Nu är jag inte säker på vad du menar ?
Men ja, det här med sadellängd är ju väldigt omdebatterat. Och vissa hästar kan absolut inte ha en så pass lång sadel (min förra är ett exempel. Hon fick spänningar direkt.). Men i de flesta fall ska det fungera, när det gäller bladsadlar och sadeln håller en vikt som hästen ifråga klarar av att bära på ett bra sätt. Man får ju se till individen.
Om sadeln (bommen) ska ligga an mot länden, är det i mina ögon ett måste att sadeln ligger optimalt på hästens rygg. Det blir alltså ännu viktigare att sadeln passar hästen. Särskilt en för rak sadel kommer ju annars att orsaka tryck mot länden vilket kommer att leda till problem. Speciellt om man lassar på packväskor också.
En annan sak värd att ta med i tanken, är att ryttaren naturligtvis inte ska sitta bak på länden. Att sadeln ligger an mot länden har med bommens utformning att göra, men innebär inte att man kan ha en för lång sits för hästens sadelläge. (Vilket även Rod Nikkel går efter. När jag nu ska beställa en bom därifrån, vill han ha mått på hästens bogblad->höftens spets, för att vara säker på att ryttaren kommer att få plats på rätt ställe på hästens rygg.) Ryttaren ska inte sitta bakom hästens bröstkorg, helt enkelt. (Detta gäller ju även för engelska sadlar. Skillnaden är att en engelsk sadels bom är ungefär lika lång som sitsen är. Antagligen är det därifrån tumregeln om sadelns längd kommer från början.)