en smula långt bak, ska den då ha 7/8 eller 3/4 eller Full i positionering av riggningen? (Tar från texten) Antar att det är Full eller 3/4, eller?

Senast ändrad av en moderator:

Bad betyder "vid bom" i westernsadelsammanhang? Full quarter? :confused: :crazy:

Bommarna är olika hos olika tillverkare så du måste prova dig fram. Om din häst behöver en vid bom så bör du leta efter full quarter. Men bommen varierar mellan olika märken.

Tyvärr...

Det är ett större projekt att leta efter en passande westernsadel.

Lord Owen skrev:
OK. :D

Men jag menade mer om han hade semiquarter, quarter eller full quarter i bomvidd? :D Vad den heter minns jag nog, var så häftigt namn. :)
Ja, det var lite kluvet....
För när vi skulle leta sadel på egen hand så sa hon att vi skulle leta efter en med semi quarter bom, men senare när jag pratade med Berga Magasin ang. den sadel jag har nu så sa hon att den är full quarter bom :idea:
Så det är nog som Alazzi säger att bommen varierar mellan olika märken :crazy: För på inridningen hade dom först provat en annan sadel och den hade varit för bred (deras Arabs sadel)

Så jag har en full quarter bom!

En liten fundering så här på sidan om!
Du skrev från början att du rider i en bomlös sadel?! Har du planerat att tävla western? För annars går det ju bra med den du redan har....
Jag skulle nog kunna rida i vilken sadel som helst eftersom jag inte ska tävla, men eftersom jag ändå inte hade någon sadel som passade honom var det de samma att köpa en western när jag ändå köpte...
Men visst dom är ju mycket bättre :love: än engelska sadlar men jag tänkte eftersom du inte har någon som kan hjälpa dig med utprovning :crazy:

Mount Never Rest skrev:
Ja, det var lite kluvet....
För när vi skulle leta sadel på egen hand så sa hon att vi skulle leta efter en med semi quarter bom, men senare när jag pratade med Berga Magasin ang. den sadel jag har nu så sa hon att den är full quarter bom :idea:
Så det är nog som Alazzi säger att bommen varierar mellan olika märken :crazy: För på inridningen hade dom först provat en annan sadel och den hade varit för bred (deras Arabs sadel)

Så jag har en full quarter bom!

En liten fundering så här på sidan om!
Du skrev från början att du rider i en bomlös sadel?! Har du planerat att tävla western? För annars går det ju bra med den du redan har....
Jag skulle nog kunna rida i vilken sadel som helst eftersom jag inte ska tävla, men eftersom jag ändå inte hade någon sadel som passade honom var det de samma att köpa en western när jag ändå köpte...
Men visst dom är ju mycket bättre :love: än engelska sadlar men jag tänkte eftersom du inte har någon som kan hjälpa dig med utprovning :crazy:

Okej. Ja, jag börjar förstå det. :crazy:

Jo, jag har en bomlös. Men jag tycker inte riktigt om den till fullo, den är ingen sadel man rider ut långt i (inte med tanke på hästen utan på min komfort). Och så vill jag gärna variera. Jag tävlar inte men som sagt, den bomlösa (en dressyrsadel) passar inte riktigt till långa skogsturer. :crazy:

Jag funderar på om jag inte skulle kunna ta med mig hästen till en westernaffär någonstans där det finsn kunniga människor och prova ut en sadel? :idea: Tumbleweed kanske? (Vild gissning)

Full rigging bör du ha, sedan ang sadelutprovaren, så köper man den för 500:- som de sedan drar av på sadelns pris, om man köper den sadeln de rekomenderar.

Vad du skulle kunna göra är att skicka mankprofiler till diverse westernsadel butiker ex Milsta och där ifrån få ett storleks förslag. Då vet du ju lite mer än nu.

Sedan är det viktigt att du får provrida de sadlar de rekomenderar, jag vet en westernaffär där man INTE får provrida sadeln :mad: . Köpa begagnat är bättre ur den vinkeln, då kan man rida i sadeln ordentligt :smirk: .

OBS! Vissa affärer tror inte på att westernbommen ska vara bakom bogbladet, så om du skickar mankprofil till dem så lär sadeln de rekomenderar absolut INTE passa, ring och fråga dem hur och var de anser at en sadel ska ligga på hästen.

Jag vet en tjej som på fullt allvar anser att en Rocking R sadel SKA flyga upp i bakskirten eftersom de är gjorda så :confused: och affären hon köpte den från är de som förmedlat den informationen :eek: Ibland säger försäljarna vad som helst för att få sälja en sadel :crazy: .

Eh, föresten välkommen in i westernsadel utprovnings djungeln :D :angel: .

Colleen skrev:
Full rigging bör du ha, sedan ang sadelutprovaren, så köper man den för 500:- som de sedan drar av på sadelns pris, om man köper den sadeln de rekomenderar.

Fast rekommenderar de inte bara NYA sadlar, jag vill helst ha en beg.

Colleen skrev:
Vad du skulle kunna göra är att skicka mankprofiler till diverse westernsadel butiker ex Milsta och där ifrån få ett storleks förslag. Då vet du ju lite mer än nu.

Ja, det verkar smart. Fast det visar väl inte hur bred resten av ryggen är, samt hur lång den är och hur böjd den är? *förvirrad* Tycker du Milsta är en bra butik att köpa sadel från?

Colleen skrev:
Sedan är det viktigt att du får provrida de sadlar de rekomenderar, jag vet en westernaffär där man INTE får provrida sadeln. Köpa begagnat är bättre ur den vinkeln, då kan man rida i sadeln ordentligt

Ja, det fattar till och med jag. :D Det är en av anledningarna att jag letar beg. sadel, plus att den redan är inriden. ;) Kan du inte PM:a namnet på den ridsportbutiken?

Colleen skrev:
OBS! Vissa affärer tror inte på att westernbommen ska vara bakom bogbladet, så om du skickar mankprofil till dem så lär sadeln de rekomenderar absolut INTE passa, ring och fråga dem hur och var de anser at en sadel ska ligga på hästen.

Vissa affärer? Nu blir jag nyfiken, talar du av egen erfarenhet? PM:a namnen?

Colleen skrev:
Jag vet en tjej som på fullt allvar anser att en Rocking R sadel SKA flyga upp i bakskirten eftersom de är gjorda så :confused: och affären hon köpte den från är de som förmedlat den informationen :eek: Ibland säger försäljarna vad som helst för att få sälja en sadel :crazy: .

Ehum. Det lät ju vrickat. Man ska nog ha lite kunskap själv om hur sadeln ska sitta för att inte blir blåst så lätt. Lite grundkunskaper om huren westernsadel har jag, i alla fall så att jag vet att det där inte stämmer. ;)

Colleen skrev:
Eh, föresten välkommen in i westernsadel utprovnings djungeln :D :angel: .

Tackar. :)

För övrigt funderar jag på en Rocking R round skirt reiner sadel som finns beg. på Tumbleweed (i alla fall finns den på hemsidan... :angel: ), men det är det där med utpovning också. Den är full quarter bom och 16" i sätet. Såg inte för "reiner" aktig ut i sätet så det kanske kan funka (lär jag ju märka..).

Vet någon om man kan ta med hästen och fara till Tumbleweed och prova (har de kunskapen??) eller så? Ska ringa dem senare idag tänkte jag, annars får jag väl fråga om man kan beställa hem sadeln och prova den/se hur den passar.

Kom på fler frågor. :p

Full quarter bom, hur bred ska en häst vara över ryggen för att passa i en sådan sadel? Nu vet jag ju att de kan vara vädigt inviduella de goda bommarna men på en höft? Snackar vi breeeeed rygg eller sådär mitt emellan?

Men häst har breed rygg (Se bilderna) men är rätt smal precis bakom manken/sadelgjordsläget. Detta pga revbensbågen. Just nu har han inte så mkt ryggmuskler eftersom han inte gör så mtk men han breddar sig snabbt när han väl är igång. Jag har dock svårt att greppa vad som är brett och vad som inte är så brett. :p

Gah.

Plus,

Om en sadel annonseras ut som Pleasure/Reiningsadel, vad ska man tyda det som? Vad är en sådan sadel till för/bra för?

Senast ändrad av en moderator:

Såhär står det om den sadel jag funderar på:

"Rocking R Arabsadel
Rocking R arabsadel är en vid sadel som passar många kallblodshästar såsom fjording, haflinger, nordsvensk osv. Den är kort och bred samt har ett djupt säte med close-contact. En skönare sadel är svårt att hitta. Färg Natur

Teknisk specifikation

Tree: Steele Equi-fit fiberglass Full Arabian bars
Horn: Reining Hight 2-3/4
Cantle: 3-1/2"
Rigging: Stainless steel In-skirt"

Behöver jag skriva att jag inte fattar mkt av det som står där nere i listform? :crazy: Kanske någon kan förklara för mig? :) Tror ni att en sadel som är gjord för breda hästar (står ju raser) skulle kunna passa på min häst eller ser han för "klen" ut?

Vad betyder det att hästens rygg är "skålad"?

Arab bommarna är BREDA!!! Bredare än Full quarter.... Harry kan då inte ha en sådan (som jag skrev tidigare så hade hon provat) Men jag vet ju inte hur pass bred din kille är...
Om jag kommer ihåg ska jag prova fota lite mera bilder på Harrys rygg ikväll så kan du kolla om dom verkar likna varandra i ryggarna...
Du får skriva om det är någon speciell vinkel du är extra intresserad av ;)

Men här kommer i alla fall en bild på hans rygg fotad från sidan av manken & en på kroppen snett framifrån :D

Från manken
Sidan

Mount Never Rest skrev:
Arab bommarna är BREDA!!! Bredare än Full quarter.... Harry kan då inte ha en sådan (som jag skrev tidigare så hade hon provat) Men jag vet ju inte hur pass bred din kille är...
Om jag kommer ihåg ska jag prova fota lite mera bilder på Harrys rygg ikväll så kan du kolla om dom verkar likna varandra i ryggarna...
Du får skriva om det är någon speciell vinkel du är extra intresserad av ;)

Men här kommer i alla fall en bild på hans rygg fotad från sidan av manken & en på kroppen snett framifrån :D

Från manken
Sidan

Speciell vinkel : Rakt bakifrån (lägg kameran på korset och fota framåt) ;)

Oj, vad fin han var! :) Riktigt mysig manke (min häst har sabbad manke av en gammal allroundsadel).

Hur bred min är ser man lite av här, han är ju inte så välmusklad just nun över ryggen men är rätt bred ändå. Det är liksom rebensbågen som går ut väldigt mkt, men det är inte så mkt massa ovanpå just nu.

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/DSCN1259.jpg

Jag tror att det är en sådan rockingR vi har, UNDERBAR!! :love:

Senast ändrad:

sasucatu skrev:
Jag tror att det är en sådan rockingR vi har, UNDERBAR!! :love:

Du kan se modellen på Tumbleweeds hemsida. :D Rocking R Arabsadel.

Vad tycker du om den? Berätta mera! Har du bilder? :D

Vi köpte vår på samma sida som du skrev om, begagnad. det är några år sewdan så sadeln ser inte riktigt ut så som den, men mkt lik. Jag kan mkt väl tro att det är en nyare modell av den vi har. Skillnaderna som jag ser är att vår har mindre silver, blommönster istället för korg samt inte "butterfly" utskurningen.
Så den som du skrev om har MER close contakt, men vår har mkt. Det är en JÄTTE skön sadel. Den är väl allround också om jag inte minns fel?!

Glömde..jag har inga bilder på bara sadeln, men om jag hittar ngn med ryttare där det syns ok så fixar jag den.

sasucatu skrev:
Vi köpte vår på samma sida som du skrev om, begagnad. det är några år sewdan så sadeln ser inte riktigt ut så som den, men mkt lik. Jag kan mkt väl tro att det är en nyare modell av den vi har. Skillnaderna som jag ser är att vår har mindre silver, blommönster istället för korg samt inte "butterfly" utskurningen.
Så den som du skrev om har MER close contakt, men vår har mkt. Det är en JÄTTE skön sadel. Den är väl allround också om jag inte minns fel?!

Tror att den jag tittade på var en reiner? Den finns på beg. sidan.
Hur länge har du haft den? :)

sasucatu skrev:
Glömde..jag har inga bilder på bara sadeln, men om jag hittar ngn med ryttare där det syns ok så fixar jag den.

Ok. Tack! :)

En 16" westernsadel motsvarar en 17" engelsk sadel

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Nu är det så här att jag studerar till sadelmakare och har tagit hem vår gamla westernsadel för framtida (eventuell, får se om det blir...
Svar
9
· Visningar
2 710
Senast: Pillis___
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka